مراحل بازاریابی محتوا و نحوه پیاده سازی و اجرای آن ها


محتوا مهم ترین و اصلی ترین بخش هر نوع استراتژی بازاریابی است.فارغ از کمپین هایی که بازاریابان محتوا، برای آن دائم در تلاش هستند تا بتوانند یک کسب و کار را به رشد و پیشرفت…

محتوا مهم ترین و اصلی ترین بخش هر نوع استراتژی بازاریابی است.فارغ از کمپین هایی که بازاریابان محتوا، برای آن دائم در تلاش هستند تا بتوانند یک کسب و کار را به رشد و پیشرفت مطلوب برسانند، بازاریابی محتوا شامل نوآوری و خلق ایده های جدید برای تولید محتوای جذاب نیز می‌شود.

در واقع کانتنت مارکترها در گذر از تمامی مراحل بازاریابی محتوا که در ادامه به آن اشاره می‎ کنیم، به این امر مهم توجه دارند که مخاطبان، همچون گذشته محتوایی معمولی و بی کیفیت را دنبال نمی‌کنند و در عرض چند دهم ثانیه، با کلیک بر روی دکمه back سراغ صفحات سایت ها و شبکه های اجتماعی رقبای شان می‌روند. اگر می خواهید بدانید این مراحل را چگونه باید انجام دهید، تا انتهای مقاله همراه رشدانا باشید.

 

مراحل بازاریابی محتوا را چگونه انجام دهیم؟  

بازاریابی محتوا هنگامی موفق محسوب می‌شود که به گفته جو پولیتزی، متخصص بازاریابی و نویسنده مطرح آمریکایی در کتاب بازاریابی محتوایی (Epic Content Marketing) در زمان درست در اختیار مخاطب درست، قرار گیرد. این تناسب محتوا با مخاطب است که منجر به ایجاد حس اعتماد در مخاطبان و تبدیل آن ها به مشتریانی وفادار می‌شود.

بنابراین، صرف تولید یک محتوا نمی‌تواند شما را به یک بازاریاب محتوا تبدیل کند و در این میان باید مراحل گوناگونی را طی کنید. مراحلی که از جزئیات و ویژگی های مختلفی برخوردار است و در ادامه آن ها را توضیح می‌دهیم.

مراحل بازاریابی محتوا

مرحله اول: تعیین هدف

بازاریابان حرفه ای محتوا، ابتدا هدف از تولید و خلق محتوا را مشخص می‌کنند. آن ها به خوبی می‌دانند در دنیای دیجیتال مارکتینگ، محتوا را برای چه کاری باید تولید و منتشر کرد. هدف آن ها ممکن است افزایش تعامل یا engagement  با کاربران و ایجاد تعهد در آن ها نسبت به محتوا باشد. یا حتی اهداف دیگری مانند: افزایش نرخ تبدیل، آگاهی از برند، توضیح محصول، ترافیک سایت و…

تعیین هدف از این رو ضرورت دارد که به عنوان مثال اگر بدانید قصدتان افزایش تعامل مشتری است، به پتانسیل موجود در سوشال مدیا نیز توجه کرده و از آن برای گرفتن لایک، کامنت و … بهره می ‎برید. هدف گذاری به روش SMART یکی از انواع هدف گذاری است که به شما کمک می‌کند هدفی واقع بینانه، قابل اندازه گیری، در دسترس و با زمان بندی معین، داشته باشید.

 

مرحله دوم: ترسیم پرسونای مخاطب

در میان مراحل بازاریابی محتوا یا (Content Marketing Steps)، شناخت ویژگی ها و علاقه مندی های مخاطبین تأثیر شگرفی بر موفقیتتان خواهد گذاشت. باید با تحقیق و تحلیل بسیار، ویژگی های مخاطبین کسب و کار را شناخته و به حدی از اطمینان برسید که محتوای تولید شده دقیقا مناسب ذائقه و نیازهای آن ها باشد. بدین صورت و با محتوایی که پرسونا آن مشخص شده تعامل میان شما و مخاطب شکل خواهد گرفت و در نهایت آن ها به مشتریان وفادارتان تبدیل می‎ شوند.

 

مرحله سوم: استراتژی محتوا

یک استراتژیست محتوا، محتوا را از زمان تولید محصول تا زمان عرضه و حضور محصول در بازار، دوشادوش محصول می‌داند و برای فرآیند تولید محتوا، استراتژی های کارآمدی را تعیین می‌کند. در اینجا استراتژیست های محتوا چنین مواردی را مشخص می‌کنند.

 

حتما بخوانید: استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟

 

پیام هسته ای کسب و کار

محتوای تولید شده چه ارزشی را برای مخاطب ایجاد می‎کند. در واقع Core Message Document یا پیام هسته ای، ارزش و مزیت کسب و کار است که محتوا باید در راستای آن ارزش ها تولید و ارائه شود.

استراتژی تولید محتوا

تحلیل و تعیین کلمات کلیدی

به دست آوردن کلمات و عبارات کلیدی کسب و کار که قرار است محتوا برای توضیح آن ها تولید شود. خوشبختانه ابزارهای تخصصی و رایگان بسیاری در این زمینه وجود دارد. مانند: Keyword Planner، Google Search Console، KWFinder و Keyword Tool

 

تعیین و تخصیص بودجه

تدوین بودجه تولید محتوا (ماهانه یا سالانه) و تخصیص این بودجه به فرآیند تولید محتوا.

 

مشخص کردن نوع و لحن محتوا

اینکه از چه نوع محتوایی استفاده شود، بستگی به این موضوع دارد که محصول در کدام قسمت از قیف فروش قرار دارد و لحن محتوا نیز، باید با ویژگی های مخاطبین همسان باشد. به عنوان مثال مخاطبین نوجوان نبازمند برخورداری از محتواهای با لحن صمیمی هستند، درست برخلاف محتوایی که بایستی برای مدیران کسب و کارها تولید شود.

انواع محتوا مانند محتوای تصویری، اینفوگرافیک، موسیقی، ویدئو و… است که استراتژیست های محتوا و کانتنت مارکترها، با تجریه و دانشی که در اختیار دارند، نوع مناسب را بر اساس فاکتورهای ذکر شده به کار می‌گیرند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره بازاریابی محتوا

 

مرحله چهارم: تولید محتوا

در این مرحله با استفاده از یک تیم تولید محتوا، باید به خلق محتوای کاربر پسند بپردازید. محتوایی که با محوریت کلمات کلیدی کسب و کار و متناسب با مخاطبین وب سایت و شبکه های اجتماعی که در آن عضو هستید، تولید می‌شود.

 

حتما بخوانید: مهم ترین اصول انتخاب تیم تولید محتوا

 

در این قسمت و همراه با تیم تولید محتوا (تبلیغ نویس مانند رپورتاژ آگهی نویس، گرافیست، ادمین شبکه های اجتماعی، ادمین سایت، ادیتور و …) اقدام به طراحی تقویم محتوایی کنید. تقویم محتوا، به شما در تولید و نشر صحیح و به موقع محتوا کمک می‌کند. اینکه محتوای مناسب فصل های سال ایجاد کنید یا نه، در هفته چند بار و راجع به کدام موضوعات محتوا خلق کنید، در چه کانال هایی محتوا را توزیع کنید و از کدام منابع برای پیشبرد کار استفاده کنید، در تقویم محتوایی درج و ثبت خواهد شد.

تولید محتوا

مرحله پنجم: کانال های توزیع و انتشار محتوا

حال که محتوای خود را آماده کرده اید باید بهترین مکان را برای انتشار انتخاب کنید. وبلاگ، لینکدین، توییتر، وب سایت، اینستاگرام، تلگرام، ایمیل و هر کانال دیگری که برای توزیع محتوای تولید شده در نظر دارید، باید در راستا و همسو با اهدافتان باشد. به عنوان مثال اینستاگرام به دلیل تصویر محور بودن مکان مناسبی برای انتشار محتوای تصویری است اما بلاگ جایی است که با مقالات آموزشی، مخاطبین را جذب خواهید کرد.

 

مرحله ششم: نظارت و ارزیابی بر محتوا

آخرین مرحله از مراحل بازاریابی محتوا، نظارت بر روند تولید و انتشار محتوا است. گمان نکنید پس از انتشار یک محتوا، کار به سرانجام رسیده است. در واقع باید همیشه و به گونه ای هوشمندانه، مراقب مطالب باشید. آن ها از خطر اسپم در امان نیستند و نیاز به آپدیت شدن دارند. محتوایی که مخاطبین را جذب نکرده و بازدید پایینی داشته، چگونه می‌تواند باعث پیشرفت و توسعه کسب و کارتان شود؟

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

آنچه در این مقاله آموختیم

انجام تمامی مراحل بازاریابی محتوا، تنها به تلاش و فعالیت بازاریابان محتوا محدود نمی‌شود و موفقیت در این امر، نیاز به همکاری تیمی و همه جانبه افراد متعددی دارد که در متن به آن اشاره کردیم. امیدواریم تمام آنچه در این مقاله گفتیم، برای شما مفید باشد و در امر بازاریابی محتوای کسب و کارتان موفق تر از قبل عمل کنید.

به نظر شما نقاط قوت و ضعفتان در پیاده سازی مراحل گفته شده در کسب و کار خودتان چیست و چگونه می توانید این مراحل را به گونه بهتری اجرا کنید؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin