بوت استرپ Bootstrap چیست؟ – چه کاربرد و مزایایی دارد؟


/

لزوم داشتن سایتی با طراحی زیبا که به درستی در صفحات موبایل نشان داده شود، یا در اصطلاح ریسپانسیو باشد، دیگر بر کسی پوشیده نیست. راه های مختلفی برای رسیدن به چنین هدفی وجود دارد….

لزوم داشتن سایتی با طراحی زیبا که به درستی در صفحات موبایل نشان داده شود، یا در اصطلاح ریسپانسیو باشد، دیگر بر کسی پوشیده نیست. راه های مختلفی برای رسیدن به چنین هدفی وجود دارد. یکی از پرکاربرد ترین و بهترین راه ها استفاده از فریم ورک و ابزاری به نام بوت استرپ است. احتمالا از خودتان می‌پرسید بوت استرپ bootstrap چیست؟ اگر بخواهیم توضیحی کلی و مختصر ارائه کنیم، بوت استرپ یعنی یک مجموعه از ابزارهای رایگان که به کمک آن می‌توانید صفحات مختلف وبسایت خود را طراحی و ایجاد کنید.

در این مقاله از رشدانا، می‌خواهیم به سراغ بوت استرپ برویم و مزایا، معایب و کاربردهای ابزارهایش را بررسی کنیم. اگر به دنیای طراحی وبسایت و مفاهیم جدید این حوزه علاقمند هستید یا اولین بار است که اصطلاح بوتسرپbootstrap به گوشتان خورده، تا انتهای این نوشته با ما همراه شوید.

بوت استرپ چیست

بوت استرپ bootstrap چیست؟

Bootsrap که در تلفظ فارسی بوتسرپ خوانده می‌شود، مجموعه‌ای از ابزارهای رایگان است که به شما کمک می‌کند صفحات مختلف وبسایت و نرم‌افزارهای تحت وب را طراحی و ایجاد کنید. این ابزارها از دستورات زبان‌های طراحی سایت مانند Css ،Html و همچنین توابع جاوا اسکریپت چیروی می‌کنند؛ یعنی برای طراحی و نمایش فرم، دکمه، تب، ستون و عناصر مختلف که برای طراحی سایت نیاز دارید، می‌توانید از بوتسرپ استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: با چه زبان هایی سایت طراحی کنیم؟

 

سازنده bootstrap کیست؟

بوتسترپ bootstrap اولین بار توسط مارک اتو و جاکوب تورنتون به هدف ایجاد ظاهری مشخص و یکسان در ابزارهای توئیتر طراحی شد. پیش از طراحی بوتسرپ، پروژه‌های مشابه بسیاری در بسترهای مختلف در دسترس طراحان قرار گرفت اما همگی به یک دلیل از رده خارج شدند و آن هم عدم استقبال طراحان بود. طبق بررسی‌های انجام شده، دلیل اصلی کم‌توجهی طراحان وب به پروژه‌های قبلی وجود مشکلات اساسی و منطبق نبودن با نیاز روز بازار بوده که همین مساله باعث شد مارک اتو اشتباهات دیگران را تکرار نکند.

مارک اتو یا سازنده اصلی توئیتر، تصمیم داشت با طرح‌ریزی یک برنامه جدید، یک سیستم داخلی و قدرتمند با نام تجاری بوتسرپ ایجاد کند. به این ترتیب، در آگوست سال 2011 توئیتر ورژن متن باز و رایگان بوتسرپ را در قالب فریم ورک طراحی وبسایت در اختیار سایر طراحان قرار داد و در فوریه سال 2012 این فریم ورک به یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های موجود در سایت گیت هاب یا Github تبدیل شد.

 

معنی کلمه بوت استرپ bootstrapچیست؟

شاید این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که چرا نام این فریم ورک طراحی وبسایت، بوتسرپ است؟ عبارت Bootsrap یعنی خود راه انداز و راه‌اندازی یک فرآیند به شکل کاملا مستقل و بدون استفاده از منابع خارجی که با هدف مارک اتو هماهنگی دارد؛ چون اتو می‌خواست ابزاری در اختیار داشته باشد که به کمک آن بتوان صفحات مختلف توئیتر را یکپارچه کرد و این کار باید در کوتاه‌ترین زمان یا کمترین هزینه اتفاق می‌افتاد. بوتسرپ هم به خوبی این امکانات و ابزارها را در اختیار طراحان قرار می‌دهد تا به شکل رایگان و مستقل وبسایت طراحی کنند.

کاربرد های بوت استرپ

بوت استرپ چه امکاناتی دارد؟

از جمله امکانات بوت استرپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همخوانی با مرورگرهای استاندارد حتی نسخه‌های قدیمی
  • طراحی واکنش‌گرا و رسپانسیو از نسخه دو به بعد
  • امکان دانلود رایگان در گیت هاب
  • ارائه به شکل متن باز برای اعمال تغییرات دلخواه و شخصی‌سازی ابزار

مزایای بوت استرپ چیست؟

به طور کلی، بوت استرپ به شما کمک می‌کند تا با استفاده از قالب‌ها و طرح‌های آماده به راحتی سایت موردنظرتان را طراحی کنید. در این بخش، به شما خواهیم گفت که مهم‌ترین مزایایی که این فریمورک برایتان به همراه دارد، چیست.

سهولت در به‌کارگیری

به طور خلاصه، کار کردن با بوت استرپ بسیار راحت است. بدین منظور تنها کافیست مهارت و اطلاعات اولیه جهت کار با لایه‌بندی و طرح‌بندی را فرا بگیرید و پس از آن خیلی راحت می‌توانید از ویژگی‌های بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

سازگار با انواع مرورگرها

سایت‌هایی که با استفاده از Bootstrape ایجاد می‌شوند، قابلیت نمایش در انواع دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف را دارند. درواقع از این طریق می‌توانید مطمئن شوید که سایت شما ازنظر اجرا و نمایش در مرورگر مشکلی نخواهد داشت.

مجهز به قالب آماده

اگر تا به حال به منظور طراحی و راه‌اندازی یک سایت، از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده کرده باشید، حتما می‌دانید که قالب‌های موجود در آن‌ها با استفاده از فریمورک بوت استرپ توسعه داده شده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده سطح کیفیت بالای این فریمورک می‌باشد. لازم به ذکر است که این چارچوب، اجزای مختلفی مانند جاوااسکریپت، CSS، HTML و سبک‌ها و فونت‌های خاصی را در برمی‌گیرد.

دارای اجزای سازنده

در زمان استفاده از بوت استرپ متوجه خواهید شد که این فریمورک مجموعه کاملی از اجزای سازنده است که به راحتی می‌توانید سایت دلخواهتان را طراحی کنید. درواقع شما با به‌کارگیری این اجزا خیلی راحت می‌توانید عناصر چشم‌نواز به سایت خود اضافه کرده و طراحی حرفه‌ای‌تری داشته باشید.

یادگیری آسان

در منابع مختلف، ازجمله سایت‌ها و مقالات، آموزش‌های جامع و کاملی به منظور یادگیری بوت استرپ ارائه شده که شما را از هرگونه دوره آموزشی بی‌نیاز می‌کند! به بیانی بهتر، یادگیری این فریمورک بسیار آسان است و حتی اکثر کدهای آن از قبل نوشته شده و آماده است.

معایب بوت استرپ bootstrap چیست؟

مشکل اساسی در بوت استرپ همه‌گیر بودن آن و ایجاد شباهت زیاد بین سایت‌ها مختلف است؛ همین مساله باعث می‌شود بعضی از طراحان به سراغ ابزارهای دیگر بروند. امروزه تقریبا در اغلب سایت‌ها ردپایی از بوت استرپ دیده می‌شود. این سایت‌ها دارای دکمه‌ها، حاشیه‌ها و هدرهای کاملا مشابه هستند که شاید بهتر باشد با کمی خلاقیت از این شباهت و تکراری بودن عناصر بصری جلوگیری کرد.

بسیاری از افراد متخصص در زمینه اینترنت و طراحی پیش‌بینی می‌کنند که در آینده‌ای نچندان دور به دلیل استفاده زیاد از بوتسرپ، تشخیص سایت‌های مختلف از یکدیگر مشکل خواهد بود چون تقریبا هیچ تفاوت معناداری حس نمی‌شود. منظور ما مخالفت با سیستم‌ها یا سیاست‌های بوتسرپ نیست بلکه پیشنهاد می‌کنیم به جای اجرای تمام قواعد مشابه سایت‌های دیگر، امکانات دیگر این ابزار را در فرآیند طراحی بکار ببریم.

از دیگر معایب مطرح شده برای این فریمورک، عدم هماهنگی آن با مرورگرهای قدیمی است. درواقع به دلیل آنکه بوت استرپ به صورت دائم به‌روزرسانی می‌شود، ممکن است در برخی از مرورگرهای قدیمی‌تر نتواند سایت‌ها را به خوبی نمایش دهد. از دیگر معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلااستفاده ماندن برخی از پلاگین‌های موجود به دلیل ارائه آن‌ها با jQuery
  • عدم تطابق با HTML
  • طولانی بودن کدهای مربوط به طرح‌ها و استایل‌ها و افزایش بیش از حد حجم خروجی‌های HTML
  • زمانبر بودن بازنویسی و تولید کدهای جدید
پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش طراحی سایت به صورت پروژه محور با رویکرد بازار کار

 

بوت استرپ چه کاربردهایی دارد؟

هدف از ایجاد بوت استرپ ساده‌سازی طراحی سایت‌های محتوامحور است و این هدف با ایجاد المان‌ها و قالب‌های از پیش آماده محقق می‌شود. البته ناگفته نماند که اکثر فریمورک‌ها همین کار را انجام می‌دهند؛ پس تفاوت بوت استرپ با سایر موارد مشابه چیست؟! در این بخش، قصد داریم به چند مورد از مهم‌ترین کاربردها که سبب تمایز بوت استرپ با سایرین شده، اشاره کنیم.

ستون‌بندی (grid)

همان‌طور که می‌دانید، به منظور بررسی چینش اجزای صفحه در پلتفرم‌های مختلف، از سیستم گرید که نوعی ستون‌بندی است استفاده می‌شود. این سیستم به شما کمک می‌کند تا صفحه خود را به 12 ستون تقسیم کنید و عناصر مختلف را سر جای خود قرار دهید. همچنین با استفاده از گرید می‌توانید نحوه قرارگیری عناصر در صفحه نمایش‌های مختلف را ارزیابی کرده و از این طریق از ایرادات احتمالی آگاه شوید.

واکنشگرا کردن صفحه (responsive)

منظور از واکنشگرا بودن این است که صفحات شما در تمام صفحات نمایش، اعم از: کامپیوتر، تبلت، تلفن همراه و… به درستی نمایش داده شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای بوت استرپ، ریسپانسیو کردن صفحات با کمک سیستم ستون‌بندی است.

طراحی استایل برای عناصر موجود در صفحه

در فریمورک بوت استرپ، برای تمام عناصر به کار رفته در صفحه، استایل خاصی طراحی شده و شما می‌توانید از میان ده‌ها طرح مختلف، گزینه دلخواهتان را انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این مطلب، درباره این سوال که بوت استرپ bootstrap چیست و چه امکاناتی دارد به طور کامل صحبت کردیم و به بیان تاریخچه‌ای کوتاه از این فریم ورک طراحی وبسایت پرداختیم. بوت استرپ هم مانند تمام فریم ورک‌ها همواره در حال ارائه ورژن و نسخه‌های بهتر و باکیفیت‌تر است تا بتواند به خوبی نیاز طراحان را برآورده کند اما بسیاری از افراد متخصص و طراحان وبسایت معتقدند گزینه‌های جایگزین بیشتر و بهتری نسبت به این پلتفرم وجود دارد. به طور کلی، آشنایی با ابزارهای موجود در بازار طراحی وبسایت روشی مناسب برای به‌روز نگه داشتن اطلاعات است و می‌تواند در پیشرفت شما به عنوان یک طراح سایت تاثیر زیادی داشته باشد.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش بوت استرپ و ریسپانسیوسازی سایت

Bootstrap CSS Framework

ظاهر تمیز و مرتب سایت را با بوت استرپ تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin