روش های کاربردی برای بهینه سازی و سئو تصاویر


تصاویر بخش جدانشدنی هر مطلب یا نوشته‌ای هستند؛ چون بدون وجود عکس، متن‌ها بیش از حد خشک و بی‌روح به نظر می‌رسند و مخاطب رغبت چندانی برای خواندن مطالب نخواهد داشت. از این رو، بهینه…

تصاویر بخش جدانشدنی هر مطلب یا نوشته‌ای هستند؛ چون بدون وجود عکس، متن‌ها بیش از حد خشک و بی‌روح به نظر می‌رسند و مخاطب رغبت چندانی برای خواندن مطالب نخواهد داشت. از این رو، بهینه سازی تصاویر اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. تصور کنید، یک مطلب 5 هزار کلمه‌ای بدون هیچگونه تصویر یا عکسی که بتواند توضیح بیشتری درباره مطالب ارائه دهد چقدر سخت خواهد بود؟

در متون بدون تصویر، مخاطب باید صرفا تمرکز خود را روی متن بگذارد تا بتواند داده‌های بیشتری را در ذهن خود تصور کند اما به کمک عکس‌های مرتبط با متن، این مسئله تا حد زیادی کاهش می‌یابد؛ پس وجود چند تصویر مرتبط با موضوع یا مطلب به خوانش و درک هر چه بیشتر متن کمک به سزایی می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم نحوه بهینه سازی تصاویر مطالب سایت یا غیره را به شما آموزش دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید.

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی چیست؟

اولین سوالی که ممکن است به ذهن شما به عنوان خواننده این پست خطور کند، چیستی بهینه‌سازی است. به نظر شما بهینه‌سازی یعنی چه؟ سئو و بهینه سازی سایت سایت فرایند پیچیده ای دارد و انجام آن، کار چندان آسانی نیست اما در اینجا مقصود از بهینه سازی، انجام این عمل برای تصاویر است. ابتدا باید بدانید که اغلب صاحبان وبسایت و وبمسترها از تصاویر بهینه نشده استفاده می‌کنند که این کار روی رتبه سایت تاثیرگذار است. در عمل بهینه‌سازی عکس‌ها به کمک روش‌های مختلف، تصاویر سایت به نوعی برای موتور جستجو بهینه می‌شوند تا جستجوی آن‌های راحت‌تر اتفاق بیفتد.

بهینه سازی و سئو تصاویر چه اهمیتی دارد؟

استفاده از تصاویر بهینه شده در پست‌های سایت یا بین پارگراف‌های مختلف یک متن که توسط گوگل و موتورهای جستجوی دیگر رصد می‌شود، اهمیت زیادی دارد اما زمانی که بحث رتبه سایت به میان می‌آید، این اهمیت افزایش می‌یابد. بهینه کردن تصاویر سایت از این جهت اهمیت دارد که روی عواملی مانند سرعت بارگذاری سایت، توجه گوگل و غیره موثر است. در ادامه، دو مورد از مهم‌ترین دلایل بهینه کردن تصاویر سایت را بررسی می‌کنیم.

بهینه سازی تصاویر چیست | رشدانا

افزایش سرعت بارگذاری سایت

اگر سایت ضعیف یا کند باشد، تجربه کاربری مثبت و مفیدی برای کاربر به همراه نداشته و احساس نارضایتی را در وی تشدید می‌کند. این تجربه منفی روی نرخ بازدید موثر بوده و کاربر زمان کمتری را در وبسایت شما یا به طور کلی، وبسایت‌های کند و ضعیف سپری خواهد کرد. کاربر منتظر نمی‌ماند تا تصاویر کامل لود شوند و بعد مطالعه را آغاز کند. اغلب مخاطبین اگر تا چند ثانیه اول ورود تصاویر لود نشوند، صفحه را می‌بندند. بنابراین، بهینه سازی تصاویر یا (Image Optimization) روی کاهش نرخ پرش کاربران یا باونس ریت هم تاثیر به سزایی دارد. کمتر شدن فضای تحت اشغال تصاویر هم از دیگر فواید بهینه کردن آن‌ها است.

 

حتما بخوانید: 8 روش تضمینی برای افزایش سرعت سایت

 

توجه گوگل و سایر موتورهای جستجو به وب سایت های پرسرعت

هر چقدر زمان بارگذاری سایت شما کمتر باشد، توجه گوگل و سایر موتورهای جستجو به سمت شما افزایش می‌یابد. به طور کلی، میزان توجه موتور جستجو با سرعت لود شدن سایت ارتباط مستقیمی دارد و رتبه بهتری هم به چنین سایت‌هایی تعلق می‌گیرد. بهینه سازی تصاویر روی بهبود عملکرد سایت در موتورهای جستجو و پیدا شدن سریع در بین نتایج جستجوی کاربران هم تاثیر دارد. وقتی تصویر بین نتایج جستجو ظاهر شود، مخاطبین بیشتری به سایت وارد شده و ترافیک افزایش خواهد یافت.

6 روش عملی برای بهینه سازی و سئو تصاویر

برخلاف تصور صاحبان وبسایت، بهینه کردن تصاویر سایت اصلا کار وقت‌گیری نیست و می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید. در این مقاله، به 5 روش عملی و مهم برای بهینه کردن تصاویر اشاره می‌کنیم. هدف اصلی از بهینه‌سازی، کم کردن حجم فایل بدون افت کیفیت است. لازم است بدانید که هیچ راه بی‌نقصی وجود ندارد و همواره روش‌های بهتری جایگزین می‌شوند؛ اما در این قسمت ما سعی داریم تعدادی از راهکارهای عملی را با شما به اشتراک بگذاریم.

استفاده از فرمت فایل مناسب

فرمت‌های مختلف عکس، قابلیت‌های متفاوتی را در دسترس شما قرار می‌دهند. دقت داشته باشید که فرمت فایل انتخابی روی اندازه کل و فرآیند بهینه کردن عکس بسیار موثر است. رایج‌ترین فرمت‌های تصاویر عبارتند از:

فرمت JPEG

JPEG تکنیکی برای فشرده سازی تصویر است و مخفف عبارت Joing Photographic Experts Group  به معنی گروه مشترک خبرگان عکاسی می‌باشد. این فرمت، پرکاربردترین فرمت عکس در بستر اینترنت است که بخاطر تنوع رنگی بالا، حجم مناسب برای ذخیره سازی و کیفیت خوب تصاویر از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است.

فرمت PNG

این فرمت، تعداد رنگ‌های کمی را در خود ذخیره کرده و به همین دلیل حجم تصاویر در PNG خیلی پایین می‌آید. بنابراین، اگر می‌خواهید کیفیت محتوای تصویری خود را افزایش دهید؛ فرمت PNG انتخاب مناسبی است. نکته مهمی که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم این است که از فرمت PNG برای آیکون‌ها، لوگو و بخش‌های مختلف یک قالب که بدون رنگ ذخیره می‌شوند، می‌توان استفاده کرد.

فرمت Gif

GIF ها در واقع ویدیوهای کوتاهی هستند که از فریم‌های فیلم مانند ساخته شده‌اند. گیف‌ها شامل انیمیشن‌های کوتاهی می‌باشند که به دلیل حجم پایین برای استفاده در وب مناسب هستند. هرچند گیف‌ها در تصاویر متحرک و چند فریمی کاربرد زیادی دارند اما استفاده مکرر از گیف‌ها می‌تواند به سرعت سایت و سئو آن آسیب برساند.

فشرده سازی تصاویر

برای انجام فشرده‌سازی تصویر به یک نکته دقت کنید؛ در یک فرآیند فشرده‌سازی باید تعادل بین کیفیت، اندازه و حجم تصویر حفظ شود. هر چقدر حجم فایل کمتر شود، اندازه و کیفیت آن هم به نسبت کاهش می‌یابد؛ بنابراین دیگر نمی‌توانید برای نمایش از ابعاد بزرگ استفاده کنید. بهتر است فایل را در ابعاد مختلف و در حالت‌های مختلف فشرده امتحان کرده و در نهایت یک فایل را برگزینید.

روش های بهینه سازی تصاویر

نوشتن کپشن

هنگامیکه تصاویر را در سایت بارگذاری می‌کنید، نوشتن یک کپشن کوتاه اما مرتبط با تصویر، علاوه بر جذب کاربران، باعث می‎شود سئو تصویر استفاده شده به بهترین شکل ممکن انجام شود. بیاد داشته باشید برای تصاویری مانند اینفوگرافیک ها نیازی به گذاشتن کپشن ندارید زیرا براساس ماهیت اینگونه تصاویر، عدم قرار دادن توضیح برای تصویر آسیبی به سئو نمی‌رساند.

بکاربردن تگ Alt

از آنجایی که تگ Alt برای گوگل اهمیت بالایی دارد و این مسأله مستقیما بر سئو سایت تأثیر می‌گذارد؛ پس توصیه می‌کنیم برای سئو و بهینه سازی تصاویر حتما از این تگ استفاده کنید. اگر به صورت خلاصه بخواهیم راجع به تگ Alt و مزایای آن بگوییم، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • این نگ، محتوای یک تصویر را بیان می‌کند و از این رو راهنمای مناسبی برای کاربران است.
  • با استفاده از این تگ، شما موضوع تصاویر را به گوگل نیز نشان می‌دهید.
  • تگ Alt، به عنوان یک متن جایگزین استفاده می‌شود یعنی هنگام بروز مشکلاتی در بارگذاری تصاویر و عدم دسترسی کاربران به عکس‌ها، آن‌ها از این طریق مفهوم تصاویر را درک می‌کنند.

استفاده از تصاویر ریسپانسیو

یکی از نکات مهمی که در سئو تصاویر باید به آن توجه کنید این است که کاربران همیشه از یک گجت همچون کامپیوتر وارد سایت شما نمی‌شوند. در واقع، امروزه تعداد زیادی از کاربران توسط ابزارهای مختلفی مانند موبایل، تبلت و… تصایر وب سایت‌تان را می‌بینند و دقیقا به همین دلیل باید تمام عکس‌ها، قابلیت انطباق با دستگاه‌های مختلف را داشته باشند. فراموش نکیند که رعایت این مورد نیز برای گوگل اهمیت فراوانی دارد.

البته اگر از وردپرس برای بارگذاری مطالب خود استفاده می‌کنید، نیازی به ریسپانسیو کردن تصاویر ندارید زیرا این امکان توسط نسخه ۴.۴ وردپرس به بعد برایتان فراهم شده است.

ابزارهای بهینه کردن تصاویر

ابزارهای بهینه کردن تصاویر سایت عبارتند از:

  • فتوشاپ یا Adobe Photoshop: دارای ابزار فشرده‌سازی داخلی
  • GIMP: جایگزین رایگان برای فتوشاپ به همراه بهینه سازی داخلی
  • Affinity Photo: جایگزینی ارزان‌تر برای فتوشاپ
  • Paint.NET: ویرایشگر عکس برای کاربران ویندوز و یک جایگزین مناسب برای فتوشاپ

افزونه های وردپرس برای بهینه سازی عکس

افزونه‌های مرتبط با بهینه‌سازی عکس در وردپرس عبارتند از:

  • Imagify Image Optimizer: دارای سطوح مختلف فشرده‌سازی
  • ShortPixel Image Optimizer: افزونه رایگان فشرده کردن تصویر
  • WP Smush: فشرده کردن تصاویر بدون افت کیفیت
  • Optimus Image Optimizer: اگر کیفیت تصویر برای شما مهم است، این افزونه بسیار مناسب خواهد بود.

 

جمع بندی پایانی

در این مقاله، درباره بهینه سازی و سئو تصاویر و روش‌های مختلف آن صحبت کردیم. همان طور که پیشتر اشاره کردیم، بهینه‌سازی تصاویر مانند بهینه‌سازی متن و پست‌های متنی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چون باعث جلب توجه گوگل و دیگر موتورهای جستجو می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما از روش‌های بالا برای انجام بهینه‌سازی عکس‌ها و تصاویر سایت خود استفاده کنید تا رتبه بهتری در گوگل به دست آورید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع سئو سایت به صورت پروژه محور

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما برای استفاده از تصاویر با فرمت و حجم مناسب  از چه روش ها و ابزارهایی استفاده می کنید؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin