اهمیت داشتن رضایت شغلی و موارد موثر آن برای موفقیت


/

اهمیت داشتن رضایت شغلی از دو منظر قابل بررسی است: اول، پیشرفت سازمان و دیگری، توسعه فردی. هنگامی که هر دوی این ها اتفاق بیافتند، درون یک شرکت، استارتاپ و سازمان شاهد تحولات مثبت بسیاری…

اهمیت داشتن رضایت شغلی از دو منظر قابل بررسی است: اول، پیشرفت سازمان و دیگری، توسعه فردی. هنگامی که هر دوی این ها اتفاق بیافتند، درون یک شرکت، استارتاپ و سازمان شاهد تحولات مثبت بسیاری خواهید بود. از سوی دیگر، اگر به درون خودتان هم نیم نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید؛ حس رضایتمندی نسبت به شغلی که در آن مشغول فعالیت هستید، بر ابعاد مختلف ارتباطی و زندگیتان تأثیرات فراوان و مثبتی داشته است.

هرچند طی 20 سال اخیر، به دلیل افزایش آگاهی در میان مدیران سازمان ها و آشنایی کارکنان با حقوق اولیه شان در محیط کاری، میزان خشنودی از فرآیند کار و ارتباطات شغلی افزایش یافته و موجب رسیدن به اهداف سازمان ها شده است؛ اما هنوز هم، تا رسیدن به نقطه ای قابل قبول در این موضوع، راهی طولانی پیش رو است.

فاکتورهایی در زمینه رضایت شغلی وجود دارد که به عنوان یک کارآفرین، مدیر، کارمند و به طور کلی یک فرد شاغل، باید از آن ها مطلع باشید، تا از آسیب هایی همچون خستگی شغلی در امان بمانید، پس با رشدانا همراه باشید در شناخت رضایت شغلی و موارد مؤثر بر آن.

 

رضایت شغلی چیست؟

شرمرهورن استاد کالج کسب‌وکار دانشگاه اوهیو است که چند کتاب در حوزه مدیریت و رفتار تألیف کرده است. او رضایت شغلی را احساسات مثبت و منفی فرد نسبت به شغلش می‌داند. در واقع او و اغلب متخصصین حوزه های مدیریت معتقدند، رضایت شغلی جنبه روانی و عاطفی دارد. اما در مقابل، جنبه های دیگر مانند سلامت جسمانی، میزان لذت بردن از کار، ارزش و موقعیت اجتماعی آن شغل و حتی میزان درآمد هم، باعث ایجاد رضایت شغلی می‌شوند.

 

حتما بخوانید: رضایت شغلی چیست؟ ۷ عامل تاثیرگذار بر آن

 

به طور کلی می‎توان گفت، رضایت شغلی یا (Job Satisfaction) نشان دهنده این است که شما چقدر از کار خود لذت می‌برید و آن را دوست دارید. همین دوست داشتن باعث می‎شود، میزان تعهد و تعلق خاطر بیشتری در مقابل سازمان خود داشته باشید و در ادامه خواهیم گفت که چطور منجر به رشد و توسعه فردی تان، نیز می‌شود.

رضایت شغلی چیست

موارد مؤثر بر رضایت شغلی افراد

مطالعات فراوان راجع به موضوع اهمیت داشتن رضایت شغلی نشان دهنده این است که، شما هنگامی از شغل خود احساس رضایت می‌کنید که عوامل مهمی درون خودتان و سازمانی که در آن مشغول به فعالیت هستید وجود داشته باشد. در ادامه مقاله چند عامل مهم را با هم بررسی می کنیم.

 

نوع کار یا ماهیت کار

منظور ما در اینجا دقیقا، محتوای کار شما است. اینکه کارتان تا چه اندازه وسعت دارد، یکنواخت و کسل کننده است یا نه، مسئولیت های زیادی بر دوش شما می‎گذارد؟ تا چه حد وظایفتان روشن و شفاف است و حتی برچسبی که جامعه بر نوع کار شما می‎زند. تمام این عوامل باعث می‌شوند از شغل خود منزجر و متنفر باشید و یا از آن لذت ببرید.

ویژگی های شخصیتی و فردی

برای ورود به هر شغل و انتخاب یک مسیر شغلی، باید به میزانی از خودشناسی و خودآگاهی دست پیدا کنید. امکان ندارد که کارراهه شغلی شما خلاف ویژگی های شخصیتی تان انتخاب شده باشد و در آن موفق باشید. شما با این کار حتی سازمان تان را هم به مرز نابودی می‌برید.

مثلا به طراحی و گرافیک علاقه مندید چون درآمد خوبی در بازار فعلی دارد، اما شما فردی هستید که هوش فضایی دیداری مناسب این حرفه را ندارد و در مقابل سرشار از هوش کلامی و زبانی هستید که می‌توانید در مشاغلی همچون سخنوری و تبلیغات موفق باشید. چنین انتخاب هایی باعث مرگ تدریجی علائق، توانایی ها و اشتیاق تان می‌شود. مراقب باشید!

 

حتما بخوانید: انتخاب شغل بر اساس شخصیت، چه شغلی مناسب من است؟

 

عوامل سازمانی

این طور فکر نکنید که عوامل سازمانی تنها مربوط به مدیران و صاحبان کسب و کارها است، تمامی کارکنان نیز در ایجاد این نوع رضایتمندی اثرگذار هستند. به موارد زیر نگاه کنید و ببینید تا چه حد در سازمان و یا شرکتتان این موارد وجود دارند:

  • میزان حقوق دریافتی
  • ترفیع درکار
  • تعداد مرخصی های ماهانه
  • تشویق حسن انجام کار
  • نحوه مدیریت و یا رهبری سازمان
  • وجود دموکراسی
  • احترام متقابل میان مدیر و کارکنان
  • ارتقاء دانش شغلی یا همان مهارت های سخت
  • حمایت و پشتیبانی میان اعضاء یک سازمان

عوامل سازمانی

چرا رضایت شغلی مهم است؟

زمانی که شما، به عنوان مدیر یک سازمان یا صاحب یک کسب و کار، بر روی کسب رضایت کارکنانتان تمرکز داشته باشید، به تدریج با کارمندانی روبرو خواهید شد که خود را متعهد به کار می‌دانند و برای پذیرفتن مسئولیت‌های بیشتر مشتاق هستند. این موضوع به سود شما تمام می‌شود و مزایای زیادی برای کسب و کار شما به ارمغان خواهد داشت. علاوه بر این موضوع، سایر دلایلی که نشان دهنده اهمیت بالای رضایت شغلی در محیط کار است را در ادامه شرح خواهیم داد.

کارمندان راضی مشتریان راضی را به دنبال دارند!

اگر کارمندان در محیط کار خود شاد باشند، این موضوع در تعامل آن‌ها با مشتریان مجموعه نیز انعکاس می‌یابد. این مسئله زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که کارمند موردنظر در بخش پاسخگویی به تلفن و ارتباط مستقیم با مشتری شاغل باشد. اگر به هر دلیلی این کارمند از شغل خود راضی نباشد، به صورت ناخودآگاه در تمام کلمات و صحبت‌های او این نارضایتی نمایان است و حس نامطلوبی به مخاطب منتقل خواهد شد. حتی در مشاغلی که نیازی به ارتباط با مشتری ندارند، این نارضایتی ایراداتی را در کار پیش می‌آورد.

کاهش استغفای کارمندان

گاهی اوقات تغییر نیروی کار برای کسب و کار فواید زیادی دارد؛ چراکه این کار باعث می‌شود تا استعدادهای بیشتری به سازمان اضافه شوند. اما در این بین، تغییرات داوطلبانه و یا استعفا شرایط متفاوتی است؛ زیرا در چنین موقعیتی هر لحظه امکان از دست رفتن نیروی زبده شما وجود دارد. از طرفی این نیرو، مهارت و دانشی که از کسب و کار شما به دست آورده را با خود می‌برد و ممکن است این موضوع به ضرر شما تمام شود. ایجاد رضایت شغلی برای کارمندان، آن‌ها را به ادامه کار دل‌گرم می‌کند و میزان استعفای آنان را به حداقل می‌رساند.

کاهش استعفای کارمندان

در بلندمدت هزینه‌های مربوط به بخش منابع انسانی کاهش می‌یابد

واحد منابع انسانی در هر سازمانی، معمولا هزینه‎‌‌های ثابت و متغیری به دنبال دارد. کارمندان ناراضی که در نظرسنجی‌های هدفمند یا برنامه‌های آموزشی و فوق‌العاده شرکت می‌کنند، می‎‌‌توانند آسیب‌های جدی به کل مجموعه وارد کنند. همچنین این دسته از کارمندان تمایل بیشتری به استعفا دارند. همان‌طور که می‌دانید، استخدام یک فرد جدید هزینه‌هایی را برای واحد منابع انسانی سازمان به دنبال خواهد داشت. تمام این مسائل شما را مجبور به پرداخت هزینه‌ای بالاتر از بودجه مورد انتظارتان می‌کند. اگر ترجیح سازمان شما ایجاد رضایت شغلی کارمندانتان باشد، می‌توانید با خیالی آسوده به این اطمینان برسید که هیچ مسئله غیرمنتظره‌ای که از عدم رضایت شغلی نشات می‎گیرد، رخ نمی‌دهد.

به تعداد معرف‌های شما افزوده می‌شود

یکی از روش‌های اثربخش جذب نیرو، معرف‌هایی هستند که در یک سازمان شاغلند. گزارش‌ها نشان می‎دهند که این دسته از معرف‌ها، در 40 درصد استخدامی‌های جدید نقش دارند. رضایت قلبی کارمندان کنونی سبب می‌شود تا افراد بیشتری مشتاق به اشتغال در مجموعه شما شوند و از این طریق اعتبار کسب و کارتان افزایش می‌یابد.

تاثیر مثبت بر روی بهره‌وری

در یک محیط کاری مثبت، کارمندان با تمام تلاش خود اقدام به انجام وظایفشان می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده، کارمندان راضی 20 درصد بازده و بهره‌وری بیشتری نسبت به سایر کارکنان ناراضی داشته و اثرات مطلوبی در رساندن سازمان به اهدافش نیز دارند.

 

تأثیر رضایت شغلی برتوسعه فردی و پیشرفت سازمان

اهمیت داشتن رضایت شغلی، زمانی بیشتر احساس می‌شود که سطح کیفیت زندگیتان افت کرده باشد و اگر یک مدیر هستید، سازمان شما از اهداف اصلی خود دور شده باشد. این ها زنگ خطرهایی هستند که در صورت عدم توجه به آن ها، عواقب ناخوشایندی در انتظارتان خواهد بود.

در بعد سازمانی، آمارها نشان می‎دهند، میزان غیبت افراد، تکرار در تأخیر هنگام ورود، کاهش دقت در کار و حتی افزایش میزان خسارت به وسایل و تلفات، رابطه مستقیمی با نداشتن حس رضایتمندی از شغل دارند. اما در بعد فردی و شخصی، لذت نبردن از کار و نداشتن احساس مطلوب رضایت از شغل، باعث ایجاد فرسودگی شغلی که یک پدیده شغلی است، می‎شود.

فرسودگی شغلی، تعبیری است که میو کلینیک، یکی از مراکز معتبر پزشکی جهان، به آن پرداخته است.این پدیده به خستگی جسمی و روانی افراد که منجر به کاهش کیفیت خواب، افزایش استرس، کاهش بهره وری و علاقه به کار می‌شود؛ اشاره می‎کند. در واقع هنگامی که شما یا افراد دیگر به این علائم دچار شوید، تنبل و بی مسئولیت خوانده می‌شوید.

 

حتما بخوانید: فرسودگی شغلی چیست و چرا اهمیت دارد؟ + راه های درمان

 

و اما سخن آخر

برای ایجاد احساس مطلوبی به نام رضایت شغلی، باید به عوامل مؤثر آن همچون توجه به ماهیت کار و ویژگی های شخصیتی خود یا کارکنانتان دقت کنید و اهمیت داشتن رضایت شغلی را در جلوگیری از هدر رفت بودجه سازمان، شکست در اهداف و پدیده فرسودگی شغلی جستجو کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما رضایت شغلی از دیدگاه کارفرمایان و کارمندان شامل چه مواردی می شود و چظور می توان میزان رضایتمندی و تعلق خاطر کارکنان به محیط کار را سنجید؟ نظرات عالی خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای کسب مشاوره در زمینه مسیر شغلی با مشاورین ما در مرکز مشاوره شغلی و منابع انسانی رشدانا در ارتباط باشید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. کاربر

    بسیار مفید و کاربردی
    در قسمت سخن آخر، خط نهم غلط املایی وجود داره! کلمه ی چطور به اشتباه تایپ شده چظور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin