بازاریابی سنتی چیست؟ چه معایب و مزایایی دارد؟


حتما شما هم با این موضوع موافق هستید که هر اتفاقی در دنیای امروز، ریشه‌ای در گذشته دارد؛ مثلا بازاریابی مدرن امروز تمام راهکارها و روش‌های نوین و مدرن خود را وامدار بازاریابی به شیوه…

حتما شما هم با این موضوع موافق هستید که هر اتفاقی در دنیای امروز، ریشه‌ای در گذشته دارد؛ مثلا بازاریابی مدرن امروز تمام راهکارها و روش‌های نوین و مدرن خود را وامدار بازاریابی به شیوه سنتی است. شاید در قرن 21 و عصر اینترنت و تکنولوژی، قوانین و اصول مارکتینگ به روش سنتی کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر برسند، اما اگر همین قوانین کم‌ارزش قدیمی نبودند، ما به دیجیتال مارکتینگ امروزی دست نمی‌یافتیم.

بنابراین، لازم است که کمی بیشتر در مفاهیم بازاریابی سنتی دقیق شویم تا با ماهیت آن آشنا شده و پیشینه مارکتینگ امروزی را بهتر بشناسیم. اگر شما هم از علاقه مندان حوزه بازاریابی و مارکتینگ هستید یا دوست دارید درباره چنین مسائلی اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای نوشته با رشدانا همراه شوید.

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی به روش سنتی یا (Traditional Marketing) یعنی استراتژی‌ها و شیوه‌هایی که تا قبل از ظهور اینترنت و ابزارهای مربوط به آن مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ به عبارت دیگر، نوعی بازاریابی آفلاین و مستقیم که از مواردی مانند رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای تبلیغاتی، روزنامه، مجله و موارد چاپی مثل کاتالوگ یا بروشور برای رساندن پیام خود به مشتری استفاده می‌کرد.

استفاده از چنین شیوه‌هایی امکان پیگیری بازخورد مشتری و بررسی تعداد بازدیدکنندگان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ برای مثال، شما چطور می‌توانید تعداد افرادی که بیلبورد تبلیغاتی شرکت شما را مشاهده کرده‌اند، تخمین بزنید؟ یا تعداد کسانی که sms تبلیغاتی شما به دستشان رسیده است چند نفر هستند؟

بازاریابی سنتی

با اینکه در دنیای امروز، استفاده از این روش‌ها تا حد زیادی کم رنگ شده‌اند و روش‌های اینترنتی بیشتر طرفدار دارند اما همچنان استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی به روش سنتی جایگاه خود را از دست نداده اند. در این قسمت به تعدادی از مزایای این شیوه مارکتینگ اشاره می‌کنیم:

  • گاهی تنها ابزار برای ارتباط با گروه خاصی از مصرف کنندگان است: برای مثال، فروش محصولات و خدمات مربوط به سالمندان که اغلب از اینترنت استفاده نمی‌کنند.
  • بازاریابی تک به تک یکی از اثربخش‌ترین انواع بازاریابی به روش سنتی است: مانند صنعت بیمه که باید فروش به شکل مستقیم و تک به تک انجام شود.
  • به اعتقاد برخی افراد، مارکتینگ به روش سنتی نسبت به مارکتینگ مدرن و اینترنتی ملموس‌تر است: چون روش‌های سنتی خیلی کم قابل تقلید هستند و همین مسئله، در ذهن افراد بهتر می‌نشیند.

 

حتما بخوانید: تفاوت های بازاریابی سنتی و دیجیتال + مزایا و معایب آن ها

 

معایب بازاریابی سنتی

این شیوه در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم دارد که قابل چشم‌پوشی نیست و به همین دلیل است که تبلیغات و بازاریابی اینترنتی توانسته به خوبی جایگزین آن شود. در ادامه تعدادی از معایب این روش بازاریابی را بررسی می‌کنیم.

هزینه زیاد و گران قیمت بودن تبلیغات

تهیه آگهی تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات چاپی و مواردی از این دست بسته به نوع محتوا و تعداد مخاطبین آن قیمت‌های مختلفی دارد؛ هر چقدر مخاطب یک رسانه و محتوا بیشتر باشد، قیمت تبلیغات در آن رسانه بیشتر خواهد بود که از نظر عده زیادی از بازاریاب‌ها این مبالغ به‌صرفه نیستند چون بازدهی مطلوبی ندارند.

غیرقابل پیگیری بودن نتایج

شما در این روش فقط می‌توانید نتایج کمی و مقدار فروش را بررسی کنید و براساس این شاخص، عملکرد روش سنتی را تخمین بزنید. در حالی که در بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ، در  اغلب موارد حتی میزان رضایتمندی مشتری از مشاهده تبلیغ قابل پیگیری است.

بازاریابی یک طرفه و برونگرا

تماس‌های مستقیم، ارسال بروشور، کاتالوگ، پیام‌های کوتاه در ساعات غیرمتعارف همگی بخشی از معایب بازاریابی به روش سنتی هستند که مشتری نسبت به آن‌ها احساس خوبی ندارد. در بازاریابی مدرن و اینترنتی، بازاریابی درونگرا بدون تحمیل مستقیم خرید به مشتری به راحتی امکان‌پذیر است.

بازاریابی یک طرفه

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله، به منشا اصلی بازاریابی مدرن، یعنی بازاریابی سنتی پرداختیم و با مفاهیم مختلف آن آشنا شدیم. شاید استفاده از روش‌ها و اصول مارکتینگ به این روش در حال حاضر چندان مناسب و جوابگوی نیاز امروز کسب‌وکارها نباشد، اما قطعا می‌توان از آن‌ها ایده گرفت. با این وجود، همچنان بعضی از تبلیغات آفلاین قابل استفاده هستند؛ مانند تبلیغ در تلویزیون، رادیو و بیلبوردها که جزئی از بازار سنتی و غیردیجیتال محسوب می‌شوند.

در هر عصری، بسته به شرایط جامعه این روش‌ها متفاوت است. احتمالا، تا چند سال آینده روشی بسیار جدیدتر و مدرن جایگزین بازاریابی به روش کنونی خواهد شد. شما از کدام روش برای تبلیغات و مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده می کنید؟ سنتی، دیجیتال یا هر دو؟ نظرات عالی خودتان را با ما مطرح کنید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin