برنامه نویسی اندروید چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم؟


اندی رابین خالق سیستم عامل اندروید در سال 2003 و رقیب اصلی سیستم عامل iOS است. اندی رابین پس از فروش اندروید به گوگل در سال 2005، این سیستم عامل را در سطح جهان به…

اندی رابین خالق سیستم عامل اندروید در سال 2003 و رقیب اصلی سیستم عامل iOS است. اندی رابین پس از فروش اندروید به گوگل در سال 2005، این سیستم عامل را در سطح جهان به اوج محبوبیت رساند. طرفداری گوگل از اندروید در این سال ها باعث شده تا بزرگترین شرکت های سازنده موبایل، تلویزیون های هوشمند و تبلت مانند: اچ تی سی، سامسونگ، سونی، ال جی و… با به کارگیری این سیستم عامل پرطرفدار و پرفروش، عامل رشد و توسعه چشمگیر اندروید شوند. در ادامه این مقاله که به منظور پاسخ به پرسش برنامه نویسی اندروید چیست، تدوین کرده ایم، به میزان محبوبیت اندروید که حاصل قابلیت های بی‌شمار و انعطاف بالای آن است؛ اشاره خواهیم کرد. همین قابلیت های متعدد باعث شده اند که هر زمان پلی استور گوشی اندروید خود را باز می‌کنید، صدها app و بازی جدید را ببینید.

به دلیل افزایش کاربران اندروید، تولید نرم افزارهای متنوع نیز، همچنان با سرعت زیاد انجام می‌شود و این بزرگترین مشوق برای رفتن به سمت برنامه نویسی اندروید است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع که برنامه نویسی اندروید چیست، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

برنامه نویسی اندروید چیست

برنامه نویسی اندروید چیست؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید دو موضوع برنامه نویسی و اندروید را توضیح دهیم.

 

برنامه نویسی

اگر از شما بپرسند برنامه نویسی چیست، می توان گفت تبدیل ابزار خام دیجیتال به ابزاری هوشمند و قابل استفاده است که توسط  مجموعه ای از کدها ودستورات انجام می‌شود.

 

اندروید

برای تعریف اندروید باید بگوییم سیستم عاملی است که هسته اصلی آن لینوکس بوده، بر روی ابزاری مانند تلفن های هوشمند و به صورت متن باز استفاده می‌شود. متن باز بودن به این معنی است که رایگان و قابل توسعه دادن است. شرکت پشتیبانی کننده اندروید، گوگل است که کمک بزرگی به توسعه این سیستم عامل نموده است.

 

برنامه نویسی اندروید را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع به این حرفه دارای درآمد بالا، نیاز است بازار کار و نحوه فعالیت رقبای اندروید (که iOS اپل مهم ترین رقیب موجود است) را بشناسید و سپس در صورت علاقه‌مندی و صبوری، این حرفه را آغاز کنید. ( در پاراگراف های بعدی توضیحات جامعی درمورد بازار کار و درصد حضور سیستم عامل iOS می‎ دهیم.)

صبور بودن به این دلیل اهمیت فراوانی دارد که ممکن است در مسیر کاری خود ماه ها بر روی باگ و خطاهای یک پروژه کدنویسی اندروید، زمان بگذارید تا در نهایت خطای موجود را مرتفع کنید.

رقبای اندروید

یادگیری Java اولین گام در برنامه نویسی اندروید  

پس از بررسی همه جانبه این شغل، نیازمند یادگیری زبان‌های برنامه نویسی دیگری مانند جاوا، هستید. زیان جاوا به اصلی‌ترین زبان برنامه نویسی اندروید معروف است. دلیل استقبال بالای برنامه نویسان از جاوا، حمایت گوگل از این زبان است. بخش اعظم app هایی که در گوگل پلی حضور دارند، با همین زبان کدگذاری شده اند.

هرچند آشنایی با زبان های دیگری مانند سی شارپ، کاتلین، پایتون و.. در برنامه نویسی اندروید برایتان ضروری است، اما تأکید ما در این مقاله بر Java به این علت است که اصلا سیستم عامل اندروید با همین زبان خلق شده است. پس یادگیری جاوا در واقع الفبای برنامه نویسی اندروید است.

 

نصب اندروید استودیو (Android Studio)

اندروید استودیو محیطی برای برنامه نویسی است که شرکت گوگل به صورت رایگان برای توسعه دهندگان (برنامه نویسان) اندروید ایجاد کرده است. توسط اندروید استودیو می‌توانید برنامه های مختلفی را برای ابزارهای هوشمندی که سیستم عامل اندروید بر روی آن ها نصب باشد، بسازید.

 

نصب Android SDK

Software Development Kit  که به صورت مخفف SDK گفته می‌شود در واقع، شامل ابزارهایی است که به توسعه نرم افزارها کمک می‌کند. برنامه نویس یا Developer با استفاه از SDK می ‎تواند برای محیط خاصی مثل موبایل، به راحتی کدنویسی کند.

Android SDK کیت توسعه نرم افزاری است که گوگل برای ساخت و راه اندازی نرم افزارهای اندروید در اختیار برنامه نویسان قرار داده، اما برای کدنویسی هر نوع اپ با زبان جاوا باید کیت توسعه دهنده JDK را نیز نصب کرد.

 

یادگیری عمیق برنامه نویسی اندروید

در پاراگراف های قبلی سعی کردیم مهم ترین ابزارها و زبان های برنامه نویسی اندروبد را توضیح دهیم. به این شکل پاسخی ساده، به پرسش برنامه نویسی اندروید چیست در اختیارتان قرار دادیم که بدانید به عنوان یک فرد توسعه دهنده، بایستی از دانشی عمیق در این زمینه برخوردار باشید.

هرچند ممکن است در ابتدا این کار سخت و طاقت فرسا به نظر برسد، اما در ابتدا با ابزار مورد نیاز برنامه نویسی، کار نکنید بلکه بازی کنید. بازی به این معنا که در حین آموزش، دکمه های جدید، محیط های برنامه نویسی و زبان های جدید را امتحان کنید، هرچند هنوز به آن ها مسلط نیستید. توقف کردن تا زمان یادگیری کامل در این حرفه، همان چیزی است که منجر به شکستتان خواهد شد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی بک اند Back End

 

مزایای برنامه نویسی اندروید

در حال حاضر برنامه نویسی برای ابزارها یا گجت هایی که دارای سیستم عامل اندروید هستند، امتیازی برجسته محسوب می‌شود. دلیل برتری کدنویسی برای اندروید نسبت به iOS این است که در ایران بیشتر از 20 میلیون گوشی اندروید وجود دارد. این مقدار از کاربران اندروید به دلیل گرانی محصولات آیفون و مشکلات اقتصادی موجود در ایران، در حال افزایش است.

از سوی دیگر، منبع باز بودن اندروید و تولید نرم افزارها در دسته های مختلف اجتماعی، ارتباطی، فیلم، موسیقی، بازی، سرگرمی و… باعث شده اند که توسعه دهندگان اندروید، این سیستم عامل را انتخاب کنند. زیرا پتانسیل درآمدزایی از طریق ساخت اپلبکیشن های متنوع و مرتبط با نیازهای کاربران، در ایران رشد فزاینده ای داشته است.

هرچند که برنامه نویسی اندروید یا (Android Programming) به ساخت اپ‌ها محدود نمی‌شود و با گسترش سایر دستگاه های هوشمند در محیط های کاری، شرکت ها و سازمان ها در آینده نزدیک، نیاز مبرمی به توسعه دهندگان اندروید خواهند داشت.

مزایای برنامه نویسی اندروید

و اما جمع بندی

در این مقاله، برای داشتن درک بهتری از این موضوع که برنامه نویسی اندروید چیست، دو موضوع پایه ای برنامه نویسی و اندروید را توضیح دادیم. اشاره کردیم که توسعه دهندگان با اصطلاحا دولوپرهای اندروید از نرم افزارهایی مانند Android SDK، Android Studio و زیان های مختلفی مانند جاوا که اصلی ترین زبان کدنویسی اندروید است، استفاده می‌کنند.

این حرفه نیازمند ایده پردازی، خلاقیت و صبوری بسیار است. در صورت داشتن چنین ویژگی هایی و با استقبال بی نظیری که در ایران از گوشی ها و ابزار هوشمند دارای سیستم عامل اندروید می‌شود، خواهید توانست ایده خود را در قالب تولید یک نرم افزار کاربر پسند، در اختیار میلیون ها کاربر قرار دهید و درآمد بسیاری کسب کنید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما برنامه نویسی اندروید چه مزایای دیگری دارد و چه پیش نیازهایی لازم است تا بتوانیم این حرفه را به خوبی فرا بگیریم؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی بک اند Back-End

Back-end

مسیر برنامه نویس شدن را به صورت اصولی طی کنید و برنامه نویس شوید

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. محمد محمدی

    دیدگاه من نسبت به این کار مثل است واقعا کار یا شغل عالی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin