با استفاده از مهارت های انگیزشی ، سازمانتان را شارژ کنید


/

همه ما در طول زندگی حداقل عضو یک گروه و تیم هستیم. اولین و مهم‌ترین گروهی که در آن قرار می‌گیریم، خانواده است. حتما برای شما هم پیش آمده که بعضی از روزها تمام اتفاقات…

همه ما در طول زندگی حداقل عضو یک گروه و تیم هستیم. اولین و مهم‌ترین گروهی که در آن قرار می‌گیریم، خانواده است. حتما برای شما هم پیش آمده که بعضی از روزها تمام اتفاقات آن طور که باید پیش نمی‌روند و مشکلات یا مسائل عجیبی سر راه گروه قرار می‌گیرد. کوچک‌ترین مسئله در یک خانواده چند نفره می‌تواند دیرکرد پرداخت اقساط بانک یا اجاره خانه باشد و چنین مسائلی با ابعاد گسترده‌تر می‌تواند در مسیر یک سازمان و گروهی از همکاران شما قرار بگیرد. راه‌حل شما در چنین شرایطی چیست؟

مهارت های انگیزشی در چنین زمان‌های حساسی به کمک ما می‌آیند. در مواقع بحرانی و مشکلات مقطعی، اغلب افراد گروه با تنش و اضطراب بالایی روبرو هستند و یک نفر باید به آن‌ها یادآوری کند اوضاع چندان بد نیست. این کار چندان سخت نیست اما ممکن است همه ما از عهده آن برنیاییم. بنابراین، بلد بودن مهارت‌هایی که در مواقع بحرانی بتواند به گروه انگیزه بدهد تا به راه خود ایمان داشته باشند، از ویژگی‌های بسیار مهم یک عضو اجتماع است. در این مقاله از رشدانا، می‌خواهیم به بررسی نوعی از این مهارت‌های نرم بپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

مهارت های انگیزشی

اهمیت مهارت های انگیزشی

همان طور که در بخش قبل و مقدمه اشاره کردیم، مهارت قوت قلب دادن به گروه برای نترسیدن از چالش‌ها و ادامه دادن مسیر، بسیار مهم و حیاتی است؛ اما همه افراد جامعه دارای چنین ویژگی‌هایی نیستند. برای درک اهمیت تسلط بر مهارت و ویژگی‌های انگیزه‌بخشی، بهتر است ابتدا به تعریف انگیزه و انگیزه دادن نگاهی دقیق داشته باشیم.

لغت انگیزش یا (Motivation) از ریشه‌ لاتین Movere مشتق شده و به معنای حرکت کردن به کمک یک نیرو یا وسیله محرک است. همچنین، در بعضی از موارد می‌توان از آن به عنوان نیروی اولیه برای شروع مسیر یا فرآیند کار یاد کرد؛ بنابراین لغت انگیزش و انگیزه در ابتدایی‌ترین معنی خود، به معنای محرکی در راستای تحقق حرکت و آغاز یا ادامه فرآیند حرکت و عمل است. همه ما به هنگام انجام امور مختلف روزانه، یک انگیزه و محرک در درون خود احساس می‌کنیم.

با یاد گرفتن مهارت های انگیزشی یا (Motivational Skills)، می‌توانیم از نیروی درونی خود برای هدایت جریان امور در مسیر درست استفاده کنیم؛ درست مانند همان نیرویی که به ما در پیشبرد اهدافمان حتی در سخت‌ترین شرایط ممکن، کمک می‌کند، ما هم می‌توانیم در گروه عامل چنین انگیزه و جریانی باشیم. بعد از بررسی تعریف انگیزه، باید با روش‌های مختلف انگیزه‌بخشی آشنا شویم. در ادامه، به این مورد خواهیم پرداخت.

 

حتما بخوانید: فیدبک مثبت چه اهمیتی دارد چگونه آن را ارائه دهیم؟

 

انواع مهارت های انگیزشی

براساس نوع انگیزه‌بخشی، مهارت انگیزه دادن به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود که هر یک کاربرد و تعریف ویژه‌ای دارد:

  • انگیزه درونی: از روی علاقه مندی و دوست داشتن بروز می‌کند و با جمله انجام می‌دهم، چون می‌خواهم همراه است.
  • انگیزه بیرونی: از روی پاداش یا نیاز شکل می‌گیرد و با جمله انجام می‌دهم چون به پاداش یا نتیجه آن نیاز دارم همراه است.

شاید با دیدن این دو نوع انگیزه، از خودتان بپرسید که انگیزه شما از کدام نوع است، بیرونی یا درونی؟ باید بگوییم در شرایط مختلف همه ما از یکی از این دو نوع یا ترکیبی از هر دو استفاده می‌کنیم تا بتوانیم با مشکلات یا مسائل پیرامون کنار بیاییم و از ادامه دادن مایوس نشویم. همواره تعادلی ذاتی بین این دو بخش برقرار است. البته جایگاه افراد هم در نوع انگیزه دادن بی‌تاثیر نیست؛ مثلا شخصی که رهبری یا مدیریت گروه را برعهده دارد با فردی که به عنوان کارمند مشغول به کار است، دو نوع مختلف انگیزه درونی و بیرونی را تجربه می‌کنند.

اهمیت مهارت های انگیزشی

راهکارهای بروز مهارت های انگیزشی

اغلب افراد دوست دارند در جامعه به عنوان افراد تاثیرگذار و باانگیزه شناخته شوند؛ اگر شما هم در این دسته قرار دارید، بهتر است با دقت بیشتری در ادامه مقاله همراه ما باشید. تصمیم داریم در این بخش، تعدادی از راهکارهای عملی و تجربی بروز انگیزه را با شما به اشتراک بگذاریم. در مواقع مختلف می‌توانید براساس شرایط موجود از این راهکارها استفاده کنید تا حال و هوای سازمان و گروه عوض شود.

همیشه اوضاع سازمان بر وفق مراد نیست. چالش‌ها یکی پس از دیگری به دیواره انگیزه برند و شرکت برخورد می‌کنند و داشتن یک نیروی محرک پولادین در ادامه راه بسیار اهمیت دارد. اغلب مدیران به دنبال نیروهای باانگیزه و مشتاق هستند که به کمک آن‌ها بتوانند انگیزه سایر کارمندان را هم تامین کنند. با راهکارهای زیر می‌توانید مهارت های انگیزشی خود را مانند یک سلاح قدرتمند در برابر حس‌های بد و منفی سازمان به کار ببرید.

  • راهکارهای جالب و مهیج: چالش‌های سخت نیاز به ذهن خلاق دارند. با همکارانتان چالش برگزار کنید و از آن‌ها بخواهید از زاویه دید خود به مشکلات نگاه کنند.
  • تعیین اهداف چالش‌برانگیز اما دسترس‌پذیر: هر کسی باید وظایف خود را به بهترین شکل در مدت محدود به پایان برساند و یک جایزه یا پاداش به افراد موفق اهدا شود.
  • ارائه پاداش هم یکی از راهکارهای بسیار مناسب در شرایط بحرانی است که روحیه تیم حفظ شود.

 

حتما بخوانید: دلایل اصلی شکست در کار تیمی و عدم توانایی انجام کارها 

 

خود انگیزشی یکی از مهم‌ترین مهارت های انگیزشی

خود انگیزشی (Self Motivation) نیز یکی از ضروری‌ترین مهارت‌هایی است که افراد باید آن را بیاموزند زیرا به طور ذاتی در اشخاص وجود ندارد و اصطلاحا یک امر اکتسابی است. خودانگیزشی به معنی توانایی انگیزه دادن به خود در زمان بروز چالش‌ها و شرایط سخت است، به فرد این امکان را می‌دهد که متوفف نشده و همچنان به حرکت خود ادامه دهد، هرچند آهسته و کند!

Self Motivation یکی از مؤلفه‌های هوش هیجانی است و به این دلیل در مبحث مهارت‌های انگیزشی به آن اشاره می‌کنیم که بخشی از این مهارت در چگونگی انگیزه بخشیدن به خود معنا پیدا می‌کند.

یعنی هنگامی می‌توانیم یک تیم قوی و با انگیزه داشته باشیم که افراد آن تیم بدانند چگونه در شرایط دشوار شغلی، به خود انگیزه بدهند. این در حالی است که تفاوت افراد معمولا در شرایط سخت مشخص شده و اگر فردی بتواند در اینگونه موقعیت‌ها به خود انگیزه بدهد، روحیه‌اش را حفظ نماید و مهم‌تر از همه، تصمیمات درستی اتخاذ کند؛ او فردی موفق خواهد بود و ما در محیط‌های کاری مختلف به افرادی با این ویژگی‌ها نیازمند هستیم.

راهکارهای بروز مهارت های انگیزشی

تعریفی ساده از خود انگیزشی

در پاراگراف قبلی اشاره کردیم که خودانگیزشی، یک مهارت محسوب می‌شود و به فرد امکان حرکت، رشد و پیشرفت خواهد داد. البته بهتر است بدانید که خود انگیزشی در کودکان معمولا وجود ندارد و آن‌ها برای انجام فعالیت‌های خود به طور معمول، از بیرون انگیزه می‌گیرند و وابسته به عوامل بیرونی همچون تشویق و تنبیه هستند.

در افراد بزرگسال، ماجرا کاملا متفاوت است. افراد بزرگسال برای دستیابی به اهداف شان عوامل انگیزشی بیرونی زیادی ندارند. بنابراین یک فرد کارمند 30 ساله اگر بخواهد هر روز منتظر تشویق، تأیید و تقدیر از سوی مدیرش بماند تا کار خود را شروع کند؛ عملا هیچ عملکری نخواهد داشت.

این کارمند باید بداند و البته بتواند، هر روز، حتی در روزهای سخت زندگی، به خودش انگیزه دهد، خوش‌بین باشد، مسئولیت کارهای خود را بپذیرد و با اعتماد به نفس، دستاوردهای جدیدش را جشن را بگیرد، حتی اگر این دستاوردها در نگاه دیگران کوچک باشند!

 

تکنیک‌های تقویت مهارت خود انگیزشی

این تکنیک‌ها، اموری سخت و دور از ذهن نیستند، پس در انجام آن‌ها، سختگیر نباشید و  از همین لحظه با استفاده از روش‌های ساده زیر، برای تقویت انگیزه بخشی به خودتان تلاش کنید.

  • از چیزهای کوچک شروع کنید و برای دیدن آن‌ها مشتاق باشید. مثلا همکاری که امروز برای شما یک لیوان چای ریخته. شاید کار او کوچک باشد اما خواهش می‌کنیم که لطف او را در این کار ببینید.
  • برای شروع کارها منتظر نمانید، از موارد کوچک شروع کنید و حتی اگر حال جسم یا روح تان خوب نیست بدانید که همیشه اولین گام، سخت ترین گام است.
  • عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید بویژه در زمان هایی که در اوج بازدهی کاری قرار دارید.
  • با خودتان مهربان باشید تا بتوانید مهربانی را در تیم نیز ترویج دهید.

 

پیشنهاد ویژه: کاپیتان مهارت های نرم

 

سخن پایانی

در این مقاله، درباره مهارت های انگیزشی صحبت کردیم. همه ما دوست داریم در گروه و سازمان خود به عنوان منبع انرژی و انگیزه شناخته شویم اما گاهی نمی‌دانیم این مسئله چطور امکان‌پذیر است؟ با پیاده‌سازی راهکارهای بالا و خلاقیت درونی این مورد به راحتی امکان‌پذیر بوده و شما در ذهن همکارانتان ماندگار خواهید شد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما چگونه می توانیم به فردی تبدیل شویم که در هر شرایطی علاوه بر حفظ روحیه خود می تواند انگیزه بخش دیگران باشد؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin