ریدایرکت چیست و استفاده از انواع مختلف آن چگونه است؟


بسیاری از صاحبین وبسایت‌ها، گاهی اوقات در شرایطی قرار می‌گیرند که ناچار به تغییر دامنه وبسایت و یا آدرس یکی از صفحات سایت خود می‌شوند. در این موقعیت احتمالا این استرس تمام وجودشان را فرا…

بسیاری از صاحبین وبسایت‌ها، گاهی اوقات در شرایطی قرار می‌گیرند که ناچار به تغییر دامنه وبسایت و یا آدرس یکی از صفحات سایت خود می‌شوند. در این موقعیت احتمالا این استرس تمام وجودشان را فرا می‌گیرد که حالا چه بلایی سر رتبه سایت می‌آید و چطور باید به مخاطبینم آدرس جدید بدهم؟ اما لازم است بدانید که هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه در در بهینه سازی سایت، مفهومی به نام ریدایرکت وجود دارد که در چنین شرایطی به کمک شما می‌شتابد! در این مقاله به شما خواهیم گفت که ریدایرکت چیست و چه عملکردی دارد؛ پس با رشدانا همراه باشید.

ریدایرکت چیست؟

همان طور که گفتیم، بعضی اوقات مدیران وبسایت‌ها به دلایل مختلف، مجبور به تغییر آدرس صفحات و یا دامنه وبسایت خود می‌شوند. در حالی که کاربران هیچ اطلاعی از آدرس جدید ندارند. با اندکی آنالیز متوجه می‌شویم که این کار آسیب‌های زیادی به وبسایت و جایگاه آن در موتورهای جستجو وارد می‌کند.

اگر بدانید سئو چیست و با دنیای آن آشنایی داشته باشید، حتما می دانید که ریدایرکت مسئولیت جلوگیری از آسیب دیدن وبسایت در چنین شرایطی را دارد. در واقع زمانی که کاربران و موتورهای جستجو به آدرس قدیمی وارد می‌شوند، ریدایرکت به شیوه سوپرمن طور وارد عمل می‌شود و آن‌ها را به آدرس جدید منتقل می‌کند و این گونه نقش فرشته نجات را برای سایت شما ایفا می‌کند!

 

حتما بخوانید: لینک شکسته چیست و چگونه به سایت شما آسیب می رساند؟

 

به طور کلی استفاده از ریدایرکت در دو حالت صورت می‌گیرد: اولین حالت زمانی است که قصد تغییر آدرس تمام یا برخی از صفحات را داشته باشیم. حالت دوم مربوط به وقتی است که یک محتوای تکراری، چندین آدرس متفاوت داشته باشد و به دلیل محدودیت Duplicate Content ناچار به انتقال تمامی آدرس‌ها به یک آدرس باشیم.

ریدایرکت چیست

انواع ریدایرکت چیست؟

انواع ریدایرکت یا Redirect با توجه به هدفی که دارند، با یکدیگر متفاوت‌اند. البته تمامی آن‌ها دارای عملکردی یکسان هستند و علاوه بر هدف، در مدت زمان انتقال نیز تفاوت دارند. در ادامه به شما خواهیم گفت که پرکاربردترین انواع ریدایرکت چیست.

ریدایرکت 301 (ریدایرکت دائم)

به عنوان مثال تصور کنید که ناچارید آدرس یکی از پربازدیدترین صفحات سایتتان را تغییر دهید. در این شرایط علاوه بر انتقال آدرس، باید بتوانید ارزش و جایگاهی که آن صفحه در موتورهای جستجو داشته را نیز حفظ کرده و منتقل کنید. در این حالت معمولا از ریدایرکت 301 استفاده می‌شود. با استفاده از این نوع ریدایرکت، آدرس جدید در دیتابیس موتور جستجو، جایگزین آدرس پیشین می‌شود و ارزش صفحه مورد نظر نیز منتقل می‌شود.

اجازه دهید این توضیح را به صورت تخصصی‌تر بیان کنیم. اساسا زمانی که مرورگرها یا موتورهای جستجو به دنبال صفحه‌ای از یک وبسایت هستند، اولین پیغامی که با آن روبرو می‌شوند، کد وضعیت یا همان Status Code است. اگر صفحه در دسترس باشد کد وضعیت 200 و اگر از دسترس خارج شده باشد، کد وضعیت 404 شامل حال آن می‌شود. درواقع ریدایرکت 301 نیز یک Status Code است که به موتور جستجو یا مرورگر می‌فهماند صفحه‌ای که به دنبال آن هستید، از اینجا نقل مکان کرده و در آدرس جدیدی سکونت گزیده است!

 

حتما بخوانید: کانیبالیزیشن چیست و چگونه آن رارفع کنیم؟

 

چگونه از ریدایرکت 301 استفاده کنیم؟

برای انجام اینکار از 3 روش زیر می‌توانید کمک بگیرید:

ریدایرکت 301 در سی پنل

پس از ورود به سی پنل باید از قسمت “Domains” روی “Redirect” کلیک کنید و سپس، مطابق با تصویر زیر، اطلاعات گفته شده را در هر فیلد وارد کنید.

ریدایرکت در سی پنل

  • داخل فیلد Type نوع ریدایرکت را انتخاب کنید.
  • توسط فیلد https?://(www.)? نام دامنه‌ را وارد کنید.
  • در سومین فیلد مطابق با تصویر، همان آدرس قبلی که قصد دارید ریدایرکت شود را بنویسید.
  • در آخرین فیلد به نام Redirects to، نام آدرس جدید را وارد کنید.

ریدایرکت 301 با کدهای htaccess.

جهت ریدایرکت کردن آدرس های فاقد www به آدرس دارای www باید کدهای زیر را به طور دقیق، وارد نمایید.

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

ریدایرکت 301 در وردپرس

برای ریدایرکت 301 در وردپرس از افزونه‌های مختلفی که برای اینکار طراحی شده اند می‌توانید استفاده کنید. این افزونه‌های عبارتند از:

  • Yoast
  • Page Links To
  • Redirect Manager

ریدایرکت 302 (ریدایرکت موقت)

حال تصور کنید که قصد دارید همان صفحه با ارزش خود را به صورت موقت به آدرس دیگری منتقل کنید. از نوع 301 نمی‌توانید استفاده کنید؛ زیرا این کار را به صورت دائم انجام می‌دهد. چنانچه از ریدایرکت استفاده نکنید، کاربر با خطای 404 روبرو خواهد شد و سبب افت ارزش آن صفحه در موتورهای جستجو می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش سئو و بهینه سازی وبسایت

 

در این شرایط ریدایرکت 302 به شما کمک می‌کند و صفحه شما را به صورت موقت، به آدرس جدید منتقل می‌کند. با استفاده از 302 علاوه بر حفظ جایگاه صفحه موردنظر، این پیام به موتورهای جستجو منتقل می‌شود که این جابجایی به صورت موقتی است و قصد برگشت به آدرس پیشین خود را دارید.

دقت داشته باشید که موتورهای جستجو در استفاده از نوع 302 کمی سختگیرانه برخورد می‌کنند؛ بنابراین سعی کنید که به صورت مداوم از آن استفاده نکنید. چنانچه چندین بار استفاده از ریدایرکت 302 را تکرار کنید، باعث می‌شود که موتورهای جستجو بعد از مدتی مانند 301 با صفحه برخورد کنند و امکان برگشت به آدرس قبلی را نخواهید داشت.

ریدایرکت 301 و 302

چگونه باید از ریدایرکت 302 استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از ریدایرکت 302، در سرورهای مختلف، کاملا متفاوت است. برای انجام اینکار از دو روش زیر می‎توانید کمک بگیرید:

از طریق سرورهای یونیکس و یا آپاچی

در 2 سرور بالا، از مسیر فایل htaccess. ریدایرکت انجام می‌شود، پس کافی است که کد زیر را در این فایل جای گذاری کنید.

redirect 302 /OldPage.html http://target.com/NewPage.html

هنگام وارد کردن کد بالا به این نکات دقت کنید:

  • میان کلمات redirect و 302 یک فاصله قرار دهید.
  • میان آدرس فعلی و 302 نیز یک فاصله قرار دهید.
  • میان آدرس جدید و آدرس فعلی سایت نیز یک فاصله قرار دهید.
  • چون آدرس جدید، یکی از صفحات سایت‌تان محسوب می‌شود؛ هیچگاه دامین سایت را در آدرس فعلی وارد نکنید.

از طریق سرورهای ویندوز

در سرورهای مبتنی بر ویندوز، ریدایرکت 302 کمی متفاوت است. به این صورت که ابتدا باید صفحه‌ای که قصد ریدایرکت کردن آن را دارید، به حالت ادیت یا ویرایش درآورید. سپس، بستگی دارد زبان برنامه نویسی سایت شما کدام یک از زبان‌های ASP یا NET باشد. که در هر کدام نحوه کدنویسی متفاوت خواهد بود. اما بیاد داشته باشید در همه کدها به جای نشانی http://target.com/NewPage.asp باید آدرس صفحه مورد نظر را به عنوان آدرس مقصد بنویسید.

ریدایرکت 307 (HTTP 1.1Only)

برای انتقال موقت نشانی‌ها، علاوه بر 302، از ریدایرکت 307 نیز می‌توان استفاده کرد. در کل این دو نوع، رفتاری مشابه با یکدیگر دارند و تنها دارای یک تفاوت جزئی هستند.

اینترنت براساس ( (HTTP (Hyper-Text Transfer Protocol) تشکیل شده است و دارای دو نسخه 1.0 و 1.1 است. ریدایرکت 302 در هر نسخه‌ای از آن قابل اجرا است، اما نوع 307 آن تنها در ورژن 1.1 به درخواست مرورگر پاسخ می‌دهد. به عبارتی دیگر، ریدایرکت 307 بخشی از 302 است و انتخاب معقولانه بین این دو نوع، استفاده از نوع 302 آن است.

انواع دیگری از ریدایرکت با نام‌های Meta Refresh و rel=canonical هم وجود دارد که هرکدام از آن‌ها با توجه به موقعیت، کارآیی خاص خود را دارند. علاوه بر آنچه که ذکر شد، انواع مختلفی از خانواده ریدایرکت‌های 300 نیز وجود دارند که عملکردی شبیه به 302 دارند و این موضوع اهمیت 301 را چندبرابر می‌کند.

ریدایرکت Meta Refresh

این نوع ریدایرکت، به علت سرعت پایین، چندان مناسب نبوده و برای سئو سایت توصیه نمی‌شود و به طور کلی بجای اجرا در سطح سرور، در سطح صفحات سایت قابلیت اعمال شدن دارد. رایج‌ترین شکل ریدایرکت Meta Refresh این پیام است که: “اگر بعد از چند ثانیه (مثلا 10 ثانیه) دیگر به صفحه مورد نظر منتقل نشدید اینجا را کلیک کنید.”

هرچند Meta Refresh مانند سایر ریدایرکت‌ها، امتیاز صفحه و حتی لینک موردنظر را به آدرس جدید منتقل می‌کند اما به دلایلی همچون کاربردی نبودن، منتقل نکردن امتیاز به طور کامل و همان سرعت پایین که قبل‌تر اشاره کردیم؛ به عنوان یک تکنیک سئو کارایی لازم را ندارد.

 

چگونه باید از ریدایرکت  Meta Refresh استفاده کنیم؟

برای انجام این ریدایرکت هنگامی‌که قصد دارید صفحه‌ای که کاربر در آن قرار دارد بارگذاری شود و به صفحه دیگری هدایت نشود؛ کد دستوری زیر را در بخش Head وارد کنید:

<meta http-equiv=”refresh” content=”6″>

  • refresh، به مرورگر شما اعلام می‌کند که این دستور به معنای بارگذاری مجدد می‌باشد.
  •  Content نیز، مدت زمان برحسب ثانیه در هر بارگذاری را اعلام می‌کند که در کد بالا، صفحه مورد نظر، بعد از 6 ثانیه، بارگذاری می‌شود.

البته اگر می‎خواهید کاربر را بعد از مدت زمان مشخصی به یک صفحه جدید هدایت کنید از کد زیر استفاده کنید:

<meta http-equiv=”refresh” content=”2;url=http://test.com/”>

فراموش نکنید که در قسمت url، آدرس صفحه مقصد را بنویسید.

 جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی بر آن داشتیم که توضیح دهیم ریدایرکت چیست و انواع آن را تعریف کردیم. زمانی که قصد تغییر آدرس سایت و یا صفحات آن را داشته باشیم، برای اینکه جایگاه سایتمان در موتورهای جستجو به خطر نیفتد، از یکی از انواع ریدایرکت استفاده می‌کنیم. ریدایرکت کمک می‌کند تا علاوه بر حفظ ارزش سایت، کاربر آدرس جدید را بیابد.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما ریدایرکت چه تاثیری بر سئو دارد و آیا می توانیم با تغییر و بهینه سازی URL سایت به وسیله ریدایرکت، تجربه کاربری سایتمان را بهبود ببخشیم؟ نظرات ارزشمند خودتان را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin