مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی


همان طور که می‌دانید در سال‌های اخیر راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی با سرعت زیادی رو به رشد است. دلیل روی آوردن مردم به این نوع کسب و کارها، تغییر در سبک زندگی انسان‌ها…

همان طور که می‌دانید در سال‌های اخیر راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی با سرعت زیادی رو به رشد است. دلیل روی آوردن مردم به این نوع کسب و کارها، تغییر در سبک زندگی انسان‌ها است. البته آمار رشد کسب و کارهای آنلاین دلیلی بر موفقیت صددرصد آن‌ها نیست، بلکه در این بین درصد زیادی از این مشاغل نیز با شکست روبرو می‌شوند. اگر قصد دارید این روزها کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنید، توصیه می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله از رشدانا قصد داریم مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کار اینترنتی را با شما در میان بگذاریم.

دلایل شکست کسب و کار اینترنتی

چه دلایلی باعث شکست یک کسب و کار آنلاین می‌شود؟

نداشتن تجربه کافی

اکثر افرادی که به سراغ راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌روند، برای اولین بار است که این کار را انتخاب کرده‌اند. این دسته از افراد تجربه کافی در زمینه مدیریت این نوع مشاغل را ندارند و به همین دلیل ممکن است آن طور که توقع دارند، در این کار موفق نشوند. داشتن تجربه در این زمینه، به صاحبین مشاغل آنلاین کمک می‌کند تا زمان روبرویی با مشکلات، توانایی گرفتن بهترین تصمیم را داشته باشند و بتوانند از شرایط دشوار عبور کنند.

 

عدم وجود آموزش اصولی

بدون شک برای موفقیت در هر کاری باید مهارت و دانش لازم در آن زمینه را به دست آورد. اکثر افراد تصور می‌کنند که راه اندازی کسب و کار اینترنتی کار ساده‌ای است. به همین دلیل به سراغ کسب آموزش‌های لازم نمی‌روند! علاوه بر این، در مدارس و دانشگاه‌ها نیز آموزش‌های لازم درمورد چگونگی راه اندازی کسب و کار ارائه نمی‌شود. به همین دلیل اکثر افراد از چگونگی انجام صحیح این کار بی‌خبر هستند. همه این موارد سبب شکست زودهنگام کسب و کارها خواهد شد.

 

عدم توانایی برنامه ریزی

یکی دیگر از دلایل شکست کسب و کار اینترنتی یا (Reasons For Internet Business Failure) نداشتن مهارت برنامه ریزی است. مطمئنا بدون برنامه قادر نخواهید بود به راحتی از پس چالش‌ها و مشکلات ایجاد شده، بربیایید. همچنین بدون برنامه نمی‌توانید فرصت‌های رشد و توسعه شغل خود را شناسایی کنید.

 

تشخیص اشتباه بازار هدف

یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست کسب و کار اینترنتی این است که صاحبین مشاغل آنلاین نمی‌توانند بازار هدف موردنظرشان را به درستی شناسایی کنند. بسیاری از افرادی که تصمیم به داشتن یک کسب و کار اینترنتی می‌گیرند، خیلی زود یک صفحه در شبکه اجتماعی راه اندازی می‌کنند و بر این باورند که می‌توانند از این روش به موفقیت برسند. در صورتی که برای رسیدن به اهدافشان باید توجه داشته باشند که مخاطب شبکه اجتماعی انتخاب شده چه افرادی هستند و یا اینکه این جامعه هدف جزو مشتریان آن‌ها محسوب می‌شوند یا خیر؟

 

نداشتن طرح کسب و کار

عموم مردم بر این باورند که کسب و کارهای اینترنتی نیازی به طرح کسب و کار ندارند، اما این تفکر کاملا اشتباه است! هر شغل آنلاینی که شروع به کار می‌کند، باید بتواند برای خود یک توجیه اقتصادی و طرح مشخصی داشته باشد. علاوه بر آنچه که ذکر شد، موارد زیر نیز چند مورد دیگر از دلایل شکست کسب و کار اینترنتی و مشاغل آنلاین می‌باشند.

  • تیم غیرحرفه‌ای
  • عدم اطلاع از قوانین حقوقی
  • بازاریابی نادرست
  • عدم آشنایی با تکنیک‌های سئو
  • کیفیت پایین محتوا
  • مدیریت اشتباه منابع مالی

نداشتن طرح کسب و کار

تیم غیرحرفه‌ای

حقیقت این است که در تمام کارهای تیمی، ساده‌ترین راه برای نابودی تیم و البته کسب و کار، قرار دادن افراد غیرمتخصص در جایگاه افراد متخصص است. اگر صاحب یک کسب و کار یا استارتاپ هستید، در همان ابتدای راه باید بر استخدام افراد توانمند، متعهد، علاقمند و متخصص در حوزه کاری مربوطه دقت کافی داشته باشید، در غیر این صورت محکوم به شکست هستید.

تیم‌های غیر حرفه‌ای، نه تنها پروژه‌های خود را به طور ناقص انجام می‌دهند بلکه در موعد مقرر نیز، آن را تحویل مشتری نمی‌دهند. بدقولی و تأخیرهای مکرر در تحویل پروژه، عدم انعطاف پذیری اعضاء، اشتیاق نداشتن نسبت به یادگیری و نداشتن اهداف مشترک تیمی باعث می‌شود عملکرد تیم روز به روز کاهش بیشتری داشته باشد و در نهایت کسب و کار شما به کلی از بین برود.

 

حتما بخوانید: تیم سازی چیست؟ چگونه تیم موفق داشته باشیم؟

 

عدم اطلاع از قوانین حقوقی

متأسفانه اکثر صاحبان کسب و کارها و مؤسسین استارتاپ‌ها بر روی ایده‌ها، تیم ورک، کیفیت محصول، جذب سرمایه گذار و خلاصه تمام ابعاد کارشان، تمرکز کرده و در این حوزه‌ها اطلاعات کافی دارند اما نسبت به مسائل حقوقی و قوانین پیچیده استارتاپ و ثبت شرکت‌ها، از دانش بسیار کمی برخوردارند.

همین اطلاعات کم و یا ناقص باعث می‌شود در آینده راه دشواری پیش رو داشته باشید. بنابراین، پیش از شروع یک کسب و کار جدید، تمام موارد حقوقی آن را بررسی کرده و از مشاوران حقوقی متخصص در زمینه استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی مشورت بگیرید. به عنوان مثال مسائل حقوقی استارت آپ قبل از شروع به کار شامل مواردی همچون ثبت ایده، ثبت شرکت، اخذ مجوز‌های لازم، انعقاد قرارداد با تیم فنی استارتاپ، انعقاد قرارداد با سرمایه گذاران، بنیانگذاران (کوفاندر) و قراردادهای بسیار مهمی مانند محرمانگی و عدم افشا اطلاعات است.

 

حتما بخوانید: مهم ترین مسائل حقوقی و قوانین در استارتاپ ها و کسب و کار‌های نوپا

 

بازاریابی نادرست

یکی از مهم ترین دلایل شکست کسب و کار اینترنتی، عدم توجه کافی به بازاریابی و استراتژی‌های آن می‌باشد درحالی‌که اکثر صاحبان کسب و کارها در ابتدای راه فقط به توسعه محصول می‌اندیشند. خوشبختانه، باگذشت زمان و کسب تجربه، آن‌ها متوجه می‌شوند که بازاریابی صحیح برای یک محصول، به اندازه محصول اهمیت دارد.

بنابراین اگر بهترین و با کیفیت‌ترین محصول را تولید کنید اما در عرضه و بازاریابی آن ناتوان باشید، هیچ کس با محصول فوق العاده‌تان آشنا نمی‌شود و فروش کمی خواهید داشت. از این رو، توصیه می‌کنیم که حتما یک استراتزی بازاریابی اصولی و متناسب با محصول را بکار بگیرید تا علاو بر زمان، منابع مالی و بودجه‌های شرکت‌تان نیز هدر نروند.

بازاریابی نادرست

عدم آشنایی با تکنیک‌های سئو

یک کسب و کار آنلاین باید برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت خود، از متخصصین سئو کمک بگیرد و یا نسبت به استخدام چنین فردی اقدام کند. اصول سئو، پیچیده‌تر از این هستند که صرفا بخواهید با تولید محتوا براساس کلمات کلیدی کسب و کارتان، در صدر نتایج گوگل باشید.

به این ترتیب، با استخدام یا مشورت با یک متخصص سئو، نه تنها هزینه اضافی برای کسب و کارتان ایجاد نکرده اید بلکه با بهینه کردن سایت خود در آینده چندین برابر این هزینه را از طریق جذب و افزایش مشتریان، دریافت می‎کنید.

 

کیفیت پایین محتوا

یقینا راجع به تولید محتوای کاربرپسند و تأثیرات فراوان آن بر افزایش درآمد کسب و کارها مطالب بسیار زیادی را مطالعه کرده اید، پس بهتر است از فواید تولید محتوای با کیفیت و جذاب بگذریم و به این مورد اشاره کنیم که مشتریان با استفاده از توضیحات و تصاویر محصول نسبت به خرید آن اطمینان پیدا می‌کنند.

پس تا زمانی که نتوانید با استفاده از یک محتوای یونیک و با کیفیت، محصول خود را در وب سایت یا شبکه های اجتماعی، به خوبی معرفی کنید، ویژگی‌های برجسته آن را نمایش دهید و از وجوه تمایزش با محصولات سایر رقبا حرف بزنید؛ هیچگاه نمی‎توانید با مخاطبان خود ارتباط قرار کرده و آن‌ها را به سمت خرید هدایت کنید.

 

مدیریت اشتباه منابع مالی

اگر کسب و کار آنلاین خود را به تازگی راه اندازی کرده‌اید بهتر است بدانید که شما با هزینه‌های پنهان فراوانی در ادامه کسب و کارتان مواجه خواهید شد. یعنی باید برخی هزینه های غیرقابل پیش بینی همچون خراب شدن دستگاه های ساخت محصول، تورم بازار، هزینه های سخت افزاری، نرم افزاری و… را همان ابتدای شروع کار تخمین زده و با دوراندیشی، تمام بودجه خود را صرف کمپین‌های تبلیغاتی و خرید مواد اولیه تولیدی نکنید.

سخن پایانی

همان طور که کسب و کارهای آنلاین می‌توانند سبب موفقیت افراد شوند، در مقابل باعث شکست برخی از صاحبین این مشاغل نیز هستند. در این مقاله چند مورد از مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی را بررسی کردیم. چنانچه افرادی که به مشاغل آنلاین روی می‌آورند، نکات لازم را رعایت نکنند، قادر نخواهند بود کسب و کار خود را رشد دهند و به زودی شکست خواهند خورد.

 

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی از 0 تا 100

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما با انجام چه کارهایی می توانیم از شکست خوردن در کسب و کارهای اینترنتی جلوگیری کنیم؟ نظرات خوبتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

Online Business Starter Guide

کسب درآمد اینترنتی و دیجیتالی با رویکرد بازار ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin