استعدادیابی شغلی چیست و چه کار می‌کند؟


/

هنگامی که افراد با موضوعی به نام استعدادیابی شغلی روبرو می‌شوند، در واقع به دنبال پاسخ صحیحی برای این پرسش هستند که ” استعدادیابی شغلی چیست؟” و چگونه به انتخاب‌های شغلی آنان کمک می‌کند؟ همانطور…

هنگامی که افراد با موضوعی به نام استعدادیابی شغلی روبرو می‌شوند، در واقع به دنبال پاسخ صحیحی برای این پرسش هستند که ” استعدادیابی شغلی چیست؟” و چگونه به انتخاب‌های شغلی آنان کمک می‌کند؟

همانطور که می‎دانید تغییرات سریع در عرصه فناوری و تکنولوژی، مشاغل بی‎شماری را دست‌خوش تغییر کرده است. این در حالی است که اگر استعداد و علائق شما همسو با محیط شغلی و تخصص مورد نظر باشد، شانس موفقیت و همچنین رضایت شغلی‎تان افزایش می‌یابد.

البته، فاکتور علاقه در دستیابی به موفقیت شغلی زمانی اثربخش خواهد بود که استعداد و توانمندی‌های خود را کشف کرده باشید. سمت دیگر ماجرا، برخورداری از توانایی جسمی و روحی کافی برای انجام شغل مورد نظر است. چرا که برای موفقیت در بسیاری از مشاغل باید از توانایی کافی جسمی و روحی برخوردار باشید و این موضوع نیز در استعدادیابی شغلی جایگاه ویژه‌ای دارد.

ما در این مقاله از رشدانا قصد داریم به سؤالات زیر پاسخ دهیم.

  • استعداد شغلی من در کدام حوزه‌ها است؟
  • چگونه به علاقه واقعی خودم برای انتخاب شغل پی ببرم؟
  • برای استعدادیابی شغلی از چه کسی کمک بگیرم؟

چنانچه این سؤالات، جزء دغدغه‌ها و نگرانی‌های شما محسوب می‏شود، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

استعدادیابی شغلی

استعدادیابی شغلی چیست؟

استعدادیابی شغلی، استراتژی است که سازمان‌ها برای جذب و استخدام افراد مستعد از آن استفاده می‏‌کنند. توجه داشته باشید که استعدادیابی و استخدام به هیچ وجه با یکدیگر مترادف نیستند. بلکه استعدادیابی دامنه وسیعی داشته و فرایند استخدام نیز، یکی از برنامه‌های استعادیابی محسوب می‏شود.

 

استعداد چیست؟

حال پرسش اصلی این است که استعداد چیست و اصلا چطور بفهمیم برای فلان شغل استعداد داریم یا نه؟ در واقع استعداد، توانایی ذاتی فرد برای انجام کاری مانند آشپزی، ساخت روبات، سرودن شعر و… است. زمانی به یک فرد مستعد می‎گوییم که با صرف زمان و انرژی کمتری نسبت به دیگران، یک کار را به درستی انجام دهد.

عموم مردم تصورشان نسبت به استعداد، منحصر به ورزشکارانی است که در مسابقات ورزشی جهانی مدال کسب می‏کنند و یا برندگان المپیادهای شیمی، ریاضی، فیزیک و امثال آن را مستعد می‎دانند! با این حال بهتر است بدانید که طبق نظریه هوش چندگانه گاردنر، تمام انسان‌ها در یک یا چند زمینه از موضوعات زیر مستعد بوده و به هیچ عنوان هوش و استعداد را نباید در منطق و ریاضی خلاصه کرد. انواع هوش از نگاه گاردنر عبارتند از:

  1. دیداری – فضایی (Visual / Spatial)
  2. موسیقی و ریتم (Musical / Rhythmi)
  3. کلامی – زبانی (Verbal / Linguistic)
  4. درون فردی (Intrapersonal)
  5. بدنی – حرکتی (Bodily / Kinesthetic)
  6. منطقی – ریاضی (Logical / Mathematical)
  7. بین فردی (Interpersonal)
  8. طبیعت گرایی (Naturalistic)

 

حتما بخوانید: تست شغلی چیست و چگونه باعث انتخاب مناسب ترین شغل می‌شود؟

 

چرا استعدادیابی شغلی ضرورت دارد؟

پیدا کردن کارمندان شایسته، یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران است. در واقع، استخدام کارمندان مستعد و مشتاق به کار، یکی از مهمترین فاکتورهای پیشرفت سازمان به شمار می‌آید. از سوی دیگر، گاهی اوقات صاحبان کسب و کارها به دنبال یک شریک کاری خوب و با استعداد هستند. در اینجا نیز فرایند استعدادیابی کمک بسزایی به این افراد خواهد کرد.

در هر صورت باید توجه داشت که جذب و استخدام افرادی که توانایی لازم برای تصدی یک شغل را ندارند، نه تنها آسیب‌‏های فراوانی به سازمان وارد می‌آورد. بلکه فرد کارمند نیز در این میان، دچار آسیب‌های جسمی و روحی همچون فرسودگی شغلی و یا استرس‌های کاری خواهد شد.

از این رو ضروری است افراد پیش از انتخاب شغل، به مشاور شغلی مراجعه کرده و با بررسی علائق، ویژگی‌های شخصیتی و همچنین کشف استعدادهای خود، بهترین انتخاب شغلی را داشته باشند. در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف نیز بایستی واحد منابع انسانی (HR) به درستی و با دقت فراوان فرایند استعدادیابی متقاضیان را پیگیری کند. در این صورت، سازمان هزینه‌های گزافی جهت انتخاب اشتباه کارکنان در دراز مدت پرداخت نخواهد کرد.

به عبارت دیگر، با انجام فرایند استعدادیابی، پست‌های خالی سازمان در اختیاز افرادی مستعد، توانمند و مشتاق به کار قرار می‎گیرد. علاوه بر آن، کارمندان با انتخاب اشتباه مدیران، برای جایگاهی که در آن کمترین میزان توانمندی را دارند؛ سال‌ها، عمر و زندگی خود را هدر نخواهند داد.

ضرورت استعدادیابی شغلی

چگونه استعداد شغلی خود را پیدا کنیم؟

اگر به دنبال راهی آسان و بدون دردسر برای کشف استعداد شغلی خود هستید، کاملا در اشتباهید! زیرا پیدا کردن استعدادها آن هم برای شروع فعالیت در یک شغل، موضوعی پیچیده است که اولین گام آن خودشناسی است.

 

حتما بخوانید: خودشناسی چیست؟ چگونه خودمان را بشناسیم؟

 

اینکه لیستی از مشاغل یا رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود را بنویسید و در نهایت به دنبال یکی از آن‏ها بروید، اصلا کارساز نیست. در این میان، باید توانایی‌های ذاتی خود را کشف کرده و بدانید که در کدام حوزه‌ها نسبت به سایرین عملکرد بهتری دارید. یک بار دیگر به هوش‌های 8 گانه گاردنر نگاهی بیندازید. به نظرتان در کدام یک از آن‏ها بهتر عمل می‌کنید؟

در این مسیر، کمک گرفتن از تست‌های استعدادیابی شغلی مانند تست mbti، تست هالند و… گزینه خوبی است اما به این شرط که این آزمون‎ها را نزد یک مشاور استعدایابی شغلی متبحر انجام دهید. چرا که در فرایند مشاوره استعدایابی شغلی، در کنار یک متخصص قرار گرفته و با همراهی او، تحلیل جامعی از علائق، استعدادها و حتی توانایی‏‌های‏ جسمی و روحی خود را بدست می‎‌آورید.

مشاور شغلی متناسب با شخصیت فرد، آزمون‌های استعدادیابی شغلی مختلفی را به او پیشنهاد می‌کند. بنابراین، نتیجه و تفسیر این آزمون‌ها بسیار مهم بوده و خودتان به تنهایی قادر نیستید درک درستی از نتایج این آزمون‌ها داشته باشید.

طی فرایند استعدادیابی شغلی و پس از انجام آزمون‌ها، لیستی از مشاغل سازگار با شخصیت شما در اختیارتان قرار می‎گیرد. سپس، با بررسی زوایای مختلف مشاغل معرفی شده (مانند بازار کار، میزان درآمد، شرایط شغلی و..) می‏توانید از میان گزینه‌های موجود، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

 

و اما جمع بندی

ما در این مطلب از رشدانا تلاش کردیم ضمن بررسی این موضوع که استعدادیابی شغلی چیست؛ تعریف مختصری از استعداد ارائه کنیم. متأسفانه هنوز هم بسیاری از افراد استعداد را منحصر به مباحث منطقی و ریاضی دانسته و خود را باهوش تلقی نمی‏کنند.

با این حال گاردنر و بسیاری از روانشناسان بزرگ دنیا، سعی کردند تا مفهوم هوش و استعداد را به نحوی دیگر بیان کنند. در همین راستا، هیچ فرد بی استعدادی روی کره زمین وجود ندارد و کافی است پس از خودشناسی بیشتر، از آزمون‏های استعدادیابی شغلی بهره بگیرید. همچنان که در این مطلب توصیه کردیم، چه افراد جویای کار و چه کارشناسان منایع انسانی سازمان‏ها که به دنبال استخدام کارکنان مستعد هستند؛ به ناچار باید با فرایند استعدادیابی به خوبی آشنا باشند.

یکی از خدمات مرکز مشاوره شغلی رشدانا، استعدادیابی شغلی است. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت مشاوره، با در ارتباط باشید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin