استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟


اگر در فضای کسب و کار هستید حتما تاکنون درباره ی بازاریابی محتوا شنیده اید. اگر برایتان جذاب بوده است و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از آن هستید، با رشدانا همراه باشید.

بازاریابی محتوا، قسمتی از استراتژی بازاریابی می باشد که کسب و کارتان را توسعه می دهد. بر روی تولید محتوای با ارزش متمرکز بوده و با هدف جذب مخاطب پیش می رود. در ادامه به بررسی دلایل نیاز کسب و کار ما به بازاریابی محتوا می پردازیم.

استراتژی بازاریابی محتوا یکی از اصطلاحاتی است که در چند وقت اخیر بین کاربران اینترنت و فعالان شبکه‌های اجتماعی مختلف، بسیار شنیده می‌شود اما شاید برای خیلی از افراد ناشناخته باشد. تعاریف مختلفی درباره این عبارت وجود دارد و هر کسی از زاویه دید خودش به آن نگاه می‌کند؛ پس تعریف اصلی چیست؟ کدام مفهوم درست است؟ به کدام زاویه دید اعتماد کنیم؟ سوالات مختلفی درباره استراتژی محتوا وجود دارد که سعی داریم در این مطلب از رشدانا به تعدادی از آن‌ها پاسخ دهیم. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه شوید تا اطلاعات کاملی درباره استراتژی بازاریابی محتوا به دست آورید.

 

استراتژای محتوا چیست؟

استفاده از بازاریابی محتوا برای افرادی که در دنیای آنلاین فعال هستند و به عنوان صاحبین کسب‌وکار شناخته می‌شوند، یک عنصر حیاتی است؛ چون مزایای زیادی با خود به همراه دارد. حتما شما هم با این موضوع موافق هستید که بازاریابی سنتی هر ثانیه در حال کمرنگ شدن بوده و طرفداران خود را از دست می‌دهد اما این مساله برای بازاریابی دیجیتال دقیقا برعکس است. بازاریاب‌های امروزی براساس تفکر رو به جلو و پیشرونده رویکردهای مختلفی را تدوین می‌کنند که تمامی این رویکردها پیرو استراتژی‌های خاصی هستند.

web content strategy

 

در دنیای استراتژی بازاریابی محتوا، هدف اصلی تولید محتوای با ارزش، مرتبط و سازگار است تا مخاطب جذب شده و با برند همراه شود. در نهایت، ما می‌خواهیم در کنار جذب مخاطب، مشتری محصول یا خدمت داشته باشیم تا برند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهد؛ از این رو، هدف غایی برند و مجموعه، رسیدن به مشتریان وفادار است که چنین هدفی با داشتن مسیری مشخص و از پیش تعیین‌شده محقق می‌شود.

استراتژی محتوا این مسیر و ابزارهای رسیدن به اهداف برند را در اختیار ما قرار می‌دهد. پیشنهاد اصلی ما چیست؟ تمرکز روی تدوین رویکردهای محتوا به جای تمرکز روی محصول و خدمات! این مسیر هم چالش و هزینه کمتری دارد و هم مشتریان بیشتری را در مسیر مجموعه شما قرار می‌دهد. کمی دقیق‌تر نگاه کنید. اگر شما هزاران محصول مختلف و خدمات بسیار ایده‌آل داشته باشید، تا وقتی که نتوانید نیاز و جرقه مناسب را در مشتریان خود به وجود آورید هیچ ارزشی برای این حجم از خدمات و محصول وجود دارد؟ قطعا نه!

مشتری محصول یا خدمت شما را در آخرین مرحله می‌شناسد اما ابتدای امر باید نیاز وی را پررنگ جلوه دهید؛ یعنی باید به این سوال مشتری به طور کامل پاسخ دهید که من به عنوان مشتری چرا به این محصول یا خدمت نیاز دارم؟ برای دادن بهترین پاسخ به چنین پرسشی تنها لازم است از زاویه دید مشتری به کسب‌وکارتان نگاه کنید. چه قسمتی از زندگی مشتری شما با وجود این خدمت و محصول تکمیل می‌شود؟ این بخش دقیقا همان بخشی است که باید درباره آن محتوا تولید کنید و به بحث و گفتگو با مخاطبین برند بپردازید.

ایجاد نیاز در مشتری بسیار مهم است. این نکته اساسی را جدی بگیرید. استراتژی بازاریابی محتوا در مراحل بعدی می‌تواند شما را یاری کند. ارائه بهترین و کامل‌ترین پاسخ شاید کار دشواری به نظر برسد اما باید از تمام شیوه‌ها استفاده کنید تا مخاطب پاسخ برندتان به هر سوالی را کامل و بی‌نقص تصور کند؛ به این ترتیب، مشتری به خرید از کسب‌وکار مورد نظر و همراهی با آن ترغیب می‌شود.

 

حتما بخوانید: قیف بازاریابی محتوا مسیری برای جذب مشتری واقعی

 

مزایای داشتن استراتژی بازاریابی محتوا

اگر بخواهیم به مزایای استفاده از رویکرد در بازاریابی محتوا اشاره کنیم شاید نیاز به یک محتوای جداگانه و بررسی دقیق‌تر احساس شود اما تلاش ما بر این است که تعدادی از مهم‌ترین مزایا و دلایل نیاز ما به استراتژی محتوایی بررسی شوند. به طور کلی، مهم‌ترین مزایای رویکرد بازاریابی محتوا عبارتند از:

  • ایجاد اعتماد در مخاطب و بازدیدکنندگان: زمانی که مخاطب وارد وبسایت شما می‌شود، به کمک محتوا نظر سایر مخاطبان یا مشتریان سایتتان را بررسی می‌کند و به این ترتیب، اعتماد وی نسبت به برند جلب می‌شود.
  • آگاهی مخاطب از برند: وقتی محتوا در وبسایت وجود داشته باشد، مخاطب از برند و اهداف آن، محصولات یا خدماتی که دارد و همچنین نحوه ارائه این خدمات مطلع شده و در صورت نیاز به آن کسب‌وکار رجوع می‌کند.
  • بهبود سئو سایت: همانطور که می‌دانید، بازاریابی محتوا روی سئو و افزایش ترافیک سایت تاثیر بسزایی دارد چون موجی از بازدیدکنندگان را به سمت سایت هدایت می‌کند.
  • تولید سرنخ فروش: به کمک محتوای باکیفیت می‌توانید مخاطبین زیادی را با برند خود همراه کنید و در مراحل مختلف قیف بازاریابی محتوا هدایت کنید فقط باید محتوای ویژه هر گروه را بشناسید.
  • شناسایی مخاطبین هدف: محتوای مناسب شناسایی مخاطب هدف را برایتان ساده‌تر می‌کند؛ چون تعامل مناسبی بین شما و مخاطب برقرار می‌شود و می‌توانید طبق سلیقه وی محتوا تولید کنید.
  • تعیین سیستم مدیریت محتوا: استفاده از سیستم درست در موقعیت و زمان درست اهمیت بسزایی دارد که استراتژی بازاریابی محتوا این مجوز را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • خلاقیت و ایده‌پردازی: بازاریاب محتوا دائما به دنبال ایده و نگاهی نو و جدید است که این مساله از چشم مخاطب پنهان نمی‌ماند.

 

حتما بخوانید: روش های بازارایابی محتوا، راز تبدیل مخاطب به مشتری

 

6 قدم اساسی تدوین و پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی محتوا

در قسمت‌های قبلی مطلب به مفهوم استراتژی بازاریابی محتوا و مزایای آن اشاره کردیم. حال نوبت به آن رسیده که به شما بگوییم که چگونه می‎توانید به منظور بازاریابی محتوا برای کسب و کارتان، استراتژی تدوین کنید. در ادامه چگونگی نوشتن استراتژی محتوا را در قالب 6 گام توضیح خواهیم داد.

گام اول: پژوهش در بازار

قبل از آن که تدوین استراتژی را شروع کنید، لازم است به طور کامل پژوهش و تحقیقات انجام دهید. به احتمال زیاد مجموعه شما از قبل هدف‌گذاری برای خدمات و محصولاتش را آماده کرده و شما می‌توانید تحقیقات خود را از آن شروع کنید. اما به غیر از هدف‌گذاری، لازم است کمی دقیق‌تر شوید. برای آن که بتوانید در گام اول به آنچه که می‌خواهید برسید، لازم است در تحقیقات خود پاسخ سوالات زیر را بیابید.

  • واکنش مشتریان زمانی که با بلاگ شما برخورد می‌کنند، چیست؟
  • مشتریان شما در چه نقطه‌ای از چرخه خرید قرار گرفته‌اند؟
  • مخاطبین سایت شما به دنبال چه چیزی هستند و یا به چه چیزی نیاز دارند؟
  • شما در سایت خود باید به دنبال حل چه مشکلاتی باشید؟

استفاده از فرم‌های پرسش‌نامه و نظارت و آنالیز فعالیت‌های مخاطبین در رسانه‌های اجتماعی، کمک می‌کند تا بتوانید پاسخ این دسته از سوالات خود را بیابید.

گام دوم: پژوهش رقابتی

در گام اول، بیشتر انرژی شما صرف شناخت مشتریان و مخاطبینتان می‎شود. اما به غیر از مخاطبین، لازم است حواستان به رقیبانتان نیز باشد. برای آن که بهتر رقبای خود را زیر نظر داشته باشید، در گام دوم تلاش کنید تا پاسخ سوالات زیر را به دست آورید:

  • عملکرد رقبا در حوزه بازاریابی محتوا چگونه است؟
  • آیا در حال تلاش برای دنبال کردن اهداف و برنامه‌هایی شبیه به برنامه‌های شما هستند؟
  • آیا اصول ابتدایی استراتژی محتوا را رعایت می‌کنند؟

به طور کلی، اطلاعاتی که درمورد رقیبانتان نیاز دارید، شناسایی موقعیت‌های دفاعی و تهاجمی آنان است. به طور مثال، باید نقاط توسعه نیافته‌ای که به شما سود می‎رساند و یا نقاط قوتتان را بشناسید و از آن‌ها محافظت کنید.

گام سوم: تنظیم هدف

پس از طی کردن مراحل تحقیق بازار و پژوهش رقابتی، به دنبال تنظیم اهداف خود به منظور بازاریابی محتوا باشید. در این بخش، باید بسیار جزئی‌تر درمورد کلمه موفقیت بیندیشید. برای رسیدن به موفقیت در حرفه خود، باید به پاسخ این سوال برسید که آیا در مرحله اول، باید به دنبال افزایش تبدیلات باشید و یا افزایش ترافیک اینترنتی؟ آیا تمرکز شما باید بر روی جذب مشتری جدید قرار بگیرد و یا نگهداری مشتری قدیمی؟

در پاسخ به سوالات مطرح شده و سوالاتی از این دسته، هیچ جوابی صحیح یا غلط نیست و شما می‌توانید به صورت همزمان اهداف متعددی داشته باشید. نکته‌ای که در زمان هدف‌گذاری باید مدنظر داشته باشید این است که اهدافتان را باید واضح، نشانه‌گذاری شده و قابل دستیابی طراحی کنید. علاوه بر این، بهتر است آن‌ها را به زیرهدف‌هایی تقسیم کنید که به اعمال خاصی مانند تعداد و نوع پست‌هایی که در هفته تولید می‌کنید و یا پیشرفت آینده‌تان مرتبط باشند.

تعیین هدف مشخص

گام چهارم: تعیین بودجه

پس از مشخص شدن اهداف و زیراهداف، می‌توانید تعریف بودجه برای کل کمپین را آغاز کنید. اگر از قبل، بودجه توسط مافوقتان در شرکت تعریف شده، اهدافتان را نیز باتوجه به میزان کارآیی بودجه مشخص نمایید و در صورت نیاز، درخواست تغییر منابع مالی بدهید.

گام پنجم: متناسب کردن و توزیع اولویت‌ها و منابع

از آنجایی که توزیع بودجه موردبعدی لیست کاری شما است، باید مهم‌ترین اولویت‌های خود را مشخص کرده و بودجه متناسب با آن‌ها را اختصاص دهید. به عنوان مثال، تصور کنید که قرار است در ابتدا یک مصاحبه اجتماعی برگزار کنید و یا به صورت اختصاصی بر روی تولید محتوا تمرکز کنید تا یک آرشیو را به حد نصاب برسانید. بدین منظور، باید مشخص کنید که چه کسی نویسنده پست‌ها است و چه زمانی برای به انجام رساندن این کارها نیاز دارید؟ و یا اینکه در راستای عملی کردن بازاریابی محتوا، آیا قرار است با شرکت، سازمان یا فریلنسری خارج از شرکت کار کنید، یا تمامی پروژه‌ها توسط تیم خودتان انجام می‌شوند؟ مسئولیت‌ها و تقسیم بندی‌ها را کاملا واضح و شفاف و با جزئیات تعیین کنید. این گونه تمام اعضای تیم متوجه وظایفشان می‌شوند و دیگر اشتباهی در روند کار پیش نمی‌آید.

گام ششم: افزودن حسابرسی

در نهایت تدوین استراتژی باید یک لایه حسابرسی در سراسر آن مشخص کنید. در این مرحله، باید تعیین کنید که چگونه و چه زمانی باید پیشرفت خود را اندازه‌گیری نمایید؟ چه کسی مسئول رسیدگی به کارهای انجام شده و یا انجام نشده است؟ اگر به هر دلیلی روند پیشرفت، از اهداف اصلی تعریف شده در استراتژی خارج شد، چه کسی وظیفه تصحیح آن را بر عهده دارد؟ همچنین موقعیت‌هایی برای بازنگری کلی استراتژی نیز پیش‌بینی کنید تا اگر در هر مرحله‌ای از پروژه مشکلی ایجاد شد، از قبل کنترل شده باشد.

بررسی استراتژی محتوا

باید و نبایدهای بازاریابی محتوا

تدوین استراتژی محتوا نیز مانند هرکار دیگری در دنیای وب، نیازمند رعایت قوانین مشخصی است. رعایت این قوانین، شما را به موفقیت در بازاریابی می‌رساند و در غیر این صورت ممکن است تمام استراتژی شما زیر سوال برود. در ادامه نمونه‌هایی از این قوانین و بایدها و نبایدها را شرح خواهیم داد.

زمان طولانی

یکی از نکاتی که باید همواره مدنظر داشته باشید این است که بازاریابی محتوا نیازمند گذر زمان است و به هیچ وجه بازده زودهنگام ندارد. درواقع شما نباید انتظار داشته باشید که با چند محتوا و در مدت زمان کم به نتیجه خارق‌العاده برسید! اما به جرات می‌توان گفت که این روش بازاریابی، به دلیل ماهیتی که دارد و به شرط مستمر بودن، درنهایت نتایج خوبی را نصیبتان خواهد کرد.

مخاطب واقعی

ربات‌ها و کاربران ساختگی هیچ تاثیری در موفقیت بازاریابی محتوا ندارند. پس بهتر است از همان ابتدا دور آن‌ها را خط بکشید. بسیاری از متخصصین تصور می‌کنند که استفاده از ربات‌ها، استراتژی تاثیرگذاری در بازاریابی محتوا است. اما لازم است بدانید که این کار نه تنها تاثیر مثبتی ندارد، بلکه مشکل آفرین نیز می‌باشد. علاوه بر نکات گفته شده، سایر قوانین تدوین استراتژی به شرح زیر است:

  • تعامل: سوالات و پیام‌های مخاطبینتان را پاسخگو باشید و سعی کنید با آن‌ها تعامل خوبی برقرار نمایید.
  • پژوهش: از تاثیر بی‌نظیر پژوهش و تحقیق در روند کارتان غافل نمانید.
  • اشتراک گذاری: از اشتراک گذاری مطالب مفید سایر سایت‌ها نترسید و این کار را انجام دهید تا تاثیر مثبت آن را در سئو سایت خود ببینید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

سخن پایانی

در این مطلب، درباره استراتژی بازاریابی محتوا و مزایای آن صحبت کردیم. داشتن استراتژی و رویکرد باعث جهت‌گیری و قرار گرفتن برند در مسیر درست می‌شود. شاید تولید محتوا براساس نیاز مخاطب و سوالات وی در اول مسیر کار چندان دشواری به نظر نرسد اما در ادامه خواهید دید که این کار چندان هم راحت نیست. سلیقه و نگاه مخاطب دائما در حال تغییر است و او هر روز چیز جدیدتری از برند انتظار دارد. به کمک استراتژی محتوا از مشتریان خود عقب نمی‌مانید و می‌توانید به موقع محتوای مناسب را به دستشان برسانید. امیدواریم این مقاله برای شما مفیده بوده باشد. لطفا نظرات ارزشمند خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin