رفتار‌های مضر و اشتباهات رایج در کسب و کار‌های اینترنتی


هرچند کسب و کارهای اینترنتی، روند پرشتابی را در سال های اخیر بویژه پس از شیوع بیماری کرونا، داشته اند اما، عدم آگاهی کافی نسبت به فضای دیجیتال و اشتباهات رایج در راه اندازی کسب…

هرچند کسب و کارهای اینترنتی، روند پرشتابی را در سال های اخیر بویژه پس از شیوع بیماری کرونا، داشته اند اما، عدم آگاهی کافی نسبت به فضای دیجیتال و اشتباهات رایج در راه اندازی کسب و کار اینترنتی، منجر به شکست عده زیادی از افراد در کسب و کارهای آنلاین شده است. افرادی که با خوشبینی محض و بدون دانش کافی وارد این نوع مشاغل شده و زیان های مادی و حتی روانی بسیاری را بعد از گذشت مدتی کوتاه، تجربه می‌کنند.

اگر به تازگی وارد مشاغل آنلاین شده اید، بایستی شناخت بالایی نسبت به اشتباهات کسب و کار اینترنتی داشته باشید. زیرا آگاهی از خطای افرادی که در این مسیر قدم گذاشته و با ناکامی های بسیاری مواجه شده اند، باعث می‌شود تا شما نسبت به انجام برخی از کارها یا داشتن رؤیاهای واهی، تجدید نظر کنید. همراه ما باشید با معرفی این اشتباهات جبران ناپذیر.

8 اشتباه خطرناک در کسب و کار اینترنتی

اگر می‌خواهید به صورت کاملا حرفه‌ای در شغل آنلاین (Online Business) خود عمل کنید، یک کسب و کار اینترنتی موفق راه اندازی کنید و یا درآمد قابل توجهی از این راه کسب کنید، به موارد زیر دقت کرده و از تکرار آن‌ها اجتناب کنید.

 

کسب درآمد میلیونی با چند کلیک آن هم در خانه

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در راه اندازی کسب و کار اینترنتی ممکن است پیش بیاید، توجه به به حجم انبوه تبلیغات بی محتوا و اصطلاحا زرد است. این نوع محتوا ها باعث شده اکثر افراد باور کنند که با انجام چند کلیک ساده و بدون نیاز به تلاش، مهارت و دانش کافی راجع به کسب و کارهای دیجیتال، به درآمد بالایی می‌رسند. ورود به بازار کار مشاغل آنلاین مانند دیجیتال مارکتینگ، گرافیک، تولید محتوا، وب مستری و…نیاز به کسب دانش و مهارت دارد.

 

بدون هیچ سرمایه‌ای کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید

برای راه اندازی وب سایت که از مهم ترین مقدمات مشاغل اینترنتی است، به خرید هاست، دامنه و قالب سایت نیاز دارید. برای خرید هر کدام از این موارد به مقداری پول احتیاج دارید و البته آموزش درمورد شغلی که تصمیم به انجامش گرفته اید. در بهترین حالت و با درنظر گرفتن شهریه کلاس های مجازی، شما مبلغ حداقل 1 میلیون توان لازم دارید تا کار خود را استارت بزنید.

بدون هیچ سرمایه ای کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید

سایت خود را راه اندازی کنید و صاحب درآمد بالایی شوید

راه اندازی سایت، تنها بخش کوچکی از یک کسب و کار اینترنتی است. فرض می‎کنیم که سایت خود را راه اندازی کردید، برای انجام کارهای کد نویسی، گرافیک، طراحی سایت، تولید محتوا، ارتباط با مشتریان و… چه فکری در سر دارید؟ اصلا چطور ممکن است مشتری وارد فضای خالی یک صفحه از سایت شده و به خرید محصول بپردازد؟

 

حتما بخوانید: راه های موفقیت در کسب و کار آنلاین

 

عینا شبیه رقبا بودن

ایده شما باید کاملا متمایز و متفاوت از ایده ها و محصولات رقبا باشد. در غیر این صورت، مشتریان به خریدشان از رقبای شما ادامه می‌دهند. زیرا شما چیزی جدیدتر یا اضافه تر از رقبای خود را به آن ها عرضه نکرده اید. متمایز بودن ایده نقش زیادی در موفقیت کسب و کار اینترنتی شما دارد؛ با این حال اگر همچنان تمایل دارید از ایده های مشابه برای راه اندازی شغل آنلاین خود استفاده کنید، بهتر است حداقل به فکر خلق ارزشی جدید و مزیت رقابتی باشید.

شبیه رقبا بودن

نداشتن تیم

جدای از برخی کارها مانند طراحی سایت، برنامه نویسی و امثال آن، اگر به فکر تولید یک محصول یا عرضه خدمات هستید، یکی از رایج ترین اشتباهات کسب و کار اینترنتی در این مورد، انجام همزمان تمام کارها به صورت انفرادی است. تمام کارآفرینان بزرگ، پس از رشد ایده اولیه خود، به دنبال ساختن یک تیم حرفه ای بودند که امروز، موفقیت سهم آنان شده است.

 

صرفه جویی در هزینه های مالی با استخدام غیر متخصص ها

از دیگر اشتباهات خطرناکی که برخی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی مرتکب آن می‌شوند؛ استخدام افراد نامناسب و غیر متخصص است، آن هم به این دلیل که نمی‌توانند دستمزد یک فرد متخصص را بپردازند! البته، تعداد مدیران و صاحبان کسب و کارهای آنلاینی که افراد مبتدی را بخاطر توقع دستمزد پایین‌تر از حد معمول استخدام می‌کنند و در مقابل، از آن‌ها در حد یک متخصص باتجربه انتظار بی نقص بودن دارند، نیز کم نیست.

به یاد داشته باشید، برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار بایستی در کنار افراد مبتدی، از متخصصین حوزه‌های مربوط به کسب و کارتان بهره مند شوید؛ در غیر این صورت آینده کسب و کارتان به خطر می‌افتد. زیرا افراد متخصص و دارای تجربه کاری می‌‎توانند نیروهای مبتدی را آموزش دهند و این به نوعی سرمایه گذاری پربازده برای شما محسوب خواهد شد.

 

وام گرفتن های متعدد

همه کسب و کارها برای شروع، نیاز به سرمایه اولیه دارند. حال ممکن است شما برای آموزش یک مهارت و استارت کار خود نیاز به سرمایه اولیه داشته باشید و یا برای خرید تجهیزات، تشکیل تیم و…

از این رو، تأمین منابع مالی برای آغاز کار، یکی از بزرگترین دغدغه‌های افراد است و به این منظور ممکن است شما از گزینه‌های مختلفی مثل شراکت، وام گرفتن از بانک، قرض گرفتن از دوستان و خانواده و جذب سرمایه گذار استفاده کنید. در این میان، متقاعد کردن افراد برای شراکت و یا اینکه سرمایه‌شان را در اختیارتان بگذارند؛ کار بسیار سختی است و گاهی شما می‌مانید و تنها گزینه پیش رو! یعنی وام گرفتن از بانک.

اگر از سود بالای وام‌های دریافتی از بانک‌ها بگذریم، چون در ابتدای کسب و کار درآمد کافی ندارید ممکن است برای بازپرداخت اقساط بانکی خود، مجددا از یک بانک دیگر وام بگیرید و یا اقدام به قرض گرفتن از دیگران کنید. این در حالی است که مدیریت بازپرداخت تمام این مبالغ، شما را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد کرد و حتی ممکن است به یکی از خطرناک‌ترین اشتباهات شما در ایجاد کسب و کار آنلاین‌تان منتهی شود.

 

عدم ریسک پذیری

واقعیت ان است که اگر ریسک نکنید، هرگز موفقیت را ملاقات نخواهید کرد! ریسک پذیری به این شرط که جوانب و زوایای مختلف یک کار را به درستی بررسی کنید، لازمه شروع یک کسب و کار اینترنتی است. شما نمی‌توانید بسیاری از اتفاقات آینده بازار را پیش بینی کنید اما می‌توانید ضمن مشورت با افراد خبره در بازار و ارزیابی منابع مالی و انسانی که در اختیار دارید، نسبت به تولید یک محصول جدید، راه اندازی کمپپین تبلیغاتی و … ریسک کرده و به سود خوبی نیز دست یابید.

بنابراین، فرصت‌های موجود در کسب و کار خود را با محافظه کاری‌های نابجا از دست ندهید. همانطور که اشاره کردیم، بازار همیشه قابل پیش بینی نیست، پس اگر در انجام یک کار برای توسعه کسب وکار اینترنتی خود تردید دارید، بهتر است کمی بیشتر بیندیشید و فرصت حال حاضر را به راحتی از دست ندهید.

 

و اما جمع بندی

کسب و کارهای اینترنتی علیرغم اینکه این روزها جذابیت و محبوبیت بسیاری دارند، دارای چالش های زیادی هم هستند. متأسفانه تبلیغات زرد و سودجویانه، باعث شده تا افراد واقعیت و ماهیت اصلی این نوع مشاغل را نبینند. در این مقاله به بخشی از اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی و تصورات کاذبی که در این مورد وجود دارد، اشاره کردیم تا از انجام خطاهای بیشتر جلوگیری کنیم.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

Online Business Starter Guide

کسب درآمد اینترنتی و دیجیتالی با رویکرد بازار ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin