جی کوئری Jquery چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارد؟


آشنایی و تسلط بر زبان‌های مختلف برنامه نویسی و ابزارهای مربوط به هرکدام از آن‌ها، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر متخصص برنامه نویسی باید آن را داشته باشد. جی کوئری یک کتابخانه ویژه…

آشنایی و تسلط بر زبان‌های مختلف برنامه نویسی و ابزارهای مربوط به هرکدام از آن‌ها، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر متخصص برنامه نویسی باید آن را داشته باشد. جی کوئری یک کتابخانه ویژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است. این نرم افزار، متن باز و رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.  برای اینکه با این ابزار برنامه نویسی بیشتر آشنا شوید و بدانید که جی کوئری Jquery چیست تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

جی کوئری Jquery چیست؟

همان طور که در بخش اول مقاله بیان کردیم، Jquery کتابخانه جاوا اسکریپت است که چند مورد از کارکردهای آن عبارتند از:

  • پیمایش اسناد html
  • رسیدگی به رویدادها
  • متحرک سازی
  • تسهیل در تعاملات AJAX به منظور توسعه سریع‌تر وب و…

این کتابخانه به نحوی طراحی شده است تا بتواند روش نوشتن جاوا اسکریپت را تغییر دهد. هدف از طراحی این ابزار فوق العاده، سهولت استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در صفحات طراحی وب است. به یاد داشته باشید که برخلاف باور برخی از برنامه نویسان مبتدی، Jquery جایگزینی برای جاوا اسکریپت نیست؛ بنابراین باور اینکه با یادگیری جی کوئری از آموزش جاوا اسکریپت بی نیاز می‌شوید، اشتباه است!

با تاریخچه جی کوئری Jquery آشنا شوید

برای اولین بار در سال 2006 بود که فردی به نام John Resig صحبت از جی کوئری به میان آورد و اقدام به انتشار این نرم افزار نمود. در حال حاضر این کتابخانه توسط یک تیم توسعه دهنده تحت هدایت Timmy Wilison نگهداری می‌شود. در همان سال‌های اولیه انتشار، Jquery تحت دو لیسانس GPL و MIT فعالیت می‌کرد. اما در سال 2012 بود که مجوز GPL از کارنامه این نرم افزار حذف شد و هم اکنون تنها تحت مجوز MIT به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

jquery چیست

کاربردهای جی کوئری Jquery چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین کاربرد کتابخانه Jquery سهولت استفاده از جاوا اسکریپت می‌باشد. درواقع این کتابخانه دارای دستورات بسیار ساده و قابل درک است که در زمینه به کارگیری تکنولوژی ای جکس بسیار موثر واقع می‌شود. کاربرد این نرم افزار به قدری وسیع است که می‌توانید یک سایت را با کمک Jquery به صورت فول ای جکس طراحی نمایید.

از دیگر کاربردهای بی‌نظیر این کتابخانه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر شکل ظاهر یک صفحه
  • امکان دسترسی به عناصر موجود در یک صفحه
  • پاسخ به تعامل کاربر
  • اصلاح محتوای موجود در یک سند
  • سهولت در امور معمول جاوا اسکریپت
  • بازیابی دیتا از سرور بدون نیاز به رفرش

جی کوئری Jquery چه ویژگی‌هایی دارد؟

این کتابخانه جاوا اسکریپت هم مانند سایر کتابخانه‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارد که این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • قابلیت دستکاری و تغییر کدهای CSS
  • متحرک سازی و افکت گذاری بر روی عناصر وبسایت
  • کار با AJAX
  • دستیابی به عناصر موجود در پرونده
  • ایجاد تغییر و دستکاری عناصر پرونده
  • امکان توسعه پلاگین‌ها
  • کنترل آسان و قدرتمند رویدادها

با معایب جی‌کوئری آشنا شوید!

همان‌طور که می‌دانید، کتابخانه جی‌کوئری از نظر کمی، بسیار غنی و کامل است. در این میان، اگر به هر دلیل طراح و یا صاحب سایت مایل به سفارشی‌سازی وبسایت باشند، این امکان وجود دارد که عملکرد آن با محدودیت روبرو شود. به همین دلیل در برخی از موارد، کارشناسان مربوطه ناچار به استفاده از جاوااسکریپت خام خواهند شد.

علاوه بر این مورد، برای استفاده از دستورات و کدهای جی‌کوئری، نیازمند پرونده جاوااسکریپت جی‌کوئری هستید. اندازه این فایل‌ها تقریبا کوچک می‌باشد. اما با این حال، ممکن است برای سیستم مشتری و حتی وب‌سرور برنامه‌نویس سنگین باشد و به آن فشار آورد. در این صورت، آن‌ها ناچار به میزبانی از اسکریپت جی‌کوئری در وب‌سرور خود، خواهند شد.

جی‌کوئری چه تاثیری بر طراحی نسل دوم وب دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، به کار بردن فلش در پروژه‌های طراحی وب معایبی دارد که می‌تواند تاثیر جذابیت آن را از بین ببرد. درواقع فلش نمی‌تواند نیاز به حرکت‌های تعاملی در وب را رفع کند. به همین دلیل اکثر طراحان سایت به استفاده از کتابخانه‌ها روی آوردند. به مجموعه کدهای جاوااسکریپت که امور را راحت‌تر می‌کند و منجر به ساخت میانبر می‌شوند، کتابخانه‌های جاوا اسکریپت می‌گویند. استفاده از کدهای موجود در این کتابخانه‌ها، منجر به ساده‌سازی بسیاری از کارها شده و راه میانبر به طراحان نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر بخواهیم در سایت خود یک حرکت ساده ایجاد کنیم، باید چندین خط کدنویسی انجام دهیم. اما تنها با افزودن فایل یکی از کتابخانه‌های موجود و صرفا با یک خط کدنویسی، می‌توان حرکت مورد نظر را ایجاد کرد. همان‌طور که در بخش‌های قبل نیز اشاره کردیم، ازجمله پرکاربردترین این کتابخانه‌ها، جی‌کوئری نام دارد. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های آن،‌ موضوع حرکت است. تاثیر مثبت این کتابخانه به این صورت است که طراحان وب را از کدنویسی‌های طولانی و خسته‌کننده آسوده می‌کند. همچنین با ارائه ایده‌ها و کدهای رایگان و آماده، به بهبود کیفیت و بومی‌سازی سایت‌ها کمک می‌کند.

از جمله مهم‌ترین اثراتی که این کتابخانه پرکاربرد بر طراحی سایت دارد این است که طراحی‌ها را از کدنویسی‌های پی درپی که گاهی باعث خطا می‌شوند، بی‌نیاز کرده است. درواقع با انتخاب کدهای آماده جی‌کوئری، می‌توان پیشرفته‌ترین اسلایدرها، منوها و افکت‌های Fade و حتی تصاویر متحرک را اجرایی کرد.

قابلیت‌های این کتابخانه به اندازه‌ای زیاد است که در صورت مهارت برنامه‌نویس، می‌توان انیمیشن داستانی نیز با استفاده از قابلیت‌های آن طراحی کرد. به همین دلیل به گفته برخی از متخصصین، در بعضی از حوزه‌ها، جی‌کوئری را می‌توان به عنوان رقیبی برای فلش درنظر گرفت. همچنین باتوجه به قابلیت‌هایی مانند سازگاری کامل با سئو و فانکشن‌های حرفه‌ای آن، روز به روز نیز به تعداد طرفداران این کتابخانه افزوده می‌شود. به دلیل عدم نیاز جی‌کوئری به هیچ نوع افزونه و جدا بودن محتوای آن از کدهای جاوا اسکریپت، می‌توان آن را به عنوان کامل‌ترین گزینه از انیمیشن تعاملی تحت وب، در نظر گرفت.

قبل از یادگیری Jquery چه پیش زمینه‌ای نیاز داریم؟

استفاده از جی کوئری بسیار آسان است. البته این موضوع برای کسانی صدق می‌کند که بدانند برنامه نویسی چیست و با پایه‌های آن آشنایی داشته باشند. معمولا توصیه اکثر متخصصان به افرادی که به تازگی به دنیای برنامه نویسی وارد شده‌اند این است که قبل از شروع یادگیری Jquery، پایه‌های طراحی وبسایت را بیاموزند. اگر شما هم در زمینه برنامه نویسی تازه کار هستید، ابتدا باید به طور کامل بر زبان‌های CSS، HTML و جاوا اسکریپت مسلط شوید. پس از اینکه به خوبی این سه زبان را فرا گرفتید، آماده یادگیری نحوه کار با جی کوئری خواهید شد.

همان طور که می‌دانید سه زبان برنامه نویسی CSS، HTML و Javascript ارکان اصلی برنامه نویسی می‌باشند. بنابراین اگر با آن‌ها آشنا نباشید، نمی‌توانید به عنوان یک برنامه نویس به استفاده از کتابخانه جی کوئری بپردازید.

قبل از یادگیری jquery چه پیش زمینه ای نیاز داریم

انتخاب تگ‌ها در Jquery

از دیگر نوآوری‌های این کتابخانه کاربردی، می‌توان به انتخاب تگ‌ها براساس قواعد CSS اشاره کرد. این تگ‌ها سبب سهولت اجرای پروژه می‌شود. لازم به ذکر است که هر مرورگر کدهای جاوا اسکریپت را به روش ویژه خود تفسیر می‌کند. جی کوئری محیطی را ایجاد می‌کند که کدهای نوشته شده در همه مرورگرها به درستی اجرا شود.

 

پیشنهاد ویژه: دوره فرانت اند Front End

 

ارتباط جی کوئری Jquery و HTML

خوب است بدانید که جی کوئری هیچ ارتباطی با HTML ندارد! به بیان دیگر این کتابخانه هیچ دخالتی در کدهای HTML ایجاد نمی‌کند و Unobtrusive محسوب می‌شود. به این معنی که هیچکدام از کدهای جاوا اسکریپت به کدهای HTML وارد نمی‌شوند و از این نظر کدهای نوشته شده در طراحی سایت، کاملا مجزا و مرتب هستند. از سویی دیگر زمانی که جاوا اسکریپت بر روی مرورگر فعال باشد، کدهای مربوط به آن اجرا خواهند شد و چنانچه فعال نباشد، هیچ مشکلی در نمایش سایت به وجود نخواهد آمد.

چرا به یادگیری جی کوئری Jquery نیازمندیم؟

متخصصان تا به امروز پاسخ‌های زیادی برای این سوال مطرح کرده‌اند که به طور خلاصه در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا باید از Jquery استفاده کرد؟ اولین و مهم‌ترین دلیل استفاده از این کتابخانه، صرفه جویی در وقت به دلیل سرعت و انعطاف پذیری این ابزار است. همچنین این کتابخانه این قابلیت را برای کاربران ایجاد می‌کند تا کدهای تابع مربوط به UI را در حداقل خطوط احتمالی اعمال کند. پیش از ایجاد جی کوئری برای برخی از فرامین و توابع، نیاز به نوشتن ده‌ها خط کد بود؛ در صورتی که هم اکنون با استفاده از این کتابخانه کافیست یک یا دو خط کد برای همان فرامین را بنویسید و به اهداف خود برسید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش جی کوئری به زبان ساده

 

به طور کلی با استفاده از این ابزار، عملکرد برنامه‌ها برای اجرا، بهبود چشمگیری پیدا می‌کنند. در گذشته حجم بالای کدها، باعث اختصاص وقت بیشتری به اجرای فرامین و خوانش کدها می‌شد. اما امروزه این مشکل به وسیله کتابخانه جی کوئری برطرف شده است. بهبود عملکرد برنامه‌ها و افزایش سرعت آن‌ها باعث توسعه برنامه‌های مناسب مرورگرها شده است. هر تولید کننده نرم افزار و برنامه نویسی که با زبان جاوا اسکریپت کار می‌کند، باید از این فریمورک برای سرعت بخشیدن عملکرد برنامه‌های خود استفاده نماید. کمپانی‌های معروف اینترنتی مانند مایکروسافت، گوگل، آی بی ام و نتفلیکس از این کتابخانه برای انجام پروژه‌های برنامه نویسی خود استفاده می‌کنند.

جمع بندی نهایی

برای اینکه در زمینه برنامه نویسی به عنوان یک فرد حرفه‌ای در بازار کار ظاهر شوید، باید بتوانید از همان ابتدای کار مهارت‌های خود را ارتقا دهید. آشنایی با نحوه استفاده از جی کوئری یکی از مهارت‌هایی است که یک برنامه نویس باید آن را داشته باشد. در این مقاله به بیان این موضوع پرداختیم که جی کوئری Jquery چیست و چه کاربردی در تخصص برنامه نویسی دارد. به طور خلاصه منظور از جی کوئری یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که به سهولت استفاده از این زبان کمک می‌کند. لازم به ذکر است که جی کوئری با جاوا اسکریپت متفاوت است و تنها به عنوان ابزاری برای ساده شدن این زبان شناخته شده است.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما دلایل اهمیت و مزایای استفاده از جی کوئری Jquery چیست نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی فرانت اند Front-End

Front-end

برنامه نویسی فرانت اند را اصولی یاد بگیرید و بازار کار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin