کدام مدل بازاریابی محتوا مناسب کسب و کار من است؟


به دست آوردن مخاطب و تبدیل آن به مشتری محصول یا خدمات تولیدی، روز به روز سخت تر شده و رقابت میان کسب و کارها در این زمینه شدت بالایی گرفته است. قدرت اصطلاح کلیدی…

به دست آوردن مخاطب و تبدیل آن به مشتری محصول یا خدمات تولیدی، روز به روز سخت تر شده و رقابت میان کسب و کارها در این زمینه شدت بالایی گرفته است. قدرت اصطلاح کلیدی “محتوا به عنوان یک دارایی‌ “(Content as an Asset) دقیقا در میان این حجم از رقابت، نمایان می‌شود. چیزی که کانتنت مارکترهای هوشمند از آن غافل نمی‌شوند و برای رساندن کسب و کار به اهداف اصلی و در اجرایی کردن مدل های بازاریابی محتوای خود، دقت کافی به آن دارند.

مطلبی که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید، با توجه به اهمیت و ضرورت بازاریابی محتوا نگاشته شده و به این دلیل مجموعه ای از چندین مدل برتر در بازاریابی محتوا را در بر دارد که به شما کمک می کند تا دچار خطا در استفاده و پافشاری بر روی یک مدل خاص نشوید. در واقع بایستی در بازاریابی محتوا، ترکیبی از مدل های مختلف را به کار ببندید و نواقص هر مدل را با اجرای مدل های دیگر، به حداقل برسانید. برای اینکه درباره این مدل ها بیشتر بدانید تا انتهای مقاله، همراه رشدانا باشید.

 

انواع مدل های بازاریابی محتوا

همان طور که می‌دانید در دنیای گسترده و رو به پیشرفت دیجیتال و همچنین عرصه وب، کیفیت محتوا بخش عمده ای از موفقیت یا شکست کسب و کارها را تعیین می‌کند. اینکه چه نوع محتوایی مناسب چه فضایی است؟ در چه زمانی باید تولید و منتشر شود؟ به عواملی مانند ماهیت کسب و کار، هدف طلایی و استراتژی محتوایی تان بستگی دارد.

بیش از 70 درصد از کانتنت مارکترها، بدون داشتن استراتژی های از پیش تعیین شده و مشخص، اقدام به استفاده از مدل های بازاریابی محتوا می‌کنند. پس با دقت و برنامه ریزی، تلفیقی از مدل های زیر را برای معرفی برند و افزایش فروش محصول، به کار بگیرید.

انواع مدل های بازاریابی محتوا

اینفوگرافیک (Infographic)

اینفوگرافیک ها با ساده تر کردن آمارها و اطلاعات پبچیده در قالب تصاویر، باعث می‌شوند شما در مسیر بازاریابی محتوای خود در بازاریابی دیجیتال، مطالب با حجم بالا را به سادگی و همراه تصویر در اختیار کاربران قرار دهید. دقیقا همین ویژگی است که منجر به انتشار محتوا به صورت ویروسی در میان سایر کاربران خواهد شد. به عنوان مثال برای توضیح ویژگی های محصول، اینفوگرافیک گزینه مناسبی است و به دلیل فهم راحت، کاربر به سرعت اقدام به ارسال محتوا برای دوستان و نزدیکانی که نیازمند چنین محصولی هستند؛ خواهد کرد.

 

محتوای طولانی (Long Form Content)

محتوایی که حداقل کلمات آن 2 هزار کلمه است، به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و تا حدود 15 هزار کلمه قابلیت گسترش دارد؛ یک محتوای طولانی نامیده می‌شود. کانتنت مارکترها برای ایجاد lead یا همان سرنخ، در این نوع محتوا، آموزش های متنوعی را در برنامه خود قرار می‌دهند.

این نوع از محتوا، به صورت سریالی منتشر می‌شود و از کاربران خواسته می‌شود برای مطالعه ادامه هر مطلب، فرمی که در سایت قرار داده شده را تکمیل نمایند. پس از آنکه کاربر، از اعضاء سایت یا مشترکین سایت شناخته شد، به مجموعه مقالات آن موضوع دسترسی پیدا می‌کند.

 

حتما بخوانید: مهم ترین روش های بازاریابی محتوا چیست؟

 

مقاله‌ی سفید (White paper)

نام این مدل از بازاریابی محتوا یا (Types Of Content Marketing)، ممکن است یک کاغذ سفید و بدون نوشته را برای شما تداعی کند، اما واقعا اینطور نیست! وایت پیپرها دارای ویژگی هایی هستند که با خلق آن ها می‌توانید کاربران یسیار زیادی را جذب کرده و آن ها را تبدیل به مشتریانی بالفعل کنید.

  • متن آن ها همچون روایت ها و داستان گونه است.
  • مطلبی آموزشی و کاملا علمی است و نظرات شخصی در آن ها عنوان نمی‌شود.
  • کمترین مقدار آن بین 5 تا 6 صفحه است.
  • خوانندگان آن بیشتر، صاحبان کسب و کارها هستند که به دنبال آموزش کامل در یک موضوع خاص هستند.
  • تهیه مقاله سفید چیزی حدود یک ماه و حتی بیشتر، زمان می‌برد.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ

اصولا اینفلوئنسر به کسی گفته می شود که بتواند با رفتار و گفتارش بر روی تصمیم تعداد زیادی از افراد تأثیر بگذارد. بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار، متد خاص خود را دارد. محتوایی که توسط کانتنت مارکترها برای اینفلوئنسرها تولید می‌شود در صورتی که از استانداردهای لازم برخوردار باشد، می‌تواند پیام برند را به مخاطبین انتقال دهد و آن ها را برای انجام کارهایی مانند خرید، دانلود، ثبت نام و… تشویق نماید.

 

حتما بخوانید: کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ روشی نوین در بازاریابی دیجیتال

 

کتاب الکترونیکی (Ebooks)

ای بوک ها در مقدار محتوا و زمانی که برای تهیه آن ها صرف می‌شود شبیه به وایت پیپرها هستند در حالی که زبانی رسمی، مانند مقالات سفید ندارند. شما می‎ توانید از لحن های صمیمانه و طنزگونه در کتاب های الکترونیک استفاده کنید و این خود، شیوه ای برای جذب بیشتر کاربران است.

ای بوک ها به دلیل برخورداری از جنبه های بصری، مطالب کوتاه و محتوای آموزنده طرفداران زیادی دارند. این مدل بازاریابی محتوا نیز، باعث افزایش لیدهای سایت می‌شود. به این نحو که با ایجاد دکمه دانلود رایگان و فرم ثبت اطلاعات، کاربر مشتاق به دانلود شده و حاضر به ثبت مشخصاتی مانند ایمیل و شماره تلفن می‌شود.

حتی می‌توانید توسط ای بوک ها، خوانندگان را به صفحه اصلی سایت یا صفحه ای که مدنظرتان است، منتقل کرده و با محتوایی جذاب به معرفی محصول و ویژگی آن در همان صفحه نیز، بپردازید.

کتاب های الکترونیکی

و اما جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با برخی از بهترین و جدیدترین مدل های بازاریابی محتوا آشنا کنیم. مدل هایی که برای اثر بخشی بیشتر، بایستی با توجه به استراتژی محتوا و برنامه از پیش تعیین شده مناسب با کسب و کارتان، به کار گرفته شوند. هرچند که بهره بردن از چند مدل، باعث می‌شود نواقص هرکدام توسط یک مدل دیگر، برطرف شده و بر کارایی آن ها افزوده شود.

 

پیشنهاد ویژه: دوره بازاریابی محتوا

 

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما چه مدل های بازاریابی محتوایی دیگری وجود دارند که می توانیم با استفاده از آن ها به کسب و کارمان رونق ببخشیم؟ نظرات عالی خود را با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin