تاثیر ویژه UX بر بهبود و بهینه سازی سایت


تجربه کاربری یا UX یکی از مفاهیمی است که این روزها در سایت‌های مختلف به آن می‌پردازند؛ چون به طور مستقیم با جلب رضایت کاربر یا مخاطب در ارتباط است. طراحان سایت همواره در حال…

تجربه کاربری یا UX یکی از مفاهیمی است که این روزها در سایت‌های مختلف به آن می‌پردازند؛ چون به طور مستقیم با جلب رضایت کاربر یا مخاطب در ارتباط است. طراحان سایت همواره در حال لحاظ کردن قوانین مربوط به دنیای طراحی تجربه کاربری هستند و طبق دلایلی که قبلا هم به آن اشاره کردیم، تمام این فرآیند برای جلب رضایت و القای حس خوب به کاربر است. در این مقاله از رشدانا می‌خواهیم به یکی از ابعاد متفاوت تجربه کاربر یعنی تاثیر UX بر سئو سایت بپردازیم. از نظر شما تجربه کاربری چقدر روی سئو سایت موثر است؟ ارتباط بین این دو مفهوم چیست؟ اگر دوست دارید نقطه عطف این دو موضوع را بدانید و اطلاعات کامل‌تری به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

ارتباط بین UX و سئو سایت

یک نکته اشتباه درباره سئو سایت وجود دارد که همواره بین افراد مختلف و فعالان حوزه اینترنت رایج است و آن هم تعریفی است که از سئو داریم؛ در این تعریف، مفهوم سئو به لینک‌سازی و استفاده از عبارت‌های کلیدی مرتبط در محتوا محدود می‌شود در حالیکه این دو تنها بخشی از معنی و کاربرد سئو هستند. استراتژی مربوط به این دو مورد در رتبه سایت و دیده شدن آن تاثیر به سزایی دارد اما داستان سئو فقط براساس این دو عنصر سازمان‌دهی نمی‌شود.

موتور جستجوی گوگل و انواع دیگر، از شاخص‌های زیادی برای بررسی یک سایت استفاده می‌کنند. بنابراین، برای اینکه رتبه یک سایت در موتور جستجو تعیین شود، باید تمام این شاخص‌ها در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند. یکی از همین موارد، لحاظ کردن تاثیر UX بر سئو سایت است. اگر کنجکاو هستید با نحوه بررسی این تاثیر آشنا شوید، به این سوالات پاسخ دهید:

  • آیا کاربران به راحتی می‌توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند؟ یا به عبارت دیگر، دسترسی آسان و سریع به سایت شما برای کاربر امکان‌پذیر است؟
  • محتوای سایت شما از ویژگی‌های کاربردی و جذابیت محتوایی برخوردار است تا کاربر به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار کند؟
  • آیا وبسایت شما از نظر امنیت، سرعت و ریسپانسیو یا سازگاری با انواع دستگاه‌های ارتباطی از رتبه مطلوبی برخوردار است؟

بعد از پاسخ به این سوالات می‌توانید تا حدودی با بحث امروز ارتباط برقرار کنید و متوجه شوید که دقیقا می‌خواهیم درباره چه نوع تاثیری صحبت کنیم. شاید از خودتان بپرسید معنی دقیق تجربه کاربری یا UX چیست؟ بنابراین قبل از پرداختن به تاثیر UX بر سئو سایت، ابتدا درباره تعریف تجربه کاربری به تفاهم می‌رسیم.

 

تاثیر UX بر سئو سایت

تجربه کاربری یا UX چیست؟

در دنیای فناوری اطلاعاتی که امروز می‌شناسیم، کاربر نقش بسیار مهمی دارد و جلب توجه از کاربر هم برای کسب رتبه یا جایگاه بهتر در گوگل ضروری است؛ بنابراین مفهومی به نام تجربه کاربری یا User Experience نقش بسیار ارزشمندی در مطلوب‌سازی محصولات دیجیتال براساس مدل ذهنی کاربر بازی می‌کند. به کمک قوانین مفهوم تجربه کاربر، طراحان سایت پیش از هر چیزی خود را در جایگاه کاربر قرار می‌دهند و از نگاه وی به سایت یا اپلیکیشن خود نگاه می‌کنند.

 

حتما بخوانید: UX چیست؟ مفهوم و تاریخچه تجربه کاربری به زبان ساده

 

به این ترتیب، نیازها و سلیقه کاربر را در طراحی خود به خوبی لحاظ می‌کنند تا از رقابت و جلب رضایت یا توجه کاربر عقب نمانند. مفهوم تجربه کاربری به اختصار UX نام دارد که در این مقاله هم ما از این قاعده استفاده می‌کنیم. حالا که می‌دانیم مفهوم UX چیست، باید به بررسی تاثیر آن بر سئو سایت یا (Impact Of UX On SEO) بپردازیم.

UX چیست

چرا تاثیر UX بر سئو سایت مهم است؟

در گذشته نه چندان دور، فرآیند سئو بسیار ساده بود؛ شما با کمک چند محتوای سئو شده و دارای لینک‌های داخلی و خارجی قوی می‌توانستید رتبه خوبی در گوگل به دست آورید؛ اما امروزه الگوریتم‌های گوگل این شرایط را کمی سخت و پیچیده‌تر کرده‌اند. حالا رفتار کاربر و میزان رضایت وی از محتوا روی رتبه سایت شما تاثیر زیادی دارد. گوگل به کمک الگوریتم‌های خود مدت زمانی که کاربر در سایت شما می‌ماند یا مقدار محتوایی که مطالعه می‌کند را تخمین می‌زند.

به طور کلی باید بگوییم با سخت‌گیری‌های امروزه گوگل، درباره رتبه و میزان کاربرپسند بودن محتوا، در نظر نگرفتن فاکتور مهمی مانند تجربه کاربر در سایت می‌تواند بسیار به ضرر سایتتان باشد؛ پس اگر می‌خواهید گوگل به سایت شما امتیاز و رتبه خوبی بدهد، به این موارد دقت کنید:

  • بهینه‌سازی محتوا: تولید محتوای باکیفیت و باارزش برای کاربر از نظر گوگل هم باارزش است.
  • طراحی ریسپانسیو و سازگاری با موبایل: سایتتان باید برای دستگاه‌های مختلف سازگار شود.
  • سرعت بارگذاری صفحات: کاربر دوست ندارد زیاد منتظر باز شدن صفحه شود.
  • کیفیت طراحی و بهینه‌سازی سایت

فاکتورهای مؤثر UX در سئو

حال که در مورد اهمیت تجربه کاربری در سئو آگاه هستید و می‌دانید که موتورهای جستجو برای ارائه یک تجربه کاربری خوب ارزش قائل هستند، می‌خواهیم در مورد فاکتورهای مهم در UX  را مورد بررسی قرار دهیم. این عوامل از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در UX سایت به شمار می‌روند.

بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا فرآیندی است که به وسیله آن محتوای شما مورد تایید کاربران قرار می‌گیرد. این فرآیندها و تکنیک‌ها شامل:

  • تولید محتوایی با ارزش و با کیفیت که بتواند به سوالات کاربر پاسخ دهد.
  • با استفاده از تایتل و هدینگ‌های مناسب با تگ‌ها که باعث افزایش خوانایی در متن می‌شود و باعث جذب بیشتر کاربران و ترغیب آن‌ها به خواندن متن می‌کند.
  • استفاده از پاراگراف‌های کوتاه برای افزایش خوانایی متن
  • استفاده کردن از تصاویر و نوشتن متنی کوتاه در جایگزین تصویر، در صورتی که تصویر لود نشود.
  • استفاده ار فونت و نوع قلم مناسب؛ برای افزایش خوانایی و زیبایی از فونت‌های استاندارد استفاده کنید و دقت کنید اندازه آن به گونه‌ای باشد که هم در کامپیوتر هم در موبایل خوانا باشد.

 

حتما بخوانید: آموزش تولید محتوا بهینه و روند آن در بهینه سازی سایت

 

طراحی ریسپانسیو و سازگاری با موبایل

طراحی ریسپانسیو با واکنش‌گرا به این معناست که کاربران به وسیله دستگاه‌های مختلف مثل تبلت، موبایل و … از سایت استفاده کنند. این طراحی ریسپانسیو از مهم‌ترین فاکتورهای UX است که هنگام کدنویسی و طراحی قالب به آن‌ها توجه کرد. از طرفی هم گوگل رتبه‌ سایت‌هایی که به وسیله موبایل وارد آن‌ها می‌شوند و ریسپانسیو نباشند، به شدت کاهش می‌دهد.

سرعت بارگذاری صفحات سایت

سرعت باز شدن صفحات سایت نقش مهمی در تجربه کاربری دارد و یکی از عوامل افزایش تاثیر UX بر سئو، سرعت سایت است. کاربران تمایل دارند از سایت‌هایی استفاده کنند که سرعت بالایی دارند. گوگل نیز سایت‌هایی با سرعت بالا را زودتر ایندکس کرده و رتبه و جایگاه بالاتری به آن‌ها می‌دهد.

 

حتما بخوانید: 8 روش تضمینی برای افزایش سرعت سایت

 

کیفیت طراحی سایت و بهینه‌سازی ساختار آن

تمام کاربران همیشه از صفحه اصلی وارد سایت نمی‌شوند، پس سایت باید طوری طراحی شود که دسترسی برای کاربر برای رسیدن به مطالب دیگر حداکثر با 3 کلیک صورت گیرد. به این دسترسی‌ها و نقشه سایت، Site Navigation می‌گویند. سعی کنید Site Navigation ساده‌ و واضحی داشته باشید.

از موارد دیگر که در تجربه کاربر تاثیرگذار است، استفاده از لینک‌سازی‌های داخلی و ارتباط مقالات با یکدیگر می‌باشند. در لینک سازی وقتی مقاله جدیدی می‌نویسید و به قسمتی از آن رسیده‌اید که قبلا در مورد آن در مقاله‌ای دیگر صحبت کرده‌اید، می‌توانید به آن مطلب لینک دهید. با اینکار به کاربر در سریع‌تر رسیدن به خواسته‌اش کمک شایانی می‌کنید. در نتیجه کاربر زمان بیشتری را در سایت می‌ماند و نرخ پرش آن کاهش می‌یابد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش طراحی تجربه کاربری UX

 

جمع بندی پایانی

در این مقاله درباره تاثیر UX بر سئو سایت صحبت کردیم. گوگل این روزها کاربر را در مرکز توجه خود قرار داده و سایت‌هایی را که از این قاعده پیروی نکنند، از دایره خود حذف می‌کند. اگر می‌خواهید در لیست سیاه گوگل قرار نگیرید، به کاربران سایتتان بیشتر توجه کنید. رعایت قوانین مربوط به تجربه کاربری اولین قدم محسوب می‌شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما گوگل از چه ابزارهایی برای سنجش UX و تاثیر آن بر سئو سایت استفاده می کند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره طراحی تجربه کاربری UX – آموزش UX

UX Design

با آموزش حرفه ای یو ایکس UX وارد دنیای بزرگ طراحی تجربه کاربری شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin