6 مزیت خاص از مزایای بازاریابی محتوا در دنیای دیجیتال


بازاریابی محتوا شاخه ای از مارکتینگ است و عده زیادی آن را با تبلیغات یکسان می‌دانند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با کانتنت مارکتینگ و همینطور مزایای بازاریابی محتوا، قصد داریم به بررسی اهداف…

بازاریابی محتوا شاخه ای از مارکتینگ است و عده زیادی آن را با تبلیغات یکسان می‌دانند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با کانتنت مارکتینگ و همینطور مزایای بازاریابی محتوا، قصد داریم به بررسی اهداف و استراتژی های این موضوع مهم در حفظ حیات کسب و کارها بپردازیم.

پیش از شروع مقاله، برای درک بهتر تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات، به چند نکته کلیدی راجع به شباهت ها و تفاوت های میان این دو اشاره می‌کنیم، زیرا توجه به این نکات باعث می‌شود مدیران کسب و کارها بر اساس نوع استراتژی سازمان خود و اهداف بازاریابی شان، بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب و اعمال کرده و از صرف هزینه های اضافی و بیهوده جلوگیری نمایند. پس تا انتهای مقاله همراه رشدانا باشید.

تفاوت های میان تبلیغات و بازاریابی محتوا

احتمالا شباهت های این دو موضوع باعث شده تا شما نیز، دچار سردرگمی شوید. در واقع مهم ترین وجه اشتراک هر دوی آن ها، به کارگیری و استفاده از محتوا است، آن هم برای انجام هدف بزرگی به نام بازاریابی. اما تفاوت های بسیاری میان بازاریابی محتوا و تبلیغات وجود دارد از جمله:

تبلیغات ارتباطی است یک طرفه با مخاطب. مثلا هیچ گاه یک بیلبورد بزرگ در میدان اصلی شهر، کارکردی شبیه به محتوایی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود و مخاطبین نظرات خود را درمورد آن ابراز می‌کنند، ندارد. تبلیغات تمام پیام خود را به صورت یک طرفه و بدون تعامل، به افراد منتقل می‌کنند.

تفاوت بعدی، در عمر حیات یک محتوا است. در کمپین های تبلیغاتی اصولا محتوا عمر کوتاهی دارد در حالی که محتوای تولید شده در کانتنت مارکتینگ، به دلیل قابل ویرایش و به روز شدن، از حیات، انعطاف و تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است.

تفاوت های بیشتری در این زمینه وجود دارد که برای درک بهتر مبحث مزایای بازاریابی محتوا، به این 2 مورد اشاره کردیم. در ادامه همراه ما باشید با شناخت همه جانبه کانتنت مارکتینگ.

 

بازاریابی محتوا چه نوعی از بازاریابی است؟

در content marketing  یا بازاریابی محتوا، عنصری که نقش اصلی را در بازاریابی به ویژه بازاریابی در بستر وب یا همان بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کند، محتوا نام دارد. در واقع با خلق محتوای ارزشمند و بارگذاری آن بر روی وب سایت و شبکه های اجتماعی، می‌توانید با یک تیر چند هدف را نشانه بگیرید.

جذب کاربران از طریق موتورهای جستجو، معرفی برند در خلال محتوای منتشر شده، آشنایی کاربران با محصولات تولیدی و یا خدمات و در نتیجه افزایش فروش، همه و همه از طریق تولید یک محتوای مفید، خلاقانه و مورد رضایت کاربران و البته گوگل، رقم می‌خورند.

بازاریابی محتوا با استفاده از انواع محتواهای موجود همچون: اینفوگرافیک، پادکست، تصاویر، ویدئو، کتاب الکترونیکی و… قادر است تأثیرات آشکار و پنهانی را برکاربر بگذارد. علاوه بر این ها این بازاریابی قادر است موجب توسعه کسب و کار، افزایش درآمد و سوددهی شما نیز بشود.

بازاریابی محتوا

مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوا

قابلیت اشتراک‌گذاری محتوا

از اولین مزایای بازاریابی محتوا یا (Benefits Of Content Marketing) این است که کاربران به سادگی از کنار محتواهای آموزنده و مفیدی که ساعت ها برای آن وقت صرف کرده اید، عبور نمی‌کنند. حتی اگر در یک موضوع ویژه مانند مهندسی مکانیک که مخاطبین محدود و خاص خود را دارد مشغول به انجام بازاریابی محتوا هستید، باز هم می‌توانید امیدوار باشید.

زیرا تولید یک محتوای کاربردی، کاربران را به صورت ناخودآگاه تشویق می‌کند تا آن را با سایرین به اشتراک بگذارند. دیده شدن هرچه بیشتر محتوا، یعنی افزایش آشنایی با برند و محصول تولیدی تان.

بهبود سئو سایت

آیا راهی بهتر و مقرون به صرفه تر از تولید محتوای ناب، برای افزایش ترافیک و بازدید از سایتتان سراغ دارید؟ هنگامی که در حال انجام بازاریابی محتوا هستید و مطالب خود را بر روی سایت تان منتشر می‌کنید، بالاجبار بایستی برخی اصول مانند توجه به کلمات و عبارات کلیدی، کپی نبودن محتوا، دقت در تگ ها و … را مدنظر قرار دهید. تمام این روش هایی که حین تولید محتوا، در پیش می‌گیرید باعث افزایش رتبه سایت و بهبود سئو شده و در نتیجه، به خوبی در دید کاربران قرار خواهید گرفت.

ایجاد Lead یا سرنخ بازاریابی

لید، سرنخ و یا مشتری راغب اصطلاحی است برای کاربرانی که اولین بار است با محصولتان آشنا شده و حاضر شده اند اطلاعاتی مانند ایمیل و شماره تلفن را به شما بدهند. این امکان تنها از طریق بازاریابی محتوا امکان پذیر است و با داشتن سرنخ های بیشتر، ترافیک سایت بیشتر و در نتیجه خریداران بالقوه بیشتری را خواهید داشت.

همان طور که متوجه شدید، لیدهایی که توسط محتواهای خوب ایجاد می‌شوند به مراتب بیشتر از تبلیغات یک سویه و پر هزینه ای هستند که اکثر مدیران و مارکترها، به اشتباه انجام می‌دهند.

ایجاد lead یا سرنخ بازاریابی

در اختیار داشتن مشتریان وفادار

مطمئنا بارها برای شما این اتفاق افتاده: هنگامی که به دنبال پاسخ پرسش های خود در گوگل بوده اید و از میان هزاران نتیجه، به سایتی معتبر برخورد کرده اید که بهترین و ساده ترین جواب ها را برای شما به نمایش گذاشته است. این امر باعث شده تا دفعات بعدی نیز، مجددا به همان سایت مراجعه کنید.

محتوای با کیفیت و کاربرپسندی که دائما در حال آپدیت و به روز رسانی باشد، یکی دیگر از مزایای بازاریابی محتوا است که باعث شکل گیری حس اعتماد در کاربران می‌شود. هنگامی که کاربر به سایت و مطالبتان اعتماد کافی پیدا کند، مشتری شما خواهد بود؛ آن هم یک مشتری وفادار که مدام به شما سر می‌زند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره بازاریابی محتوا

 

معرفی و شهرت برند

بازاریابی محتوا، به اشتراک محتوا در وب سایت ها محدود نمی‌شود. بلکه کانتنت مارکترها برای معرفی برند محصول و توسعه برند، دائما در حال تولید محتوا در شبکه های اجتماعی نیز هستند. مخاطبین در صورتی که محتوای مطلوب و با کیفیتی از یک برند را در نقاط مختلف مشاهده کنند، به این باور می‌رسند که این برند، محصولاتی مناسب و با کیفیت را به آن ها ارائه می‌کند.

 

حتما بخوانید: برندینگ چیست و چه تاثیری روی کار و فعالیت شما دارد؟

 

افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

آنچه در کمپین های تبلیغاتی اهمیت به سزایی دارد، میزان هزینه ها است و اینکه مخارج انجام شده در چه موضوعاتی صرف شده است. پژوهش های بسیاری به این مورد اشاره می‌کنند که اصولا بازاریابی محتوا با مزیت هایی که برای کسب و کارها دارد، حدودا 62 درصد هزینه کمتری را نسبت بازاریابی های سنتی داشته و موجب افزایش ROI می‌شود.

افزایش بازگشت نرخ سرمایه

آنچه در این مقاله آموختیم  

در این مقاله، مزایای بازاریابی محتوا را مورد بررسی قرار داده و گفتیم که در صورت داشتن استراتژی محتوایی مناسب و قوی، قادر خواهید بود باعث هرچه بیشتر شدن ترافیک وب سایت، نرخ بازگشت سرمایه، لید یا مشتری راغب، افزایش اشتراک گذاری محتوا از طریق کاربران، آگاهی برند و بهبود سئو سایت شوید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما چه چالش هایی در مسیر بازاریابی محتوا وجود دارند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin