اهمیت و نقش منابع انسانی در استارتاپ ها


همانطور که می‌دانید شکل گیری و راه اندازی یک استارتاپ زمانی انجام پذیر است که یک گروه متعهد در کنار یکدیگر کارها را پیش ببرند. درواقع کسب و کارهای نوپا به منظور رشد و توسعه…

همانطور که می‌دانید شکل گیری و راه اندازی یک استارتاپ زمانی انجام پذیر است که یک گروه متعهد در کنار یکدیگر کارها را پیش ببرند. درواقع کسب و کارهای نوپا به منظور رشد و توسعه محصولات و خدمات خود، نیاز دارند تا با افراد متخصص همکاری کنند. واضح است که ادامه حیات و موفقیت یک استارتاپ، به منابع انسانی وابسته است. برای اینکه بتوانید به طور کامل با  نقش منابع انسانی در استارتاپ ها آشنا شوید، تا انتهای این مطلب از رشدانا همراه ما باشید. اگر قصد دارید استارتاپ خود را راه اندازی کنید، بهتر است جایگاه مهم نیروی انسانی را دریابید!

 

آشنایی با مفهوم استارتاپ

استارتاپ مجموعه‌ای از فعالیت‌های مشخص است که یک تیم یا چند نفر، در یک مدت زمان مشخص انجام می‌دهند. هدف از انجام این فعالیت‌ها، دستیابی به یک مدل کسب و کار بکر و نوین است. هرچند که ممکن است در یک زمان مشخص استارتاپ موردنظرمان به محصول و درآمد برسد، اما هدف اعضای تیم، مدل کسب و کار و مدل درآمدی است. بنابرآنچه که گفته شد، کسب وکارهایی که محصول و یا خدماتی را عرضه می‌کنند و درآمد دارند اما مدل کسب و کارشان شکل نگرفته، دردایره استارتاپ‌ها گنجانده نمی‌شوند. از طرفی دیگر، برخی از مشاغل نوپا مدل کسب و کار خود را یافته‌اند، اما هنوز به درآمد و یا تولید محصول نرسیده‌اند. با این حال این فعالیت‌ها در دسته استارتاپ‌های موفق جای می‌گیرند.

استارتاپ چیست

 

دلیل اهمیت ویژه تیم سازی در کسب و کارهای نوپا این است که نیروهایی که در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند، معمولا به تازگی وارد بازار کار شده‌اند. این دسته از افراد یا به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شدند و دانش آکادمیک دارند و یا اینکه در فضای کارآموزی مهارت‌های نسبی را به دست آورده‌اند. در چنین شرایطی آموزش مهارت‌های لازم به نیروی کار اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

 

همچنین حجم کار بالا و ساعت‌های کاری زیادی که افراد تیم در کنار هم هستند، باعث چندین برابر شدن اهمیت تیم سازی می‌شود. چنانچه یکی از افراد تیم در جایگاه درست خود قرار نداشته باشد و یا از نظر شخصیتی با سایرین همخوان نباشد، بدون شک این تیم به سمت پیشرفت حرکت نخواهد کرد. افرادی که در یک استارتاپ فعالیت می‌کنند، معمولا باید چند تخصصی باشند تا در صورت عدم حضور یکی از اعضا، بتواند به جای دیگری ایفای نقش کند.

 

حتما بخوانید: استارتاپ چیست و چگونه می‌توان یک استارتاپ راه انداخت؟

 

منابع انسانی در استارتاپ‌ها

درست است که ایده و سرمایه دو قطب مهم موفقیت یک استارتاپ هستند، اما فراموش نکنید عاملی که قرار است ایده را به اجرا درآورد، نیروی کار و یا همان چرخاننده اصلی چرخ استارتاپ است. به بیانی دیگر ممکن است که یک استارتاپ دارای یک ایده ناب و فوق العاده و سرمایه کافی باشد، اما به دلیل عدم وجود تیم هماهنگ و حرفه‌ای، خیلی زود با شکست روبرو می‌شود. بنابراین هیچ چیز نمی‌تواند از ارزش  نقش منابع انسانی در استارتاپ ها بکاهد. همانطور که روشن است، یکی از دلایلی که ممکن است یک کسب و کار نوپا با شکست روبرو شود، چالش‌های تیم و نیروی انسانی است. در ادامه چند مورد از این مسائل را بررسی خواهیم کرد.

 

عدم تسلط به مهارت‌های ارتباطی

یکی از مشکلاتی که افراد همکار در یک استارتاپ با آن مواجه هستند، نداشتن مهارت‌های ارتباطی است. زمانی که نیروی انسانی مهارت‌های برقراری ارتباط تیمی و فردی را به درستی کسب نکرده باشد، در محیط کار با مشکلاتی روبرو می‌شود. عناصری مانند ایده و سرمایه می‌توانند در مواقع ضروری جایگزین داشته باشند، اما عدم توانایی در برقراری ارتباط، هیچ جایگزینی نخواهد داشت.

 

حتما بخوانید: مهارت های ارتباطی و راه های تقویت آن برای زندگی

 

عدم هماهنگی در همکاری

یکی دیگر از چالش‌هایی که ممکن است بسیاری از استارتاپ‌ها در رابطه با نیروی انسانی با آن روبرو شوند، بحث همکاری به صورت یکپارچه و هماهنگ است. ممکن است اعضای تیم هریک در شهرهای مختلف زندگی کنند و یا هر یک بخواهند در ساعات دلخواه خود فعالیت کنند. بدین ترتیب کسب و کار نوپای موردنظر با یک چالش بزرگ به نام ناهماهنگی روبرو می‌شود. تفاوت در ساعات کار و یا سلایق افراد یک تیم، می‌تواند معزل بزرگی برای یک استارتاپ و ساختاردهی تیم باشد!

بهره‌گیری کورکورانه از رهنمودهای منتورها و مشاوران

یکی دیگر از موضوعات دردسر ساز در استارتاپ‌ها، چگونگی استفاده تیم از منتورها و مشاورین است. معمولا افرادی هستند که تمایل زیادی به هدایت تیم، از نظر رسالت فردی و اجتماعی دارند. هرچند که این رهنمودها می‌توانند تاثیر بسزایی در پیشرفت تیم داشته باشند، اما از طرفی ممکن است برای تیم دردسرساز باشند و برنامه‌های آن‌ها را دچار ناهماهنگی کنند.

تقسیم وظایف غیر اصولی

یکی دیگر از دلایل اصلی بر هم خوردن نظم تیم‌های استارتاپی، عدم توانایی در تقسیم وظایف و چیدمان نیروهای کاری است. اگر هرکس در جای مشخص خود قرار نگیرد و یا وظیفه منسوب به او روشن و واضح نباشد، بدون شک چرخه پیشرفت استارتاپ به حرکت درنمی‌آید!

آیا تنها تخصص در حوزه کاری برای استخدام افراد کافیست؟

فقط به دنبال تخصص در افراد نباشید. کارکنانی که استخدام می کنید باید فرهنگ سازمانی و اصولی مانند 5S را بلد باشند تا کار به خوبی و با سرعت بالا پیش برود. یکی از بهترین راه ها برای جذب منابع انسانی، حضور پیدا کردن در رویدادها و همایش ها و آشنایی با افراد متخصص از راه شبکه‌سازی می باشد. بررسی کردن کسب ‌و کار های استارتاپی و تحقیق درباره ی رزومه اشخاص در شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، از روش ‌های خوب جذب منابع انسانی است.

جمع بندی

طبق مطلبی که پیش رو دارید، نیروی انسانی یکی از اضلاع اصلی موفقیت هر استارتاپی است. درواقع همانطور که در این مطلب ذکر شد، ایده فوق العاده و سرمایه، برای موفقیت یک کسب و کار نوپا کافی نیستند. بلکه یکی دیگر از معیارهای مهم موفقیت، نیروی انسانی است. کسب و کارهای زیادی به دلیل ناهماهنگی تیم و یا عدم یافتن تیم حرفه‌ای، با شکست مواجه شده‌اند. در این مطلب سعی برآن داشتیم که  نقش منابع انسانی در استارتاپ ها را بررسی کنیم و دلایلی که ممکن است نیروی انسانی سبب شکست یک کسب و کار شود را شرح دادیم.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin