تکنیک ها و روش های استفاده از سئو غیرسفید


آدم بدها همیشه در انتهای داستان می‌بازند، نه؟ داستان شخصیت‌های شرور و منفی و جادوگرهایی که از جادوی سیاه استفاده می‌کنند، خیلی وقت است که به سئو راه پیدا کرده است. شخصیت‌های منفی بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها…

آدم بدها همیشه در انتهای داستان می‌بازند، نه؟ داستان شخصیت‌های شرور و منفی و جادوگرهایی که از جادوی سیاه استفاده می‌کنند، خیلی وقت است که به سئو راه پیدا کرده است. شخصیت‌های منفی بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها کسانی هستند که از روش‌های غیراخلاقی برای بهینه‌سازی سایت و لینک‌های خود استفاده کرده و به آن‌ها سئوکاران کلاه سیاه گفته می‌شود.

سئو

تعریف سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه تمام فعالیت‌هایی است که بر خلاف قوانین اعلام شده توسط گوگل انجام شده و به شما در گرفتن رتبه‌های بالاتر در صفحه نتایج جستجوی این موتور جستجو کمک می‌کند. سئوی کلاه سیاه به دنبال پاسخگویی به سوالات و مشکلات مخاطب نیست و معمولاً در نهایت توسط گوگل پنالتی یا جریمه می‌شود. از رایج‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه می‌توان به استفاده زیاد از کلمات کلیدی، پنهان‌کاری (Cloaking) و استفاده از شبکه‌های لینک‌های خصوصی اشاره کرد.

دیده شدن در صفحه نتایج جستجوی گوگل برای رشد هر کسب‌وکاری حیاتی است، اما روش‌های درست و نادرستی برای بهینه‌سازی سایت وجود دارد. سئو کلاه سیاه روش‌های نادرست را شامل می‌شود و معمولاً به دنبال شیوه‌های بازی کردن با الگوریتم گوگل، به جای پاسخگویی به نیازهای کاربران است. استفاده مستمر از تکنیک‌های کلاه سیاه می‌تواند به حضور آنلاین شما در صفحه نتایج جستجو آسیب جدی وارد کرده و به جای بهبود آن، وضعیت را خراب کند.

به جای استفاده از تکنیک‌هایی که در ادامه این مطلب خواهید دید، پیشنهاد می‌کنیم که همیشه سعی کنید سئو را به صورت اصولی و طبق قوانین گوگل انجام دهید تا هیچوقت نگران بروز مشکل و از دست دادن رتبه خود نباشیدو یک منبع خوب برای آموزش سئو می تواند نیازهای شما را به سطح مورد نظرتان برساند.

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه

1 – استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه پر کردن محتوا با کلمات کلیدی نامرتبط به متن برای دستکاری رتبه صفحه در صفحه نتایج جستجوی گوگل است. اضافه کردن متغیرهای مختلف کلمه کلیدی اصلی بدون اضافه کردن ارزش به متن، تجربه کاربری بدی را برای مخاطبان ایجاد می‌کند. همچنین ممکن است باعث شود که صفحه شما برای کوئری‌های نامرتبط رتبه بگیرد.

گوگل انواع استفاده از این تکنیک را در لیست زیر گفته است:

  •  لیست شماره‌های تلفن که هیچ ارزشی را به محتوا اضافه نمی‌کنند.
  • تکه‌های متنی که شامل لیستی از شهرها و استان‌هایی هستند که کسب‌وکار مورد نظر می‌خواهد برای آن‌ها رتبه کسب کند.
  • تکرار کلمات یا جملات به صورت چندباره در محتوا که احساس غیرطبیعی بودن را به کاربر می‌دهد.

2 – پنهان‌کاری (Cloaking)

کلوکینگ به زبان ساده یعنی نشان دادن یک محتوا به کاربران و محتوایی متفاوت به موتورهای جستجو. سئوکاران کلاه سیاه از این روش برای رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی نامرتبط استفاده می‌کنند. سایت‌های اسپم معمولاً از این روش برای این که ربات‌های گوگل متوجه نشوند که چه محتوای بدی را به کاربران نشان می‌دهند، استفاده می‌کنند.
ویرایش محتوای خود برای گروه‌های مختلفی از جامعه هدف قابل قبول است. به عنوان مثال، ممکن است اندازه محتوای خود را برای افرادی که از طریق موبایل وارد صفحه‌تان می‌شوند، کم‌تر کنید. همچنین ممکن است بر اساس کشوری که کاربر با IP آن وارد سایت‌تان می‌شود، زبان آن را تغییر دهید. این مثال‌ها کاملاً از دید گوگل قابل قبول هستند. تا زمانی که محتوایی که برای ربات‌های گوگل به نمایش درمی‌آید را تغییر ندهید، همه چیز خوب خواهد بود.

3 – ریدایرکت‌های پنهانی

ریدایرکت زمانی اتفاق می‌افتد که شما بر روی یک لینک کلیک می‌کنید، اما به لینک دیگری فرستاده می‌شوید. سئو کلاه سیاه از ریدایرکت‌ها با نیت دیگری بغیر از نیت اصلی ایجاد آن‌ها استفاده می‌کند. آن‌ها درست شبیه مورد قبل، معمولاً ربات موتورهای جستجو را به یک صفحه مخصوص ریدایرکت کرده و در عین حال، کاربران را به یک صفحه دیگر می‌فرستند.
یکی دیگر از کاربردهای این روش برای سئوکاران کلاه سیاه این است که یک صفحه با اعتبار و بک لینک‌های زیاد را به یک صفحه نامرتبط ریدایرکت می‌کنند، فقط برای این که رتبه‌اش در صفحه نتایج جستجو را بهبود بخشند. ریدایرکت 301 بخش زیادی از اعتبار صفحه را به صفحه مقصد انتقال می‌دهد. بنابراین بسیاری از سئوکاران کلاه سیاه از ریدایرکت‌ها برای فریب نتایج جستجو استفاده می‌کنند.

4 – محتوای بی‌کیفیت

محتوای بی‌کیفیتی که نمی‌تواند هیچ کمکی در پاسخگویی به نیازها و سوالات کاربران بکند، یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه است. این محتواها معمولاً از وب‌سایت‌های دیگر جمع‌آوری می‌شوند و با هم ترکیب شده و در سایت کلاه سیاه قرار‌ می‌گیرند. این موضوع تا سال 2012 به شدت رایج بود اما پس از آن با ورود الگوریتم‌های جدید گوگل، این موتور جستجو در تشخیص محتوای تکراری یا کپی بسیار بهتر شد و رتبه بسیاری از سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کردند، دچار افت ناگهانی و شدیدی شد.
اضافه کردن کلمات کلیدی نامرئی به محتوا یکی دیگر از کارهای ممنوعه است. بعضی از سایت‌های کلاه سیاه با هم‌رنگ کردن کلمات کلیدی مورد نظر خود با رنگ پس زمینه صفحه، این کار را انجام می‌دهند. صفحه مورد نظر ممکن است برای این کلمات کلیدی در صفحه نتایج جستجو ظاهر شود، در حالی که هیچ محتوای شفاف و واضحی برای چنین کلمات کلیدی در آن وجود ندارد.

سئو

5 – لینک‌های پرداختی

موتورهای جستجویی مانند گوگل به شدت با لینک‌های خریداری شده و فروخته شده برخورد می‌کنند. گوگل در سایت خود اعلام کرده است که ” هر لینکی که به قصد فریب PageRank یا رتبه سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار داده شود به عنوان لینک نامعتبر شناخته شده و بر خلاف قواعد وب‌مستر گوگل خواهد بود.” این موضوع شامل فرستادن محصولات رایگان برای سایت‌های مختلف به منظور گرفتن لینک از آن‌ها هم می‌شود.
پول دادن به سایت‌های مختلف برای لینک دادن به محتوای شما به طور کل کار قانونی نیست. گوگل از کاربران خود می‌خواهد که در صورت مشاهده چنین چیزی، به آن‌ها گزارش دهند. گوگل مشخصاً اعلام کرده که در صورت مشاهده چنین چیزی، سایت خریدار و فروشنده را پنالتی خواهد کرد.

6 – داده‌های ساختاریافته/Rich Snippetهای آزاردهنده

داده‌های ساختاریافته تحت عنوان Rich Snippetها و اسکیما هم شناخته می‌شوند. ریچ اسنیپت به شما اجازه می‌دهد که ظاهر نمایش داده شده محتوای خود در صفحه نمایش جستجو را تغییر دهید. این کار باعث ایجاد تمایز محتوای شما در میان رقبا شده و کلیک بیشتری خواهید گرفت. شما می‌توانید داده‌های ساختاریافته را به صفحاتی که دارای پادکست، رسپی، کتاب، محصولات و خدمات هستند اضافه نمایید.

در سئوی کلاه سیاه، از اطلاعات نادرست در داده‌های ساختاریافته استفاده می‌کنند تا بتوانند موتورهای جستجو و کاربران را فریب دهند. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است یک نقد و بررسی دروغین را برای خود انجام داده و امتیاز 5 ستاره را به خودشان بدهند و سپس داده‌های ساختاریافته نادرست را اضافه کنند تا در صفحه نتایج جستجو از دیگران متمایز باشند. این کار ریسک بسیار بالایی دارد چرا که کاربران با چند کلیک به راحتی می‌توانند سایت مورد نظر را به گوگل گزارش دهند.

6 تکنیک گفته شده در این مقاله، تنها بخشی از تکنیک‌های اصلی استفاده شده توسط سئوکاران کلاه سیاه بود. در صورتی که در زمینه سئو و تکنیک‌های آن به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم به آکادمی وب آنجل و دوره‌ها و کلاس‌های آموزش سئو توسط اولین متخصص سئو در ایران، یعنی حامد مهدی‌زاده مراجعه نمایید.

از سئو کلاه سیاه دوری کنید

تمام تکنیک‌های استفاده شده در سئو کلاه سیاه خلاف قوانین و قواعد وضع شده توسط گوگل برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج جستجو هستند. شاید با استفاده از این تکنیک‌ها بتوانید تا مدتی رتبه خوبی کسب کنید، اما گوگل در نهایت سایت شما را پیدا کرده و با جریمه سنگینی مواجه خواهد کرد. بدین صورت، حتی اگر پس از آن بخواهید با سئوی کاملاً سالم رتبه‌های خود را برگردانید، چند برابر گذشته باید زمان صرف کرده و تلاش کنید.

امروزه و در سال 2024، الگوریتم‌ها و ربات‌های گوگل به قدری هوشمند شده‌اند که دیگر تقریباً نمی‌توان از هیچ تکنیک سئو کلاه سیاهی استفاده کرد و جریمه نشد! به همین علت، همیشه پیشنهاد می‌کنیم که سئو را به صورت اصولی بیاموزید و به اصطلاح یک سئوکار کلاه سفید باشید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin