مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین


شروع یک کسب و کار آنلاین از خیلی جهات شبیه راه اندازی یک فروشگاه سنتی است.شما برای کسب و کار خود برنامه ریزی می‌کنید، منابع مالی خود را سازماندهی می‌کنید، محصول خود را تولید یا…

شروع یک کسب و کار آنلاین از خیلی جهات شبیه راه اندازی یک فروشگاه سنتی است.شما برای کسب و کار خود برنامه ریزی می‌کنید، منابع مالی خود را سازماندهی می‌کنید، محصول خود را تولید یا خدمت خود را عرضه و کار میکنید. اما برای اجرای این کسب و کار های آنلاین جنبه های منحصر به فردی نیز وجود دارد که کارآفرینان باید آن‌ها را در نظر بگیرند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مراحل راه اندازی یک کسب و کار آنلاین آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

1- برنامه ریزی

اولین قدم در راه اندازی کسب و کار آنلاین برنامه ریزی است. همانند هر کسب و کار دیگر شما به یک برنامه که شامل فرآیند هایی نظیر آنالیز بازار، چگونگی سرمایه گذاری تولید محصول، آنالیز SWOT (SWOT یک ابزار قدرتمند تحلیل است که اگر خواستید انعکاس فعالیت های بازاریابی و تبلیغات خود را قبل از ورود به بازار یا هر وقت دیگر افزایش دهید می‌توانید از آن استفاده کنید) و… است، نیاز دارید که بدون آن هیچ کسب و کاری به موفقیت نخواهد رسید.

2- نوشتن طرح کسب و کار

نوشتن طرح کسب و کار زمانی باید انجام شود که شما کمی برنامه ریزی اولیه را انجام داده باشید. طرح کسب و کار در واقع گزارشی جامع از چگونگی کارها و فعالیت هایی است که قرار است انجام دهید و به کمک آن به آشنایی خوبی در همه ابعاد کسب و کارتان خواهید رسید و همچنین با برنامه ریزی موثر، منابع و امکانات خود به فعالیت‌هایی اختصاص می یابد که باعث می‌شود به میزان قابل توجهی ریسک کسب و کارتان کاهش یابد. به علاوه با بررسی طرح کسب و کار میزان موفقیت بودن طرح را می‌توانید مورد آزمایش قرار دهید و با توجه به آن تصمیم به سرمایه گذاری بگیرید.

3- ثبت نام دامنه و راه اندازی سایت خود

اگر سایت تجارت الکترونیک خود را تصمیم گرفتید تا خارج از پلتفرم‌هایی مانند eBay یا Etsy انتخاب کنید، باید از این که نام دامنه در دسترس و قابل استفاده باشد، اطمینان حاصل کنید. هنگامی که آن را ایمن کردید فرآیند راه اندازی وب سایت کسب و کارتان شروع می‌شود.

راه اندازی سایت جدید

4- تعیین محصولاتی که برای فروش هستند

در چهارمین مرحله از مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین ، وب سایت شما هیچ تفاوتی با یک مغازه معمولی ندارد. همچنین باید علایق و توانایی خود را در نظر بگیرید تا بتوانید محصولی را که برای فروش گذاشته اید را بفروشید.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که رقبای خود را در حوزه فعالیت‌تان بررسی کنید و ببینید که آیا بازار اشباع شده است یا نه. هرچه رقبای سرسخت تر و شناخته شده‌تری داشته باشید رسیدن به موفقیت برای شما سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد مگر این که خدمتی جدیدتر نسبت به سایر رقبای خود برای ارائه داشته باشید.

5- مشتریان هدف خود را مشخص کنید

منظور شناسایی افرادی از جامعه است که به خرید محصولات شما اقدام خواهند کرد. این کار باعث رشد سریع‌تر کسب و کار شما خواهد شد. کار بعدی که لازم است انجام دهید جذب این افراد است. بنابراین تحقیقاتی را باید در مورد مشتریان خود انجام دهید. به عنوان مثال مدلی از خرید و مدل های جغرافیایی به دست آورید. همچنین رفتار مخاطبان آنلاین هم می‌تواند در انتخاب استراتژی شما نقش داشته باشد.

6- قانونی کردن وب سایت

به طور کلی قوانین مشابهی برای کسب و کار آنلاین مانند کسب و کار های سنتی وجود دارد اما با هم دیگر تفاوت های ظریفی دارند. یکی از سخت‌ترین مراحل راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، دریافت نماد الکترونیک است و اهمیت آن هم این است که اگر بخواهید برای پرداخت به درگاه بانک متصل شوید یکی از ملزومات آن داشتن این نماد است. این نماد اعتبار فروشگاه شما را افزایش می‌دهد و باعث جلب اعتماد مشتریان شما خواهد شد. نماد الکترونیک توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک داده می شود. دیگر مجوزی که باید آن را تهیه کنید مجوز اختصاصی است که بسته به محصولاتی که ارائه می‌دهید باید آن را از همان صنف یا اتحادیه مربوطه بگیرید.

7- انتخاب درگاه پرداخت مطمئن

فروشگاه های آنلاین روش‌های مختلفی را برای پرداخت وجه کالا مانند، پرداخت آنلاین، واریز به شماره حساب و پرداخت نقدی استفاده می‌کنند. پس تهیه چند درگاه از بانک‌های معتبر کشور لازم است.

8- بازاریابی محتوا و اصول سئو

سئو یکی از فاکتور های اساسی برای موفقیت در هر کسب و کار آنلاین می‌باشد. همه کمپانی‌های موفق در سراسر دنیا سئو را جزو اولویت‌های اصلی خود می‌دانند و برای آن هزینه‌های زیادی هم می‌کنند. رعایت این اصول باعث می‌شود محصولات و یا خدماتی که ارائه می‌دهید در موتور‌های جستجو شناخته شده‌تر شوند و رتبه شما در این موتور‌های جستجو ارتقا یابد. به این ترتیب سایت شما شناخته شده‌تر می‌شود و مشتریان بیشتری با شما آشنا خواهند شد.

در نهایت باید گفت که یک کسب و کار آنلاین شباهت‌های زیادی به یک کسب و کار سنتی و فیزیکی دارد ولی این نوع فروشگاه‌های اینترنتی راه منسب تری برای فروش محصول و یا ارائه خدمات تان است چرا که دسترسی به آن آسان تر است و قاعدتا مشتری بیشتری به خود جذب خواهید کرد. همچنین طراحی یک وب سایت باید فاکتور‌هایی نظیر سادگی، جلب مشتری و خرید راحت مشتری را داشته باشد. به عبارت دیگر وقتی مشتری به سایت شما آمد باید احساس خوبی به آن دست دهد، توجه اش به کالا ها جذب شود و با امنیت خاطر و داشتن اطلاعات کافی درباره ی محصول خرید خود را انجام دهد.

امیدواریم با مطالعه این مطلب توانسته باشیم کمکی هر چند ناچیز به راه اندازی کسب و کار آنلاین شما کرده باشم.

 

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

Online Business Starter Guide

کسب درآمد اینترنتی و دیجیتالی با رویکرد بازار ایران

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. مینا ربانی

    ممنون از مقاله خوبتون، اینکه باید مشتری رو بشناسیم و اصطلاحا پرسونای مشتری رو به دست بیاریم رو من توی مجله اقتصاد ژورنال هم خونده بودم، ولی نفهمیدم چطور باید اینکارو انجام داد!
    ممنون میشم یه توضیح مختصری در این باره هم بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin