مهم ترین ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی موفق را بشناسید


تا چندین سال پیش بسیاری از افراد نسبت به کسب و کار های اینترنتی و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی دید خوبی نداشتند و از این گونه خرید کردن استقبال نمی‌شد! اما همانطور که می‌دانید امروزه…

تا چندین سال پیش بسیاری از افراد نسبت به کسب و کار های اینترنتی و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی دید خوبی نداشتند و از این گونه خرید کردن استقبال نمی‌شد! اما همانطور که می‌دانید امروزه با ورود تکنولوژی به زندگی مردم، خریدهای آنلاین رواج یافته است.

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی خوب چیست و چگونه می‌توان یک سایت فروشگاهی خوب راه اندازی کرد؟ چطور می‌توانیم تشخیص دهیم یک فروشگاه اینترنتی خوب است یا خیر؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که وجود این سوال‌ها مانعی برای استفاده از خدمات آنلاین است، تا انتهای این مطلب از رشدانا همراهمان باشید تا بدانید که ویژگی های فروشگاه اینترنتی چیست؟

ویژگی فروشگاه های اینترنتی

 

ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی پر طرفدار

همانطور که می‌دانید شما می‌توانید در هر ساعاتی از شبانه روز از محصولات و خدمات اینترنتی استفاده کنید. فروشگاه‌های اینترنتی محدودیت مکانی و زمانی ندارند و مشتریان می‌توانند از فروشگاه آنلاین مورد نظرشان از هرجای کره زمین که هستند، خرید کنند. این مواردی که گفته شد، به علاوه ده‌ها دلیل دیگر، نشان دهنده مزیت‌های زیادی است که کسب و کارهای اینترنتی در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند. همین امر باعث افزایش روزافزون طرفداران خرید آنلاین شده است. برای اینکه بدانید کدام فروشگاه را برای خرید خود انتخاب کنید، به ویژگی‌های فروشگاه اینترنتی که در بخش‌های بعدی شرح می‌دهیم، توجه فرمایید.

 

حتما بخوانید: راهنمای جامع راه اندازی کسب و کار اینترنتی از نقطه صفر

 

محصولات متنوع

یک فروشگاه الکترونیکی مطلوب فروشگاهی است که دارای کالاهای متنوع باشد. به بیانی دیگر محصولات فروشگاه منتخب شما نباید یک طیف مشخص داشته باشد، بلکه باید بتواند با تنوع کامل کالاهایش، جامعه هدف خود را راضی نگه دارد. چنانچه یک کسب و کار آنلاین چندین طیف مختلف محصولات یا خدمات را ارائه می‌دهد، باید بتواند محصولاتش را به درستی دسته بندی کند. بدین گونه مشتریان می‌توانند به راحتی به موارد موردنیازشان دست پیدا کنند.

 

ارائه خدمات مناسب به مشتری

بدون شک یکی از مواردی که برای هر خریدار بسیار مهم است، خدمات ارائه شده توسط فروشگاه آنلاین می‌باشد. این خدمات خوب می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • گروه پشتیبانی برای مشتریان در نظر گرفته شود.
  • پاسخگویی به سوالات مشتریان قبل از خرید و پس از خرید
  • ارائه خدمات رایگان

 

حتما بخوانید: مدیریت ارتباط با مشتری یا بازاریابی تعامل با مشتری؟

 

متقاعد کردن و راهنمایی مشتری

مسئله متقاعد سازی (Persuasion) و راهنمایی کردن در زمینه تعامل با مشتری بسیار اهمیت دارد. موضوع متقاعد کردن برای خرید، می‌تواند در زمینه پیشرفت فروشگاه تاثیرات گسترده‌ای داشته باشد. برای اینکه بتوانید یک کاربر را متقاعد به خرید از فروشگاهتان کنید، در جایگاه اول باید یک ظاهر مناسب و جذاب برای کسب و کارتان طراحی نمایید. البته این موضوع تنها مربوط به کسب و کارهای آنلاین نیست و در مشاغل سنتی نیز مهم است.

یک فروشگاه با ایجاد ظاهر مناسب و جذاب توجه کاربران را به خود جلب می‌کند و این امر سبب افزایش فروش خواهد شد. علاوه بر زیبایی ظاهر، سایت یک فروشگاه باید زمان خرید را کاهش دهد. به عبارتی دیگر سایت‌های فروشگاهی باید عملکرد و سرعت خوبی داشته باشند تا کاربر مجبور نباشد برای انجام خرید خود زمان زیادی صرف کند. علاوه بر مواردی که ذکر شد، سایر ویژگی های فروشگاه اینترنتی مطلوب به اختصار عبارتند از:

  • ایمنی سایت
  • قیمت گذاری مناسب
  • ایجاد سیستم پرداخت روان و دقیق و…

 

ایجاد امنیت همه جانبه برای کاربران

ایجاد امنیت خاطر برای کاربران، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک فروشگاه اینترنتی محسوب می‌شود و مدیر چنین فروشگاهی موظف است یک درگاه ایمن برای پرداخت‌ها و تراکنش‌های مشتریان فراهم کند. زیرا، طی خرید از یک فروشگاه آنلاین، تمامی اطلاعات مالی و شخصی خریدار در اختیار مدیر سایت قرار می‌گیرد.

از این رو، مدیران فروشگاه‌های اینترنتی باید نماد اعتماد الکترونیکی که نشان دهنده تأیید فروشگاه می‌باشد را به صورت کاملا خوانا و واضح، در صفحه اول وب سایت خود قرار دهند. در واقع، کاربران به این آگاهی رسیده‌اند که از فروشگاه‌های اینترنتی فاقد نماد الکترونیک به دلیل عدم اطمینان، نباید خریدی انجام دهند.

 

سرعت در بارگذاری

اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید و تمام تلاش خود را برای جذب کاربران و افزایش فروش انجام می‌دهید اما هیج توجهی به سرعت بارگذاری سایت خود ندارید؛ باید بدانید که به خاطر سرعت پایین بارگذاری فروشگاه، کاربران تمایلی برای ورود به وب سایت نداشته و به سرعت آن را ترک می‌کنند.

آنچه مسلم است، کاربران منتظر بارگذاری طولانی مدت وب سایت‌ها نمی‌مانند و حتی یک ثانیه نیز در موفقیت یا شکست فروشگاه آنلاین، حائز اهمیت است. زیرا طبق تحقیقات انجام شده، یک ثانیه تأخیر در نمایش صفحه سایت، منجر به کاهش 7 درصدی نرخ تبدیل خواهد شد. یعنی 7 درصد از کاربرانی که به صورت بالقوه می‌توانند از فروشگاه خرید کرده و تبدیل به مشتریان بالفعل شوند در صورت تأخیر یک ثانیه ای در سرعت سایت، از حوزه خریداران خارج می‌شوند.

 

حتما بخوانید: هاست ووکامرس چیست و چه تاثیری بر سرعت سایت فروشگاهی دارد؟

 

گارانتی مرجوع کردن وجه و ضمانت تعویض

اگر قصد دارید از طریق فروشگاه آنلاین خود کسب درآمد بالایی داشته باشید، باید به مشتریان خود احترام بگذارید و در صورت عدم رضایت مشتری از کالای خریداری شده، ضمانت‌هایی همچون بازگشت وجه و یا تعویض محصول را در نظر بگیرید. این اقدام هوشمندانه موجب جلب اعتماد مشتریان خواهد شد و باعث می‌شود افراد برای خریدهای بعدی خود نیز، مجددا به وب سایت‌تان مراجعه کنند.

Online Store Features

توضیح کامل و البته مختصر راجع به هر محصول

این نکته را هیچ‌گاه فراموش نکنید که توضیحات محصولات در یک فروشگاه آنلاین، به مثابه نیروهای فروش در فروشگاه‌های واقعی می‌باشند. بنابراین، باید در نوشتن ویژگی‌های محصولات خود خلاق باشید، آن‌ها را مختصر و جامع بنویسید تا بتوانید کاربران را به خرید آن کالا تشویق کنید.

پس تمرکز خود را بر آن قسمت از ویژگی‌های محصول بگذارید که ارزش بیشتری برای کاربران دارند. به این ترتیب می‌توانید به توضیح مزایای محصول بپردازید، از کلماتی کاملا ساده و جملات کوتاه استتفاده کنید و از پیشنهادات منحصر به فرد همچون کالاهای دارای تخفیف برای جذب مشتری، بهره ببرید.

 

افزودن قابلیت زوم کردن بر روی تصاویر

علاوه بر تمام نکاتی که برای موفقیت یک فروشگاه اینترنتی بیان کردیم، باید به ایجاد یک تجربه بصری بسیار عالی برای کاربر نیز اشاره کنیم. یک تجربه بصری (دیداری) کاری می‌کند که کاربر برای خرید متقاعد شود و یا به سرعت صفحه فروشگاه‌تان را بسته و از آن خارج شود.

هر چند کیفیت تصویر محصولات غیر قابل چشم پوشی است اما باید بتوانید فاکتورهای دیگری همچون قابلیت زوم کردن بر روی تصویر را نیز ایجاد کنید. این روش برای نمایش محصولاتی که دارای اجزاء متعددی هستند همچون یک جارو برقی که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و یا سرویس طلایی که در آن نگین‌های مختلفی بکار رفته، بسیار ضروری است.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی از 0 تا 100

 

جمع بندی

امروزه افراد زیادی برای انجام خریدهای خود، از دنیای مجازی استفاده می‌کنند. یکی از مشکلاتی که درمورد فروشگاه‌های اینترنتی مطرح است، موضوع عدم اعتماد خریداران به آن‌ها می‌باشد. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین ویژگی های فروشگاه اینترنتی موفق را معرفی کنیم تا از این به بعد بتوانید با خیال راحت خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. مستر زنبیل

    ممنون از مطاب و اطلاعات مفید شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin