مشاغل پردرآمد ایران چه هستند؟ 7 شغل پردرآمد 1401


چنانچه در اینترنت به دنبال مشاغل پردرآمد ایران هستید و تصور می‌کنید با مطالعه لیستی از این مشاغل، به زودی شما هم به یک فرد ثروتمند و حرفه‌ای تبدیل خواهید شد؛ کاملا در اشتباهید! می‏دانیم…

چنانچه در اینترنت به دنبال مشاغل پردرآمد ایران هستید و تصور می‌کنید با مطالعه لیستی از این مشاغل، به زودی شما هم به یک فرد ثروتمند و حرفه‌ای تبدیل خواهید شد؛ کاملا در اشتباهید! می‏دانیم این جمله برای شروع مقاله‌ای با موضوع پردرآمدترین شغل‌های ایران، چندان خوشایند نیست. اما حقیقت همین است که گفتیم.

دستیابی به درآمد بالا، چیزی است که پس از کسب تجربه، تخصص و مهارت فراوان بدست می‌آید. از این رو، هیچ‎گاه نمی‏توانید با چند ماه وقت گذاشتن در یک شغل، انتظار درآمد خیلی خوب را داشته باشید. ما در این مقاله از رشدانا، قصد داریم برخی از مشاغل با درآمد بالا چه در حوزه مشاغل دیجیتال و چه خارج از این حوزه را معرفی کنیم. پیش ازآن نیز، کمی راجع به همیشگی نبودن این مشاغل، چالش‌ها و موانع موجود در شغل‌های پردرآمد کشور صحبت می‎کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

مشاغل پردآمد ایران

آیا با چالش‌ها و سختی‌های مشاغل پردرآمد ایران آشنا هستید؟

ممکن است سال‌ها شاغل باشید و در میان گرانی‌ها، تورم و شرایط پر استرس اقتصادی کشور به این فکر افتاده‌اید که به دنبال یک شغل پردرآمد بروید. از سوی دیگر، امکان دارد تا کنون هیچ شغلی نداشته و برای شروع به دنبال یک کار پر درآمد هستید. در هر صورت، واقعیت این است که با دنبال کردن مطالبی مثل رازهای پولدار شدن، مشاغل با درآمد میلیونی و امثال آن، هیچ‎گاه به درآمدهای بالا دست پیدا نمی‎کنید. چرا؟

  1. چون با دیدن یک وکیل دارای درآمد میلیاردی، یک روانشناس پولدار یا جراح ثروتمند، نمی‏توان نتیجه گرفت این مشاغل برای همه افراد فعال در آن دارای چنین درآمدی هستند. در واقع، شما هزاران وکیل و جراح با درآمد متوسط و کم را نمی‎بینید. شاید رسانه‌ها می‏خواهند این طور به نظر برسد!
  2. هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر چند نفر در یک صنعت یا حوزه به درآمدهای میلیاردی رسیدند؛ دیگران هم بتوانند. منظور ما این است که امکان دارد شما وارد عرصه وکالت شوید، اما در همان اوایل کار بفهمید که اصلا وکالت مسیر مورد علاقه‌‏تان نیست و برای همیشه قید درآمد این شغل را بزنید.
  3. برخی از مشاغل پردرآمد ایران مانند تعمیر خودرو، چندان باب میل جوانان نیستند. چرا؟ چون تصور می‌کنند پول فراوان فقط در مشاغلی است که نیاز به مدارک دانشگاهی دارند. این افراد نمی‏دانند که یکی از عوامل رسیدن به درآمد خوب، سال‎ها تجربه و سختی کشیدن است.
  4. شغل‌های پردرآمد، همیشگی و ماندگار نیستند. ممکن است با مطالعه ادامه این مطلب، به یکی از مشاغل گفته شده علاقمند شوید، و با دنبال کردن آن، به درآمد خوبی هم دست یابید. اما فراموش نکنید اتفاقاتی مانند کرونا یا پیشرفت تکنولوژی به راحتی می‏تواند میزان درآمد شما را دستخوش تغییر کند. از این رو، همیشه باید در حال یادگیری باشید و خود را با فناوری‏های جدید منطبق کنید.

 

حتما بخوانید: چه شغلی مناسب من است؟

 

مشاغل پردرآمد ایران در حوزه دیجیتال و سایر عرصه‌ها

گسترش وب و سایر تحولات ایجاد شده در زمینه تکنولوژی، باعث شده مشاغل موجود در ایران و جهان دستخوش تغییرات عمده‌ای شوند. گسترش این تغییرات تا جایی است که شاهد رشد هر چه بیشتر مشاغل خانگی نیز هستیم. این موضوع باعث شده تا دامنه مشاغل گسترد‌ه‌تر شود و رسیدن به درآمدهای بالا با کسب تخصص، مهارت و تجربه، امری بعید و دور از ذهن به نظر نرسد.

در همین راستا، چند شغل پردرآمد را معرفی کرده و خواهیم گفت که براساس شرایط، علائق و توانمندی‌های خود می‏توانید در شغل دلخوا‌ه‌تان به درآمدهای بالا هم برسید.

 

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

کمی به کسب و کارهای اطراف خود دقت کنید. چه تغییراتی در نحوه بازاریابی آن‌ها می‎بینید؟ آیا مانند گذشته، خبری از پخش تراکت‌های تبلیغاتی و نصب پوستر روی دیوارهای شهر هست؟ در واقع، شیوه بازاریابی و تبلیغ مشاغل، با گسترش اینترنت به شدت دستخوش تغییر شده و حالا پلتفرم‌های مختلف مانند اینستاگرام، لینکدین، تلگرام، وب‎سایت و…. محلی برای تبلیغ و معرفی کسب و کارها هستند.

این در حالی است که بسیاری از صاحبان کسب و کارها، با چنین پلتفرم‌هایی آشنا نیستند و نیاز شدیدی به استخدام دیجیتال مارکتر دارند. به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ می‏تواند میزان فروش و سود یک کسب و کار را ده‌ها برابر افزایش دهد. از این رو، صاحبان بیزنس‌های مختلف حاضرند برای این امر، پول خوبی به دیجیتال مارکتر خود بپردازند و این شغل، در حال حاضر یکی از مشاغل پردرآمد ایران به شمار می‌آید.

 

حتما بخوانید: چگونه دیجیتال مارکتر حرفه‌ای شویم؟

 

معامله‌گری در بازارهای جهانی

کار در بازارهای مالی جهانی مثل کریپتوکارنسی، فارکس و سایر رمز ارزها، به این دلیل مورد استقبال قرار گرفته که درآمد فرد به دلار و مخارج او در ایران، به ریال محاسبه می‏شود. همین موضوع سبب تفاوت عمده در درآمد و هزینه‌های فرد و از سوی دیگر باعث افزایش ثروت خواهد شد.

اما ورود به این عرصه، چندان کار ساده‌ای نیست. اگر دانش کافی در زمینه رمز ارزها و نحوه معامله را نداشته باشید، بدون تردید تمام سرمایه خود را از دست می‌دهید. پس توصیه می‏کنیم پیش از ورود به این شغل، حتما آموزش‌های لازم را پشت بگذارید و تمام سرمایه خود را یکباره در این مسیر قرار ندهید.

 

کشاورزی و صنعت تولید غذا

بدون استثناء تمام انسان‌ها روی زمین برای زنده ماندن نیاز به غذا دارند. جنگ‌ها، خشکسالی و قحطی در برخی از کشورهای دنیا باعث شده مسئله غذا، یکی از مهم‏ترین اولویت‌های دولت‌ها به شمار بیاید. پس اگر به کشاورزی علاقمند هستید و یا ایده‌های نابی در صنعت تولید غذا دارید، سریع دست به کار شوید.

چه در ایران و چه در سایر کشورها، نیاز مبرم به غذا و محصولاتی مثل گندم، باعث شده تا شیوه‌های کشاورزی تغییر کنند. هم اکنون کشاورزی نوین و تغییرات ایجاد شده در صنایع غذایی، یکی از بسترهای بسیار خوب و البته درآمدزا برای اشتغال محسوب می‎شود.

متخصصین این حوزه‌ها با ابداع روش‌های مصرف بهینه آب، مقابله با آفت‌ها، اصلاح شیوه‌های کاشت و برداشت محصولات و اقداماتی از این دست، در حال افزایش تولید محصولات باکیفیت هستند و از سوی دیگر، دولت‌ها نیز به این متخصصان شدیدا نیازمندند.

 

مکانیک و تعمیرکار خودرو

اگر نگاهی به آمار خودروهای داخل کشور و خودروهای در حال ساخت بیاندازید؛ متوجه می‏شوید چرا تعمیر خودروهای مختلف مثل اتوبوس، کامیون و… درآمد بالایی دارد؟ در اینجا هرچند مدارک دانشگاهی متعدد نیاز نیست اما تخصص و کسب تجربه ملاک موفق شدن است. بنابراین، از روی لباس‌های روغنی و رفتن داخل چاله، کار تعمیرکاران را قضاوت نکنید.

این افراد مهارت فوق العاده‌ای در شناخت نقص خودرو و اصطلاحا جراحی ماشین‌ها دارند. واقعیت این است که تعداد بالای اتومبیل و کمبود نیروی متخصص در زمینه تعمیرات خودرو باعث شده این شغل هم درآمد سرشاری برای علاقمندانش داشته باشد.

 

توریسم سلامت

گردشگری درمانی، دارای شاخه‌های مختلفی مثل تندرستی، طبیعت درمانی و گردشگری پزشکی است. جالب است بدانید این عرصه چیزی حدود 3 تا 5 برابر بیشتر از گردشگری معمولی پتانسیل سودآوری دارد.

این امر در ایران بسیار حائز اهمیت است. چرا که توریست‌های درمانی مراجعه کننده، به ریال هزینه می‌کنند. یعنی چون هزینه‌های سفر، درمان و بستری آن‎ها در ایران و در مقایسه با سایر کشورها کمتر است، استقبال خوبی از درمان در ایران دارند. بنابریان، میزان درآمد و سودآوری افراد فعال در توریسم سلامت نیز بسیار بالا است.

توریسم سلامت

آرایشگری

می‏توان آرایشگری را در زمره مشاغل خانگی نیز به شمار آورد. زیرا برخی از مشاغل پس از گسترش کرونا، از سالن‌ها و دفاتر به داخل منازل کشیده شدند که آرایشگری یکی از آن‌ها است. البته، مراجعه به منزل مشتری یکی از راه‏های جذب و حفظ مشتریان است که در میان آرایشگران خانم بسیار پرکاربرد است.

ارائه خدمات باکیفیت در آرایشگری مثل کاشت ناخن، پاکسازی پوست، رنگ مو، گریم و…. برای عده زیادی از افراد بسیار اهمیت دارد. در همین راستا، با گذراندن دوره‌های آرایشگری، راه اندازی یک پیج در اینستاگرام و حتی داشتن وب سایتی که خدمات شما را به درستی به مشتریان معرفی کند، می‏توانید درآمد بسیار خوبی کسب کنید.

 

حتما بخوانید: مهارت های آینده و ضروری که در آینده باید داشته باشیم چیست؟

 

در پایان

ما در این مطلب از رشدانا، ضمن بررسی برخی از مشاغل پردرآمد ایران، راجع به چالش‌ها و سختی کار در این مشاغل نیز سخن گفتیم. در انتها باید تأکید کنیم که کسب درآمد بالا، جز با تلاش، کسب تخصص، افزایش مهارت و سازگاری با فناوری‏های موجود میسر نخواهد شد.

آیا شما هم پیشنهاد دیگری برای خوانندگان این مطلب دارید؟ نظرات و تجربه‏های ارزشمند شما موجب غنی‏تر شدن این نوشته خواهد شد. آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin