دلایل مخالفت خانواده با تغییر شغل ما چیست و چه کنیم؟


نداشتن رضایت شغلی، یکی از رایج‌ترین مسائل و چالش‌های افراد شاغل است. ممکن است شما نیز از شغل‌تان رضایت نداشته و مدت‌ها است که به دنبال شغل رؤیایی خود در میان سایت‌های کاریابی و آگهی‌های…

نداشتن رضایت شغلی، یکی از رایج‌ترین مسائل و چالش‌های افراد شاغل است. ممکن است شما نیز از شغل‌تان رضایت نداشته و مدت‌ها است که به دنبال شغل رؤیایی خود در میان سایت‌های کاریابی و آگهی‌های استخدام سرگردان هستید. پیدا کردن شغل ایده‌آل از یک طرف و مطرح کردن این موضوع به خانواده نیز سمت دیگر ماجرا است. اینجا است که بسیاری از افراد با نگرانی فراوان می‏پرسند: ” با مخالفت‌های خانواده با تغییر شغلمان چه کنیم؟”

واقعیت این است که تغییر شغل، تأثیر بسیاری زیادی بر ابعاد مختلف زندگی خواهد داشت و پیش از هرگونه اقدام نسبت به ترک شغل فعلی، باید درمورد جنبه‌های مختلف آن به خوبی فکر کنید. با این حال، اطلاع دادن این موضوع به خانواده نیز چنان چالش بزرگی است که باعث عقب نشینی شما از مواضع‌تان می‎شود؛ تا حدی که ممکن است قید تغییر شغل را برای همیشه بزنید!

اینکه دلیل مخالفت‌های شدید اعضاء خانواده با تغییر شغل ما چیست و چرا آن‏ها اصرار دارند که حتی در صورت عدم رضایت از شغل‎مان، باز هم حرفه فعلی خود را ادامه دهیم؛ موضوعی است که در این مطلب از رشدانا به آن می‏پردازیم. چنانچه شما هم درگیر این معضل هستید و تاکنون راه حلی برای آن پیدا نکرده‌اید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نارضایتی از شغل فعلی

مهم‎ترین دلایل مخالفت خانواده با تغییر شغل

جالب است بدانید که اعضاء خانواده و دوستان شما، گاهی اوقات بهتر از خودتان، علاقه و استعداد واقعی‏تان را تشخیص می‌دهند. از این رو، مخالفت آن‌ها با تغییر شغل صرفا به دلیل نگرانی از شکست مجددتان در شغل بعدی نیست. از سوی دیگر، خارج شدن از منطقه امن فعلی و ترس شدید به خاطر مسائل مالی نیز بر شدت مخالفت خانواده با ترک شغل فعلی‌تان می‌افزاید.

به عبارت دیگر، کنار آمدن و سازگاری با شغل جدید، نه تنها برای شما بلکه برای خانواده‌تان نیز زمان‌بر خواهد بود. در ادامه، بیشتر راجع به این موضوع توضیح می‌دهیم که با مخالفت‌های خانواده با تغییر شغل‌مان چه کنیم و دلایل آن‌ها برای عدم موافقت با شغل جدید چیست.

 

حضور نداشتن در کنار خانواده

کنار گذاشتن شغل فعلی، پیدا کردن شغل جدید و کسب دانش و مهارت کافی برای موفقیت در آن، مواردی هستند که باعث می‌شوند شما وقت بسیار کمی را در طول هفته با خانواده بگذرانید. هنگامی‌که چنین اتفاقی بیفتد، مخالفت‌ها شدت یافته و شما هم مستأصل و کلافه خواهید شد.

از این رو، باید برای حفظ روابط خانوادگی تلاش کنید و با برنامه ریزی دقیق، یک روز را در طول هفته به آن‌ها اختصاص دهید. البته، لازم است پیش از شروع کار جدید، شرایط خود را به طور کامل برای آن‌ها بازگو کرده و از خانواده خود بخواهید تا حد امکان، طی چند ماه آینده همراه و حامی شما باشند.

 

افزایش سن

واضح است که تغییر شغل در هر سن و سالی که دارید، امر دشواری است. اما اگر در دوران میانسالی قرار داشته باشید، کسب رضایت خانواده جهت تغییر شغل کار بسیار سختی است. چرا که با افزایش سن، خانواده‌ها نیز گارد بیشتری در برابر این موضوع دارند و احساس می‌کنند که با ورود به دنیای کاری جدید، ثبات شغلی نخواهید داشت.

برای رفع این مشکل، با خانواده خود گفتگو کنید و از اشتیاق و انگیزه بالای خود برای کسب موفقیت بگویید. به آن‌ها اطمینان خاطر بدهید که شرایط جدید را به خوبی مدیریت کرده و قادرید به ثبات شغلی نیز دست پیدا کنید.

 

حتما بخوانید: چگونه شغل خود را تغییر دهیم؟ | 7 قدم مهم

 

کمبود اطلاعات راجع به شغل جدید

هنگامی‌که تصمیم قطعی خود را مبنی بر ترک شغل فعلی و رفتن به سمت شغل جدید به خانواده اعلام می‌کنید، بدون تردید با این جمله روبرو خواهید شد که “تو راجع به این شغل به اندازه کافی اطلاعات نداری.”

دلیل این برخورد سرد خانواده این است که آن‌ها نمی‌دانند مدت‌ها است روی زوایای مختلف شغل جدید تحقیق کرده و کاملا با آن آشنا هستید. البته، اگر واقعا چنین چیزی درست باشد و بخواهید بی‌گدار به آب بزنید؛ بدون شک در شغل بعدی نیز دچار مشکلات فراوانی خواهید شد. از این رو، ضروری است که پیش از بیان تصمیم قطعی‌تان با مطالعه، جستجو در منابع و فیلم‌های موجود در اینترنت، گفتگو با افراد موفق در آن شغل و مشورت با مشاور اطلاعات کافی بدست آورید.

به یاد داشته باشید که صرفا با دیدن یک خطاط مشهور یا آشپز موفق در تلویزیون، نباید قاطعانه تصمیم به ترک شغل بگیرید. چرا که شما فقط چند دقیقه انتخاب شده از شغل آن افراد می‏بینید بدون آنکه بدانید آن‌ها چه رنج‌ها و چالش‌هایی را برای رسیدن به این نقطه، پشت سرگذاشته‌اند.

 

این کار ریسک بالایی دارد  

عنوان کردن این مطلب که زمان تغییر شغل من فرا رسیده، در اغلب موارد برای خانواده و دوستان خوشایند نیست. آن‏ها به محض شنیدن چنین جمله‌ای، می‌گویند که ریسک این کار بسیار زیاد است و تو یک آدم بی‌محابا هستی!

آن‎ها از تصمیم عجولانه و بدون فکرتان هراس دارند و واضح است که تا حدی حق دارند. بنابراین، بهتر است پس از تحقیق کافی راجع به شغل جدید، به سمت آن بروید تا اینکه یک عمر به خاطر محافظه‌کاری بی دلیل، با نارضایتی شغلی دست و پنجه نرم کنید.

تغییر شغل فعلی

کمی صبر کن، هنوز وقتش فرا نرسیده است!

اغلب افرادی که دارای همسر و فرزند هستند، مدام تصمیم‌شان را برای ورود به حرفه جدید به تعویق می‌اندازند. همسران این افراد از آن‌ها می‌خواهند تا بزرگ‌تر شدن بچه، تمام شدن اقساط وام، پایان اجاره آپارتمان و ده‌ها مورد مشابه دیگر، صبر کنند. البته این مورد صرفا مختص افراد متأهل نیست و والدین مجردها نیز با آوردن دلایلی مثل صبر کن تا درست تمام شود، صبر کن شاید اوضاع شغلی‌ات بهتر شد، صبر کن تا مدیرت عوض شود و صدها صبر کن تا… مانعی برزگ برای آن‌ها ایجاد می‌کنند.

در این رابطه کافی است مسئولانه‌تر رفتار کنید. در هزینه‌ها، مخارج و حتی زمانی که برای خانواده صرف می‌کنید، با برنامه ریزی و مدیریت بر شرایط پیش بروید. وقتی خانواده ببینند که چطور با انگیزه، هدفمند و متعهدانه در حال پیشرفت هستید، به تدریج از موضع خود کوتاه می‌آیند.

 

ما شرایط مالی مناسبی نداریم، دست نگه دار

چنا‌ن‌چه پس انداز کافی برای چند ماه زندگی ندارید، هنوز وقت جدا شدن از شغل فعلی‌تان نرسیده است. به عبارت دیگر، باید تا پیدا کردن کار جدید و کسب درآمد، دست نگه دارید. آیا به این مورد فکر کرده‌اید که اگر امروز استعفا بدهید، چند روز یا چند ماه دیگر به شغل ایده‌آل خود دست می‌یابید؟

در طول این مدت، چگونه می‌خواهید هزینه‌های خانواده و خودتان را مدیریت کنید؟ اگر به مقدار کافی پس‌انداز دارید که مشکلی نیست. اما اگر هیچ پس‎اندازی ندارید، توصیه می‌کنیم به هشدار خانواده خود عمل کرده و تا پیدا کردن کار، از شغل خود خارج نشوید.

 

و اما جمع‌بندی

در این مطلب از رشدانا، توضیح دادیم که با مخالفت‌های خانواده با تغییر شغل‌مان چه کنیم؟ چگونه آن‌ها را برای چنین وضعیتی قانع کرده و رضایت‌شان را جلب کنیم؟ در ادامه نیز توضیح دادیم که مخالفت خانواده با ترک شغل، به خاطر دلایلی همچون نگرانی از بی پولی، ترس از ریسک، اعتماد نداشتن به توانمندی‌های شما و… است.

در انتها باید اضافه کنیم که دوستان و اعضاء خانواده، مهم‏ترین منابع حمایتی هر فرد به شمار می‌آیند. از این رو، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مهم، با آن‏ها صحبت کرده و پس از اینکه اطمینان خاطر کافی به آن‏ها دادید؛ از ایشان بخواهید که همراه و حامی شما باشند.

آیا شما هم تجربه چنین موقعیتی را دارید؟ در آن زمان چطور توانستید خانواده خود را راضی کنید؟ تجربیات و نظرات ارزشمند خود را در رابطه با موضوع این مطلب با ما درمیان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin