چگونه به بهترین شکل درخواست افزایش حقوق بدهیم؟


درخواست افزایش حقوق یکی از بزرگترین دغدغه های مشترک میان تمام افراد شاغل است. این درخواست که در حقیقت نوعی مذاکره تجاری محسوب می‌شود، از آن دسته تقاضاهایی است که استرس و دلهره زیادی برای…

درخواست افزایش حقوق یکی از بزرگترین دغدغه های مشترک میان تمام افراد شاغل است. این درخواست که در حقیقت نوعی مذاکره تجاری محسوب می‌شود، از آن دسته تقاضاهایی است که استرس و دلهره زیادی برای کارمندان به همراه دارد. اگر اخیرا به فکر مطرح کردن درخواست افزایش حقوق افتاده اید و از شدت ترس و استرس، مدام از بیان درخواست تان صرف نظر می‎‌کنید بهتر است بدانید که حتی مدیران رده بالای شرکت‌های بزرگ هم که روزانه ده‌ها مذاکره حرفه‌ای و تجاری را با موفقیت پشت سر می‌گذرانند؛ هنگام رویارویی با هیأت مدیره جهت درخواست امتیازات مالی بیشتر و افزایش درآمد، حس و حالی شبیه شما دارند.

البته این امر کاملا طبیعی است که شما هنگام دفاع از حق و حقوق دیگران به راحتی صحبت می‌کنید اما نوبت به خودتان که می‌‎رسد، تنش و استرس زیادی دارید. دلیل دشواری بیان کردن درخواستی همچون افزایش حقوق، احتمالا ترس بزرگی مانند از دست دادن کار، نادیده گرفته شدن از سوی مدیر و یا عدم اعتماد به نفس کافی برای مذاکره است.

فارغ از هر نوع علتی که مانع از بیان درخواست تان می‌شود، ما در این مقاله از رشدانا ضمن توصیه های کلیدی برای ارائه درخواست افزایش حقوق، خواهیم گفت که چگونه در زمانی مناسب، اقدام به انجام مذاکره با مدیرتان بکنید. در واقع انتخاب زمان نامناسب برای این کار مساوی بار رد درخواست تان است. پس تا انتها همراه ما باشید تا به بررسی این که چگونه درخواست دستمزد کنیم بپردازیم.

درخواست افزایش حقوق

چگونه درخواست افزایش حقوق خود را به مدیر ارائه کنیم؟

این نکته را به خاطر بسپارید که مدیران باهوش، به خوبی می‌دانند چه زمانی برای افزایش حقوق کارکنان شان مناسب است و هیچ گاه چنین موضوع مهمی را پشت گوش نمی‌‎اندازند. اما ممکن است مدیرتان به دلایلی که شما از آن آگاه نیستید؛ اقدامی برای افزایش دستمزدتان نکند.

اگر مطمئن هستید که شرکت دچار ضررهای مالی و مادی نشده و مدیرتان آمادگی شنیدن درخواست شما را دارد، ابتدا نکات زیر را مطالعه کرده و سپس برای مذاکره با مدیر خود آماده شوید.

 

بررسی وضعیت کلی شرکت

باید پیش از هرگونه اقدامی در جهت بیان درخواست اضافه حقوق، از وضعیت مالی شرکت آگاه شوید. در مرحله بعدی از میزان دستمزد سایر شاغلین در شرکت‌های دیگر که جایگاه شغلی‌شان هم ردیف شما است مطلع شوید (باید بدانید میانگین حقوق ماهیانه کارمندی با تحصیلات و تجربه کاری شما در حوزه شغلی‌تان چقدر است) و سپس بررسی کنید که اخیرا افزایش حقوقی در شرکت وجود داشته یا نه.

در نهایت اگر مطمئن هستید که مدیر شرکت، حضور شما را برای موفقیت کسب و کارش ضروری می‌داند، شرکت در حال سوددهی است، دستمزد افراد هم سطح‌تان از شما بیشتر است و شرکت هم اخیرا افزایش حقوق را برای برخی از کارکنان اعمال کرده است، پیشنهاد خود را حتما مطرح کنید.

 

انتخاب زمان مناسب

اغلب کارمندان روزها به وعده های محقق نشده از سوی مدیر و حقوقی که از آن ها تضییع شده، فکر می‌کنند اما هنگامی که تصمیم به مذاکره برای افزایش حقوق شان می‌گیرند، به هیچ وجه به زمان مناسب این کار نمی‌اندیشند. در حقیقت، انجام یک کار یکسان، در دو زمان مختلف ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد.

بنابراین، اگر قطعا تصمیم به مذاکره با کارفرمای خود گرفته‌اید، به هیچ عنوان زمانی که فرصت کافی برای این صحبت جدی ندارید، سراغ چنین کاری نروید. بهتر است زمانی حداقلی را برای گفتگو پیش‌بینی کنید. به عنوان مثال اگر به 20 دقیقه زمان برای قانع کردن مدیر نیاز دارید، به دنبال فرصتی باشید که کمتر از 20 دقیقه نباشد.

زمان کوتاه برای مذاکره، یعنی چشم پوشی از جزئیات و حتی کلیات خواسته‌ها و انتظارات‌تان، پس بهتر است در چنین مواقعی از مطرح کردن درخواست‌تان صرف نظر کنید. به یاد داشته باشید که با هر بار مطرح کردن این درخواست نزد مدیر، یکی از برگ‌های برنده خود را از دست خواهید داد، پس هوشیار باشید و بی‌گدار به آب نزنید.

یکی دیگر از زمان‌های نامناسب برای بیان درخواست، هنگامی است که شرکت دچار ضررهای مالی شده است. در مقابل اگر مسئولیت جدیدی به شما پیشنهاد شده و یا پروژه‌ای را با موفقیت پشت سر گذرانده‌اید، اینها زمان‌هایی بسیار مناسب برای شروع مذاکره هستند.

 

حتما بخوانید: مذاکره کنندگان حرفه ای از چه تکنیک هایی استفاده می‌کنند؟

 

برای درخواست تان دلایل قانع کننده ارائه دهید

بهتر است وقت کافی برای جمله بندی صحیح و محترمانه درخواست‌تان، در نظر بگیرید و پیشنهاد خود را 2 قسمت مطرح کنید. در قسمت اول نشان دهید که نسبت به انجام وظایف خود و شرایط شرکت مطلع هستید و سپس به ارائه درخواست‌تان بپردازید.

مثال:

“من طی پروژه اخیری که با کمک سایر همکاران به اتمام رساندم، موفق به توسعه بخش قابل توجهی از تجهیزات شرکت شده و از این بابت که شرایط مالی شرکت رو به پیشرفت است؛ بسیار خوشحالم. آیا برای شرکت امکان افزایش حقوق 20 درصدی من در مدت 6 ماه آینده وجود دارد؟”

ask for raise

پیش از بیان درخواست، به خوبی تمرین کنید

آنچه می‌‎خواهید در مقابل مدیرتان بگویید را بنویسید، سپس یا برای یکی از دوستان خود آن را بخوانید و یا هنگام تمرین، صدای خود را ضبط کنید. به این ترتیب متوجه ایرادات خود می‌شوید و می‌توانید آن‌ها را پیش از صحبت با کارفرما برطرف کنید.

در گام بعدی باید خود را در جای مدیرتان قرار دهید و تمام واکنش‌های احتمالی او را پیش بینی کنید. با این کار، جواب‌هایی از پیش آماده شده دارید که کمک می‌کنند استرس کمتری را تجربه کرده و بهتر بتوانید مدیرتان را قانع کنید.

 

محترمانه و با اعتماد به نفس وارد مذاکره شوید

دقت داشته باشید که استفاده از جملاتی که شما را برتر از دیگر کارمندان نشان دهد و یا از سوی دیگر نشان دهنده ضعف و عدم اعتماد به نفس‌تان باشد؛ باعث رد درخواست تان خواهد شد. بنابراین، کاملا آرام، با لبخند و لحنی مبتنی بر صمیمت، مذاکره را آغاز کنید.

به عنوان مثال جمله “کار من توی این شرکت از همه کارکنان بهتره” نشان از خودشیفتگی شما نزد مدیر دارد. در حالیکه جمله “من شرمنده‌ام، می‌دونم تو کارم خیلی خوب نیستم و ضعف‌های زیادی توی کارم دارم و مسنحق اضافه حقوق نیستم” پیش از ارائه درخواست، نشان دهنده کمبود اعتماد به نفس شما است.

ضمنا از مقایسه درآمد خود با سایر همکاران تان پرهیز کنید و اگر احساس کردید که کارفرما مخالف درخواست‌تان است، به هیچ عنوان او را تهدید به ترک شرکت و یا استعفا نکنید. در واقع باید به خود مسلط باشید و نباید در یک لحظه تمام پل‌های پشت سر خود را خراب کنید.

 

حتما بخوانید: مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران و تعامل با آن ها 

 

آمادگی شنیدن جواب نه را داشته باشید

حتی اگر تمام نکات گفته شده را به دقت رعایت کردید، باز هم احتمال شنیدن جواب منفی از سوی رئیس‌تان را بدهید. در هر صورت اگر مدیرتان معتقد است که فعلا نمی‌‎تواند به درخواست تان پاسخ مثبت بدهد، به او مزایای دیگری همچون تغییر یا کاهش ساعات کاری را پیشنهاد دهید. اگر در این حالت هم با شما موافقت نشد، بهتر است از مدیر خود بپرسید که شرایط افزایش حقوق از نظر او چیست و آیا نقصی در کار کردن شما وجود دارد که به هیچ طریقی، با شما همراهی نمی‌‎کند؟

 

مراقب اشتباهات درخواست افزایش حقوق باشید

متأسفانه، بسیاری از کارمندان با انجام یک اشتباه به‌ظاهر کوچک، شانس افزایش حقوق را از خود می‌گیرند. ما در رشدانا چند مورد از این اشتباهات رایج را شناسایی کرده و به شما معرفی می‌کنیم. البته، تأکید می‌کنیم که این اشتباهات ممکن است از نظر شما چندان مهم نباشند؛ اما واقعیت این است که هیچ مدیری از شنیدن موارد زیر خوشحال نخواهد شد.

این اشتباهات عبارت‌اند از:

بیان درخواست در مقابل سایر همکاران

اگر در خاطرتان باشد همان ابتدای مقاله اشاره کردیم زمان مناسبی را برای ارائه درخواست افزایش حقوق انتخاب کنید. بااین‌حال، بازهم برخی از کارمندان به این نکته توجه نکرده و جلوی سایر همکاران از مدیرشان می‌خواهند که حقوق آن‌ها را افزایش دهد. کافی است شما هم چنین خطایی بکنید؛ آن‌وقت است که نه‌تنها جوابی تلخ و ناراحت‌کننده می‌شنوید، بلکه تا مدت‌ها هم از حقوق بیشتر خبری نخواهد بود.

 

بیان درخواست از طریق فضای مجازی

اگر فکر می‌کنید که به‌خاطر خجالت کشیدن از بیان درخواست اجازه دارید که در جایی مثل واتس‌اپ یا تلگرام برای مدیرتان پیام بگذارید، کاملاً در اشتباهید! تصور کنید بعدازظهر است و شما پس از کلنجار رفتن طولانی‌مدت با خودتان تصمیم گرفته‌اید در واتس‌اپ به مدیرتان پیام دهید و از او درخواست افزایش حقوق کنید. آیا از احساس و وضعیت مدیرتان در آن لحظه باخبر هستید؟

تصور کنید مدیرتان پس از یک دعوای مفصل با همسرش پیام شما را بخواند یا هنگامی که در خیابان تصادف کرده و خسارت زیادی به ماشینش وارد شده است. شما جای او باشید با کارمند بی‌ملاحظه خود چه می‌کنید؟

 

بیان میزان حقوق در شرکت‌های دیگر

هیچ‌گاه مستقیماً به مدیرتان نگویید که شرکت ایکس یا فلان سازمان به من حقوق بیشتری پرداخت می‌کند پس شما هم با افزایش دستمزدم موافقت کنید. با این جمله به مدیرتان اثبات می‌کنید که تعلق خاطری به شرکت او ندارید؛ پس دیگر اینجا جای شما نیست.

 

مقایسه خودتان با سایر همکاران

اگر می‌خواهید بدون برو و برگرد درخواستتان از طرف مدیر رد شود، حتماً خودتان را با همکارتان مقایسه کنید. مثلاً بگویید سابقه، مهارت و دانش من خیلی بیشتر از آقای حسینی است، چرا نباید مانند او ۱۰ میلیون در ماه حقوق بگیرم؟

 

اندک شمردن مقدار حقوق افزایش‌یافته

اگر مدیر با خواسته شما موافقت کرد، به‌هیچ‌وجه از میزان مبلغ افزایش‌یافته شکایت نکنید. در ضمن به او نگویید که این مبلغ ناچیز است و در مقابل درآمد بالای شرکت چیزی نیست. به‌جای این‌گونه صحبت‌ها، توانمندی‌های خودتان را افزایش دهید تا به‌صورت مستمر حقوقتان بالا برود.

 

و اما جمع بندی

در این مقاله از رشدانا در مورد این که چگونه درخواست حقوق کنیم و تکنیک‌ها و نکات مؤثر بر ارائه درخواست افزایش حقوق صحبت کرده و گفتیم که حتی برای مدیران ارشد و با سابقه بسیاری از کمپانی‌های بزرگ نیز، بیان چنین درخواستی دشوار است. بنابراین، شما می‌توانید با نشان دادن توانمندی‌های خود، انتخاب زمان مناسب برای مذاکره و رعایت سایر توصیه های این مطلب، از شدت استرس و احساس ترس خود کاسته و احتمال پذیرش درخواست تان را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید.

آیا شما هم تجربه موفقی در این مورد داشته اید؟ برایتان پیش آمده که درخواست افزایش حقوق‌تان از سوی مدیر پذیرفته نشود؟ در آن لحظه چه اقدامی انجام دادید؟ از شما می‌خواهیم تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر دوستان تان به اشتراک بگذارید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin