شرح وظایف مدیر منابع انسانی چیست؟


مدیریت منابع انسانی یک نقش چند وظیفه ای است که فقط در یک زمینه محدود نمی شود، مدیران منابع انسانی در بسیاری از زمینه های تجارت و چرخه حیات کارمندان شرکت دارند که می تواند…

مدیریت منابع انسانی یک نقش چند وظیفه ای است که فقط در یک زمینه محدود نمی شود، مدیران منابع انسانی در بسیاری از زمینه های تجارت و چرخه حیات کارمندان شرکت دارند که می تواند شامل تقویت نام تجاری کارفرما، توسعه استعداد و حمایت از تصمیمات تجاری شرکت باشد. آن ها می‌توانند فرهنگ شرکت و نحوه عملکرد افراد را تحت تأثیر قرار داده و نیازهای تجارت را در اولویت قرار دهند. به عنوان یک مدیر منابع انسانی، شغل شما از وظایف اداری با درک قانون، تا تصمیم گیری، می‌تواند بر تک تک افرادی که در شرکت کار می کنند تأثیر بگذارد. در این مقاله می خواهیم درباره شرح وظایف مدیر منابع انسانی و مسیر شغلی هیجان انگیز آن، اطلاعات بیشتری به شما بدهیم. تا انتها همراه رشدانا بمانید.

نقش مدیر منابع انسانی چیست

نقش مدیر منابع انسانی چیست؟

شرح وظایف مدیر منابع انسانی (Human Resource Manager Job Description) چالش برانگیز، متنوع و مهیج است. بسته به اندازه و نوع تجارت و صنعتی که مدیر منابع انسانی در آن کار می کند، می تواند شامل بسیاری از وظایف و مسئولیت ها باشد. وظایف اصلی مدیر منابع انسانی پشتیبانی از تجارت برای ارائه فرایندها، چشم اندازها و استراتژی های مربوط به افراد در سراسر شرکت، همسو با قانون است. مدیران منابع انسانی همچنین ناظر اداره منابع انسانی و بیمه کننده عملکردها و وظایفی هستند که توسط تیم منابع انسانی انجام می شود.

اگر شرکت برای حل یک مسئله مربوط به افراد مشکل داشته باشد، مدیر منابع انسانی اغلب در مرکز ارائه یک راه حل قرار خواهد گرفت. مدیریت منابع انسانی یک نقش چند وظیفه ای است. شما فقط در یک زمینه مشارکت نمی کنید، در بسیاری از زمینه های کسب و کار و چرخه حیات کارمندان شرکت می کنید که می تواند شامل جذب افراد، تقویت نام تجاری کارفرما، استخدام، انتخاب ، توسعه استعداد و حمایت از تصمیمات تجاری باشد. یک مدیر منابع انسانی پایه های روابط بین کارمند و کارفرما را ایجاد می کند.

آدری هورتون در شرح وظایف مدیر منابع انسانی این گونه بیان می کند که : “مدیران منابع انسانی عنصر جدایی ناپذیر برای موفقیت شرکت ها در هر صنعتی هستند. کارمندان گرانترین و ارزشمندترین دارایی یک شرکت هستند، بنابراین مدیران منابع انسانی مسئولیت حداکثر سازی ارزش به دست آمده از کارمندان را دارند.” مدیران منابع انسانی وظیفه دارند راهنمایی روشنی ارائه دهند و مسئول کمک به ایجاد یک محیط کار مثبت و دلگرم کننده هستند.

 

حتما بخوانید: مدیریت منابع انسانی چیست؟ چه اهداف و اهمیتی دارد؟

 

وظایف و مسئولیت های مدیر منابع انسانی

وظایف اصلی مدیر منابع انسانی شامل مدیریت استعداد، یادگیری، آموزش و توسعه، مدیریت پاداش و عملکرد، روابط کارمندان، رفاه کارمندان، پاداش و مزایا و تعامل کارکنان است. به همین ترتیب، مدیران منابع انسانی متخصصانی هستند که با هدایت وظایف اداری بخش منابع انسانی مسئول جذب، ایجاد انگیزه و حفظ شایسته ترین استعدادها هستند.

به دلیل ماهیت نظارتی این موقعیت، از مدیران منابع انسانی خواسته شده است تا بسیاری از کارهای دیگر مانند خدمات مربوط به کارمندان، انطباق مقررات و روابط کارمندان را مدیریت کنند.

 

حتما بخوانید: همدلی سازمانی و تاثیر آن در بهبود مدیریت سازمان

 

مدیران منابع انسانی مسئولیت هماهنگی و ارزیابی برنامه های منابع انسانی را بر عهده دارند. بنابراین، مسئولیت های اساسی شغلی آن ها شامل موارد زیر است:

  • تدوین و مدیریت برنامه ها و رویه های منابع انسانی که مربوط به پرسنل شرکت است
  • برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل فعالیت ها و اقدامات بخش منابع انسانی
  • کمک به توسعه اهداف بخش منابع انسانی

این مسئولیت ها شامل دستیابی به وظایف زیر است :

  • اجرا و بازنگری برنامه جبران خسارت شرکت
  • ایجاد و بازنگری در شرح وظایف مدیر منابع انسانی
  • بررسی سالانه حقوق و دستمزد
  • توسعه، تجزیه، تحلیل و به روزرسانی بودجه شرکت
  • تجزیه و تحلیل و به روزرسانی برنامه ارزیابی شرکت
  • توسعه، تجدید نظر و توصیه سیاست ها و طرز عمل پرسنل
  • تجدید نظر در دفترچه راهنمای شرکت در مورد خط مشی ها و رویه ها
  • نظارت بر تلاش های استخدام برای همه پرسنل، از جمله نوشتن و قرار دادن آگهی های استخدام
  • نگهداری سوابق و گزارشات سازمان
  • شرکت در جلسات کارکنان اداری
  • نگهداری دایرکتوری شرکت و سایر نمودارهای سازمانی
  • توصیه سیاست ها، رویکردها و رویه های جدید
  • توسعه استراتژی های برنامه ریزی منابع انسانی با مدیران خط با در نظر گرفتن نیازهای فوری و بلند مدت کارکنان
  • استخدام کارمندان با تهیه شرح وظایف، انتخاب متقاضیان برای مصاحبه با استفاده از انواع تکنیک های گزینش از جمله آزمایش روان سنجی
  • مشاوره با نامزدهای انتخابی در مورد حقوق و سایر موارد، از جمله ارتقاو مزایا؛ نظارت بر حقوق و دستمزد و نگهداری سوابق کارکنان
  • مشاوره در مورد قانون کار؛ توسعه و اجرای سیاست ها در مورد موضوعات مختلف محل کار مانند روش های انضباطی، مدیریت غیبت، شرایط کار، مدیریت عملکرد و فرصت های برابر
  • گوش دادن به شکایات و اجرای مراحل انضباطی
  • تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی همراه با مدیران
  • برنامه ریزی و ارائه آموزش، از جمله استقرار کارکنان

در ادامه چند مورد از مهم‌ترین وظایف مدیر منابع انسانی را شرح خواهیم داد.

استخدام

یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های هر مدیر منابع انسانی، استخدام است. درواقع اعضای تیم منابع انسانی موظفند با برنامه ریزی‌های اصولی، کاندید مناسب را برای جایگاه موردنیاز سازمان انتخاب کنند. همچنین آن‌ها واسطه کارفرما و متقاضی کار هستند و وظیفه دارند که قبل از استخدام، فرد موردنظر را با قوانین و سیاست‌های شرکت و شرایط قرارداد آشنا کند.

استخدام نیرو انسانی

مدیران منابع انسانی با اولین گام یعنی استخدام نیروهای موردنیاز، کار خود را آغاز می‌کنند. از نظر بسیاری از کارشناسان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های شغلی یک مدیر منابع انسانی استخدام است که با دو هدف جذب استعداد و استخدام منابع انجام می‌شود.

 

حتما بخوانید: گام به گام فرآیند جذب منابع انسانی

 

آموزش منابع

خوب است بدانید که با استخدام نیروی موردنظر، کار تیم مدیر انسانی تمام نمی‌شود. شرکت‌های مختلف، کارهای خود را به شیوه‌های گوناگون و مطابق برنامه‌های ویژه خود انجام می‌دهند. بنابراین کارکنان جدید یک شرکت باید به اندازه کافی آموزش داده شوند و الگوی کاری شرکت را بشناسند. مشارکت در برنامه‌های آموزشی، یکی از وظایف مدیریت منابع انسانی است. ارائه آموزش‌های لازم به نیروی کار، سبب ایجاد انگیزه به کارمندان و حفظ آن‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است که ارائه آموزش‌ها لزوما در ابتدای کار نیست، بلکه در حین کار نیز همواره ادامه دارند. این آموزش‌ها نه تنها سبب نوعی کمک به کارمند جدید محسوب می‌شود، بلکه سبب ایجاد دید بهتری از نحوه انجام کار نیز می‌گردد. پس از برگزاری دوره‌های آموزشی، ارزیابی نتایج حاصل از این برنامه‌ها به عهده بخش منابع انسانی سازمان است.

پیشرفت حرفه‌ای

به طور کلی رشد و پیشرفت کارمندان، هم برای خودشان و هم سازمان یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. نام‌نویسی کارمندان در کنفرانس‌ها، رویدادهای تجاری و سمینارهای مربوط به حوزه کاری آنان باعث می‎شود تا نیروهای کار احساس مهم بودن داشته باشند. بدین ترتیب انگیزه و تعهد آن‌ها افزایش می‌یابد و با شوق بیشتری به انجام وظایف خود می‌پردازند. این وظیفه مدیر منابع انسانی است که از علایق کارمندان مطلع شود و به دنبال ایجاد شرایط رشد علایق و مهارت‌های آنان باشد.

ارزیابی

مدیر منابع انسانی وظیفه دارد که به طور مرتب عملکرد کارمندان را بررسی و ارزیابی کند. این کار باعث می‌شود تا کارمندان تشویق به خودارزیابی شوند و به طور مداوم کنترل کنند که آیا در حد انتظارات فعالیت داشته‌اند یا خیر. نقش منابع انسانی این است که به طور مرتب گزارش‌های ارزیابی را تهیه و بررسی کند و آن‌ها را به صورت منظم به ریاست مجموعه ارائه دهد.

وظایف و مسئولیت های مدیر منابع انسانی

تیم منابع انسانی باید به صورت جداگانه با کارمندان در ارتباط باشد و بازخورد یا پیشنهاد واضحی درباره عملکردشان به آن‌ها ارائه دهد. ارائه پاداش به کارمندان، سبب ایجاد انگیزه لازم شده و افزایش بهره‌وری و ایجاد تعهد در آنان را باعث می‌شود.

 

حتما بخوانید: شاخص‌های ارزیابی نیروی انسانی و طراحی فرم ارزیابی

 

احاطه بر مسائل حقوقی و قانونی

پیروی از قانون و البته برخورداری از دانش حقوقی از مهم ترین وظایف یک مدیر منابع انسانی به شمار می‌رود که در اکثر مقالات مربوط به این جایگاه شغلی اشاره ای به آن نمی‌شود. در هر صورت، نگارش قراردادهای استخدامی و تدوین سیاست های جدید منابع انسانی هر سازمان، نیازمند تسلط بر امور حقوقی و قوانین مختلف کشور همچون قانون مدنی، قانون کار، قانون اساسی و سایر بخشنامه ها و آیین نامه های مربوطه می‌باشد.

مدیر منابع انسانی موظف است قوانین، قراردادها و سیاست های سازمان را به گونه ای تنظیم نماید که به هیچ وجه با قوانین کار، قوانین مالیاتی، بخشنامه های مربوط به حداقل میزان دستمزد و سنوات و… مغایرت نداشته باشد. از این رو، مدیر منابع انسانی، باید با بررسی دقیق موارد گفته شده مانع بروز اختلافات و حتی شکایات حقوقی کارکنان شود.

از سوی دیگر، داشتن اطلاعات کافی حقوقی و قضایی توسط مدیران منابع انسانی سازمان ها، باعث می‌شود قوانین داخلی سازمان به گونه ای تنظیم و اجرا شوند که کمترین میزان نارضایتی از سوی کارمندان را بوجود آورده و پرسنل با خیالی آسوده از رعایت حقوق شان، عملکرد بهتر و بهره وری بالاتری برای سازمان داشته باشند.

 

مدیریت بر حقوق و دستمزد پرسنل سازمان

یکی از مهم ترین وظایف مدیران منابع انسانی، مدیریت صحیح بر حقوق و دستمزد پرسنل می‎باشد. آن ها موظف اند تا ضمن محاسبه بهینه درآمدهای سازمان، بر دستمزد کارکنان، پرداختی ها و حتی آماده کردن فرم های دریافت دستمزد نیز نظارت داشته باشند و تمام این امور را به بهترین شکل مدیریت نمایند.

مدیر منابع انسانی، در صورت لزوم و در جهت شفاف سازی امور منابع انسانی می‎تواند بخشی از اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل را در اختیارشان قرار دهد و ابهامات موجود را از این طریق مرتفع سازد. از سوی دیگر، چنین فردی موظف است که علاوه بر محاسبه دقیق حقوق کارمندان، بر پرداخت به موقع دستمزدها نیز توجه نماید و اگر هر یک از کارمندان به هر دلیلی قصد خروج از سازمان را داشته باشد، مدیر منابع انسانی بایستی صورت حساب کامل دوران خدمت فرد را نیز آماده کرده و در اختیار داشته باشد.

 

مدیریت بر حقوق و دستمزد پرسنل سازمان

مهارت های کلیدی مدیر منابع انسانی

تمامی مدیران منابع انسانی موفق دنیا، با داشتن برخی از مهارت های کلیدی که در ادامه توضیح می‎دهیم و همچنین تقویت این مهارت ها توانسته اند علیرغم انجام صحیح وظایف خود، از جایگاه شغلی شان نیز لذت برده و همکاری صمیمانه ای با پرسنل و مدیران سایر بخش های سازمان داشته باشند.

 

مهارت های تخصصی مدیر منابع انسانی

  • استخدام کارکنان شایسته، توانایی در انجام مصاحبه های استخدامی و ارزیابی افراد متقاضی کار
  • ارزیابی عملکرد پرسنل، تعیین شاخص های عملکرد صحیح کارکنان، آشنایی با شیوه های ارزیابی و همچنین مدیریت بر عملکرد کارکنان
  • نیاز سنجی آموزشی کارکنان و برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز
  • آشنایی با انواع مدل های انگیزشی مانند هرم مازلو، تئوری انتخاب، تئوری X,Y و …
  • شناخت تیپ های شخصیتی مختلف افراد با استفاده از روش ها و آموزن هایی همچون MBTI،  DISC و…
  • توانمند سازی کارکنان با استفاده از شیوه هایی مثل تفویض اختیار و تعیین کارراهه و مسیر شغلی کارمندان
  • تسلط بر تکنیک ها و اصول کوچینگ

 

مهارت های نرم مدیر منابع انسانی

اگر مجموعه مقالات مهارت های نرم رشدانا را مطالعه کرده باشید، می‎دانید که بیش از 80 درصد موفقیت افراد در شغل مورد نظرشان، به میزان آشنایی و بکارگیری مهارت های نرمی همچون مهارت زیر بستگی دارد و مدیران منابع انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

  • مهارت تصمیم گیری
  • مهارت ارتباط مؤثر
  • مهارت مدیریت بر تعارضات
  • مهارت کار تیمی
  • مهارت تیم سازی
  • مهارت تفکر خلاق
  • مهارت مذاکره
  • مهارت همدلی
  • و…

اهمیت نقش مدیران منابع انسانی

اگرچه در سازمان های كوچك تر، مدیران منابع انسانی ممكن است مسئول همه وظایف فوق الذكر باشند، اما این متخصصین در سازمان های بزرگ تر ممكن است وظایف تخصصی تری داشته باشند. در این تنظیمات، ممکن است از این مدیران متخصص به عنوان مدیران پاداش و مزایا، مدیران آموزش و توسعه و مواردی از این دست یاد شود.

به عنوان سرپرست، مدیران منابع انسانی مسئولیت نظارت بر کلیه کارکنان بخش منابع انسانی را دارند که شامل مدیریت عملکرد کارکنان منابع انسانی است. به عنوان مثال، آن ها در موقعیتی هستند که می توانند براساس تجزیه و تحلیل بهره وری کارگران، به رهبری سازمان توصیه کنند.

اهمیت این افراد اغلب در حالی مشخص می شود که آن ها روشهایی را برای به حداکثر رساندن ارزش کارکنان سازمان شناسایی می کنند و اطمینان حاصل می کنند که از تمام منابع انسانی به نحو احسنت استفاده می شود.

 

حتما بخوانید: چگونه مدیر منابع انسانی شویم؟

 

جمع بندی نهایی

در این مقاله درباره شرح وظایف مدیر منابع انسانی، مسئولیت ها و وظایف این شخص و اهمیت شغلی آن اطلاعاتی را برای شما ذکر کردیم. همچنین گفتیم که مدیر منابع انسانی در کسب و کاری که افراد را به کار می گیرد نقش اساسی دارد. این افراد می توانند فرهنگ شرکت و نحوه عملکرد افراد را تحت تأثیر قرار دهند و آن ها همیشه نیازهای تجارت را در اولویت قرار می دهند.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما یک مدیر منابع انسانی بعد از این جایگاه شغلی به کدام نقش های شغلی می تواند ارتقا پیدا کند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin