شبکه سازی چیست چه اهمیتی دارد؟


/

اگر جزء افراد شاغل در تیم‌ها یا استارتاپ‌ها باشید، تقریبا هر روز با واژه شبکه سازی سر و کار دارید. واژه‌ای که برای سایر افراد، به دلایل مختلف، یادآور شرکت‌های هرمی است. متأسفانه همین بار…

اگر جزء افراد شاغل در تیم‌ها یا استارتاپ‌ها باشید، تقریبا هر روز با واژه شبکه سازی سر و کار دارید. واژه‌ای که برای سایر افراد، به دلایل مختلف، یادآور شرکت‌های هرمی است. متأسفانه همین بار معنایی منفی منجر شده تا شبکه سازی آنطور که باید، جایگاهی مثبت و سازنده در میان سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها نداشته باشد و مدیران به خوبی نتوانند از پتانسیل‌های این امر برای توسعه کارکنان و سپس رشد سازمان، بهره مند شوند.

هر چند ممکن است کم و بیش با این واژه آشنا باشید و بدانید که شبکه سازی، مجموعه ای از روابط با افراد و یا کسب و کارهای مرتبط است؛ اما واقعا می‌توانیم هر نوع ارتباطی را نتورکینگ بدانیم؟ آیا با اهمیت و اهداف شبکه سازی آشنا هستیم؟ آیا نحوه صحیح شبکه سازی و گسترش روابط کاری را می‎دانیم یا بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، در حال هدر دادن منابع تیم خود هستیم؟

ما در این مقاله از رشدانا، قصد داریم تا در مورد ابعاد مختلف شبکه سازی در فضای حرفه‌ای و شغلی، توضیحات مفصلی را ارائه کرده و به شما کمک کنیم تا ضمن آشنایی با مؤثرترین شیوه های نتورکینگ، ارتباطاتی قدرتمند، حرفه‌ای و پایدار را در کسب و کارتان تجربه کنید. تا انتها همراه ما باشید.

 

شبکه سازی (Networking) چیست؟

شبکه سازی به زبان ساده یعنی “برقراری ارتباط مؤثر و مفید با افراد کار بلد و متخصص به منظور همکاری در کسب و کار و استارتاپ”. شما می‌توانید شبکه سازی را در هر جا و هر زمان انجام دهید. به طور مثال در تاکسی‌ها، پارک‌ها، قطار‌ها و…. مهم این است که فرد مورد نظر در زمینه‌ای که شما به آن نیاز دارید متخصص باشد. البته شما باید بتوانید به طور کامل با افراد آشنا شده و درباره سابقه آن‌ها نیز جستجو کنید.

بهتر است بدانید که نتورکینگ، نوعی فعالیت تجاری و اقتصادی محسوب می‌شود که از سوی دیگر، فعالیتی تجاری نیز به شمار می‎رود. زیرا توسط نتورکینگ، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای مختلف، علاوه بر برقراری تعامل، متعهد می‌شوند برای ایجاد روابط تجاری_اقتصادی دو یا چند طرفه، اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

یکی از مهم ترین اهداف شبکه سازی این است که افراد با شرکت در رویدادها، همایش ها و جلساتی از این دست، به دنبال کسب فرصت های شغلی، بدست آوردن پروژه های کاری کلان و جذب سرمایه گذار ‎هستند و به این منظور، در ادامه بهترین شیوه های شبکه سازی را معرفی خواهیم کرد.

چرا شبکه سازی برای استارتاپ‌ها مهم است؟

شبکه سازی برای استارتاپ‌ها بسیار مهم و حیاتی است چرا که کسب و کار‌های نوپا باید در کمترین زمان فعالیت خود را شروع کنند و برای این کار لازم است کادر فنی قوی در زمینه‌های مختلف داشته باشند.

بهترین مکان برای شکل‌‌گیری این ارتباطات و شبکه سازی شرکت در همایش‌ها و رویداد‌های استارتاپی می‌باشد چرا که اغلب، افراد متخصص ولی بی کار در این رویداد‌ها شرکت می‌کنند تا بتوانند برای خود کار پیدا کرده و یا به عضویت یکی از کسب و کار‌ها و استارتاپ‌های موجود درآیند و این بهترین موقعیت برای شما است که کادر فنی خود را تکمیل کنید. البته با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، فیسبوک و… نیز می‌توانید این فرآیند را انجام دهید.

 

حتما بخوانید: لینکدین چیست و چرا باید در این شبکه اجتماعی فعالیت کنیم؟

 

بیشتر استارتاپ‌ها منابع انسانی خود را از آشنایان و دوستان نزدیک خود تامین می‌کنند که این راه هم مزایایی دارد و هم معایبی اما بهترین راه برای جذب نیرو های انسانی متخصص، نتورکینگ می‌باشد. البته تنها کادر فنی و تخصصی را مد نظر نداشته باشید چرا که شما برای استارتاپ خود به یک بازاریاب و یک نفر برای روابط عمومی نیاز دارید، همچنین نیاز های دیگری هم بسته به نوع کسب و کار شما وجود دارد که آن ها را هم باید مد نظر قرار دهید.

آیا نتورکینگ برای دیگر افراد هم اهمیت دارد؟

اینکه شما به عنوان یک فرد در جامعه به شبکه‌ای بزرگ از افراد و سازمان‌های گوناگون و هویت‌ها و کسب و کار‌های مختلف متصل باشید خیلی اهمیت دارد و به نظر بسیاری از بزرگان این حوزه، هیچ گنجینه‌ای پر سودتر از وجود یک شبکه‌ای عظیم از دوستان و آشنایان در نقاط مختلف شهر و کشور و حتی دنیا برای شما نخواهد بود. حال این که چگونه به بهترین شکل شبکه‌ای بزرگ برای خود درست کنید یک مساله‌ای است. پیشنهاد ما برای پاسخ به این مسئله شرکت در دوره شبکه سازی رشدانا که توسط یکی از بهترین فعالان حوزه ی شبکه سازی تدریس می‌شود، می‌باشد.

 

مؤثرترین شیوه های شبکه سازی و ارتباطات قدرتمند

در ادامه این مطلب از رشدانا، قصد داریم ضمن توضیح روش های کارامد در شبکه سازی، توضیح دهیم که چگونه با تسلط بر مهارت شبکه سازی، می‌توانید دایره ارتباطات خود را گسترده تر کرده و فرصت های شغلی بهتری برای خود ایجاد کنید. فراموش نکنید که شبکه سازی حرفه ای، یک هنر است و برای ارائه این هنر باید تکنیک های آن را به درستی اجرا کنید.

روش های موثر نتورکینگ

تکنیک اول: چیزی بدهید پیش از آنکه چیزی بخواهید

بهتر است بدانید که اولین و مهم‌ترین اصل در شبکه سازی، بخشیدن پیش از تقاضا کردن می‌باشد. مراقب باشید در دام این اشتباه بزرگ نیفتید که در ابتدای ایجاد رابطه با یک فرد، به سرعت از او درخواست انجام کاری را داشته باشید.

آقای کیت فراری، یکی از نویسندگان موفق و کارشناس توسعه روابط حرفه‌ای در رابطه با این موضوع دیدگاه جالبی دارد. او می‌گوید: اغلب افراد، در اولین ملاقات با فردی دیگر، هنگامی که به خانه او می‌روند؛ هیچ گاه بدون هدیه و دست خالی وارد منزل فرد مقابل نمی‌شوند.

دقیقا از همین شیوه نیز باید برای برقراری سایر ارتباطات تان استفاده کنید. یعنی هنگامی که به عنوان مثال با یک پزشک آشنا شدید و قصد دارید تا با او ارتباط برقرار کنید، باید مانند موقعیت بالا کمی سخاوت داشته باشید. به این صورت که یک ایمیل از جدیدترین مقاله ای که مطالعه کرده‌اید ارسال کنید و یا چیزی شبیه به این.

به عبارت دیگر، نتورکینگ مانند باز کردن یک حساب بانکی می‌باشد که نیازمند سرمایه گذاری اولیه، گذشت زمان و نهایتا برداشت سود است. پس بیاد داشته باشید هر گونه تقاضای زود هنگام منجر به اتمام رابطه‌تان خواهد شد. پس کمی صبور باشید و در ملاقات یا گفت و گوهای بعدی، درخواست خود را مطرح کنید.

 

تکنیک دوم: بنویسید برای هر کاری از چه کسانی می‌‎توانید کمک بگیرید

سعی کنید به دنبال روابط با کیفیت باشید تا روابط سطحی و گذرا. پس به جای ایجاد چند ده ارتباط گذرا و کاملا سطحی، باید بتوانید ارتباطاتی عمیق و با کیفیت ایجاد کنید. برای دستیابی به ارتباطات عمیق نیز توصیه می‌کنیم لیستی از تمام افردی که به شما برای رسیدن به هدف تان کمک می‌کنند را تهیه کنید.

این لیست باید شامل تمام کسانی باشد که در حیطه مورد نظرتان آگاهی و تخصص دارند. به عنوان مثال برای استخدام شدن در شغل برنامه نویسی، باید لیستی از تمام دوستان، اقوام، هم کلاسی‌ها، همکاران قدیمی، افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها و سایر افرادی که تا حدی با آن‌ها آشنا هستید و از سوی دیگر در زمینه برنامه نویسی نیز، دارای دانش و تجربه هستند، تهیه کنید.

کافی است اسامی این افراد، دلیل اهمیت هر یک از آن‌ها و نحوه ارتقا رابطه‌تان را بنویسید. به این ترتیب، شما به وضوح متوجه می‌شوید که بهتر است رابطه عمیق خود را با کدام یک از آن‌ها ایجاد کرده و سپس از آن‌ها درخواست کمک کنید.

 

تکنیک سوم: افراد حاضر در شبکه اطراف‌تان را رها نکنید

در واقع شما زمان و انرژی بسیاری برای برقراری ارتباطی عمیق با تعداد مشخصی از افراد، صرف می‌کنید که رها کردن آن‌ها و همینطور بی‌خبر ماندن از این افراد به فرایند شبکه سازی تان آسیب می‌رساند.

بنابراین، پس از کلید خوردن یک رابطه، سعی کنید با توجه به عمق آن، رابطه را از طریق پیامک، ایمیل یا حتی ملاقات‌های حضوری ادامه دهید. این بستگی به کیفیت رابطه شما و فرد مقابل دارد که هر چند هفته یکبار به او پیامک بزنید یا تماس گرفته و با او یک قرار ملاقات تنظیم کنید.

شبکه سازی در شبکه اجتماعی

تکنیک چهارم: کشف علائق مخاطبین

اگر با فردی از طریق فضای دیجیتال آشنا شدید، حتما به شبکه‌های اجتماعی همچون لینکدین که او در آن‌ها عضو است سر بزنید و علائق او را با بررسی پست‌ها، کامنت‌ها و … کشف کنید. راه دیگر کشف علاقمندی‌های افرادی که هنوز موفق به دیدن‌شان نشده‌اید و نتورکینگ با آن‌ها بسیار برایتان ضروری است، سرچ نام و عنوان شغلی آن‌ها در اینترنت است. افتخارات، جوایز و دستاوردهای آن‌ها نیز اطلاعات مفیدی به شما می‌‎دهند.

خبرنگاری را درنظر بگیرید که برای معرفی بیشتر خود چند اینفلوئنسر و یا بلاگر را در زمینه‌های مختلف زیر نظر دارد. این خبرنگار حوزه مسائل آموزشی سراغ بلاگرهایی می‌رود که اتفاقا به مسائل آموزشی علاقمند هستند. در واقع او طی مصاحبه با این افراد، به افزایش شهرت خود و طرف مقابلش پرداخته است.

 

تکنیک پنجم: تمرکز بر روی شباهت‌های مشترک

هیچ می‌‎دانستید که برای شروع یک ارتباط عمیق باید به اشتراکات میان خودتان و فرد مقابل پی ببرید؟ تمزکز بر روی اشتراکات، یکی از سریع‌ترین راه‌هایی است که برای گسترش ارتباطات و شبکه سازی می‌توانید از آن بهره ببرید.

مجددا یادآوری می‌کنیم که اگر فرد مورد نظر خود را تا کنون ملاقات نکرده‌اید و مثلا از طریق لینکدین با او آشنا شده‌اید، پست‌ها، مطالب و کامنت‌های او را بررسی کنید تا به یک یا چند وجه اشتراک میان خودتان برسید.

 

تکنیک ششم: یادگیری و تقویت مهارت‌های نرم

تصور کنید ماه‌ها است به دنبال یک فرصت برای ملاقات با یکی از مدیران رده بالای شرکت مورد علاقه تان هستید و این دیدار نیز انجام می‌شود. آیا مهارت کافی در برقراری ارتباط مؤثر با چنین شخصی را دارید؟ با زبان بدن خود آشنا هستید؟ می‌دانید که چگونه یک شنونده ماهر باشید تا بتوانید چنین مدیر بلند پایه‌ای را جذب کرده و مقدمات ارتباط با او را فراهم کنید؟

 

حتما بخوانید: مهارت یادگیری چیست و چه تاثیری در مسیر شغلی دارد؟

 

تکنیک هفتم: از جای خود برخیزید

بنظر شما روش‌هایی مانند ماندن در خانه و تلاش برای برقراری ارتباط از طریق پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، به صورت منظم پست گذاشتن در لینکدین، مطالعه و… برای شبکه سازی پاسخگو هستند؟ بهتر است بجای تمرکز بر روی ارتباطات آنلاین و مجازی، در سمینارها، جلسات حضوری، گردهمایی‌ها و همایش‌هایی که مخاطبین هدف‌تان در آن حضور دارند، شرکت کنید.

ارتباط فیزیکی و رو در رو با مخاطب، از قدرت جذب و اقناع بیشتری برخوردار است. از این رو، شما در زمان ملاقات با افراد، می‌‎توانید به راحتی از اهداف، علائق، توانمندی‌ها، چالش‌ها و تجربیات اندوخته‌شان بهره‌مند شوید و زمینه را برای ملاقات‌های بعدی نیز فراهم کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش شبکه سازی تجاری

Networking and Communication

گنجینه ی های اجتماعی خود را بسازید

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. میترا بازرگان

    بهترین جمله ای که خوندم درمورد شبکه سازی در کسب و کار شنید ازبرایان بناجارو بود که میگه: “داشتن شبکه‌ای از مخاطبین به من این امکان را می‌دهد تا با مشتریان بالقوه به روشی موثرتر و مستقیم‌تر ارتباط برقرار و در زمان و هزینه‌های تبلیغاتی صرفه‌جویی کنم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin