از چه تکنیک هایی برای ساده سازی تصمیم های سخت استفاده کنیم؟


برای همه ما بارها پیش آمده که در موقعیت های سخت، قدرت استدلال‌مان را از دست بدهیم و در نهایت نتواتیم به خوبی تصمیم گیری کنیم. عواقب و آثار منفی چنین تصمیم هایی، ممکن است…

برای همه ما بارها پیش آمده که در موقعیت های سخت، قدرت استدلال‌مان را از دست بدهیم و در نهایت نتواتیم به خوبی تصمیم گیری کنیم. عواقب و آثار منفی چنین تصمیم هایی، ممکن است تا پایان عمر بر زندگی‌مان اثر سوء بگذارد و سال‌ها پشیمانی را با خود حمل کنیم. در واقع تصمیم گیری و ساده سازی تصمیم یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرمی است که همه ما نیاز به یادگیری آن داریم و بدون برخورداری از چنین مهارتی، قطعا زندگی مان دستخوش اتفاقات ناگوار و شکست‌های متعدد خواهد شد. تردید میان گزینه‌های پیش رو و انتخاب‌های متفاوتی که هر روزه با آن‌ها مواجه می‎شویم بسیار طبیعی است اما آنجایی به مشکل بر می‎‌خوریم که نمی‌‎دانیم چگونه در موقعیت‌های دشوار و پیچیده، بهترین و آسان‌ترین تصمیم را بگیریم.

ساده سازی تصمیم

اینکه امروز با تاکسی به محل کار بروم یا اتوبوس، از مسیر همیشگی بروم یا مسیر جدیدی که همکارم دیروز به من معرفی کرده از جمله تصمیمات ساده ای است که هیچ گونه استرسی بر روان مان وارد نمی‌کند. اما گاهی در شرایطی قرار می‌گیریم که فرایند تصمیم گیری به این سادگی‌ها نیست.

تصور کنید که درخواست پذیرش تحصیلی تان همزمان از سوی دو دانشگاه معتبر خارجی پذیرفته شده و یا همزمان دو پروژه کاری بزرگ که اتفاقا هر دوی آن ها به پیشرفت کارتان کمک می‎کنند، به شما پیشنهاد شده و صرفا می‌توانید یکی از آن ها را بپذیرید. در چنین موقعیت هایی چگونه باید تشخیص دادکه بهترین تصمیم کدام است؟ چگونه با استرس کمتر می‎توان آسان ترین تصمیم را گرفت، تصمیمی که آینده ساز است و کمترین میزان پشیمانی را به همراه دارد.

با مطالعه این مقاله از مجموعه مقالات مهارت‌های نرم رشدانا، با تکنیک‌های ساده سازی تصمیم آشنا خواهید شد، تکنیک‌هایی مانند کاهش تعداد گزینه‌های پیش رو که علی‌رغم ساده سازی تصمیم، از شدت سردرگمی‌ها و فشار روانی‌تان نیز می‎‌کاهند، پس تا انتها همراه ما باشید.

 

حتماب خوانید: مهارت تصمیم گیری صحیح، مرز باریک شکست و پیروزی

 

منظور از مهارت تصمیم گیری چیست؟

به طور مشخص هر زمان صحبت از تصمیم‌گیری می‌شود، از چند گزینه یا انتخاب پیش رو حرف می‌زنیم. گزینه‌هایی که مشخص هستند و باید بتوانیم از میان آن‌ها، با بهر‌ه‌گیری از ابزارها و تکنیک‌های موجود، بهترین تصمیم را بگیریم.

آنچه در مهارت تصمیم‌گیری مهم است و بهتر است بدانید، عدم شناخت کافی میان گزینه‌های موجود است. به عنوان مثال، شما در کنکور رشته انسانی امسال قبول شده‌اید اما هنوز هیچ ایده‌ای برای تعیین رشته دانشگاهی‌تان ندارید. یعنی اصلا نمی‌دانید به کدام رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها علاقمندید، در کدام رشته ها مستعد هستید و یا دانشگاه های شهر خود را ترجیح می‎‌دهید یا دانشگاه‌های شهرهای دیگر.

در مقابل، دوست شما به خوبی می‎‌داند که به رشته‌های حقوق، روانشناسی، جامعه شناسی و تاریخ علاقمند است و میان این گزینه‌ها مردد مانده است. به عبارت دیگر، شما هنوز به مرحله تصمیم گیری نرسیده اید (در مرحله یافتن گزینه‌های مختلف هستید) و چالش اصلی‌تان، توانایی حل مسأله و سپس، تصمیم‌گیری یا انتخاب میان گزینه‌های موجود است.

تصمیم گیری در شرایط سخت

کلیات فرایند تصمیم گیری

کلیات فرایند تصمیم گیری، در میان اغلب تصمیم های شما در حوزه های مختلفی همچون مسائل مالی، زندگی شخصی، انتخاب شغل، انتخاب رشته تحصیلی، مسائل شغلی و…  مشترک است. از این رو پیش از پرداختن به تکنیک های ساده سازی تصمیم، بهتر است با این کلیات آشنا شوید.

  • هر زمان که فقط با یک انتخاب روبرو باشید، تصمیم‌گیری معنایی ندارد. بنابراین، مهارت تصمیم گیری، مهارت انتخاب بین تعدادی از گزینه‌های موجود می‌باشد.
  • سردرگمی و تردید در رابطه با زمان تصمیم گیری نیز بسیار مهم است. اینکه باید در همین لحظه اقدام به گرفتن تصمیم کنم یا باید آن را به تعویق بیندازم، پرسش سختی است که قطعا بارها با آن مواجه شده‌اید.
  • ترس از پذیرفتن مسئولیت‌های ناشی از هر تصمیم در میان همه انسان‌ها مشترک است. به همین دلیل افراد زیادی وجود دارند که اجازه می‎‌دهند دیگران به جای آن‌ها تصمیم بگیرند تا هنگام بروز مشکل، همان دیگری را مقصر بدانند.
  • تردید میان تصمیم‌گیری براساس منطق و یا شهود یکی دیگر از کلیات فرایند تصمیم‌گیری است. گاهی واقعا نمی‌دانیم که در زمان گرفتن تصمیم، باید به منطق استدلالی رجوع کنیم یا آنچه قلب مان می‌گوید.

 

مؤثرترین تکنیک های ساده سازی تصمیم

هرچند در تصمیم گیری‌های اصولی و مبتنی بر منطق، مراحل هفت گانه تعریف مسأله شامل جمع آوری اطلاعات، شناسایی راه حل، لرزیابی راه حل، انتخاب راه حل، یافتن راه حل جایگرین و در نهایت تحلیل نتایج، بسیار اهمیت دارد اما در تکنیک های ساده سازی تصمیمات، گاهی نیاز است از قدرت شهودتان استفاده کنید و چندان بر منطق حاکم خود اکتفا نکنید.

در هر صورت ما در رشدانا به شما کمک می‌‎کنیم تا بهترین و درست‌ترین تصمیم‌های زندگی خود را با تکنیک های زیر، اتخاذ کنید.

 

۱- فیلتر مشارکتی یا نمایندیگی پارامترها

تعجب نکنید! فیلتر مشارکتی تکنیکی پیچیده و تخصصی نیست بلکه همه ما در زندگی روزمره خود بارها از این روش استفاده کرده‌ایم. در این شیوه، تحقیق در مورد انتخاب‌های موجود را به دیگری واگذاری می‎‌کنید. در واقع این دیگری، فردی است که شما به او تا حدی اطمینان دارید.

به عنوان مثال، برای خرید لپ‌تاپ به یکی از فروشگاه های بزرگ شهر مراجعه می‎‌کنید. شما هیچ اطلاعاتی راجع به مشخصات و ویژگی‌های لپ‌تاپ‌های موجود در بازار ندارید. از فروشنده می‎‌خواهید بهترین برند را با توجه به پولی که در دست دارید به شما معرفی کند و طبق پیشنهاد او، شما یکی از ده‌‌‌‌‌‌‌‌ها برند موجود را می‌‎خرید.

در واقع شما با این فرض که مدیر فروشگاه با انتخاب از میان مجموعه‌ای از گزینه‌های ارائه ‌شده، بهترین پیشنهاد را به شما می‌‎دهد (پیشنهادی که در آن به کیفیت، قیمت و گارانتی محصول مطابق با خواسته شما توجه شده است) اقدام به خرید همان لپ‌تاپی می‎‌کنید که او به شما پیشنهادش را داده است. در این روش، شما به پیشنهادات افراد ماهر اعتماد می‎‌کنید و دیگر به تحقیق و پرس و جو درمورد محصولات نمی‌‎پردازید.

 

۲- انتخاب تصادفی

یکی از آسان ترین روش‌های تصمیم گیری در میان گزینه‌های مختلف، انتخاب تصادفی یکی از گزینه‌ها است. به عنوان مثال قصد رفتن به مهمانی خانوادگی را دارید، از میان لباس‌های موجود در کمدتان به صورت تصادفی یکی را به سرعت انتخاب می‌‎کنید و دیگر خود را درگیر تجزیه و تحلیل‌‌های بیهوده در مورد مدل‌های مختلف لباس هایتان نمی‎‌کنید.

این تکنیک برای افرادی که هر لحظه در حال تحلیل و بررسی انتخاب‌های پیش روی خود هستند بسیار مفید است. اینگونه افراد مدام در حال تلاش ذهنی برای بررسی گزینه‌ها هستند، در نتیجه، هم شرایط تصمیم‌گیری را پیچیده‌‌تر می‎‌کنند و هم فشار روانی زیادی را بر خود وارد می‌کنند. آیا شما هم جزء این دسته از افراد هستید که هر انتخاب ساده ای را به راحتی، پیچیده و سخت می‎‌کنند؟

 

۳- لیستی از گزینه‌های احتمالی بنویسید

اگر می‎‌خواهید بدون فوت وقت و به دور از وسواس‌های فکری، به سرعت تصمیم‌گیری کنید و همچنان دارای شک و تردید در انتخاب هستید، لیستی از گزینه‌های احتمالی منفی بنویسید. بهتر است از فکر کردن به نتایج بد تصمیمات‌تان نترسید و گاهی بدترین حالات را درنظر بگیرید تا بتوانید با کمترین فشار، تصمیم بگیرید.

  • اگر این پروژه را قبول نکنم چه اتفاقی می‌افتد؟
  • اگر به مدیرم بگویم من به مرخصی ماهانه بیشتری نیاز دارم، شغلم را از دست می‌دهم؟
  • اگر در مصاحبه استخدامی پذیرفته نشوم، بیکار می‌مانم؟
  • اگر در ترافیک هستید و از دلشوره نرسیدن به قرار کاری‌تان در حال منفجر شدن هستید، به بدترین حالت هم بیندیشید، ارزش این همه دلشوره را دارد؟

 

۴- به ندای قلب و احساس تان گوش دهید

در حقیقت همیشه نمی‎توان بر قوه استدلال و منطق تکیه کرد و گاهی نیاز است تا به شهود یا همان ندای درونی تان نیز توجه کنید. هنگامی که با تصمیمات پیچیده ای مواجهید و مدت ها است که ضمن مشورت گرفتن، ارزیابی و تحلیل گزینه ها باز هم به هیچ نتیجه ای نرسیده اید، اجازه بروز احساسات را به خود بدهید. در واقع آنچه احساسات به شما می‌گویند، آشکار هستند. یعنی اگر زمان فکر کردن به یکی از گزینه ها غمگین می‌شوید، احتمالا این گزینه مطلوبی نیست. هرچند که باید در شناخت احساسات تان، قوی عمل کنید اما این روش برای جلوگیری از تحلیل های طولانی مدت و دشوار، بسیار مفید است.

 

۵- انطباق با محیط

همیشه نباید مخالف بود و ادعای استقلال و حتی خاص بودن داشت. در برخی از مواقع که انطباق با محیط هیچ زیانی به شما نمی‎‌رساند، بهتر است دقیقا همین کار را انجام دهید. لزومی ندارد وقتی مدیر شرکت‌تان از کلیه کارمندان می‎‌خواهد به دلیل کاهش مصرف برق ساعات کاری خود را کاهش دهند، شما مدت ها در فکر پذیرفتن یا مخالفت با تصمیم او باشید.

بهتر است بدانید که بخش زیادی از انتخاب‌های ما در زندگی، تحت تأثیر انتخاب‌های اطرافیان‌مان قرار دارد و بهتر است گاهی با تصمیمات از پیش تعیین شده‌ای مانند مثال بالا، همراهی کنیم و خود را در معرض مخالفت‌های بیهوده با سایرین قرار ندهیم.

 

۶- کمک خواستن از دیگران یا استفاده از نماینده

فرض کنید که مدیر یک شرکت بزرگ هستید و باید از میان مصاحبه‌های استخدامی اخیر که چیزی بالغ بر 70 نفر هستند، 9 نفر را قبول کنید. انتخاب این 9 نفر نه تنها کاری دشوار است، بلکه ممکن است به دلیل عدم شناخت کافی از مصاحبه شوندگان، کارمندانی که شایستگی استخدام ندارند را به شرکت خود راه دهید.

در این گونه مواقع برای ساده سازی تصمیم های پیش رو، بهتر است تصمیم‌گیری را به فرد دیگری واگذار کنید (مثلا مدیر منابع انسانی شرکت را نماینده خود در این کار کنید) و یا از افراد متخصص و آگاه در آن زمینه کمک بگیرید.

 

۷- شناسایی راه حل های بیشتر

در حقیقت اگر راه حل های بیشتری برای تصمیمات‌تان داشته باشید، افق دیدتان نیز نسبت به آن مسئله وسیع‌تر خواهد شد. هر چند در اینجا باید مراقب بود، زیرا تعدد و وسعت انتخاب‌ها ممکن است منجر به ناتوانی در تصمیم‌گیری شود.

به عنوان مثال مدیر ارشدی که قصد استخدام یک مدیر در بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت را دارد، می‌‎تواند از میان دوستان و آشنایان خود که در این حوزه فعالیت می‌کنند درخواست ارسال رزومه کند. اما حالت دومی نیز وجود دارد که با انتشار آگهی استخدامی، خود را از بند چند گزینه محدود رها می‎‌کند و این امکان را فراهم می‌‎آورد تا افراد دارای مهارت و تجربه کاری بیشتر را شناسایی کرده و احتمال تصمیم گیری درست خود را بالا ببرد.

 

۸- شناخت و پذیرش عواقب تصمیمات

اگر بدانید که هر تصمیم چه هزینه‌ها و عواقبی دارد، می‌‎توانید راحت‌تر و آسان‌تر تصمیم بگیرید. هنگام سفارش غذا ممکن است پیتزا را به یک سالاد سبزیجات کم کالری ترجیح دهید، اما به یاد بیاورید که خوردن پیتزا، چه تأثیرات منفی بر سلامتی‌تان خواهد گذاشت؛ سپس سفارش دهید.

 

۹- انتخاب اولین گزینه مورد رضایت

در این تکنیک، شما گزینه های متعددی دارید اما نیازمند سرعت در تصمیم گیری هستید، از این رو باید از انتخاب بهترین گزینه صرف نظر کنید و به اولین گزینه ای که رضایت نسبی شما را به همراه دارد، فکر کنید. به عنوان مثال، برای آموزش یکی از مباحث مرتبط با نحوه تعامل در محیط کار، فرصت کمی برای ساخت پاورپوینت دارید، بهتر است از میان ده ها طرح پاورپوینت موجود در کامپیوترتان، اولین طرح مناسب را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

به عبارت دیگر، انتخاب بهترین راه حل، در برخی از اوقات فرایند تصمیم گیری را پیچیده می‎‌کند و به ساده سازی تصمیم ضربه می‌‎زند.

 

حتما بخوانید: مهارت حل مسئله چیست و چه فایده‌ای دارد؟

 

و اما جمع بندی

در این مقاله از رشدانا، راجع به ساده سازی تصمیم صحبت کرده و گفتیم که مهارت تصمیم گیری، یکی از مهم ترین مهارت های نرم محسوب می‎شود. توانایی تصمیم گیری و کلیات این فرایند همچون ترس از عواقب تصمیم گیری، تردید میان تصمیم گیری براساس منطق یا شهود و… را توضیح داده و در انتها 9 تکنیک مؤثر در ساده سازی تصمیم را بیان کردیم.

همانطور که اشاره کردیم، فرایند تصمیم گیری، در اغلب اوقات بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‎‌کنید، بنابراین نیاز دارید ضمن یادگیری روش‌های ساده‌سازی تصمیم، از میزان فشارهای روانی حاصل از انتخاب‌های متعدد روزانه بکاهید.

با توجه با آنچه در این مطلب بیان کردیم، به نظر شما چه تکنیک‌های مؤثر دیگری برای ساده کردن فرایند تصمیم‌گیری وجود دارد؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌های همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin