ری اکت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


معمولا کسانی که برنامه‌نویسی با زبان جاوااسکریپت را یاد می‌گیرند، در انتخاب بین ری اکت، ویو و انگولار مردد می‌شوند! بسیاری ازاین افراد، باتوجه به تجربه اطرافیانشان تصمیم می‌گیرند تا حرفه خود را با یادگیری…

معمولا کسانی که برنامه‌نویسی با زبان جاوااسکریپت را یاد می‌گیرند، در انتخاب بین ری اکت، ویو و انگولار مردد می‌شوند! بسیاری ازاین افراد، باتوجه به تجربه اطرافیانشان تصمیم می‌گیرند تا حرفه خود را با یادگیری React پیش ببرند؛ بدون آنکه با ویژگی‌های آن آشنا باشند! این کار ممکن است به هر دلیلی، سبب پشیمانی فرد در ادامه کار شود. به همین علت در این مقاله، قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم که ری اکت چیست و چه مزایایی دارد؟ اگر به تازگی وارد حوزه برنامه‌نویسی شده‌اید، پیشنهاد می‎کنیم به منظور آشنایی بیشتر با این کتابخانه جاوااسکریپت، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ری اکت چیست

آشنایی با فریمورک ری اکت

همان‌طور که می‌دانید، یکی از کتابخانه‌های متن باز زبان جاوااسکریپت، ری اکت است. از این کتابخانه، به منظور طراحی رابط کاربری وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای استفاده می‌شود. همچنین به منظور مدیریت لایه View و ایجاد کامپوننت‌های چند بار مصرف برای طراحی رابط کاربری نیز کاربرد دارد. ری اکت برای اولین بار در سال 2011 توسط فیسبوک و با هدف استفاده خصوصی این شرکت ایجاد شد. اما به مرور زمان، توسعه بیشتری پیدا کرد و سرانجام در سال 2013 به عنوان یک کتابخانه عمومی در دسترس همه برنامه‌نویسان قرار گرفت.

برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این کتابخانه عمومی، برای وب اپلیکیشن‌های بزرگ، بدون نیاز به reload، صفحه ایجاد کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های React می‌توان به سرعت بالا، مقیاس‌پذیر بودن و سادگی آن اشاره کرد. شما می‌توانید از این کتابخانه همراه با سایر کتابخانه‌های مخصوص زبان جاوااسکریپت، مانند انگولار، به صورت ترکیبی استفاده کنید.

 

دلیل پرطرفدار بودن ری اکت چیست؟

باتوجه به آنکه جاوااسکریپت کتابخانه‌های مختلفی دارد، ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که چرا از بین همه آن‌ها باید ری اکت را انتخاب کنیم؟! بدون شک وجود یک‌سری مزیت و ویژگی، سبب خاص شدن آن شده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

حتما بخوانید: معرفی بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

 

سهولت در یادگیری

هر فردی که برنامه‌نویسی بلد باشد، خیلی راحت قادر خواهد بود React را نیز فرا بگیرد. این در حالی است که کتابخانه‌های انگولار و Ember از Domain specific Language مشترک استفاده می‌کنند و همین امر سبب دشواری یادگیری آن‌ها شده است. این در حالی است که برای یادگیری ری اکت، تنها کافیست دانش کمی درباره CSS و HTML داشته باشید و با اطلاعات کامل‌تری درمورد جاوااسکریپت، به سراغ آن بروید.

کاربرد فراوان در توسعه اپ‌های موبایلی

از آنجایی که ری اکت الگوهای طراحی مشابهی دارد، فرآیند طراحی یک سایت و یا اپلیکیشن با یکدیگر چندان تفاوتی نخواهد داشت. جاوااسکریپت و React native کمک می‌کنند تا بتوانید Ui اپلیکیشن‌ها را حرفه‌ای‌تر، برای هر دو سیستم اندروید و iOS طراحی کنید.

سهولت در ایجاد اپلیکیشن‌های متحرک

تا پیش از این، برنامه‌نویسی یک صفحه مرورگر داینامیک، یکی از کارهای سختی بود که معمولا توسعه‌دهندگان از انجام آن فراری بودند! درواقع برای ایجاد چنین صفحاتی، به حلقه‌های خاص HTML نیاز بود. اما امروزه، ری اکت کمک می‌کند تا مراحل انجام چنین پروژه‌هایی کوتاه‌تر شود. این کار از طریق استفاده از سینتکس JSX امکان‌پذیر است.

 

اثرگذاری بر روی سئو

گاهی اوقات پیش می‌آید که موتور جستجو از خواندن کدهای جاوااسکریپت ناتوان می‌ماند. در این شرایط، اجرای React JS بر روی یک سرور، باعث برگشت و نمایش DOM مجازی از طریق یک صفحه وب معمولی می‌شود. درواقع ری اکت کمک می‌کند تا موتورهای جستجو تحت هر شرایطی بتوانند کدها را بخوانند و صفحه را نمایش دهند. این امر در بهبود سئو سایت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

معماری Component Based

منظور از این ساختار این است که ری اکت از اجزای خاصی استفاده می‌کند. این معماری خاص و منطقی، نقش مهمی در ایجاد تعاملات و طراحی بصری اپ دارد.

استفاده از نمای اخباری

همان‌طور که می‌دانید، برنامه‌نویسی شامل دو نوع دستوری و اخباری است. در نوع دستوری، برنامه‌نویس باید یک‌سری گام‌های مخصوص تعریف کند تا با طی کردن آن‌ها به هدف نهایی برسد. در حالی که در برنامه‌نویسی اخباری، به اصول و کلیات درمورد داده‌ها اشاره می‌شود و گام‌های اجرایی، موردنظر برنامه‌نویس نیستند. از آنجایی که ری اکت براساس برنامه‌نویسی اخباری است، کدهای نوشته شده خیلی راحت‌تر پیش‌بینی می‌شوند. بنابراین بررسی و رفع ایرادات آن‌ها نیز ساده‌تر خواهد بود.

مزایای ری اکت

DOM مجازی

وجود این ویژگی در ری اکت باعث شده تا توسعه برنامه‌ها راحت‌تر و انعطاف‌پذیری آن‌ها بیشتر شود. درواقع DOM مجازی جایگزین اصلی می‌شود و بدین ترتیب با هر بار تغییر در برنامه، تمام آنچه که کدنویسی شده به نمایش درمی‌آید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره آموزشی ری اکت جی اس react js

 

رابط کاربری اعلانی

این شاخصه، سبب افزایش خوانایی کدهای ری اکت و رفع باگ در آن می‌شود. درواقع این فریمورک، یکی از بهترین گزینه‌ها برای توسعه UI دسکتاپ و موبایل می‌باشد.

ساده بودن

وجود lifecycleهایی که به بهترین شکل ممکن تعریف شده‌اند، سبب می‌شود تا استفاده از ری اکت به منظور ساخت اپلیکیشن‌های حرفه‌ای بسیار راحت‌تر شود.  استفاده این کتابخانه از یک Syntax خاص به نام JSX، باعث ترکیب شدن جاوااسکریپت و HTML با یکدیگر خواهد شد. البته استفاده از JSX به عنوان Templating ضرورتی ندارد و شما هر زمان که بخواهید می‌توانید از جاوااسکریپت به تنهایی نیز استفاده کنید.

عملکرد مطلوب

در ری اکت خبری از container از پیش ساخته به منظور dependency نیست! این امر سبب شده تا توسعه‌دهندگان بتوانند از ماژول‌های Require JS، Browserify و EcmaScript استفاده کنند که به طور اتوماتیک به dependency اضافه خواهد شد.

 

حتما بخوانید: مزایا و معایب ری اکت React کدامند؟

 

رویکرد Native

تمام ویژگی‌هایی که در منابع مختلف برای ری اکت معرفی می‌شوند، برای React Native هم صادق است. همچنین کدها، بین دو سیستم عامل اندروید و iOS مشترک هستند. این ویژگی کمک می‌کند تا بتوانید از کامپوننت‌هایی که ایجاد کرده‌اید در چند پروژه استفاده کنید.

تست‌پذیری

برنامه‌های ReactJS به راحتی قابل تست هستند. به همین دلیل برنامه‌نویسان می‌توانند به وسیله پاس دادن پارامترها، stateها و خروجی‌ها، توابع و کامپوننت‌های خود را چک و ارزیابی کنند.

جمع بندی

یکی از فریمورک‌های پرکاربرد برای زبان جاوااسکریپت، ری اکت است. بسیاری از کسانی که در ابتدای راه برنامه‌نویسی هستند، نمی‌دانند کدام کتابخانه را برای این زبان انتخاب کنند. در این مقاله، به سوال (ری اکت چیست؟) پاسخ دادیم. همچنین سعی بر آن داشتیم تا با توضیح مزایا و ویژگی‌های این فریمورک، دلایل پرطرفدار بودن آن را شرح دهیم. به طور خلاصه، ری اکت یک کتابخانه کامل و حرفه‌ای است که با استفاده از آن، وبسایت‌ها و اپ‌های فوق‌العاده‌ای پدید آمده‌اند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی به صورت پروژه محور
فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش فریمورک ری اکت جی اس React JS

React JS Framework

یک کتابخانه جاوااسکریپت برای ساخت رابط کاربری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin