در کارگاه های آموزش یو ایکس UX یا تجربه کاربری چه می گذرد؟


از آنجا که رسالت رشدانا همیشه توسعه ی کارآفرینی و کسب و کار آنلاین بوده و یک اکوسیستم توسعه یافته نیازمند رشد تک تک اجزای همان اکوسیستم می‌شود و همچنین آشنایی بیشتر شما با کارگاه…

از آنجا که رسالت رشدانا همیشه توسعه ی کارآفرینی و کسب و کار آنلاین بوده و یک اکوسیستم توسعه یافته نیازمند رشد تک تک اجزای همان اکوسیستم می‌شود و همچنین آشنایی بیشتر شما با کارگاه آموزش تجربه کاربری (UX) رشدانا همراه ما باشید تا توضیحات لازم را به شما ارائه کنیم.

آموزش ux چیست؟

صرف نظر از این که کسب و کار شما با حوزه آی تی مرتبط است یا خیر بی شک برای معرفی خدمات یا محصولات خود به یک سایت نیازمندید. حتما می دانید که اگر محتوای و یا ظاهر سایت به حد کفایت جذاب و گیرا نباشد به سرعت تعداد زیادی از مشتریان بالقوه و بالفعل خود را از دست می‌دهید و این اتفاق بی توجه به کیفیت خدمات شما روی می‌دهد دقیقا به مانند مرگ تدریجی یک رویا! باید بدانید شما کمتر از  1 دقیقه فرصت دارید که کاربرانی که وارد سایت شما می شوند را جذب کنید و آن‌ها تصمیم بگیرند که در وبسایت شما بمانند یا آن را ترک کنند. و این همان اصولی است که در ux یا تجربه ی کاربری به آن پرداخته می شود.

حال که به اهمیت بهبود تجربه ی کاربر از سایت خود پی بردید به توضیح این فرایند می پردازیم. UX یا تجربه ی کاربری به معنای آنچه که کاربر در برخورد با محصول شما تجربه می کند است که غالبا در برخورد با محصولات فناوری مانند تلفن های هوشمند، کامپیوتر، نرم افزار و وب سایت ها استفاده می شود. برگترین هدف طراحی تجربه ی کاربری افزایش سطح رضایت و بهبود عملکرد و سهولت دسترسی به خدمات و محصولات یک مجموعه است. مباحثی که در این حوزه مطرح می شود شامل موارد زیر است:

آموزش یو ایکس

طراحی تعاملی

طراحی تعاملی به مجموعه تعاملات بین کاربر و محصول می گویند. مانند پرداخت های الکترونیکی از آنجا که این تعاملات بیشتر مالی هستند از اهمیت زیادی برخوردارند.

پیشنهاد ویژه: دوره UX

طراحی بصری

از اهمیت طراحی بصری قطعا هر چه بگوییم حق مطلب ادا نشده است! در این طراحی به زیبایی شناسی سایت می پردازیم و غالبا طراحان گرافیک به کمک ما می آیند. تصویر سازی، عکاسی، تایپوگرافی، طرح بندی انتخاب رنگها توازن، تعادل رنگ ها و شکل ها از عناصر بی نهایت مهم در بهبود طراحی بصری است.

تحقیقات کاربر

تصور کنید به یک سفر فضایی می روید. قاعدتا برای تمام این مسیر به یک تلسکوپ و نقشه ی راه نیازمندید. تحقیقات کاربری دقیقا همان تلسکوپ برای درک نیازها و خواسته های مشتریان است که اگر انجام نشود تمامی مراحل بر اساس حدس و گمان پیش می رود. به این صورت که در این گام مهم دقیقا نیاز مشتریان راتشخیص و تمامی تصمیمات بر این اساس اخذ می شود.

اصول طراحی UX

همیشه باید توجه داشت طراحی UX دقیقا مانند یک شمشیر 2 لبه عمل می کند. از طرفی باید رضایت مدیر پروژه را جلب کند از طرف دیگر توازن بصری و زیبایی و قابلیت درک شدن توسط کاربران را در نظر گرفت.(کلا همیشه زمانی که کارفرما دارید شرایط مانند شمشیر دو لبه تیز است!!)  در این راستا چند اصل را جهت بهبود تجربه ی کاربری مطرح می کنیم.

  1. داشتن نگاه انسانی: به یاد داشتید حس تعامل با یک ربات برای هیچ کس جذاب نیست! اگر کاربران حس کنند که شخصیت و برند شما در دسترس است اعتماد آنها را به دست آوردید. پنجره های راهنمایی و گفتگوی آنلاین، همگام شدن با اتفاقات روز مثل تخفیفات به ماسبتهای مختلف، صحبت از دغدغه های کاربران همچینین گاهی عامیانه صحبت کردن از نمودهای پیاده سازی این راهکار است.
  2. قابلیتِ پیدا کردن: در این زمان پر از مشغله و هجوم افکار و اخبار و دغدغه های بی حد قطعا نباید انتظار داشت کاربران زمان زیادی صرف جستجو برای یک مورد خاص در سایت شما کنند. به یاد داشته باشید که در یک سایت با ux مناسب همه چیز خیلی ساده پیدا شده و در دسترس است.
  3. طراحی سبک و ساده: سعی کنید همیشه رک و مستقیم و بی پرده با مشتریان همراه شوید و با فراهم کردن تجربه های لذت بخش رابطه ی خوبی با کاربران برقرار کنید.
  4. دوری از حواشی: از لایه های متعدد و اضافی سایت دالان های پیچ در پیچ دوری کنید. باور کنید انسان نسل امروز اعصاب خودش را هم خیلی ندارد چه برسد به مطالب غیر ضروری!

 

حتما بخوانید: اصول طراحی UX به زبان ساده

 

سخن پایانی

و در پایان این مطلب لازم است بدانیم که در هر حوزه ای که فعالیت دارید باید بدانید ux می تواند در رشد شما کمک کند چرا که به هر حال برای توسعه ی کسب و کار خود به مشتریان راضی نیازمندید و همین کاربران راضی و خشنود عامل موفقیت و رشد یک مجموعه می شوند

در مطالب بعدی ابزارهای تحقیقات، ارزیابی رقبا و طراحی تعاملی را بررسی خواهیم کرد.. با ما تا وایر آل شدن اسم و برند خود همراه باشید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin