مدیریت مالی عامل موفقیت ثروتمندان جهان


/

وارن بافت که مالک شرکت برکشایر هاتاوی است و جزء 10 فرد ثروتمند جهان می‌باشد؛ در یکی از سخنرانی هایش به نکته ای کلیدی اشاره می‎‌کند. او می‌گوید: “این کار کردن نیست که باعث ثروتمند…

وارن بافت که مالک شرکت برکشایر هاتاوی است و جزء 10 فرد ثروتمند جهان می‌باشد؛ در یکی از سخنرانی هایش به نکته ای کلیدی اشاره می‎‌کند. او می‌گوید: “این کار کردن نیست که باعث ثروتمند شدن شما می‌شود، بلکه مدیریت مالی است که موجب سرمایه داری و ثروتمند شدن تان خواهد شد.”

برنامه ریزی و مدیریت در امور مالی، صرفا مختص سازمان ها، شرکت ها و افراد ثروتمند، نیست بلکه، همه ما به این مهارت نیازمند هستیم. از دانش آموزان و زنان خانه دار گرفته تا کارمندان و مدیران و صاحبان کسب و کارها، نیازمند یادگیری دانش و تأثیرات مدیریت مالی هستند. بنابراین ما در این مقاله از رشدانا قصد داریم نکات طلایی و همچنین، بهترین نرم افزارهای موجود در زمینه مدیریت و برنامه ریزی مالی را معرفی کنیم، همراه ما باشید.

 

مدیریت مالی (Financial Management) چیست؟

به طور کلی مدیریت مالی در دو شاخه شخصی و کاری وجود دارد. در مبحث شخصی، تأکید ما بر منابع درآمد خانواده و نحوه مدیریت مخارج می‌باشد که در پاراگراف بعدی بیشتر به این موضوع می‌پردازیم. اما در شاخه سازمانی و حرفه ای، تعریف علمی و دقیق آن به این صورت است که: “مدیریت مالی، شامل مجموعه ای از امور مانند برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل فعالیت های مالی سازمان می‎شود”.

به بیان ساده تر، مدیریت مالی همان اقتصاد کاربردی است که در جریان انجام امور مالی یک کسب و کار، باید به آن توجه نمود. در ادامه این مطلب، به بررسی تأثیرات مدیریت مالی و راه های تقویت آن خواهیم پرداخت. زیرا برای در امان بودن از فشارهای سخت معیشتی و اقتصادی، چاره ای جز بالا بردن سواد مالی و کسب درآمد از تمام چیزهایی که در اختیار داریم، وجود ندارد.

مدیریت مالی چیست

نقش مدیریت مالی در زندگی

امور مالی در زندگی شخصی و خانوادگی شما محدود به دخل و خرج های روزانه یا سالانه تان نیست. بلکه سرمایه گذاری های مالی مهم بسیاری را در طول عمر خود تجربه می‌کنید. مواردی مانند بیمه‌های عمر، درمان، حوادث، پس انداز در بانک، برنامه ریزی مالی برای دوران بازنشستگی و… وجود دارند که همه افراد در زندگی خود با آن‌ها سر و کار دارند و عدم توجه به چنین تصمیمات مالی، باعث بروز آسیب‌های فراوان خواهد شد. از این رو، توجه به بهبود مهارت مدیریت مالی در زندگی شخصی، باعث دستیابی به نتایج ارزشمند زیر می‌شود:

  • با پیگیری و اجراء استراتژی های مالی، به اهداف و برنامه های مالی همچون: مدیریت وام، پرداخت به موقع اقساط و بدهی ها، خرید منزل، تهیه وسایل با ارزش و… دست می‌‎یابید.
  • در زمان چالش های جدی مالی مانند رکورد اقتصادی و تورم، عملکرد بهتری نسبت به سایرین خواهد داشت.
  • برای درآمد یا پول تو جیبی ماهانه خود بهترین برنامه را طراحی و بر درآمد خود مدیریت می‎‌کنید.
  • نقدینگی و همینطور سرمایه خود را می‌‎توانید بمرور افزایش دهید، حتی اگر درآمدتان بالا هم نباشد.

 

 حتما بخوانید: هوش مالی و تأثیر آن بر آینده مالی افراد

 

اهمیت مدیریت مالی در سازمان

کلیه فعالیت های هر سازمان و کسب و کاری، وابسته به امور مالی و جریان درآمدی آن‌ها است. بنابراین، هرگونه چالش یا مشکلی که بر سر راه امور مالی آن‌ها قرار بگیرید، باعث نابودی‌شان خواهد شد. از سوی دیگر، ادامه حیات و فعالیت کسب و کارها، نیازمند وجود منابع مالی کافی است. به همین دلیل توجه به موضوع مدیریت مالی منجر به رشد سازمان خواهد شد و نتایج زیر را نیز، عاید سازمان خواهد کرد.

  • بالا رفتن ارزش کسب و کار یا سازمان
  • حفظ نقدینگی
  • حفظ امنیت سرمایه گذاری
  • افزایش سود دهی و نگه داری درآمدهای حاصل از سود
  • افزایش بودجه و همچنین پس انداز سازمان
  • بهبود عملکرد در امور مالی و تصمیم گیری‌ها

مهارت مالی و اقتصادی مورد نیاز مدیران

همانطور که می‌دانید، هر یک از تصمیمات و برنامه‌های مدیران، تأثیرات بسیاری بر عملکرد مالی سازمان خواهد داشت. از این رو، اگر مدیران مهارت مالی را در خود تقویت کرده باشند و در تصمیمات خود نیز آن را لحاظ نمایند؛ می‌توان امیدوار بود که بسیاری از خسارت‌های جبران ناپذیر برای سازمان اتفاق نمی‌افتد.

این در حالی است که نه تنها مدیران، بلکه سرمایه گذاران در شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف نیز، همچون استارتاپ‌ها، هنگامی که می‌خواهند مدیریت یک سازمان را برعهده بگیرند و یا بر روی یک محصول سرمایه گذاری نمایند، باید مهارت‌های مالی و اقتصادی را به درستی فرا گرفته و آن را اجرا کنند. زیرا بدون استفاده از تکنیک‌های مدیریت مالی، اینگونه افراد در آینده‌ای نزدیک شکست‌های سنگینی را تجربه می‌کنند.

مهارت‌های مالی به مدیران و سرمایه گذاران کمک می‌کند تا از طریق مسیرهایی کوتاه اما امن، به موفقیت برسند. ما در این قسمت از مقاله، قصد داریم درمورد 2 نوع مهارت مالی مورد نیاز مدیران برای انجام صحیح امور مدیریتی، صحبت کنیم. ابتدا مهارت‌های تخصصی مالی مدیران و سپس مهارت‌های مالی شخصی مدیران.

مهارت‌های مالی تخصصی مدیران

تجزیه و تحلیل آماری

تجزیه و تحلیل‌های آماری این امکان را برای مدیران فراهم می‌کند که بتوانند ضمن ترسیم یک تصویر واضح از جایگاه فعلی و آینده سازمان، خود را با سایر رقبا نیز مقایسه کنند. در این میان، مدیرانی موفق‌تر عمل می‌کنند که در این رابطه قدرت و ضعف‌های سازمان را شناسایی کرده و با تجزیه و تحلیل آماری بر بدهی‌ها و میزان سود بدست آمده، مدیریتی همه جانبه داشته باشند.

مدیریت مالی عامل موفقیت ثروتمندان جهان

حسابداری

ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شود که حسابداری، وظیفه شخص دیگری در سازمان است و مدیران فقط بر این امر نظارت می‌کنند؛ پس چرا یک مدیر باید چنین مهارت مالی-تخصصی را فرا بگیرد؟ بله، مهارت‌های حسابداری در لیست مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر نیست اما قطعا می‌تواند به او در مدیریت بهتر مجموعه‌اش، کمک فراوانی کند.

بنابراین، یک مدیر باید تا حد لازم بر مفاهیم پایه و بنیادی بیزنس داخل و خارج از سازمان و همچنین حسابداری امور مالی تسلط داشته باشد. هر چند یک مدیر، زمان کافی برای سر و کار داشتن با اعداد ندارد اما با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه و نظارت بر کار حسابداران شرکت، از اسناد مالی و جزئیات آن مطلع خواهد بود و اینگونه مدیریت مالی قوی‌تری نیز دارد.

پیش بینی

پیش بینی در امور مالی، چییزی شبیه به حسابداری است که قطعا افراد متخصصی در سازمان به این کار مشغول‌اند اما مدیران نیز با تکیه بر این مهارت، کیفیت بهتری در مدیریت امور مالی خواهند داشت. پیش بینی در واقع، مهارتی جانبی محسوب می‌شود و به مدیران کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

در اینجا مدیران از اطلاعات و داده های پیشین سازمان، جهت پیش بینی میزان فروش و حتی سوددهی در آینده، استفاده می‌کنند. در نتیجه، می‌توانند بر امور غیر قابل پیش بینی نیز تسلط داشته و بهترین راه را برای توسعه سازمان انتخاب کنند.

مهارت‌های مالی شخصی مدیران

مهارت‌های مالی که شخص مدیر به آن‌ها نیاز دارد عبارتند از:

 

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری، از مهارت‌های بسیار ضروری و ارزشمندی است که در بلند مدت تأثیرات مفیدش را نشان می‌‎دهد و باعث می‌شود مدیران برنامه‌های بهتری برای آینده به ویژه در دوران بازنشستگی، درنظر بگیرند. هر چند مدیران، سرمایه گذاری برای دوران پس از بازنشستگی را نه تنها برای خود که برای تمام نیروهای انسانی سازمان باید لحاظ کنند.

 

بودجه بندی

منظور از بودجه بندی همان ثبت روزانه مخارج و درآمدها است که متأسفانه بیش از 59 درصد مردم دنیا چنین کار مهمی را انجام نمی‌دهند. بنابراین، یک مدیر باید برنامه روشنی جهت برنامه ریزی‌های مالی و بودجه بندی امور اقتصادی داشته باشد تا در آینده، با امنیت خاطر بیشتر به اهداف مالی خود دست یابد.

 

مدیریت اعتبار

آیا می‌دانید به عنوان مدیر باید از اعتبار افرادی که در سازمان استخدام می‌کنید، مطلع باشید و این امر بر آینده مالی سازمان تان تأثیرگذار است؟ بخشی از اعتبار یک سازمان به اعتبار منابع انسانی آن گره می‌خورد و بر سرمایه گذاری‌های سازمان نیز تأثیر زیادی دارد. به طور کلی، اگر قصد کارآفرینی یا شروع یک تجارت را دارید، بهتر است بدانید که نمره اعتبار شما و شرکت‌تان، نقش مهمی در وام‌ها و جذب سرمایه گذاران خواهد داشت.

راهکارهایی برای بهبود مهارت مدیریت در امور مالی

امروزه نوسانات شدید بازار و همینطور عدم وجود ثبات اقتصادی، آن هم در کشورهایی مانند ایران، شرایط سختی را از لحاظ اقتصادی برای انبوهی از مردم به وجود اورده است. در این قسمت، چند راهکار کاربردی را به شما پیشنهاد می‎‌دهیم تا ضمن بهبود مهارت مدیریت و برنامه ریزی در امور مالی، به اهداف و خواسته های مالی که سال ها است به تعویق انداختید، دست یابید.

هدف گذاری کنید

برنامه ای برای امور و خواسته‌های مالی تان مشخص کنید. با اینکار به محض گرفتن دستمزدتان، آن را برای همان هدف پس انداز یا هزینه می‎‌کنید. در غیر این صورت، با دیدن اولین فروشگاه موادغذایی یا فروشگاه لباس، حاصل زحمات یک ماهه خود را به سرعت از دست می‎‌دهید.

 

حتما بخوانید: انواع روش های هدف گذاری که شما را به هدف می‌رسانند

هدف گذاری

 

رفتارها و عادات خود را بشناسید

هیچ می‌دانستید که بخش سنگینی از مخارج تان مربوط به رفتار و عادت‌های اشتباهی است که در امور مالی انجام می‌دهید؟ به عنوان مثال، افراد مخصوصا خانم‌ها هنگامی که دچار استرس می‌شوند به انجام خریدهای غیرضروری، روی می‌آورند. عادتی که به صورت مقطعی از شدت استرس می‌کاهد و در مقابل، بخش زیادی از درآمدهای ماهانه را بر باد می‌دهد.

لیستی از درآمد و مخارج خود داشته باشید

تهیه لست یا جدولی از درآمد و مخارج روزانه، باعث می‌شود نسبت به انجام کارهای مالی غیر ضروری تان، آگاه شوید و عادات غلط مالی خود را شناسایی کنید. حتی یک هزار تومانی را هم نباید از لیست تان جا بیندازید و بهتر است بدانید که ثروتمند شدن بدون حذف مخارج اضافی، امری محال است.

البته یک راه حل بسیار مناسب برای تسلط بر هزینه ها استفاده از نرم افزار های مدیریت مالی شخصی است. این نرم افزارها می‎‌توانند پیامک‌های واریز و برداشت بانکی را بخوانند، به شما بگویند در یک ماه اخیر کدام دسته از مخارج تان بیشتر بوده، رفتار مالی تان را آنالیز می‌کنند و حتی قادر اند برای تان مبلغی را به عنوان پس انداز مشخص کنند بدون اینکه مشکلی در تأمین لوازم و موارد ضروری زندگی، ایجاد شود.

سقفی را برای مخارج ماهانه مشخص کنید

همه چیز به قدرت کنترل شما بر روی هزینه های تان بستگی دارد. پس باید یک مبلغ مشخص را برای هر ماه در نظر بگیرید و طبق همان مبلغ، مشغول خرج کردن شوید. البته پس انداز کردن مبلغی معادل 10 درصد در آمد ماهانه، قبل از هر کاری و به محض وصول پول به حساب تان باید انجام شود.

و اما جمع بندی

در این مطلب، برای توضیح مبحث ضروری مدیریت مالی، ابتدا به تعریف این مفهوم پرداخته و سپس تأثیر آن را بر زندگی شخصی و امور مالی سازمان ها، بیان نمودیم. هر چند که بر راه های تقویت این مهارت کلیدی تأکید کردیم، اما استفاده از نرم افزارهای مدیریت مالی را جهت تحلیل و کنترل رفتارهای مالی، ضروری دانستیم.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

Empowerment Package for Managers

تمام آنچه که یک مدیر موفق باید بداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin