مزایا و معایب ری اکت React کدامند؟


اگر تا به حال در زمینه برنامه‌نویسی فعالیت داشته باشید، احتمالا نام فریمورک ری اکت به گوشتان خورده است. ازنظر متخصصان این حوزه، این فریمورک یکی از بهترین گزینه‌های Cross-platform است که به منظور توسعه…

اگر تا به حال در زمینه برنامه‌نویسی فعالیت داشته باشید، احتمالا نام فریمورک ری اکت به گوشتان خورده است. ازنظر متخصصان این حوزه، این فریمورک یکی از بهترین گزینه‌های Cross-platform است که به منظور توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه مورداستفاده قرار می‌گیرد. برنامه‌نویسان با به کارگیری آن می‌توانند بر روی دو سیستم عامل اندروید و iOS کار کنند. در این مطلب، قصد داریم به طور کامل این فریمورک را معرفی نماییم و درمورد مزایا و معایب ری اکت صحبت کنیم. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان حرفه برنامه‌نویسی هستید و یا تصمیم گرفته‌اید به تازگی در این زمینه فعالیت کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فریمورک React Native را بشناسید!

برای اولین بار، کمپانی فیس بوک فریمورک ری اکت را به صورت منبع باز معرفی کرد تا برنامه‌نویسان با استفاده از آن بتوانند در زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت برنامه‌های موبایل را بهبود دهند. اگر تا به حال با کاتلین، جاوا، Swift و یا Objective-C کار کرده باشید، احتمالا با ساز و کار این فریمورک نیز تا حدودی آشنا هستید. شما می‌توانید با استفاده از ری اکت، رابط کاربری‌های جذابی برای اپلیکیشن‌های موبایل طراحی کنید.

 

حتما بخوانید: ری اکت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟!

 

با مزایا و معایب ری اکت آشنا شوید!

این فریمورک هم مانند سایر گزینه‌هایی که در برنامه‌نویسی موجود است، یک‌سری مزایا و معایب دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بدین ترتیب شما می‌توانید با تمام ابعاد آشنا شوید و از این پس با دیدی باز به سراغ یادگیری و یا استفاده از آن بروید.

مزایای React

امکان احیای کدها و مولفه‌های پیش از توسعه

یکی از مزایای فریمورک ری اکت این است که شما می‌توانید از کدها استفاده مجدد داشته باشید. درواقع اگر ابزار کارتان این فریمورک باشد، دیگر مجبور نخواهید بود که برای هر سیستم عامل اندروید یا iOS، اپلیکیشن جداگانه طراحی کنید. به همین دلیل است که اکثر توسعه‌دهندگان به منظور صرفه‌جویی در وقت و کاهش هزینه، استفاده از این ابزار را ترجیح می‌دهند. همچنین در ری اکت امکان بازگرداندن و احیا کدهای وب اپلیکیشن نیز وجود دارد.

مولفه‌هایی که در کتابخانه‌های منبع باز این فریمورک وجود دارد، سبب می‌شود تا فرآیند طراحی و توسعه اپلیکیشن با سرعت بیشتری طی شود. درواقع در این کتابخانه، کدها به صورت آماده موجود هستند و تنها کاری که توسعه‌دهندگان باید انجام دهند این است که متناسب با نیازهای اپ، آن‌ها را انتخاب و پیاده‌سازی کنند. لازم به ذکر است که استفاده از کدهای موجود در کتابخانه‌ها به صورت کاملا رایگان، برای همه امکان‌پذیر است.

 

حتما بخوانید: برنامه نویسی جاوا اسکریپت Javascript چیست و چه کاربردی دارد؟

 

روان بودن عملکرد

فریمورک ری اکت معمولا در تقویت ماژول بومی و تقویت از طریق کنترلر کاربرد دارد. کارکرد آن بدین شکل است که با مولفه‌های بومی که در هر دو سیستم عامل وجود دارد مرتبط می‌شود و کدها را به صورت API تولید می‌کند. درواقع مزیت این فریمورک در این است که در طراحی رابط کاربری از رشته‌های متفاوت و APIهای بومی استفاده کرده و وجود جایگزین‌هایی مانند WebView، این فریمورک را بهینه‌سازی می‌کند.

جامعه کاربری گسترده

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی هم اشاره کردیم، ری اکت یک فریمورک منبع باز برای جاوااسکریپت است. به همین دلیل توسعه‌دهندگان به راحتی می‌توانند از هرجای جهان به آن دسترسی داشته باشند. همچنین اگر در این زمینه فعالیت دارید، این امکان میسر است که در صورت رویارویی با مشکلی، آن را در انجمن‌هایی که مخصوص ری اکت تشکیل شده‌اند، مطرح کنید.

ازدیگر مزایای وجود این انجمن‌ها این است که هر متخصصی می‌تواند تجربیات خود را با سایر افراد اشتراک‌گذاری کند و بدین ترتیب پیشرفت بیشتری در زمینه برنامه‌نویسی داشته باشد. علاوه بر آنچه گفته شد، ری اکت توسط کمپانی معتبر و قدرتمند فیسبوک پشتیبانی می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که راهنمایی‌ها و آپدیت‌های حرفه‌ای از جانب این شرکت در دسترس برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد که به بهبود کار آن‌ها کمک می‌کند.

کاهش هزینه‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم، احیای کدها تا حد زیادی در کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار است. به همین دلیل صاحب پروژه، دیگر نیازی به حضور افراد متفاوت در تیم ندارد و هزینه‌های طراحی یک اپ تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند. برای کار کردن با فریمورک ری اکت فقط به یک تیم کوچک نیاز دارید تا بتوانید اپلیکیشن موردنظرتان را تولید کرده و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید. از دیگر مزایای این فریمورک پرکاربرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری ساده و قابل درک
  • ارائه اپلیکیشن‌های باثبات
  • معماری ماژولار
  • پشتیبانی از انواع پلاگین‌ها

معایب React

دشوار بودن یادگیری

اگر به تازگی به دنیای برنامه‌نویسی وارد شده‌اید، احتمالا فراگیری این فریمورک در ابتدا کمی برایتان دشوار است. دلیل دشوار بودن یادگیری ری اکت، احتمالا به JSX که در سینتکس گسترش یافته جاوااسکریپت حضور دارد، مربوط است.

خام بودن

همان‌طور که می‌دانید، فریمورک ری اکت در مقابل سایر مواردی که در برنامه‌نویسی اپلیکیشن مورداستفاده قرار می‌گیرند، جدیدتر است. به همین دلیل می‌توان آن را خام و نابالغ دانست. به طوری که هنوز در مرحله بهبود قرار دارد و راه زیادی تا تکمیل شدن در پیش رویش است. ازجمله دلایلی که می‌توان این موضوع را اثبات کرد، به شرح زیر است:

  • نیاز به نوشتن کدهای بومی اضافی برای آن دسته از مولفه‌هایی که با ساختار ری اکت سازگاری ندارند.
  • کامپوننت‌های ری اکت در گذر زمان کیفیت خود را از دست می‌دهند.
  • انتشار بیش از حد آپدیت‌ها که سبب سردرگمی توسعه‌دهندگان می‌شود.

 

حتما بخوانید: برنامه نویسی چیست؟ آنچه از برنامه نویسی نمی دانید

 

تاخیر در راه‌اندازی اولیه

راه‌اندازی اولیه ری اکت، حتی در جدیدترین گجت‌ها و دستگاه‌ها زمان‌بر است. این مسئله مربوط به تاخیر در راه‌اندازی رشته‌های Threads در زبان جاوااسکریپت می‌باشد.

پایین بودن قدرت امنیتی

از آنجایی که ری اکت دارای کتابخانه منبع باز است، امنیت چندانی ندارد! درواقع وجود چنین کتابخانه‌ای، مانند شمشیر دولبه است که هم باعث محبوبیت آن شده و ازطرفی امنیت آن را به خطر انداخته است. در اموری مانند توسعه اپلیکیشن‌های مالی و بانکی که تمام فرآیند باید به صورت کاملا محرمانه پیش رود، امنیت در اولویت قرار دارد. به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند که در چنین پروژه‌هایی از این فریمورک استفاده نشود.

 

پینشهاد ویژه: دوره های آموزش برنامه نویسی به صورت جامع و پروژه محور

 

جمع بندی

امروزه اکثر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان از فریمورک ری اکت به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها و و زمان استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تمامی مزایایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم نیز سبب محبوبیت آن شده است. اما در این میان، یک‌سری نواقص و معایب نیز وجود دارد که دانستن آن‌ها برای هر توسعه‌دهنده‌ای قبل از شروع کار، الزامی است. در این مقاله، به طور کامل به شرح مزایا و معایب ری اکت پرداختیم.

 

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش فریمورک ری اکت جی اس React JS

React JS Framework

یک کتابخانه جاوااسکریپت برای ساخت رابط کاربری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin