تفاوت رزومه و cv و اطلاعات کاربردی هر کدام از آن‌ها


همان طور که می‌دانید متقاضیان استخدام در یک جایگاه شغلی، ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر داخل و خارج کشور و… باید مدارکی را جهت اخذ پذیرش ارسال کنند. تمامی مدارک ارسال شده می‌توانند تاثیر چشمگیری…

همان طور که می‌دانید متقاضیان استخدام در یک جایگاه شغلی، ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر داخل و خارج کشور و… باید مدارکی را جهت اخذ پذیرش ارسال کنند. تمامی مدارک ارسال شده می‌توانند تاثیر چشمگیری در پذیرش افراد در دانشگاه یا شغل موردنظر، داشته باشند. بنابراین برای تهیه و نگارش آن‌ها باید مهارت و وقت کافی صرف شود.

رزومه و CV مواردی هستند که معمولا متقاضیان باید همراه سایر مدارک خود به شرکت یا دانشگاه مورد نظر بفرستند. برخلاف تصور عموم، CV و رزومه یکسان نیستند! در این مقاله قصد داریم تفاوت رزومه و cv را بیان کنیم. با رشدانا همراه باشید.

CV چیست؟

CV یا Curriculum Vitae برگرفته از اصطلاح لاتین، به معنای سیر زندگی است. در واقع این مدرک، سند دقیقی از کل مسیر شغلی شما می‌باشد. معمولا افراد سیر زندگی خود را در قالب دو یا سه صفحه نگارش می‌کنند، ولی اگر نیاز باشد می‌توان از این تعداد صفحه فراتر رفت. در این مدرک اطلاعاتی مانند تحصیلات، مشاغلی که تا به حال داشته‌اید، کتاب‌ها و مقالات نوشته شده توسط شما، جوایز، افتخارات و تمامی موفقیت‌های فردی نوشته می‌شود. به طور کلی CV یک مدرک مفصل و جامع است که بخش‌های زیادی را دربرمی‌گیرد. به هرحال CV به معنای سیر زندگی است و طولانی بودن آن جای تعجب ندارد!

CV چیست

رزومه چیست؟

واژه رزومه برگرفته از اصطلاح فرانسوی به معنای جمع بندی است. این مدرک سند کوتاه و مختصری از معرفی سابقه کاری متقاضی می‌باشد که برای تقاضای شغل، ادامه تحصیل و… مورد نیاز است. اطلاعاتی که معمولا در رزومه نوشته می‌شوند عبارتند از:

  • اطلاعات تماس
  • خلاصه رزومه
  • تجربه کاری
  • تحصیلات
  • مهارت‌ها
  • بخش‌های اضافی (شامل: دوره‌ها، جوایز، مقالات و کتب منتشر شده، گواهینامه‌ها و…)

 

پیشنهاد ویژه: آموزش رزومه نویسی حرفه ای

بررسی تفاوت رزومه و cv

در ادامه برای درک بهتر این دو مدرک قصد داریم شما را با تفاوت رزومه و cv یا (The difference between a resume and a cv)  آشنا کنیم.

رزومه چیست

طول صفحات

اولین تفاوت رزومه و cv این است که یک رزومه در حالت عادی نباید بیش از یک یا دو صفحه نوشته شود. تمامی مشخصات ذکر شده در آن باید مختصر و بدون توضیح اضافی باشند. درواقع باید بتوانید با استفاده از کلمات کلیدی، رزومه خود را کامل و مختصر شرح دهید. در حالیکه در CV تعداد صفحات بیشتر است؛ زیرا تمام جزییات باید در آن ذکر گردد.

قابلیت تغییر

معمولا CVها نیازی به تغییر ندارند و ثابت هستند، مگر اینکه با گذشت زمان نیاز باشد موارد جدید به سوابق اضافه شوند. اما بنا به نوع شرکت یا دانشگاهی که قرار است رزومه را دریافت کند، می‌توانید محتوای رزومه خود را تغییر دهید و مواردی را حذف یا اضافه کنید.

 

حتما بخوانید: مراحل و نکات نوشتن رزومه برای تازه کارها

 

جغرافیا

در بعضی از کشورها مانند: بریتانیا، نیوزیلند و برخی کشورهای اروپایی، اصطلاح CV را به جای رزومه نیز به کار می‌برند و فقط فرمت CV را قبول دارند. در آفریقای جنوبی، استرالیا و هند می‌توانید این دو مدرک را به جای یکدیگر ارائه دهید. در ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای اروپایی، هرکدام از این مدارک جایگاه خود را دارند و نمی‌توانند به جای یکدیگر قرار بگیرند. بنابراین هنگام ارائه مدرک، باید توجه داشته باشید که قوانین پذیرش در آن کشور به چه صورت است.

نحوه نگارش

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که رزومه و CV با یکدیگر دارند، نحوه نگارش آن‌ها است. به طور کلی، تیترهایی که در رزومه و CV به کار می‌روند، یکسان هستند و تنها تفاوت آن‌ها در میزان نوشتار است. رزومه باید بسیار خلاصه باشد و از بیان جزئیات پرهیز شود. این در حالی است که در تدوین CV باید به شرح تمامی جزئیات تیترها بپردازید. درواقع هر چه میزان جزئیات موجود در CV جامع‌تر و کامل‌تر باشد، نتیجه بهتری نصیبتان خواهد شد، در حالی که طولانی شدن رزومه به نفعتان نیست!

موارد استفاده

موارد استفاده و مکان ارائه رزومه و CV با یکدیگر متفاوت است. رزومه در چند جای متفاوت مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. کسانی که قصد اشتغال در یک شرکت یا سازمان را دارند، با تهیه یک رزومه می‌توانند آمادگیشان جهت کار در آن جایگاه شغلی را به سازمان موردنظر اعلام کنند. در حقیقت رزومه را می‌توان به گونه‌ای به افراد غیردانشگاهی منسوب کرد که با ذکر مشخصات فردی و تجربیات شخصی، خود را به محل کار مدنظرشان معرفی می‌کنند.

لازم به ذکر است که بسیاری از دانشگاه‌ها در خارج از کشور نیز از افراد متقاضی، رزومه دریافت می‌کنند و نمی‌توان گفت که رزومه صددرصد مختص افراد غیردانشگاهی است. cv هم مانند رزومه است، با این تفاوت که افرادی ملزم به تدوین و ارائه آن هستند که بخواهند در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کنند. این دسته از افراد با تهیه CV اقدام به ارائه توضیحاتی درمورد شخصیت خود، تحصیلات گذشته و امور انجام شده می‌کنند.

چه زمانی از رزومه و چه زمانی از CV استفاده کنیم؟

حال که با تفاوت‌های میان CV و رزومه آشنا شدید، در این بخش قصد داریم به طور واضح شفاف شرح دهیم که چه زمانی باید از رزومه و چه زمانی باید از CV استفاده کرد؟! بدین منظور، برای آن که مطمئن شوید آن چیزی که مدنظر کارفرما است را به درستی ارائه می‌دهید، به نکات زیر توجه کنید:

چه زمانی از رزومه و چه زمانی از CV استفاده کنیم

برای چه نوع شغلی درخواست همکاری می‌دهید؟

اگر درخواست استخدام در دانشگاه به عنوان استاد، استادیار یا پژوهشگر آکادمیک را دارید، ارسال فایل CV انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود. بعضی از موسسات آموزش عالی راهنماهای مفیدی برای تنظیم CV ارائه می‌دهند و شما می‌توانید قبل از ارسال درخواستتان، با مراجعه به وبسایت موسسه موردنظر، از آن‌ها استفاده کنید. برای استخدام در سایر مشاغل، نیازی به ارائه CV نیست و ارائه رزومه به تنهایی کفایت می‌کند.

شرکت موردنظرتان کجا مستقر است؟

همان‌طور که گفتیم، مکان جغرافیایی موسسات و سازمان‌هایی که قصد اشتغال در آن را دارید، در دریافت رزومه یا CV تاثیرگذار است. دربعضی از مناطق اسامی رزومه و cv را به جای یکدیگر به کار می‌برند. در درجه اول، برای آن که بدانید به طور دقیق منظور شرکت موردنظر از CV یا رزومه چیست، لازم است به شغلی که متقاضی آن هستید، نگاهی بیندازید. به عبارتی دیگر، اگر قصد استخدام در یک جایگاه آکادمیک را دارید، بدون شک شرکت و یا سازمان به CV شما نیاز دارد و در غیر این صورت، لازم است رزومه خود را ارائه دهید. همچنین برای اطمینان از این مقوله، می‌توانید قوانین کشور و یا منطقه‌ای که قصد اشتغال در آن را دارید نیز مطالعه کنید.

جمع بندی پایانی

CV و رزومه مدارکی هستند که احتمالا هریک از ما برای استخدام و یا ادامه تحصیل در دانشگاهی خاص، ملزم به ارائه آن‌ها شده‌ایم. این دو مدرک به لحاظ محتوا و نحوه نگارش، تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند که در این مقاله آن‌ها را بررسی کردیم. برای اینکه بدانید در هر جایگاهی کدام یک را باید ارائه دهید، بهتر است به خوبی با قوانین شرکت و یا دانشگاه موردنظر خود آشنا باشید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما رعایت کردن چه نکاتی در نگارش رزومه یا CV باعث افزایش شانس ما برای قبولی در رشته یا شغل مورد نظر می شود؟ نظرات عالی خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش رزومه نویسی حرفه ای

How to Write a Resume

با یک رزومه خوب خود را به بهترین شکل معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin