تربیت نیروی انسانی چیست و چه تاثیری در موفقیت سازمان‌ها دارد؟


به طور کلی اگر بخواهیم در امور یک سازمان توسعه ایجاد کنیم، اولین کار این است که ساختارها را تغییر دهیم. این کار سبب می‌شود تا وابستگی‌هایی که جلوی توسعه را گرفته‌اند، گسسته شوند و…

به طور کلی اگر بخواهیم در امور یک سازمان توسعه ایجاد کنیم، اولین کار این است که ساختارها را تغییر دهیم. این کار سبب می‌شود تا وابستگی‌هایی که جلوی توسعه را گرفته‌اند، گسسته شوند و از طرف دیگر، شرایط لازم برای تحقق هدف موردنظر ایجاد گردد. یکی از عواملی که باعث باز شدن این پیوندهای ناکارآمد می‌شود، تربیت نیروی انسانی است. همان‌طور که می‌دانید امروزه نیروی انسانی جایگاه بسیار مهمی در پیش‌برد اهداف یک سازمان دارد. به همین دلیل مدیران منابع انسانی تلاش می‌کنند تا با به‌کارگیری روش‌های مختلف، به تربیت نیروی متخصص بپردازند و از این طریق، سرعت رسیدن به هدف‌هایشان را افزایش دهند. در این مقاله، قصد داریم درمورد تربیت نیروی انسانی و اهمیت آن در پیشرفت سازمان‌ها صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

تربیت نیروی انسانی

تعریف نیروی انسانی

اگر بخواهیم تعریف مختصری از نیروی انسانی ارائه دهیم، می‌توان گفت که مجموعه‌ای از افراد شاغل در یک سازمان هستند که در یک جهت و برای رسیدن به یک هدف واحد تلاش می‌کنند. یکی از سرمایه‌های مهم هر سازمان (و به طور کلی‌تر هر کشور)، نیروی انسانی آن است. این سرمایه ملی به قدری اهمیت دارد که در صورت فقدان آن، حتی کشورهای ثروتمند هم خیلی زود با رکود مواجه خواهند شد. به همین دلیل است که در کشورهای توسعه یافته، توجه ویژه‌ای به نیروی انسانی دارند و در تلاش هستند که پیشرفت شخصی و رضایت شغلی برای هر یک از کارمندان خود رقم بزنند. مدیران چنین کشورهایی به خوبی می‌دانند که بایستی تمرکز خود را بر روی سرمایه انسانی قرار دهند تا راحت‌تر به اهداف سازمانی خود برسند.

تربیت نیروی انسانی چگونه صورت می‌گیرد؟

همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین وظایف واحد مدیریت منابع انسانی، آموزش یا همان تربیت نیروی متخصص است. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آموزش‌ها در رابطه با چه موضوعاتی هستند و چگونه ارائه می‌شوند؟ به طور کلی، مهارت‌هایی که سبب ارتقا سطح کیفی عملکرد یک کارمند می‌شوند، در دو دسته تخصصی و عمومی جای دارند. علومی که با تخصص فرد در ارتباط هستند، به صورت کارگاهی یا کلاس‌های عملی- تئوری ارائه می‌شوند.

به عنوان مثال، فردی که به عنوان تکنسین تعمیرات در یک مجموعه شاغل است، باید به صورت سالانه و یا هر شش ماه یک بار دانش خود را با شرکت در کلاس‌هایی که از جانب سازمان مشخص می‌شوند، آپدیت کند. اما برخی مهارت‌ها هستند که تمامی افراد یک مجموعه باید به خوبی آن‌ها را بیاموزند تا بتوانند در موفقیت سازمان نقش مهمی ایفا کنند. وظیفه آموزش این توانمندی‌ها، به عهده واحد منابع انسانی است. در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین مهارت‌های عمومی که نقش موثر در تربیت نیروی انسانی متخصص و پیش‌برد اهداف یک سازمان دارند را معرفی خواهیم کرد:

  • تصمیم‌گیری
  • نظم و سازمان‌دهی
  • اخلاق‌گرایی
  • توانایی حل مشکلات
  • روابط عمومی قوی

تمامی این مهارت‌های عمومی و تخصصی را می‌توان در قالب کارگاه‌های آموزشی و یا دوره‌های مجازی به نیروی انسانی آموزش داد. همچنین برای آن‌که مطمئن شوید، آموزش‌ها موثر بوده‌اند یا خیر، می‌توانید با استفاده از روش‌های درست اقدام به ارزیابی کنید.

human resource training

تربیت نیروی انسانی چه تاثیری در پیشرفت سازمان دارد؟

تا این قسمت از مطلب به این نکته اشاره کردیم که حضور نیروی انسانی متخصص، سبب می‌شود تا سازمان زودتر به اهدافش برسد. اما در این بخش می‌خواهیم این موضوع را بسط دهیم و به طور دقیق‌تر بگوییم که اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی در پیشرفت یک سازمان چگونه است؟

 

حتما بخوانید: نقش توسعه منابع انسانی در پیشرفت سازمان ها چیست؟

 

نیاز به نظارت کم‌تر

واقعیتی که امروزه در تمام مجموعه‌ها به چشم می‌خورد این است که هرچه میزان تخصص کارمندان بیشتر باشد، نیاز به نظارت کم‌تر خواهد بود. درواقع آموزش صحیح سبب می‌شود تا نیروی انسانی به مرور زمان عملکرد مستقلی پیدا کند. به بیانی دیگر، کارمندی که به خوبی با وظایف خود آشنا باشد، دیگر نیاز به حضور مداوم یک بالاسری ندارد! زمانی که چنین اتفاق مثبتی در یک تیم رخ دهد، مدیران هر بخش نیز می‌توانند با خیال آسوده به وظایف خود برسند و دیگر نگران انجام کارها در سایر بخش‌ها نباشند.

افزایش بازدهی

یکی از مهم‌ترین و البته واضح‌ترین اثرات تربیت نیروی انسانی، افزایش بازدهی است. زمانی که بتوانید دانش و مهارت کارمندان خود را در مورد مسائل روز دنیا آپدیت کنید، بدون شک عملکرد آن‌ها نیز موثرتر خواهد بود. درواقع بهبود عملکرد کیفی و کمی کارکنان، نتیجه آموزش‌های درست است که صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی را در پی دارد.

 

حتما بخوانید: 13 راهکار مهم برای افزایش بهره وری در سازمان

 

ایجاد یک گروه مستعد و توانا

زمانی که تمام کارمندان یک مجموعه به خوبی آموزش دیده باشند و در کار خود متخصص شوند، اگر یکی از آ‌ن‌ها به هر دلیلی سازمان را ترک کرد، خللی در انجام امور ایجاد نخواهد شد. هر سازمان می‌تواند نیروی خود را در زمینه‌های مختلف، مانند: خدمات اداری، فروش، خدمات مشتریان و… آموزش دهد تا در زمان نیاز از توانایی‌های آنان استفاده کند. این نوع تربیت نیروی چندمنظوره، سبب ارتقا روحیه تیمی و آگاهی از چالش‌های شغلی جایگاه‌های مختلف خواهد شد.

نمایان شدن قابلیت‌های کارمندان

نادیده گرفتن استعدادهای کارمندان، ضربه بزرگی به عملکرد آن‌ها می‌زند. بنابراین یکی از اثرات دیگر تربیت نیروی متخصص این است که در حین آموزش، متوجه برخی از استعدادهای نهفته کارکنان مجموعه خواهید شد. چه بسا که در این بین، کارمندان مستعد و توانمند شناسایی شده و بتوانند در جایگاه واقعیشان قرار بگیرند. این موضوع، سبب افزایش رضایت شغلی آن‌ها و تاثیر مثبت بر روی وضعیت کلی مجموعه می‌شود.

برطرف شدن نقاط ضعف کارکنان

برخی از کارمندان ممکن است نقطه ضعف‌هایی در انجام وظایف خود داشته باشند که این موارد مانع رشد خودشان و سازمان می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اهداف تربیت نیروی انسانی و آموزش آن‌ها، شناخت و برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت مهارت‌ها است. زمانی که آموزش‌ها به صورت مرتب اجرا شوند، تمامی کارکنان به صورت یکپارچه رشد خواهند کرد و مدیران می‌توانند با خیال راحت‌تری به کارآیی آن‌ها اعتماد کنند.

 

حتما بخوانید: مدل های برنامه ریزی منابع انسانی در یک سازمان چیست؟

 

به حداقل رسیدن اشتباهات

بسیاری از خطاهایی که از نیروی انسانی سر می‌زند، به دلیل کمبود دانش و مهارت است. تربیت نیروی انسانی متخصص، سبب به حداقل رسیدن اشتباهات احتمالی خواهد شد. هرچه میزان تخصص کارمندان بیشتر باشد، احتمال خطا نیز کم‌تر خواهد شد. از دیگر اثرات فوق‌العاده پرورش نیروی انسانی در سازمان‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده بهینه از منابع
  • توسعه مهارت
  • گسترش روحیه تیمی
  • افزایش انسجام

جمع بندی

همان‌طور که می‌دانید، نیروی انسانی سرمایه اصلی هر مجموعه‌ای است. به همین دلیل امروزه وجود واحد مدیریت منابع انسانی و توجه ویژه به کارمندان، یکی از واجباب هر سازمان است. یکی از وظایف اصلی این واحد، تربیت نیروی انسانی متخصص است. در این مقاله، به طور مفصل به اهمیت این کار و تاثیرات بی‌نظیری که در یک سازمان دارد، اشاره کردیم.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin