انواع برنامه های آموزش مهارت کسب و کار


آموزش مهارت راه اندازی کسب و کار اینترنتی یک اصطلاح کلیدی است که شامل تعدادی از روش های مورد استفاده برای آموزش دانش آموزان مبانی و همچنین تمامی افرادی که میخواهند در این حوزه فعالیت…

آموزش مهارت راه اندازی کسب و کار اینترنتی یک اصطلاح کلیدی است که شامل تعدادی از روش های مورد استفاده برای آموزش دانش آموزان مبانی و همچنین تمامی افرادی که میخواهند در این حوزه فعالیت کنند جزو بهترین روش های کسب و کار است.

آموزش مهارت کسب و کار

این روش ها از برنامه های تحصیلی رسمی مانند مدرک کارشناسی (MBA)، سیستم فرصت های مدرسه و یا آموزش تعاونی محدود می شود. برنامه های آموزشی کسب و کار طراحی شده اند تا دانش آموزان را با نظریه های اصلی مدیریت، تولید، طراحی و در نهایت عرضه کنند. اهداف اصلی برنامه های آموزش تجارت عبارتند از آموزش فرایندهای تصمیم گیری؛ فلسفه، نظریه و روانشناسی مدیریت؛ کاربرد عملی و راه اندازی کسب و کار و عملیات.

انواع برنامه های آموزش مهارت کسب و کار

شامل برنامه های آموزشی سنتی آکادمیک برای آموزش تجارت شامل دوره های کالج است که دانش آموزان و علاقه مندان به کسب و کار سنتی را به اصول مدیریت، بازاریابی، اخلاق تجاری، حسابداری و سایر موضوعات مرتبط آموزش می دهد. این در سال های اخیر با ارائه دوره های گسترده در مهارت های رایانه ای و آنلاین، مدیریت تجارت الکترونیک و عوامل دیگر در مدیریت کسب و کار در اقتصاد جهانی تکمیل شده و رونق یافته است.

دانش آموزان می توانند مدرک تحصیلی را از مدرک دکتری در کسب و کار به دکترا (دکتر فلسفه) در مدیریت کسب و کار به دست آورند. بعضی از برنامه ها ممکن است تنها از نوع طبقه بندی و دسته بندی باشند، در حالی که دیگران مانند برنامه های آموزش فنی و حرفه ای، دوره های کارآموزی و مدرسه برای فرصت های شغلی، دانشگاهیان را با آموزش در محل کار ترکیب می کنند.

برنامه های پیشنهادی فنی:
یک برنامه آموزش فنی پیشرفته شامل یک برنامه ریزی چهار ساله برای یک رشته فنی است که دانش آموزان در سال تحصیلی پایه دبیرستان خود شروع می کنند. این برنامه از طریق دو ساله کالج در آموزش حرفه ای یا حداقل دو سال کارآموزی گسترش می یابد. دانش آموزانی که برنامه را به پایان می‌برند، گواهینامه ها یا مدارک تحصیلی را کسب می کنند.

همکاری

آموزش تعاونی (co-op) برنامه ای است که دانش آموزان ترکیبی از دوره های کالج و تجربه کاری مربوط به رشته های خود را ارائه می دهد. برنامه های همکاری در طیف وسیعی از رشته های کسب و کار، شامل سیستم های اطلاعاتی، حسابداری و فروش آنلاین موجود است. شرکت کنندگان در یک برنامه آموزشی پس از انتخابات مشغول به کار هستند در حالی که در یک کار مرتبط با آن نیز فعالیت می کنند. بیشتر شرکت کنندگان در زمینه همکاری با کارفرمایان خود می پردازند. برنامه کارآفرینی دانش آموزان را با تجربه کاری که نیاز دارند تا پس از فارغ التحصیلی به طور تمام وقت استخدام کنند، فراهم می کند.

کارآموزی
کارآموزی به برنامه های همکاری نزدیک نزدیک است. اما تفاوت اصلی این است که کسانی که در برنامه های کارآموز شرکت می کنند، پرداخت نمی شوند، زیرا کارآموزی به طور خاص طراحی شده است تا شرکت کنندگان را با تجربه کار طراحی کنند. اغلب، کارآموزان برنامه را به طور جداگانه از محیط دانشگاهی خود تکمیل می کنند، نه ترکیب دو.

کارآموزی در کسب و کار

برنامه های مدرسه به کار
برنامه های فرصت های شغلی به تمرکز بر آگاهی حرفه ای برای دانش آموزان می پردازند. آنها شرکت کنندگان را با گواهی کارآموزی ارائه می دهند و با پیوندهایی به کالج های فنی ارائه می دهند. در این برنامه ها همه مشارکت کنندگان پس از اتمام تحصیلات دبیرستان مشاغل، کارآموزی و یا تحصیلات بیشتر را کسب می کنند.

آکادمی های حرفه ای
آکادمی های حرفه ای دبیرستان های حرفه ای هستند که شامل “مدارس در مدارس” هستند. در ابتدا، آنها جوانان و سالمندان دبیرستانی را در زمینه هایی مانند فن آوری زیست محیطی، علوم کاربردی برق، باغبانی و مهندسی آموزش می دهند. علاوه بر این مدارس، مدارس کسب و کار خصوصی نیز وجود دارد که دانشجویانی را که برنامه های خود را کامل می کنند، در همین زمینه گواهینامه ای ارائه می دهند.

 

۴ مهارت کلیدی در برنامه‌های آموزش کسب‌وکار

حال که با انواع برنامه‌های آموزش مهارت در کسب‌وکار آشنا شدید؛ لازم است  ۴ مهارت بسیار باارزشی که یادگیری آن‌ها باعث موفقیت در محیط کار می‌شوند را بیاموزید. کمی باورش سخت است؛ اما هوش یا IQ بالا، پشتکار فراوان، داشتن مدارک دانشگاهی متعدد و امثال آن برای موفقیت در کسب‌وکار لازم هستند؛ اما کافی نیستند. درواقع شما با تسلط بر مهارت‌های کلیدی همچون بازاریابی، مدیریت زمان و… می‌توانید موفقیت حرفه‌ای خود را تضمین کنید.

به یاد داشته باشید که یک برنامه آموزش جامع، برنامه‌ای است که هم‌زمان با کارآموزی یا یک دوره فنی ۴ساله، بتواند مهارت‌های اساسی زیر را به‌خوبی در دانش‌آموزان و دانشجویان تقویت کند.

این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

 

مهارت مدیریت زمان

به‌طورکلی افزایش بهره‌وری رابطه مستقیمی با مدیریت زمان دارد. یعنی اگر مدیریت زمان در برنامه‌های آموزش مهارت کسب‌وکار گنجانده نشود، باید قید بهره‌وری و کیفیت در عملکرد حرفه‌ای را زد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مدیریت زمان، اولویت‌بندی کارها است که در مقاله ماتریکس آیزنهاور به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

از سوی دیگر، برای مدیریت بر زمان باید دانش‌آموزان و دانشجویان را به نحوی آموزش داد که سازماندهی امور و تصمیم‌گیری صحیح را نیز بتوانند به‌درستی اجرا کنند. به‌عنوان نمونه، تمرکز بر یک کار بی‌فایده، اشتباهی است که باعث اتلاف وقت، انرژی و سرمایه خواهد شد. ازاین‌رو، شناخت موارد آسیب‌رسان به مدیریت زمان نیز بسیار حائز اهمیت است. مواردی مثل:

  • کمال‌گرایی
  • پذیرفتن مسئولیت‌های متعدد و خارج از توان
  • تعیین اهداف غیرواقعی
  • کوچک شمردن وظایف و امور پیش رو
  • عدم برنامه‌ریزی
  • ناتوانی در مقابله با عوامل حواس‌پرتی

 

مهارت بازاریابی

بازاریابی یا marketing آن‌چنان برای کسب‌وکارها ضروری است که اگر در رقابت‌های سخت امروزی به این مهارت مجهز نباشید، دیریازود با شکست مواجه می‌شوید. افزایش کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ از یک‌سو و توجه به نیازهای مخاطبان نیز از سوی دیگر باعث شده تا رقابت بسیار شدیدی میان صاحبان حرفه‌های مختلف شکل بگیرد. این رد حالی است که ذائقه و خواسته‌های مخاطبان نیز به‌صورت مداوم در حال تغییر است.

در این میان، مهارت مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا نسبت به مفاهیم کلیدی کسب‌وکارتان مثل قیمت‌گذاری محصول، تکنیک‌های فروش، تعیین استراتژی بازاریابی، تحلیل رقبا، شناخت بازار و پرسونای مخاطب، آشنایی کامل پیدا کنید و حرفه خود را در آستانه شکست قرار ندهید.

نکته مهم اینجا است که اغلب دانش‌آموزان و حتی دانشجویان تصور می‌کنند یادگیری این مهارت برای مشاغلی مثل تدریس، وکالت، مشاوره و امثال آنها هیچ اهمیتی ندارد. اما واقعیت این است که یک معلم برای ارائه کار خود باید مخاطبانش را بشناسد، بتواند بر ساعات تدریسش قیمت‌گذاری خوبی داشته باشد و از همه مهم‌تر، برای تدریسش مخاطب جذب کند.

 

مهارت خلاقیت

کسب سود بیشتر و ماندگاری در ذهن مشتریان، تا حد زیادی به خلاقیت و ایده‌پردازی صاحب هر کسب‌وکار بستگی دارد. کافی است سری به تصاویر بسته‌بندی محصولات مختلف بزنید. تن ماهی، کنسرو و قوطی‌های رب نسبت به ۱۰ سال قل چه تغییری کرده‌اند؟ بله، یک گیره فلزی روی درب آن‌ها نصب شده تا دیگر با چاقو به جان آن نیفتید و بدون دردسر درب آن‌ها را بازکنید. این یک نوع خلاقیت ساده است که فروش چندبرابری را برایتان به ارمغان می‌آورد.

 

مهارت مدیریت مالی

درست به‌موازات پیچیده‌تر شدن تقاضا در بازار، فرایندهای مالی کسب‌وکارها نیز سادگی خود را از دست می‌دهند. مثلاً ورود رمزارزها را تصور کنید؛ این موضوع تا چه حد توانست دانش مالی و بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد؟ بدون تردید با پیشرفت تکنولوژی و رشد فناوری‌های مختلف، زمان محاسبات مالی با اکسل رو به پایان است و تا چند سال آینده فین‌تک تغییرات عمده‌ای در بازارهای مالی ایجاد می‌کند.

ازاین‌رو، باید با به‌کاربستن تفکر تحلیلی و یادگیری به‌روزترین کنولوژی‌های حوزه مالی، نیازهای مالی کسب‌وکارتان را شناسایی کرده و آن ها را در اولویت قرار دهید. مخارج بیهوده، اتلاف سرمایه‌های مالی، افراط‌وتفریط در پرداخت حقوق کارمندان و عواملی ازاین‌دست، هنگامی اتفاق می‌افتند که با مهارت‌های مالی آشنایی نداشته باشید.

 

همه این نوع برنامه های آموزش کسب و کار، در ارتباط با آموزش متوسطه و پس از دوره گذراندن این دوره، و هماهنگ سازی یادگیری آکادمیک و شغلی، مشارکت دارند. دانش آموزانی که چنین برنامه هایی را تکمیل می کنند، مزایایی را نسبت به افرادی که تنها بر بخش آکادمیک آموزش و پرورش کسب و کار متمرکز هستند، به دست می آورند. هرچند که دانشجویان مسیر را برای بدست آوردن دانش پایه ای از مهارت ها و اصول کسب و کار استفاده می کنند، فرصت های زیادی برای آماده سازی آنها برای حرفه های تجاری وجود دارد.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج توانمندسازی اشتغال رشدانا

Empowerment package

با فراگرفتن این مجموعه آموزشی، چند گام از دیگر افراد جلوتر باشید

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. هادی حسینی

    ممنون از مقاله خوبتون در مورد آموزش مهارت کسب وکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin