از انجام این اشتباهات در جلسه مصاحبه شغلی پرهیز کنید!


همه ما تا به امروز حداقل یک بار در جلسات مصاحبه کاری متفاوت شرکت کرده‌ایم و معمولا اینطور وقت‌ها با خود فکر می‌کنیم که همه چیز خوب پیش رفته است و در آن جلسه خوش…

همه ما تا به امروز حداقل یک بار در جلسات مصاحبه کاری متفاوت شرکت کرده‌ایم و معمولا اینطور وقت‌ها با خود فکر می‌کنیم که همه چیز خوب پیش رفته است و در آن جلسه خوش درخشیده‌ایم! در صورتی که در واقعیت عملکردی برعکس داشته‌ایم و هرچه منتظر تماس شرکت موردنظرمان می‌مانیم، از استخدام خبری نیست! بدین صورت درمی‌یابیم که آنقدرها هم جلسه مصاحبه‌ای که پشت سر گذاشته‌ایم موفقیت آمیز نبوده است. اما به راستی چه کارهایی در این جلسات منجر به عدم استخدام می‌شود که نباید انجام شود؟ اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که قرار است به زودی در جلسه مصاحبه شغل دلخواهتان شرکت کنید، توصیه می‌کنیم این مقاله از مجموعه مقالات اشتغال و استخدام را از دست ندهید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که اشتباهات مصاحبه شغلی کدامند. بنابراین با رشدانا همراه باشید.

 

از جلسه مصاحبه شغلی چه می‌دانید؟

همانطور که می‌دانید، شرکت‌ها و مجموعه‌ها برای اینکه بتوانند بهترین نیروی انسانی را برای جایگاه شغلی موردنظرشان استخدام کنند، پس از بررسی رزومه متقاضیان، از آن‌ها می‌خواهند که در جلسه مصاحبه شغلی (Job Interview Session) شرکت کنند. این جلسه تا میزان زیادی در پذیرفته شدن یا نشدن شما تاثیرگذار خواهد بود. در مصاحبه شغلی وظیفه فرد متقاضی این است که شخص مصاحبه کننده را قانع کند که صلاحیت استخدام در آن مجموعه را دارد! درواقع کسی شایسته استخدام در جایگاه شغلی است که بتواند با استفاده از توانایی‌ها و رفتار صحیح، مهارت، دانش و تجربه خود را به مصاحبه کننده نشان دهد. بسیاری از افراد هستند که در صورت داشتن تجربه و تخصص کافی، به دلیل اشتباهاتی که در جلسه مصاحبه مرتکب می‌شوند، شغل محبوبشان را از دست می‌دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا اشتباهات مصاحبه شغلی را بررسی کنیم.

 

حتما بخوانید: مراحل و نکات نوشتن رزومه برای تازه کارها

 

اشتباهاتی که آینده شغلی شما را به خطر می‌اندازد!

خوب است بدانید که در جلسه مصاحبه شغلی، معمولا تک تک رفتار و حرکات شما تحت نظر گرفته می‌شود. بدین صورت حتی کوچک‌ترین اشتباهات نیز می‌تواند به راحتی منجر به خارج شدن شما از دور رقابت شود! عوامل مختلفی در موفقیت یا شکست در مصاحبه‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد. در ادامه شما را با این اشتباهات جبران ناپذیر آشنا خواهیم کرد.

 

عدم تحقیق درباره شرکت موردنظر

یکی از اشتباهاتی که ممکن است هریک از ما در جلسات مصاحبه انجام دهیم، عدم مطالعه کافی درمورد شرکتی که قصد استخدام در آن را داریم، است. معمولا بخشی از سوالاتی که در روز مصاحبه پرسیده می‌شود، مربوط به سازمان، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در آن سازمان انجام می‌شود، است. درواقع فردی که نمی‌داند در چه شرکتی قرار است استخدام شود، از نظر کارفرمایان فرد مناسبی برای استخدام نیست. بنابراین باید اطلاعات کافی درمورد این چنین سوال‌ها داشته باشید.

تحقیق نکردن در مصاحبه شغلی

 

عدم آمادگی کافی

برای اینکه بتوانید در یک مصاحبه شغلی پذیرفته شوید، باید به طور کامل خود را برای این جلسه مهم آماده کنید. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که منظور از آمادگی برای جلسه مصاحبه چیست؟! منظور از آمادگی، مطالعه فعالیت‌های شرکت، تمرین مکالمات و سوال و جواب‌های احتمالی، تمرین معرفی خود و چیزهایی از این قبیل است. بدین منظور بهتراست سوالاتی که احتمال پرسیدن آن‌ها وجود دارد را یادداشت کرده و جواب‌های آنان را نیز آماده کنید. عدم آمادگی کافی منجر به ایجاد استرس زیاد و عدم توانایی در پاسخگویی صحیح می‌شود. همچنین ممکن است بسیاری از نکاتی که در نتیجه مصاحبه تاثیرگذار است را نیز فراموش کنید!

 

دیر رسیدن یا بیش از حد زود رسیدن

بدون شک دیر رسیدن در جلسه مصاحبه می‌تواند به راحتی تاثیر منفی بر روی نتیجه آن داشته باشد و شغل محبوبتان را از چنگ شما درآورد! البته چنانچه اگر شما خیلی زود برسید نیز همین نتیجه را در پی خواهد داشت! به همین دلیل توصیه می‌کنیم به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که 10 الی 15 دقیقه قبل از شروع مصاحبه در محل حاضر شوید. اگر برای شما اتفاق غیرمترقبه‌ای افتاد و مجبور به تاخیر شدید، حتما با آن‌ها تماس بگیرید و ضمن عذرخواهی، برنامه خود را برای برگزاری جلسه مصاحبه در روز دیگر هماهنگ کنید.

 

انتخاب لباس‌های نامناسب

یکی دیگر از اشتباهات مصاحبه شغلی، انتخاب پوشش نامناسب و غیر مرتبط می‌باشد. همانطور که می‌دانید در هر جمعی، اولین قضاوتی که درمورد شخصیت شما صورت می‌گیرد، از طرز پوشش شما خواهد بود. همچنین از دیگر نکاتی که درمورد لباس‌هایتان باید به آن توجه داشته باشید این است که هر مکانی پوشش خاص خود را دارد. به عنوان مثال شایسته نیست با لباسی که به تفریح می‌روید، در جلسه مصاحبه کاری نیز حاضر شوید! قبل از اینکه لباس موردنظرتان برای روز مصاحبه را انتخاب کنید، بهتر است شرایط آب و هوایی روز مصاحبه و شرایط محیطی و جو کلی محل کارتان را آنالیز کنید. اگر می‌خواهید از شرایط شرکتی که قصد استخدام در آن را دارید آگاه شوید، می‌توانید اطلاعات لازم و طرز پوشش کارکنان مجموعه را از شبکه‌های اجتماعی شرکت جویا شوید.

 

دروغ گفتن

یکی از اشتباهاتی که در جلسه مصاحبه شغلی ممکن است به دلایل مختلف مرتکب شوید، دروغ گفتن درمورد خودتان و مهارت‌هایتان است! ممکن است هرکدام از ما به دلیل اینکه تمایلی به از دست دادن شغل محبوبمان نداریم، درمورد توانمندی‌هایمان اغراق کنیم. اما به زودی و در صورت پذیرفته شدن، این دروغ برملا خواهد شد! هرچند که این کار با هدف تحت تاثیر قرار دادن کارفرما انجام می‌شود، اما دروغگویی نه تنها تاثیری در استخدام ندارد، بلکه به رفتار حرفه‌ای افراد نیز آسیب وارد می‌کند.

دروغ گفتن در مصاحبه شغلی

منفی بودن

اگر از صبحی که از خواب بیدار می‌شوید تا لحظه‌ای که در جلسه مصاحبه هستید، بد آورده‌اید، نیازی نیست تک تک حوادث را برای کارفرمای خود توضیح دهید! چراکه اهمیتی ندارد که شما این حرف‌ها را به حقیقت می‌گویید یا خیر، اما این کار یک دید بد از شما به فرد مصاحبه کننده نشان می‌دهد.

همراه داشتن خوراکی و نوشیدنی در جلسه!

یکی دیگر از اشتباهات رایج در جلسات مصاحبه، به همراه داشتن خوراکی یا نوشیدنی است. اگر به هر دلیلی برای بالا بردن انرژی خود نیاز به خوراکی دارید، قبل از رسیدن به شرکت موردنظر آن را میل کنید. به همراه داشتن خوراکی و آشامیدنی در این جلسات، نه تنها یک رفتار کاملا غیرحرفه‌ای به شمار می‌آید، بلکه باعث می‌شود تا تمرکز کافی بر روی جلسه نداشته باشید. در حالی که شما به عنوان یک متقاضی باید تمام حواستان بر روی ایجاد حس مثبت در کارفرما باشد.

استفاده از تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه در جلسات مصاحبه از آن اشتباهاتی است که تا حد زیادی شما را از شغل دلخواهتان دور می‌کند! در چنین جلساتی لازم است موبایلتان را خاموش کنید و یا حداقل آن را بر روی حالت بی‌صدا قرار دهید. کار با موبایل به هر دلیلی، رفتار بی‌ادبانه و غیرحرفه‌ای است و روند مصاحبه را مختل می‌کند. علاوه بر این، از این رفتار این‌گونه استنباط می‌شود که شغل شما برایتان ارزش ندارد و جزو اولویت‌های اول شما نیست.

عدم توجه کافی

در حین جلسه مصاحبه باید تلاش کنید تا تمام تمرکز خود را بر روی صحبت‌هایی که بینتان رد و بدل می‌شود، بگذارید. بدین منظور، پشنهاد می‌کنیم در روز قبل از مصاحبه به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید با هوشیاری کامل در روز جلسه حاضر شوید. حواس پرتی ویا عدم توجه به سوالات کارفرما باعث می‌شود تا او تمایل خود به استخدام شما را از دست بدهد. چراکه اکثر افراد بر این باورند، کسی که نمی‌تواند در یک جلسه تمرکز خود را حفظ کند، توانایی انجام وظایف محوله را ندارد. اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید که تمرکز کافی ندارید، سعی کنید تا حد امکان با طرف مقابلتان ارتباط چشمی برقرار کرده و برای آن که با زبان بدنتان توجه خود را نشان دهید، به سمت جلو خم شده و با جدیت کامل سوالات را پاسخگو باشید.

عدم توجه کافی در جلسه مصاحبه

زیاد صحبت کردن

یکی از بدترین اشتباهات رایج در جلسات مصاحبه، صحبت کردن زیاد است. اکثر افراد تصور می‌کنند که اگر بی‌وقفه صحبت کنند و از خود و مهارت‌هایشان تعریف کنند، موفق به کسب شغل دلخواهشان می‌شوند. در حالی که مصاحبه کننده وقت و حوصله‌ای برای شنیدن توضیحات اضافی شما را ندارد! برای پاسخ‌دهی به سوالات کارفرما سعی کنید جواب‌های مرتبط، کوتاه و مفید داده و از حاشیه‌سازی و پرگویی پرهیز کنید.

کلام پایانی

برای هرکدام از ما روزی که در جلسه مصاحبه شغلی شرکت می‌کنیم، می‌تواند بسیار سرنوشت ساز باشد. اما متاسفانه خیلی از ما به دلیل عدم شناخت کافی از شرایط، اشتباهات جبران ناپذیری را در این جلسه مهم انجام می‌دهیم که منجر به از دست دادن فرصت‌ها می‌شود. در این مقاله چند مورد از مهم‌ترین اشتباهات مصاحبه شغلی را بررسی کردیم. البته به جز آنچه که گفتیم، موارد دیگری نیز وجود دارد که سبب به خطر انداختن جایگاه شغلی آینده ما خواهد شد. بنابراین بهتر است قبل از شرکت در مصاحبه کاری، اطلاعات لازم را به دست آورید تا از ارتکاب خطاهای احتمالی جلوگیری شود.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin