معرفی بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت


یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی که امروزه مورداستفاده برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد، جاوااسکریپت نام دارد. به منظور توسعه پروژه‌های برنامه‌نویسی، چارچوب‌هایی طراحی شده‌اند که با نام فریمورک شناخته می‌شوند. فریمورک‌ها به شما کمک می‌کنند تا برنامه‌های کاربردی‌تری…

یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی که امروزه مورداستفاده برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد، جاوااسکریپت نام دارد. به منظور توسعه پروژه‌های برنامه‌نویسی، چارچوب‌هایی طراحی شده‌اند که با نام فریمورک شناخته می‌شوند. فریمورک‌ها به شما کمک می‌کنند تا برنامه‌های کاربردی‌تری را طراحی کنید. لازم به ذکر است که امکان پدید آمدن یک برنامه استاندارد، بدون استفاده از فریمورک نیز وجود دارد. اما در این چارچوب‌ها، الگوهایی قرار دارند که کدهای شما را مدیریت و کنترل می‌کنند. در این مقاله، قصد داریم شما را با فریمورک‌های جاوااسکرپیت بیشتر آشنا کنیم و چند مورد از بهترین آن‌ها را نیز معرفی نماییم؛ با ما همراه باشید.

آشنایی مختصری با زبان جاوااسکریپت!

یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مبتنی بر متن که هم در سمت کاربر و هم در سمت سرور مورداستفاده قرار می‌گیرد، جاوااسکرپیت است. این زبان، امکان پدید آوردن صفحات وب تعاملی را برای متخصصین این حوزه میسر می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، زبان‌های HTML و CSS سبب ایجاد ساختار و سبک برای صفحات وب می‌شوند. از طرفی دیگر، جاوااسکریپت برای صفحات وب، عناصر تعاملی ایجاد کرده و باعث می‌شود تا کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کند.

حتما بخوانید: برنامه نویسی جاوا اسکریپت Javascript چیست و چه کاربردی دارد؟

 

فریمورک چیست؟

تصور کنید که قصد ساختن خانه‌ای را دارید! بدون شک اگر بخواهید مصالح موردنیاز را تهیه کنید و سپس مطابق نقشه، خانه موردنظرتان را بسازید، باید زمان زیادی را صرف این کار کنید. اما اگر از قطعات پیش ساخته استفاده کنید، خیلی زودتر به مقصود خود می‌رسید.

کدنویسی شباهت زیادی به ساخت و ساز دارد. زمانی که می‌خواهید یک وبسایت را راه‌اندازی کنید، هم می‌توانید خط به خط آن را با کدنویسی پیش ببرید و هم می‌توانید از یک‌سری کدهای پیش‌نوشته نیز استفاده کنید. این کار سرعت پیشرفت پروژه را بیشتر کرده و بروز اشتباهات را به حداقل می‌رساند. در اینجاست که فریمورک معنا پیدا می‌کند! درواقع فریمورک یا همان چارچوب، یک‌سری کدهای استاندارد هستند که از پیش نوشته شده‌اند و شما می‌توانید برای پروژه‎های مختلف از آن‌ها کمک بگیرید.

فریم ورک های جاوا اسکریپت

بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت را بشناسید!

حال که با زبان جاوااسکریپت و معنای فریمورک آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم چند مورد از بهترین گزینه‎هایی که از این به بعد می‌توانید در پروژه‌های خود استفاده کنید را معرفی کنیم.

Vue JS

یکی از چارچوب‌هایی که به منظور توسعه واسط‌ های وب تعاملی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ویژگی‌هایی مانند متن باز بودن را دارند، Vue JS است. تمرکز این فریمورک، بر روی لایه view است و برنامه‌نویس می‌تواند از آن به راحتی برای توسعه پروژه‌های بزرگ فرانت اند استفاده کند.

React JS

این چارچوب که کمپانی فیسبوک طراحی کرده است، در مدت زمان کوتاهی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار شد. امروزه ری اکت جی اس به منظور توسعه و راه‌اندازی رابط کاربری پویا برای صفحاتی که ترافیک ورودی زیادی دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. همین امر سبب استفاده از یک DOM مجازی شده و ادغام آن با هر برنامه دیگری را امکان‌پذیر می‌کند. برای آشنایی کامل با این فریمورک می‌توانید مقاله ری اکت چیست را بخوانید.

 

پیشنهاد دوره: آموزش ری اکت

 

Angular

یکی دیگر از چارچوب‌هایی که ویژگی‌هایی نظیر قابلیت نگه‌داری کد، تجربیات کاربر عالی و پاسخگویی سریع را دارد، Angular است. طبق تحقیقات به دست آمده، چهارمین فریمورک پراستفاده در طراحی فرانت اند، همین گزینه می‌باشد. این چارچوب را برای اولین بار، گوگل در سال 2009 به منظور کمک به توسعه وب در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد.

Gatsby JS

یکی دیگر از فریمورک‌هایی که برای طراحی سایت ایستا مورداستفاده قرار می‌گیرد و مبتنی بر React است، Gatsby JS نام دارد. این چارچوب، بخش‌هایی از React، React-router، GraphQL، webpack و ابزارهای دیگر فرانت اند را در یک تجربه توسعه‌دهنده با یکدیگر ترکیب می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم، از این فریمورک برای ساخت سایت‌های استاتیک که برنامه‌های وب پیشرفته هستند و استانداردهای لازم را دارند، استفاده می‌شود.

بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

Ember JS

برای اولین بار Ember JS در سال 2015 معرفی شد و پس از آن در حوزه کاربردی خود طرفداران زیادی پیدا کرد. یکی از ویژگی‌هایی که در این فریمورک وجود دارد، (توانایی پشتیبانی از اتصال دوطرفه داده) است. به همین دلیل می‌توان آن را یک پلتفرم حرفه‌ای برای مدیریت رابط های کاربری پیچیده دانست. پلتفرم‌های محبوبی مانند لینکدین، نتفلیکس و Nordstorm از این فریمورک در طراحی سایت‌های خود استفاده کرده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های Ember.JS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه نمونه اولیه
  • استفاده از الگوهایی که در صورت تغییر محتوای برنامه‌ها، سبب به‌روزرسانی خودکار مدل می‌شود.
  • ارائه CSS و HTML مدل توسعه در هسته
  • فراهم کردن ابزاری به نام Ember Inspector به منظور اشکال‌زدایی برنامه‌ها
  • ارائه مسیرهایی برای مدیریت URL
  • امکان ایجاد برنامه‌های کاربردی وب که برای نگه‌داری جاوااسکریپت قابل استفاده هستند.

Next JS

این چارچوب توسعه، به صورت متن باز بر روی Node.js ساخته شده و عملکردهای برنامه‌های کاربردی وب، مانند: ساخت سایت‌های ثابت، رندر سمت سرور و تولید وب را مدیریت می‌کند.

Svelte JS

اگر به دنبال یک کامپایلر فرانت اند هستید که هم رایگان و هم منبع باز باشد، Svelte JS بهترین گزینه برایتان است! این فریمورک توسط فردی به نام Rich Harris ایجاد شد و امروزه توسط اعضای تیم متخصص نگه‌داری می‌شود. لازم به ذکر است که برنامه‌های Svelte، اسکریپت فریمورک را شامل نمی‌شود.

Aurelia

یکی از مواردی که در دسته آخرین نسل‌های فریمورک جاوااسکریپت، به منظور توسعه وبسایت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، Aurelia است. شما با استفاده از این چارچوب می‌توانید HTML را برای مقاصد مختلف گسترش دهید. ساختار این فریمورک به گونه‌ای است که تفسیر سمت مشتری و سمت سرور را در یک زمان انجام می‌دهد. چند مورد از ویژگی‌های Aurelia می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میسر شدن ادغام با سایر ابزارها با استفاده از Aurelia
  • منبع باز و تحت مجوز MIT
  • تمرکز بر روی استانداردهای وب بدون عناصر غیرضروری

BOOTSTRAP

تمرکز بوت استرپ بر ساده‌سازی توسعه صفحات است و کتابخانه‌ای برای CSS، HTML و JS محسوب می‌شود. این کتاب‌خانه، چند جزو از جاوااسکریپت نیز دارد که در قالب پلاگین‌های جی‌کوئری عرضه می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از بوت استرپ برخی از عناصر رابط کاربری مانند راهنمای ابزار، اسلایدرشوها و جعبه‌های گفتگو را ایجاد کنید.

 

حتما بخوانید: بوت استرپ Bootstrap چیست؟

 

Nuxt.JS

یکی دیگر از فریمورک‌های زبان جاوااسکریپت Nuxt.JS می‌باشد که بر Babel.js، Webpack، Node.js و Vue.js مبتنی است. از آنجایی که هدف Nuxt و Next.js مشابه هستند، هر دو آن‌ها مبتنی بر React.js می‌باشند. شما می‌توانید از Nuxt.JS به عنوان (متا چارچوب برای برنامه‌های کاربردی جهانی) استفاده کنید.

جمع بندی

همان‌طور که می‌دانید، یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی که امروزه مورداستفاده بسیاری از متخصصان قرار می‌گیرد، جاوااسکریپت است. فریمورک‌های مختلفی برای این زبان برنامه‌نویسی ایجاد شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خیلی راحت صفحات استاندارد پدید آورید و توسعه دهید. در این مقاله، به معرفی کامل این زبان و بهترین فریمورک‌هایی که به منظور توسعه‎دهندگی قابل استفاده هستند، پرداختیم.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی
فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin