چه شغلی مناسب من است؟ | انتخاب شغل بر اساس شخصیت


/

ممکن است برای هرکدام از ما این موضوع پیش آمده باشد که در سن کودکی تصمیم گرفته‌ایم شغل پزشکی، معلمی، خلبانی و… را انتخاب کنیم. اما در حال حاضر نه تنها علاقه‌ای به آن شغل‌ها…

ممکن است برای هرکدام از ما این موضوع پیش آمده باشد که در سن کودکی تصمیم گرفته‌ایم شغل پزشکی، معلمی، خلبانی و… را انتخاب کنیم. اما در حال حاضر نه تنها علاقه‌ای به آن شغل‌ها نداریم، بلکه اهداف دیگری را برای خود برگزیده‌ایم. این موضوع ناشی از تغییرات شخصیتی می‌باشد که به مرور زمان، از کودکی تا به امروز، رخ داده است. شخصیت هر فرد، در انتخاب و تصمیم گیری‌های او تاثیر دارد. یکی از مواردی که حین انتخاب آن باید به تیپ شخصیتی و روحیه خود توجه داشته باشیم، شغل آینده است. در این مقاله قصد داریم موضوع لزوم انتخاب شغل بر اساس شخصیت را مطرح کنیم. پس با رشدانا همراه باشید.

چه چیزهایی شخصیت ما را تعریف می‌کند؟

زمانی که صحبت از شخصیت یا (Personality) می‌شود، تعاریف گوناگونی در اذهان عمومی نقش می‌بندد. از آن جایی که این واژه یک مفهوم کلی هست، نمی‌توان برای آن یک تعریف واحد عنوان کرد. تعریفی که روانشناسان از شخصیت بیان کرده‌اند، تفاوت‌هایی است که افراد با یکدیگر دارند. درواقع آن‌ها می‌گویند تفاوت‌های بین فردی، شخصیت را تعریف می‌کند.

به بیان علمی، شخصیت شامل بینش‌ها، باورها و اعتقادات است. همین موارد سبب تمایز افراد با یکدیگر می‌شوند و زمانی که با ویژگی‌های رفتاری همراه شوند، تقریبا پایدار هستند.

شخصیت و شغل

چگونه تیپ شخصیتی خود را بشناسیم؟

روانشناسان روش‌ها و تست‌های متعددی را در زمینه کشف شخصیت افراد ابداع کرده‌اند. هدف از طراحی این گونه تست‌ها رسیدن به خودشناسی است. زمانی که بتوانیم خودمان را بشناسیم، قادر هستیم علاوه بر برقراری ارتباطات بهتری با جهان اطراف خود، به بهبود رشد و توسعه فردی خودمان کمک کنیم. همچنین این مسئله در تصمیم گیری‌های بزرگ زندگی مانند انتخاب شغل، انتخاب همسر و… کمک شایانی خواهد کرد.

تست‌های تخصصی مانند تست MBTI و یا هر تست دیگری که روانشناسان با دانش خود آن‌ها را طراحی و آنالیز می‌کنند، در رساندن افراد به خودشناسی موثر هستند.

لزوم انتخاب شغل بر اساس شخصیت

این روزها بین اطرافیانمان افرادی را می‌شناسیم که رضایت شغلی ندارند؛ زیرا بسیاری از آن‌ها در جایگاه شغلی واقعی خود قرار نگرفته‌اند. همین موضوع سبب نادیده گرفتن استعدادهای درونی آن‌ها شده و زمینه نارضایتی آنان از شغل خود را فراهم کرده است. یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده، انتخاب نادرست رشته دانشگاهی است. به عبارت بهتر، اکثر افراد با توجه به رشته دانشگاهی خود، به سراغ شغلی رفته‌اند که از نظر شخصیتی هیچ پیوندی با آن ندارند.

در بسیاری از کشورها نه تنها در هنگام استخدام نیروی انسانی، بلکه در زمان ورود دانشجویان به دانشگاه نیز از آن‌ها تست شخصیتی گرفته می‌شود. آن‌ها با انجام این کار، متوجه می‌شوند که آیا فرد مورد نظر مناسب رشته انتخابی و یا جایگاه شغلی هست یا خیر؟ بنابر آنچه که گفته شد، این موضوع از زمان ورود افراد به دانشگاه باید بررسی شود، نه تنها در هنگام انتخاب شغل!

لزوم انتخاب شغل بر اساس شخصیت

شغل مناسب تیپ شخصیتی شما چیست؟

یکی از معتبرترین آزمون‌هایی که در هنگام انتخاب شغل آینده کاربرد دارد، تست MBTI است. در ادامه به چند مورد از تیپ‌های شخصیتی MBTI و شغل‌های مناسب هریک از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. فراموش نکنید که برای اطمینان از تیپ شخصیتی خود و انتخاب شغل بر اساس شخصیت ، باید به روانشناسان ماهر مراجعه کنید و یا در تست‌های معتبر شخصیت شناسی شرکت کنید و به حدس و گمان اکتفا نکنید!

 

حتما بخوانید: چگونه مناسب‌ترین شغل را برای خود پیدا کنیم؟

 

تیپ شخصیتی INTJ

افراد با این شخصیت دارای ویژگی‌هایی مانند: درونگرا، شهودی، متفکر و قضاوت کننده می‌باشند. یکی از توانمندترین تیپ‌های شخصیتی، این اشخاص هستند و تنها شامل 8 درصد از مردم جهان می‌شوند. شغل‌های مناسب این تیپ شخصیتی عبارتند از:

  • مدیر مالی
  • مشاور
  • پزشک
  • استاد/معلم
  • طراح گرافیک و…

تیپ شخصیتی INTP

افراد با این تیپ شخصیتی جزو منطقی‌ترین ها شناخته شده‌اند. ویژگی‌های این افراد درونگرا، شهودی، متفکر و ادراکی است و معمولا افرادی با شغل‌های زیر دارای این شخصیت هستند.

  • برنامه نویس
  • فیلسوف
  • ریاضی دان
  • دارو ساز و…

 

پیشنهاد ویژه: آموزش خودشناسی و کشف مهارت ها با روش MBTI یونگ

 

تیپ شخصیتی ENTJ

این تیپ شخصیتی مختص افرادی با ویژگی‌های برونگرا، شهودی، متفکر و قضاوت کننده است. این افراد با توجه به مشخصه‌هایی که دارند، قادرند به راحتی دیگران را گردهم آورند. درواقع به صورت ذاتی رهبر و فرمانده هستند. شغل‌های مناسب این گونه افراد عبارتند از:

  • مدیریت
  • قاضی
  • اقتصاددان
  • تحلیلگر و…

تیپ شخصیتی ENTP

این افراد معمولا به نبرد ذهنی علاقه مند هستند؛ زیرا این فرصت را پیدا می‌کنند تا دانش گسترده خود را با شوخ طبعی ذاتیشان عرضه کنند. ویژگی‌های افرادی با تیپ ENTP برونگرایی، شهودی، متفکر و ادراکی است. شغل‌هایی که معمولا درخور این افراد می‌باشد، عبارتست از:

  • بازیگر
  • کارآفرین
  • مربی ورزش
  • مجری رادیو و…

علاوه بر مواردی که گفته شد، حدود 12 تیپ شخصیتی دیگر وجود دارد. برای اینکه بدانید شما جزو کدامیک از این شخصیت‌ها هستید و چه شغلی مناسب شماست، پیشنهاد می‌کنیم حتما در یک تست شخصیت شناسی معتبر شرکت نمایید.

شغل مناسب تیپ شخصیتی

جمع بندی

امروزه با پیشرفت علم روانشناسی، بسیاری از کارفرمایان و صاحبین کسب و کار دریافته‌اند که برای جذب نیروی انسانی کارآمد، باید شخصیت افراد و مهارت های نرم آنان را در نظر گرفت. از سوی دیگر هر فردی که در شروع مسیر شغلی یا کارراهه شغلی خود قرار گرفته است نیز باید انتخاب شغل بر اساس شخصیت را،‌‌ سرلوحه تصمیم گیری خود قرار دهد تا در آینده رضایت شغلی را به دست آورد. برای آگاهی از شغل مناسب شخصیت خود، می‌توانید از مشاورین روانشناس و تست‌های معتبر روانشناسی کمک بگیرید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. آیا شما تیپ شخصیتی خود را می شناسید؟ به نظر شما دانستن تیپ شخصیتی و انتخاب شغل بر اساس آن تا چه اندازه می تواند در زندگی شغلی و اجتماعی فرد تاثیرگذار باشد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

شرکت در جلسات مشاوره شغلی میتواند در انتخاب شغل مناسب‌تان موثر باشد. کافی است با مرکز مشاوره شغلی رشدانا در ارتباط باشید.

 

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin