بهترین معیارهای انتخاب شغل در سال 2022


معیارهای انتخاب شغل در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محرکه‌های نیروی جوان برای ورود به بازار کار محسوب می‌شوند. با این حال، طبیعی است که برای پیدا کردن بهترین جایگاه شغلی، کمی سردرگم…

معیارهای انتخاب شغل در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محرکه‌های نیروی جوان برای ورود به بازار کار محسوب می‌شوند. با این حال، طبیعی است که برای پیدا کردن بهترین جایگاه شغلی، کمی سردرگم و نگران شوید؛ چون جامعه‌ای که ما امروزه در آن زندگی می‌کنیم، به خدمات و محصولات مختلفی نیاز دارد. به دلیل گسترش تکنولوژی در تمام دنیا و افزایش سطح نیازهای بشر، مشاغل مختلفی به وجود آمده‌اند که هر کدام تامین کننده بخشی از احتیاجات مردم به محصولات و خدمات هستند.

در همین راستا، شاخه‌های متنوعی از مشاغل و صنف‌های متعدد به وجود آمده‌اند و برخی افراد نمی‌دانند که باید در چه شغلی فعالیت کنند؟ یا کدام پیشه را برگزینند تا هم آینده شغلی آن‌ها به خطر نیفتد و هم مزایای مناسبی داشته باشند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اصلی‌ترین معیارهای انتخاب شغل بپردازیم. اگر شما هم نمی‌دانید در این جامعه چه کاری بیشتر از همه مناسب شماست، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

عوامل موثر در انتخاب شغل

احتمالا به اندازه تمام انسان‌های کره زمین، معیار و دلیل برای انتخاب یا رد یک شغل وجود دارد؛ هر شخصی می‌تواند به یک دلیل خاص شغل و پیشه‌ای را انتخاب کند و این وجه تمایز ما انسان‌ها است اما تعدادی از آن‌ها بین همه ما مشترک هستند. در این قسمت به بررسی چند مورد از مهم‌ترین و پرتکرارترین معیارهای انتخاب و گزینش شغل می‌پردازیم که بسیاری از کارمندان بدان اشاره کرده بودند:

معیارهای انتخاب شغل

امکان یادگیری یک یا چند مهارت جدید

همان طور که پیشتر هم گفتیم، دنیای ما دیگر مانند گذشته نیست و به مهارت‌های مختلف نیاز دارد؛ بنابراین، نیروی کار و نیروهای انسانی نباید تک بعدی باشند و لازم است مهارت‌های خاصی مانند مهارت‌های نرم را آموزش ببینند. چنین مهارت‌هایی در فضای تجربی و کار بهتر آموزش داده می‌شود؛ پس یکی از معیارهای اصلی در انتخاب مسیر یا کارراهه شغلی، امکان یادگیری یک یا چند مهارت جدید است تا فرد تک بعدی رشد نکند و بتواند در آینده فرد موثرتری باشد.

پیشنهاد ویژه: پکیج مهارتهای نرم ویژه مدیران

امکان دریافت ترفیع و رشد جایگاه شغلی

اگر از کارمندان باسابقه درباره معیارهای انتخاب شغل یا (Job Selection Criteria) پرسیده باشید، حتما می‌گویند در شرکتی کار کن که ارزش کارهایت را بدانند! هیچکس دوست ندارد بعد از سال‌ها تلاش و وفاداری به شرکت، همچنان در یک جایگاه باقی بماند و هیچ رشدی نداشته باشد! این مسئله برای خیلی از افراد عذاب‌آور است چون این حس به کارمند دست می‌دهد که هیچ شایستگی درخشانی ندارد یا پشتکارش دیده نمی‌شود.

امکان دریافت ترفیع و رشد جایگاه شغلی

حفظ توازن بین کار و زندگی شخصی

کار و فعالیت برای امرار معاش تنها بخشی از زندگی روزمره انسان‌هاست و بخشی از زمان ما در طول روز باید مختص و ویژه خودمان باشد. کارمند یا فرد شاغل، با داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند تا حد زیادی این توازن را برقرار کند اما رعایت پیش نیازها از جانب شرکت یا سازمان هم حائز اهمیت است؛ یعنی سازمان نباید خارج از زمان اداری، کارمند را موظف کند تا به کار مشغول شود. این موضوع عامل اصلی دلسردی از شغل و جایگاه شغلی است.

حفظ توازن بین کار و زندگی شخصی

لذت بردن از جایگاه شغلی و فعالیت برای ادامه راه

اگر از کاری که می‌کنید لذت نبرید، امکان تداوم و انجام مستمر آن فعالیت وجود ندارد. شغل و پیشه‌ای که دارید باید برای شما الهام‌بخش باشد تا هر روز و هر ساعت بتوانید آن را انجام دهید و احساس خستگی عمیق یا فرسودگی شغلی نداشته باشید. از یک زمانی به بعد، استمرار در شغل و انجام کارها تنها به فاکتور پول و حقوق وابسته نیست و به یک نیروی محرک درونی و علاقه شخصی نیاز دارد.

هماهنگی با ارزش‌ها

یکی دیگر از معیارهای انتخاب شغل، هماهنگ بودن جایگاه شغلی موردنظر، با ارزش‌های شماست. درواقع در هنگام انتخاب شغل، باید فکر کنید و ببینید که چه مسائلی برای شما از اهمیت بالایی برخوردارند؟ درواقع لازم است انتخاب‌هایتان را براساس ارزش‌های خود اولویت‌بندی کرده و هر یک از آن‌ها را که با ارزش‌های شما هم‌خوانی بیشتری دارند، در اولویت بالاتری قرار دهید. مواردی مانند ایجاد تغییرات گسترده برای نسل آینده، کمک به دیگران و… از جمله اهداف و ارزش‌هایی هستند که ممکن است برای شما مهم باشند.

علاقه

علاقه یکی دیگر از معیارهای مهم انتخاب شغل است. متخصصان مربوطه بر این باورند که یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار بر رضایت شغلی افراد، علاقه آن‌ها به شغلشان است. به منظور شناسایی بهتر و آگاه شدن از علائق شغلی، می‌توانید زمینه‌های مختلف را امتحان کنید و به کسب تجربه در هر یک از آن‌ها بپردازید. برای آن که از علائق شغلی خود آگاه شوید، پیشنهاد می‌کنیم به حدس‌های آزمایش نشده خود اعتماد نکنید؛ چراکه عوامل محیطی متعددی چنین حدس و گمان‌هایی را تحریف می‌کنند.

 

حتما بخوانید: اهمیت داشتن رضایت شغلی و موارد موثر آن برای موفقیت

 

میزان تقاضا و جایگاه بازار کار

شغلی که قرار است در آن مشغول به کار شوید، به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به گروهی از مخاطبین خدمت می‌کند. بنابراین اهمیت و بقای شغل شما به میزان تقاضای مخاطبین آن پیوند خورده است. هر میزان تقاضا برای یک کار بیشتر باشد، فرصت‌های بیشتری برای اشتغال و موفقیت در آن وجود دارد. بنابراین اکثر افراد جویای کار به دنبال شغلی هستند که بازار کار پررونقی داشته باشد.

درآمد

میزان درآمد و مزایا، یکی دیگر از معیارهای افراد جویای کار برای انتخاب یک شغل است. درآمد حاصل از یک شغل، بایستی با انرژی که صرف آن می‌شود، تناسب داشته باشد و رضایت کارمند را جلب کند. لازم به ذکر است که رضایت، لزوما به معنای بالا بودن درآمد نیست، بلکه به تناسب با زحمتی که برای آن کشیده می‌شود، اشاره دارد. درآمد غیرمنصفانه تبعاتی مانند نارضایتی شغلی و کاهش تعهد کاری را در پی خواهد داشت.

درآمد کارمندان

مزایا

علاوه بر درآمد، مزایای شغلی نیز یکی دیگر از معیارهای مهم انتخاب یک شغل است. منظور از مزایا چیزی است که علاوه بر حقوق به کارمند ارائه می‌شود. مواردی مانند مثال‌های زیر، از جمله مزایای مهم یک شغل هستند که از نظر بسیاری از افراد جزو معیارهای انتخاب شغل محسوب می‌شوند:

  • وام‌هایی با بهره کم که شرکت و یا مجموعه به کارکنان ارائه می‌دهند.
  • بن خرید اقلام ضروری
  • اتومبیل یا مسکنی که به رایگان و یا با کم‌ترین هزینه ممکن در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد.
  • امکان شرکت در کارگاه و دوره‌های آموزشی رایگان و یا با تخفیف
  • بیمه
  • ارائه پاداش به دلایلی مانند انجام کاری خاص، ایام ویژه
  • حق اولاد و…

فرهنگ سازمانی

احتمالا شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که یک شغل واحد، ممکن است در شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف، شرایط کاری گوناگونی را رقم بزند. عاملی که سبب ایجاد این شرایط متفاوت می‌شود، فرهنگ سازمانی حاکم بر شرکت است. یکی دیگر از معیارهای مهم انتخاب شغل در حال حاضر، فرهنگ سازمانی مجموعه موردنظر است. جو غالب هر شرکت می‌تواند در حوزه‌های مختلفی خود را نشان دهد که در ادامه بیشتر درمورد آن صحبت خواهیم کرد.

تیم همکاران

همکاران مستقیم هر فرد، به منزله خانواده دوم او هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که زمانی که در محل کار سپری می‌کنید، با چه کسانی همراه هستید.

انعطاف فضای کار

چارچوب‌ها و قوانین خشک و غیرمنعطف، یکی از عوامل ایجاد اضطراب و فرسودگی شغلی است و فضای متشنجی را در محیط کار ایجاد می‌کند.

دریافت احترام، اعتماد و قدردانی

میزان احترامی که در محیط کار از مدیر و یا همکاران خود دریافت می‌کنید، قدردانی از زحمات شما و میزان اعتماد آن‌ها به مهارت‌هایتان همگی به فرهنگ حاکم بر سازمان بستگی دارد و جزو یکی دیگر از معیارهای ارزشیابی یک شغل محسوب می‌شوند.

و اما پایان

در این مقاله درباره معیارهای انتخاب شغل صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب هر پیشه و صنفی این سوال را از خود بپرسید که هدف شما از انتخاب شغل چیست؟ با پاسخ دادن به این سوال و مشخص کردن هدفتان، معیارهای شخصی خود را بهتر متوجه می‌شوید. هر چقدر این معیارها شفاف‌تر باشند، امکان اشتباه در انتخاب شغل برایتان کمتر خواهد شد.

معیارهایی که در این مقاله به شما معرفی کردیم، می‌توانند مانند یک چراغ عمل کنند و تا حدی، مسیر پیش روی شما را روشن سازند تا آگاهانه‌تر به استقبال شغل جدیدتان بروید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما چه معیارها و ملاک های دیگری برای انتخاب شغل دارید؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

 

مرکز مشاوره شغلی و منابع انسانی رشدانا در راستای پیدا کردن بهترین مسیر شغلی می تواند شما را یاری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin