مهم ترین کار‌هایی که در مدیریت استارتاپ باید انجام دهید


در اکثر مواقع و بنا برتحیقیقات 50تا 80 درصد کسب و کارها منجر به ورشکستگی می‌شود و در بیشتر مواقع شاید عدم آگاهی از روش مدیریت استارتاپ باعث فروپاشی تمام تصورات ما از موفقیت یک…

در اکثر مواقع و بنا برتحیقیقات 50تا 80 درصد کسب و کارها منجر به ورشکستگی می‌شود و در بیشتر مواقع شاید عدم آگاهی از روش مدیریت استارتاپ باعث فروپاشی تمام تصورات ما از موفقیت یک کسب‌وکار می‌شود. بهتر است قبل از انجام هر اقدامی برای راه‌اندازی یک استارتاپ 6 نکته مهم را مورد بررسی قرار دهیم.

مدیریت استارتاپ

چگونه یک استارتاپ و تیم استارتاپی را مدیریت کنیم؟

یکی از اصول موفقیت در هر کاری، مدیریت صحیح آن است. استارتاپ‌ها هم مانند هر کار دیگری برای موفقیت و رسیدن به اهدافشان نیاز به یک مدیر خبره دارند. در این بخش، قصد داریم مهم‎ترین اصولی که یک مدیر استارتاپ باید در نظر داشته باشد را توضیح دهیم.

مدل ذهنی خود را بشناسید

کسی که در جایگاه مدیر استارتاپ قرار می‌گیرد، باید به خوبی مدل ذهنی خود را بشناسد. منظور از مدل ذهنی، شیوه تفکر هر یک از ماست. درواقع به مبنایی که براساس آن تصمیم می‌گیریم و اقدام می‌کنیم، مدل ذهنی گفته می‌شود. ریشه شکل‌گیری مدل ذهنی در هر شخص، دانش، تجربه، دیده‌ها و شنیده‌های او است. لازم به ذکر است که عامل اصلی بسیاری از شکست‌ها، ناکارآمدی مدل ذهنی می‌باشد. برای آن که بتوانید در مدل ذهنی خود تغییرات مثبت ایجاد کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • گول معناها را نخورید!
  • مدل ذهنی شما تصویری از دنیای اطراف شماست نه حقیقت آن!
  • مدل‌های ذهنی همیشه قابل دیدن و درک نیستند!

 

حتما بخوانید: استارتاپ چیست و چگونه می‌توان یک استارتاپ راه انداخت؟

 

مشکلات را حذف کنید

واضح است که بروز مشکلات در هر کسب و کاری کاملا طبیعی است، اما رفع آن‌ها در سریع‌ترین زمان و بهترین شکل ممکن، یکی از مهارت‌های یک مدیر شایسته است. این مشکلات ممکن است به واسطه پرسنل ایجاد شوند، بنابراین مدیر باید بتواند کاملا قاطعانه رفتار کن و در صورت لزوم، افراد ناکارآمد را کنار بگذارد. دسته‌ای دیگر از مشکلاتی که در یک استارتاپ ایجاد می‌شود، مربوط به دستگاه‌ها و یا تجهیزات محیط کار است. به عنوان مثال، اگر در کامپیوتر یکی از اعضای تیم مشکلی ایجاد شود، ممکن است ساعت‌ها و روزها پروژه مدنظر به تعویق بیفتد. بنابراین در درجه اول انتخاب درست افراد و تجهیزات کاربردی و بعد از آن، نظارت بر این دو مورد می‌تواند تا حد زیادی در مدیریت بهتر یک استارتاپ به شما کمک کند.

نبایدهای مدیریت استارتاپی!

تا این قسمت از مطلب به شما گفتیم که چگونه می‌توانید به بهترین شکل یک تیم استارتاپی را مدیریت کنید و آن را به موفقیت برسانید. هرچند که واژه (مدیریت) به یک فرد اختیار تام می‌دهد، اما لازم است به منظور مدیریت بهتر یک تیم، رفتار مدیریتی خود را کنترل کرده و نکات لازم را رعایت نمایید.

مدیریت تیم استارتاپی

لجاجت و پافشاری در تمام شرایط را کنار بگذارید!

اگر ایده شما نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، مسلما پافشاری و اصرار بر روی خواسته‌تان تا حد زیادی آینده استارتاپ شما را تامین می‌کند. اما اصرار و پافشاری در همه مواقع به سود تیم شما نخواهد بود. به عنوان مثال، هرچند که شما به عنوان مدیر یک استارتاپ باید اشتباهات و موانع انسانی را تشخیص داده و آن‌ها را رفع کنید، اما اعتماد به پرسنل در مشکلات و عدم پافشاری بر مقصر جلوه دادن آنان، روحیه کار تیمی را افزایش می‌دهد و به سود کل تیم خواهد بود.

 

حتما بخوانید: تیم سازی چیست؟ چگونه تیم موفق داشته باشیم؟

 

بار مسئولیت خود را سنگین نکنید!

جذب سرمایه بیش از حد، مانند ولخرجی به استارتاپ شما آسیب می‌زند. شما باید بدانید که هزینه‌ها و مخارج یک تیم تا چه اندازه منطقی است و از دریافت بودجه‌های اضافی از سرمایه‌گذاران خودداری کنید. به عبارتی دیگر، بار تکلیف خود و گروهتان را با دریافت سرمایه‌های کلان سنگین نکنید و تنها در حدنیاز این کار را انجام دهید.

 

حتما بخوانید: 4 استراتژی ضروری کار تیمی و رهبری تیم برای موفقیت

 

یکه‌‎تازی ممنوع!

در یک استارتاپ قرار نیست کسی که به عنوان مدیر تیم معرفی می‌شود به تنهایی در مورد همه چیز تصمیم بگیرد. تصمیم‌گیری در مورد هر موضوع، تخصص خاص خود را می‌طلبد و مسلما یک نفر در تمام زمینه‌ها تخصص ندارد. بنابراین استفاده از مشاوره کارشناسان هر حوزه برای انجام امور را فراموش نکنید.

جمع بندی

مدیریت یک تیم، مجموعه یا یک سازمان جایگاه بسیار حساسی است. چراکه یکی از شروط موفقیت در هر کاری، مدیریت حرفه‌ای است. استارتاپ‌های بسیاری وجود داشتند که با وجود یک ایده ناب و بکر راه‌اندازی شدند و تنها به دلیل مدیریت غیرحرفه‌ای شکست خورده‌اند. در این مطلب، اصولی که باید در مدیریت استارتاپ در نظر داشته باشید را شرح دادیم و شما را با نبایدهای مدیریتی آشنا کردیم.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی استارتاپ و کسب و کار نوپا

Startup Launch Specialist

استارتاپ خود را حرفه ای راه اندازی کنید

آموزش استارتاپ

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. رسانه امین : مرجع آموزش بازاریابی اینترنتی

    با سلام به شما و عرض خسته به تیم رشدانا محتوای بسیار عالی و به درد بخوری بود و مطلب واقعا مطلب قابل استفاده ای هست مرسی از همتون دستتون درد نکنه و خداقوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin