مهم ترین مراحل طراحی سایت | 7 گام مهم


اگر به تازگی به جمع طراحان سایت پیوسته‌اید و قصد دارید در این حوزه پر درآمد و البته پرطرفدار، فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کنید اما با مسیر و مراحل طراحی سایت چندان آشنایی ندارید؛…

اگر به تازگی به جمع طراحان سایت پیوسته‌اید و قصد دارید در این حوزه پر درآمد و البته پرطرفدار، فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کنید اما با مسیر و مراحل طراحی سایت چندان آشنایی ندارید؛ ما در رشدانا و در این مقاله همراه شما هستیم تا بتوانید در این مسیر پرچالش گام های خود را به درستی بردارید.

آنچه در این مسیر از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است و طراحان سایت به خوبی با آن آشنا هستند، این است که صرف طراحی و راه اندازی یک سایت (حتی اگر در تمام مراحل طراحی سایت به خوبی پیش رفته باشید) چندان مطرح نبوده و مهم این است که بتوانید وب سایتی طراحی کنید که با شخصیت، ویژگی‌ها و همینطور هویت مشتریان و محصول همخوانی داشته باشد.

مراحل طراحی سایت

در عرصه رقابت میان میلیون‌ها وب سایت موجود، آن دسته از سایت‌هایی که با رعایت تمام نکات فنی و تخصصی طراحی شد‌ه‌اند و مراحل طراحی سایت در آن‌ها بر اساس ویژگی‌های محصول یا خدمات موردنظر، پیش رفته باشد، موفق به جذب حداکثری کاربران می‌شوند.

بنابراین به عنوان یک طراح سایت مبتدی، باید بدانید که موفقیت در این حرفه زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانید اصول و قواعد طراحی سایت را به درستی رعایت کرده و در تمامی مراحل طراحی سایت، به نکاتی که در ادامه توضیح داده ایم، عمل کنید. تا انتها همراه ما باشید.

 

حتما بخوانید: طراحی سایت را چطور و از کجا شروع کنم؟

 

مراحل طراحی سایت در 7 گام

 

تعریف دقیق پروژه

به طور کلی، در این مرحله آنچه مهم است، مشخص کردن هدف کلی مشتری و یا خودتان از طراحی سایت است و اینکه دقیقا چه نیازهایی دارید. معمولا برای هر پروژه طراحی سایت، 2 یا 3 هدف مشخص می‌شود تا طراح بتواند براساس آن‌ها، پروژه خود را آغاز کند. مثلا ممکن است هدف مشتری، فروش لباس بچه گانه باشد، پس طراحی یک سایت فروشگاهی هدف نهایی مشتری شما است نه طراحی سایت آموزشی.

پس از تعیین هدف، نوبت به کاربران هدف می‌رسد. یعنی طراح بایستی بداند کاربران هدف سایت، زن هستند یا مرد؟ نوجوان اند یا میانسال؟ اغلب از طریق موبایل وارد سایت می‌شوند یا کامپیوتر؟ صرفا برای دیدن محصولات و خرید وارد سایت می‌شوند و یا برای کسب اطلاعات از محصول؟

هنگامی که شما بتوانید پرسونای مخاطب (ویژگی های کاربران هدف) سایت را تعیین کنید، قطعا بهتر می‌توانید در طراحی گرافیکی و چینش بخش های مختلف سایت، استاندارد‌های لازم را رعایت کرده و مطابق نیاز مشتری خود پیش می‌روید.

بهتر است پیش از شروع پروژه در مورد تمامی جوانب آن با مشتری و صاحب سایت، صحبت کرده و به نتیجه برسید. زیرا ممکن است او در طول طراحی، از شما بخواهد که یک امکان بسیار کوچک از نظر خودش را در سایت اعمال کنید درحالی‌که این امکان جزئی، از لحاظ فنی وقت گیر باشد و حتی غیرقابل انجام. بنابراین برای جلوگیری از هر نوع اختلاف در فرآیند طراحی سایت، تمام جوانب کار را مشخص کنید.

 

طراحی نقشه سایت (sitemap)

طراحی طرح اولیه (Wireframe) و مهندسی سایت (Site architecture)، دومین مرحله از مراحل طراحی سایت است که در آن، یک نمای کلی از سایت و صفحات آن ایجاد می‌شود . در اینجا، باید اطمینان پیدا کنید که تمام صفحات سایت را با دقت طراحی کرده و میان صفحات مختلف سایت با یکدیگر و همینطور میان بخش‌های مختلف سایت با هم، تعامل و ارتباط وجود دارد.

وایرفریم سایت

در واقع در این مرحله، اسکلت سایت را طراحی کرده و با ایجاد وایر فریم (طرح اولیه) بایستی مشخص کنید که هر بخش از سایت کجا قرار می‌گیرد و چگونه با سایر اجزاء سایت در ارتباط خواهد بود.

به عنوان مثال سایتی که در حال طراحی آن هستید، دارای 4 بخش اصلی گالری تصاویر, درباره ما، تماس و وبلاگ است. از میان این قسمت‌ها، بخش درباره ما نیز شامل 3 بخش معرفی شرکت، معرفی پرسنل و بخش‌های مختلف شرکت است. به این ترتیب، شما موفق شده‌اید که میان اجزاء و صفحات مختلف سایت، ارتباط ایجاد کنید.

 

طراحی بصری

پس از طراحی نقشه سایت و ایجاد وایر فریم، طراح سایت موظف است تا با استفاده از عناصر گرافیکی و بصری، زیبایی ظاهری مناسبی به سایت ببخشد. البته در برخی از پروژه‌ها، این مرحله به طراح گرافیک سپرده می‌شود تا با ایجاد نمونه های رنگی مختلف از جزئیات سایت، یک نمای کلی بصورت عکس طراحی کرده و در اختیار مشتری قرار دهد. در هر صورت، در این قسمت رنگ بندی و ویژگی های بصری سایت بایستی به گونه ای طراحی شوند که با رنگ سازمانی و برند شرکت همخوانی نزدیکی داشته باشد. همچنین توجه به طراحی تجربه کاربری یا UX هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هست و باید به آن توجه لازم را کرد.

 

حتما بخوانید: تفاوت های کلیدی بین دو مقوله مهم UI و UX در طراحی

 

کد نویسی

در مرحله کدنویسی، شما بعنوان یک طراح سایت با استفاده از  HTML و CSS بایستی شروع به نوشتن کدهای بخش های مختلف سایت همچون سبد خرید، آدرس، راه های ارتباطی و… کنید. به علاوه شما برای طراحی یک سایت کاملا حرفه ای و بی نقص لازم به دانستن زبان‌های برنامه نویسی همچون JQuery ،PHP و Javascript نیاز دارید. به یاد داشته باشی در انجام این مرحله باید تمام تلاش خود را بکنید تا کدنویسی و برنامه نویسی سایت را به صورت کاملا بهینه و با رعایت اصول انجام دهید.

 

حتما بخوانید: با چه زبان هایی سایت طراحی کنیم؟

 

تست و ارزیابی سایت

مرحله تست و ارزیابی از مهم ترین مراحل طراحی سایت محسوب می‌شود. زیرا در این قسمت کلیه فایل های سایت بر روی سرور تست (Production Server) قرار گرفته و عملکرد کلیه اجزاء سایت مثل دکمه های CTA، منوها و… مورد ارزیابی واقع می‌شوند تا در صورت وجود خطا، ایرادات پیش از اجراء سایت، مرتفع شوند.

مورد بعدی که در این مرحله باید رعایت شود، بررسی صحت عملکرد سایت بر روی مرورگرهای مختلف مثل کروم، فایرفاکس و… است. اگر نتیجه ارزیابی این قسمت هم مثبت باشد در نهایت به عنوان یک طراح سایت باید نحوه نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف همچون موبایل (بررسی ریسپانسیو بودن سایت) را مورد ارزیابی و تست قرار دهید.

کدنویسی و برنامه نویسی سایت

اجراء نسخه نهایی سایت

پس از پشت سرگذاشتن موفقیت آمیز مراحل قبل، نوبت به اجراء نسخه نهایی سایت بر روی دامین تأیید شده توسط مالک سایت، می‌‎رسد. در این مرحله، شما نتیجه پشتکار، صبوری و جدیت خود را خواهید دید و یک پروژه موفق را به رزومه خود می‌‎افزایید.

 

پشتیبانی از سایت

پس از اجراء و انتشار نسخه نهایی سایت، همچنان سایت نیازمند به مراقبت و پشتیبانی است. ممکن است پس از گذشت مدتی، متوجه وجود ایراد در بخش‌هایی از سایت شوید و یا نیاز باشد که امکانات جدیدی به سایت اضافه کنید. در هر صورت، پشتیبانی از سایت، به اندازه راه اندازی سایت برای کسب و کارها بسیار ضروری می‌‎باشد.

 

و اما جمع بندی

ما در این مقاله از رشدانا، مراحل طراحی سایت را در 7 گام مورد بررسی قرار داده و تلاش کردیم تا حد امکان این موضوع را به صورت کاملا ساده و کاربردی توضیح دهیم. همانطور که اشاره کردیم؛ طراحی سایت حرفه پرچالشی است و در هر مرحله از کار بایستی با دقت و حساسیت بالایی، گام بردارید.

امیدواریم این مقاله، به سؤالات و ابهامات شما در فرآیند طراحی سایت، پاسخی مناسب داده باشد. لطفا پرسش ها، نظرات و تجربیات خود را پیرامون موضوع مراحل طراحی سایت با ما اشتراک بگذارید.

 

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin