چه اقداماتی به توسعه تمامیت فردی شما کمک می‌کنند؟


امروزه تنها کسانی می‌توانند خود را به اهدافشان برسانند که به توسعه تمامیت فردی خود اهمیت دهند. آبراهام لینکلن در این باره می‌گوید: پافشاری من برای برنده شدن در مسابقه زندگی نیست، اما من به…

امروزه تنها کسانی می‌توانند خود را به اهدافشان برسانند که به توسعه تمامیت فردی خود اهمیت دهند. آبراهام لینکلن در این باره می‌گوید: پافشاری من برای برنده شدن در مسابقه زندگی نیست، اما من به درستی اعتقاد دارم. موفقیت نباید مقصد انسان‌ها باشد، بلکه آن‌ها باید در مسیری گام بردارند که به درستی آن اطمینان دارند. اگر قرار است در این مسیر کسی همراهمان باشد، باید در کنار کسی باشیم که راه درست را می‌رود. تا زمانی که فرد همراه ما راه درست را انتخاب می‌کند، او را همراهی کنیم و زمانی که اشتباه کرد، مسیرمان را از او جدا کنیم.

توسعه تمامیت فردی

این صحبت‌های آبراهام لینکلن نشان دهنده اهمیت تمامیت و صداقت در زندگی انسان‌ها است. سوالی که وجود دارد، این است که چگونه می‌توان به تمامیت فردی در زندگی شخصی و کاری خود دست پیدا کرد؟ در این مقاله مهم‌ترین نکات کاربردی درباره چگونگی توسعه تمامیت فردی و صداقت و درستی در زندگی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت، پس با رشدانا همراه شوید.

راه‌های توسعه تمامیت فردی را بشناسید!

در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید در مسیر زندگی به این موضوع دست پیدا کنید.

برای خود احترام قائل شوید

احترام به خود وعقاید شخصی، یکی از ابعاد اصلی زندگی با تمامیت و صداقت است. جنیس جاپلین (Janis Joplin) درباره این موضوع می‌گوید:«خود را وادار به انجام کارهای خلاف عقایدتان نکنید؛ چراکه شما تمام آن چیزی هستید که دارید!» بنابراین اگر می‌خواهید به تمامیت فردی برسید، احترام به خود و عقایدتان را همواره مدنظر داشته باشید. به یاد داشته باشید، زمانی که یک نفر با شنیدن یک دروغ از شما، اعتمادش را از دست می‌دهد، جلب اعتبار مجدد بسیار سخت خواهد بود. بنابراین از همان ابتدا سعی کنید اعتبار خود را حفظ کنید.

ارزیابی خود را فراموش نکنید

ارزیابی رشد فردی

یکی از نکات مهمی که همواره باید به آن توجه داشته باشید، این است که خود را به طور دقیق بشناسید و از نقاط قوت و ضعفتان آگاه باشید. برای رسیدن به خودشناسی با خودتان صادق باشید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا شما فرد تنبلی هستید؟
  • تا چه میزان به نظم و وقت شناسی اهمیت می‌دهید؟
  • آیا اخلاق کاری خوبی دارید؟
  • آیا برای پیشرفت در شغل خود به سراغ یادگیری مهارت‌های جدید می‌روید؟

با پاسخ دادن به چنین سوالاتی و استفاده از ابزار شخصیت شناسی تست MBTI می‌توانید خود را بهتر بشناسید و از ویژگی‌های مثبت و منفی خود آگاه شوید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره خودشناسی و کشف مهارت‌ها با روش MBTI یونگ

 

قولی ندهید که نتوانید به آن عمل کنید!

این نکته را به یاد داشته باشید که همواره باید در مورد اموری به دیگران قول دهید که قادر به عملی کردن آن‌ها هستید. همچنین باید تلاش کنید که نتیجه نهایی را به گونه‌ای تحویل دهید که بهتر یا بیشتر از قولتان باشد! در زندگی حرفه‌ای قول دادن و عمل نکردن به آن‌ها احترامتان را از شما می‌گیرد و باعث می‌شود تا در جامعه کسب و کار به عنوان شخصی بی‌اعتبار شناخته شوید.

افراد حرفه‌ای را الگوی خود قرار دهید

یادگیری از استادان حوزه کاریتان و گوش دادن به آموزه‌های آنان، یکی دیگر از راه‌های توسعه تمامیت فردی در زندگی است. دیوید وود (David Wood)، بنیان‌گذار کمپانی ایمپاور نتورک، راجع به این موضوع می‌گوید که برای رسیدن به موفقیت باید به صورت پیوسته از افراد باتجربه حوزه تخصصیتان آموزش ببینید.

قانون طلایی را یاد بگیرید و تمرین کنید

قانون طلایی یا همان رفتار متقابل، قانونی حداکثری درمورد این است که هرکس باید با نفر مقابلش به گونه‌ای رفتار کند که دوست دارد با خودش همان‌گونه رفتار شود! مفهوم این جمله به طور واضح به تمامیت صداقت اشاره دارد. فراموش نکنید که آگاهی از چگونگی رفتار با اطرافیان، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای کمک به خود در جهت توسعه تمامیت فردی است.

از اثرات معجزه‌آسای بخشش در زندگیتان غافل نشوید!

بخشش در زندگی

سیلویا آن هیولت (Sylvia Ann Hewlett) در مقاله‌ای در مجله فوربس نوشته است«طبق تحقیقات شرکتی در واشنگتن دی سی، انجام کارهای خیرخواهانه منجر به تقویت قدرت قلب شما خواهد شد.» هدیه دادن و بخشش نه تنها سلامت جسم و روح شما را تامین می‌کند، بلکه ویژگی‌های تمامیت فردی را در شما بهبود می‌‎بخشد. به همین دلیل، زمانی که چیزی را هدیه می‌دهید و از خودگذشتگی می‌کنید، برکت قابل توجهی وارد زندگی شما می‌شود. شما می‌توانید برای انجام این کار، کمک‌های مادی و معنوی خود را به کتابخانه‌های محلی، مدارس و ارگان‌های مذهبی اهدا کنید.

با نقاط ضعف خود روبرو شوید

در بخش اول این مطلب به شما گفتیم که خودتان را ارزیابی کنید تا از نقاط قوت و ضعفتان مطلع شوید. در این شرایط شما می‌توانید نقاط قوت خود را ارتقا دهید. اما رویارویی با نقاط ضعف به اندازه آگاهی از نقاط قوت، آسان نیست! در هر حال شما باید بتوانید با نقص‌های شخصیتتان روبرو شوید و تلاش کنید تا اثرات منفی آن‌ها را در زندگیتان کمرنگ کنید. علاوه بر این، شما باید یاد بگیرید که از این نکات منفی به عنوان نیرویی برای بهبود و ارتقا ابعاد مثبت خود استفاده نمایید.

یک همراه مسئولیت پذیر و باتجربه برای خود برگزینید

در بخش‌های قبلی گفتیم که یادگیری از تجارب اساتید، تاثیرات زیادی در توسعه تمامیت فردی شما دارد. علاوه بر آن، هر فردی زمانی که در جمع افراد باانگیزه و موفق قرار می‌گیرد، این ویژگی‌ها را نیز جذب می‌کند. بدین منظور، پیشنهاد می‌کنیم تا چنین افرادی را از بین اطرافیانتان شناسایی کنید و او را به عنوان فردی همراه و مسئولیت‌پذیر برای خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که این فرد باید به اندازه کافی معتمد بوده و صحبت‌های بین شما و خودش را مانند یک راز حفظ کند. این فرد باید حرفه‌ای‌تر و باتجربه‌تر از شما باشد، در مسیر زندگی چند گام جلوتر از شما بوده و شما را برای رسیدن به آنچه که می‌خواهید، همراهی کند.

 

حتما بخوانید: مسئولیت پذیری چیست و چگونه فردی مسئولیت پذیر باشیم؟

 

روند رشدتان را بررسی کنید

بررسی روند رشد

در دنیای کسب و کار، مفهومی به نام ROI وجود دارد که معنای آن بازده سرمایه گذاری است. شما با یادگیری نحوه توسعه تمامیت فردی، درواقع در حال سرمایه گذاری وقت و انرژی خود بر روی آن هستید. یکی از نکات مهمی که در این موضوع باید قابل توجه قرار بگیرد این است که آیا شما موفق به دریافت ROI خود هستید یا خیر؟! به بیانی دیگر، زمانی که حدود 3 یا 6 ماه از کار کردن بر روی توسعه فردیتان گذشت، یک قدم به عقب برگردید و میزان رشدتان در این دوره را بررسی کنید.

 

حتما بخوانید: رشد و توسعه فردی ؛ بزرگترین هدف از سفر زندگی انسان

 

همچنین نیاز است تا در این مرحله، یک بار دیگر خود را ارزیابی کرده و با همراه مسئولیت‌پذیری که برای خود برگزیده‌اید، ملاقاتی داشته باشید. در پایان این مرحله، باید بدانید که آیا توانسته‌اید به اهداف خود نزدیک شوید یا خیر؟ حال می‌توانید دوباره یک جلسه گروهی تشکیل دهید و اهدافی که برای آینده دارید را یادداشت کنید و همان مراحل کار را ادامه دهید.

توسعه تمامیت فردی را به دیگران آموزش دهید

شما با گذراندن مراحل توسعه فردی و تبدیل به یک فرد حرفه‌ای، باید تلاش کنید تا برای بقیه نقش همان همراه مسئولیت پذیر و پاسخگو را ایفا کنید. درواقع شما می‌توانید به عنوان فردی باتجربه، به سایر افرادی که تصمیم به توسعه تمامیت فردی خود گرفته‌اند، کمک کنید تا به اهدافشان برسند. لازم به ذکر است که آموزش به دیگران نیز یکی از نکات رشد شخصی و ادامه روند رشد است.

کلام پایانی

کسب ویژگی تمامیت فردی و صداقت، یکی از مواردی است که هر فرد باید خودش به این نتیجه برسد که نیاز به دستیابی به آن دارد. با این وجود، افرادی که گام برداشتن در این مسیر را انتخاب می‌کنند، از زندگی کامل‌تر، شادتر و موفق‌تری برخوردار خواهند شد.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin