سود بیشتر با استراتژی های بازاریابی وفاداری


فارغ از اینکه بازاریابی انواع مختلفی دارد و بر اساس نوع کسب و کارها، استراتژی های متفاوتی را باید بکار برد، بازاریابی فرآیندی است که از یک تولید کننده محصول، ایده یا خدمات شروع شده…

فارغ از اینکه بازاریابی انواع مختلفی دارد و بر اساس نوع کسب و کارها، استراتژی های متفاوتی را باید بکار برد، بازاریابی فرآیندی است که از یک تولید کننده محصول، ایده یا خدمات شروع شده و به یک مصرف کننده یا مشتری ختم می‌شود.

 

اگر این فرایند با موفقیت طی شود و مشتری، خرید محصول مان را نهایی کند، آیا باید او را به حال خود بگذاریم و باز هم در تلاش برای کسب مشتریان جدید، همچنان هزینه های سنگینی را برای اجرای کمپین های تبلیغاتی بپردازیم؟ واضح است که وفادار کردن مشتری به کالا یا خدمات بازاریابی شده، تا چه حد اهمیت دارد.

 

زیرا حفظ مشتریان وفادار رمز ادامه حیات و بقاء هر کسب و کاری است و این دقیقا، همان چیزی است که ما در بازاریابی وفاداری، به دنبال آن هستیم. در همین راستا، قصد داریم در این مطلب تکنیک هایی را به شما آموزش دهیم تا با استفاده از آن ها بتوانید، از پتانسیل مشتریان فعلی خود بیشترین بهره را برده و علاوه بر آن، مشتریان بالفعل خود را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید. با رشدانا همراه باشید.

بازاریابی وفاداری (Loyalty Marketing) چیست؟

در این نوع از بازاریابی، هدف اصلی، برگشت مجدد مشتریان فعلی به سوی محصول است. بر همین اساس، شما باید در مشتریان خود حس اعتماد را ایجاد کنید و علاوه برآن، با ارائه یک سری از پاداش ها، هدایا و پیشنهادهای جذاب، موجب حفظ مشتریان شده و خریدهای بعدی او را رقم بزنید.

دقت کنید که منظور از مشتری فعلی، آن دسته از مشتریانی است که در همین لحظه، در فروشگاه مجازی یا فروشگاه فضای واقعی تان، مشغول به خرید یا بازدید هستند. تمرکز ما بر روی این دسته از مشتریان به این علت است که، دسترسی راحت و البته ارزان، به آن ها داریم. از همین رو، احتمال بازگشت مجدد مشتریان فعلی، بسیار بیشتر از جذب مشتریان بالقوه خواهد بود.

 

اما چرا بازاریابی وفاداری؟

امروزه اکثر کسب و کارهای موفق به این حقیقت پی برده اند که بایستی بیشترین تلاش خود را بر روی حفظ مشتریان فعلی شان معطوف کرده و جذب مشتریان جدید را در جایگاه دوم استراتژی های بازاریابی خود قرار دهند. زیرا نتایج پژوهش ها نشان دهنده این موضوع است که هزینه فرآیند دستیابی به مشتریان جدید، چیزی حدود 5 تا 25 برابر بیشتر از نگهداری مشتریان فعلی، است. به عبارت دیگر، 80 درصد سود و درآمد حاصل از فروش کسب و کارها، از 20 درصد مشتریان فعلی شان بدست می‌‎آید.

 

مشتری وفادار چه ویژگی هایی دارد؟

به طورکلی مشتری وفادار فردی است که ارتباط عاطفی با برند تان برقرار کرده، به طور منظم از محصول یا خدماتی تولیدی شما خرید می‎کند، محصولات و برند شما را نسبت به سایر محصولات بازار ترجیح می‌دهد و همچنین، با تعریف از محصولات شما نزد سایرین، در واقع بازاریایی دهان به دهان را برای برندتان انجام می‌دهد.

استراتژی‌های بازاریابی وفاداری

حال که به این نتیجه رسیدید، لویال مارکتینگ با کاهش هزینه های بازاریابی، بیشترین سود را برای کسب و کارتان به ارمغان می‌آورد؛ توصیه ما این است که بجای استفاده از تکنیک های مقطعی، فرمول های زیر را با دقت مطالعه کرده و با استفاده از آن ها، روش هایی خلاقانه در بازاریابی وفاداری کسب و کار خود طراحی کنید.

 

کیفیت محصول را افزایش دهید

هنگامی که محصول شما دارای کیفیت مناسبی باشد، مشتری به خرید مجدد ترغیب شده و حتی، محصول را به سایرین نیز پیشنهاد می‎دهد. بنابراین، اگر کیفیت را فدای کمیت کنید، دیر یا زود مشتریان خود را از دست می‌دهید.

 

حس خاص بودن را به مشتریان القاء کنید

همه ما از اینکه در دید دیگران یک فرد ویژه و خاص به نظر برسیم، کاملا لذت می‌بریم. پس عجله کنید و همین الان برای شناخت ویژگی های مشتریان تان مانند تاریخ تولد، تاریخ ازدواج و امثال آن دست به کار شوید. ارسال یک کارت پستال یا هدیه ای هر چند ارزان قیمت اما زیبا، این حس را در مشتری بوجود می‎آورد که او مشتری یک برند خاص است و قطعا در میان دوستان و در صفحات مجازی اش از شما و برندتان خواهد گفت.

 

نام مشتریان را در خاطرتان بسپارید

در یکی از رستوران های تهران، با استخدام فردی ناشنوا و با تکیه بر حافظه بصری قوی این افراد، نام مشتریان رستوران هنگام سفارش غذا، توسط گارسون گفته می‌شد و آن ها با تعجب فراوان از این اتفاق، احساس شگفتی و تعجب می‎کردند. به خاطر سپردن نام مشتریان، ممکن است کمی سخت به نظر برسد اما در روند وفادار کردن مشتری، کاری ارزشمند محسوب می‌شود.

توجه به همین نکته به ظاهر ساده باعث می‌شود، مشتری احساس کند که فردی مهم و دارای جایگاه خاص است. بنابراین، با تأثیر شگفت انگیزی که بر روی او بر جای می‎گذارید، او شما و برندتان را هیچ گاه فراموش نمی‌کند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

همیشه در کنار مشتری باشید

به یاد داشته باشید که مشتری، تجربیاتی که در مسیر استفاده از محصولات کسب کرده را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. بنابراین باید تمام تلاش تان را بکنید تا بهترین تجربه را برای او رقم بزنید و اثری مثبت از برند خود در در ذهن او حک کنید. در همین راستا، تمامی راه های ارتباطی مشتری را توسعه دهید و او را در صف های طولانی خدمات پس از فروش، ارسال کالا و امثال آن منتظر نگذارید. در فضای مجازی، وب سایت یا فروشگاه تان، با روی باز و صبوری به سؤالات و نیازهای مشتریان تان پاسخ دهید و در کنار او بمانید.

 

برای خریدهای بعدی مشتریان اعتبار ایجاد کنید

به عنوان مثال، در ازای هر 5 خرید، یک هدیه رایگان برای مشتری در نظر بگیرید و یا اعتباری معادل 100 هزار تومان به او برای خریدهای بعدی هدیه دهید. استفاده از این روش نیز، به افزایش حس اعتماد مشتری نسبت به محصول و برند، منجر می‌شود.

 

و اما جمع بندی  

همانطور که اشاره کردیم حفظ مشتری، برای رشد و پیشرفت کسب و کارها بسیار ضروری است و جذب مشتریان جدید، هزینه های بمراتب بیشتری را بر دوش کسب و کارها قرار می‌دهد. به همین دلیل است که اکثر شرکت های موفق، 80 درصد سود خود را از طریق همان 20 درصد مشتری وفادارشان بدست می‌آورند و برای نگهداشتن مشتریان فعلی خود، از تکنیک های بازاریابی وفاداری که در این مطلب به آن اشاره کردیم، بهره می‌برند.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin