بازاریابی پنهان چیست و چگونه مشتری را هدف قرار می دهد؟


امروزه بازاریابی و مارکتینگ، به اجزای جدانشدنی زندگی همه ما تبدیل شده است و همه شرکت ‌ها و برند ها برای تبلیغات خودشان از انواع مختلف روش‌ های بازاریابی استفاده می‌کنند. شاید شما با شنیدن…

امروزه بازاریابی و مارکتینگ، به اجزای جدانشدنی زندگی همه ما تبدیل شده است و همه شرکت ‌ها و برند ها برای تبلیغات خودشان از انواع مختلف روش‌ های بازاریابی استفاده می‌کنند. شاید شما با شنیدن نام بازاریابی کمی احساساتتان در هم بیامیزد و به این موضوع فکر کنید که روش های خسته‌کننده و تکراری شرکت‌ ها نه ‌تنها باعث ترغیب افراد گوناگون به خرید محصولات نمی شوند، بلکه خود این روش های کسل کننده می توانند از عواملی باشند که هیچکس برای خرید به سمت آن محصولات نیز نرود.

به هر حال امروز شرکت ‌های گوناگون و بسیار زیادی سعی می‌کنند که از روش ‌های مستقیم بازاریابی برای تبلیغات محصولات خودشان استفاده کنند. البته لازم است توجه نمایید که بازاریابی تنها به این روش محدود نمی‌شود. برای مثال در این مقاله قصد داریم در رابطه با بازاریابی پنهان صحبت نماییم. اگر شما نیز کنجکاو می باشید که بیشتر در رابطه بازاریابی پنهان بدانید حتماً تا انتهای مقاله همراه رشدانا باقی بمانید.

بازاریابی پنهان چیست

بازاریابی پنهان چیست؟

یکی از مرموزترین و جالب‌ترین روش ‌های بازاریابی دیجیتال،  بازاریابی پنهان یا (Stealth Marketing) می‌باشد. در این نوع بازارایابی، همان ‌طور که از نامش پیداست شما به طور مستقیم مورد تبلیغ شرکت تبلیغ کننده قرار نمی‌گیرید بلکه شرکت می‌کوشد که با استفاده از خلاقیت ‌های گوناگون، به صورت کاملاً ناخودآگاه و پنهان محصول خود را تبلیغ نماید و شما را ترغیب نماید تا از آن استفاده کنید.

این روش بازاریابی چگونه خودش را معرفی می کند؟

توجه نمایید در اکثر تبلیغات بازرگانی که شما مشاهده می‌کنید، شرکت‌ ها و برند ها معمولاً به صورت مستقیم سعی می‌کنند که محصولات و خدمات خودشان را به شما بشناساند تا شما ترغیب شوید که از این محصولات و خدمات استفاده کنید. این نوع بازاریابی، روش بازاریابی مستقیم نام دارد. اما یک روش بازاریابی درست برخلاف این روش وجود دارد که همان بازاریابی پنهان یا مخفی و موضوع مورد نظر ما در این مقاله است.

در این شیوه، فرد یا شرکت تبلیغ کننده، می‌کوشد به صورت کاملاً غیرمستقیم و ناخودآگاه محصولات خودش را در میان ذهن مشتریانش تبلیغ نماید. در این روش در یک پیام تبلیغاتی، هرگز نام برند برده نمی‌شود و افراد گوناگون سعی نمی‌کنند که ویژگی‌ های بارز و هیجان‌انگیز این محصول را تبلیغ کنند؛ بلکه شرکت تبلیغاتی می‌کوشد که در بستری از اتفاقات، تنها به صورت کاملاً مختصر و به اصطلاح زیرپوستی، محصولات خودش را به مشتریانش بشناساند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ

 

هدف بازاریابی پنهان چیست؟

طی این تبلیغات شما شاید حتی متوجه نشوید که این تبلیغ بازرگانی در حال صحبت کردن راجع به چه محصولی است، اما آن تبلیغ اثرش را روی ذهن شما به صورت ناخودآگاه باقی خواهد گذاشت. شاید شما در آن لحظه متوجه نشوید که مورد چه نوع تبلیغ و بازاریابی قرار گرفته‌اید اما در درازمدت این موضوع برای شما روشن خواهد شد و شرکت تبلیغ‌کننده نیز به اهداف خود خواهد رسید.

هدف از استفاده از این نوع مارکتینگ، فروش ناگهانی نیست بلکه تمام تمرکز تبلیغ کننده به این موضوع معطوف می شود که با ایجاد علاقه و هیجان در مصرف کننده او را به معرفی برای خود مبدل سازد و در واقع از بازاریابی ویروسی مشتری به نفع خود بهره ببرد.

بازاریابی پنهان

به هر حال این روش بازاریابی یک روش بسیار مناسب و مفید می باشد که صبر بسیار زیادی را می‌طلبد اما در درازمدت می‌تواند تأثیرات شگفت‌انگیزی روی مخاطبان داشته باشد و می‌تواند آن‌ها را ترغیب نماید تا محصولات برند مربوطه را خریداری نمایند. در دنیای پرسروصدای امروز شاید استفاده از بازاریابی پنهان و یک روش ساکت برای تبلیغات، مناسب‌تر از سایر روش‌ ها باشد.

یادگیری استفاده از روش بازاریابی پنهان

شاید بعد از شنیدن نکاتی که در رابطه با این نوع مارکتینگ برایتان گفتیم، حس کنید که این روش به علم بسیار زیادی نیاز دارد، درست است، دقیقاً همین‌طور می باشد. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، بازاریابی مخفی یک روش کاملاً مرموز و رازآلود می باشد که بازاریابان باید حتماً در رابطه با زیروبم این روش اطلاعات کسب کنند تا بتوانند با استفاده از آن در زمینه کاری خودشان موفق باشند. در حال حاضر، روش های مختلفی برای انتقال پیام های مخفی این بازاریابی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • تبلیغ توسط افراد مشهور
  • بهره گیری از رسانه های مخفی مانند اینستاگرام
  • استفاده از حواشی و جنجال ها
  • استفاده از پیام های مخفی در تبلیغات و لوگوها

استفاده از هر کدام از موارد فوق می تواند منجر به محبوبیت و جذابیت بیشتر برند شده و باعث خرید کردن مشتریان شود. در ادامه هر کدام از موارد بالا را توضیح خواهیم داد.

تبلیغ توسط افراد مشهور

به طور معمول بازیگران یا افراد مشهوری که از محصولات خاصی استفاده می‌کنند، به صورت غیرمستقیم در حال تبلیغ یک برند هستند. شاید آن‌ها هیچ عکس‌العمل یا سخنی را به زبان نیاورند، اما تاثیر بی‌نظیری بر روی افزایش محبوبیت برند دارند. این مسئله در رابطه با افرادی که محبوب هستند نیز صدق می‌کند؛ چراکه افراد زیادی در جامعه حضور دارند که آن‌ها را الگوی زندگیشان قرار داده‌اند.

بهره‌گیری از رسانه‌های مخفی

امروزه در اینستاگرام و رسانه‌های گوناگون می‌بینید که افراد در رابطه با تجربه‌های خود و امور روزانه‌شان صحبت می‌کنند و هیچ نشانی از تبلیغات و بازاریابی در محتوای آنان به چشم نمی‌خورد. اما اگر کمی با دقت بیشتری به این موضوع نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آن‌ها بسیار نامحسوس و مخفی در حال تبلیغات و بازاریابی هستند و شما در معرض تکنیک‌های بازاریابی قرار گرفته‌اید؛ بدون آن که خودتان بدانید!

استفاده از حواشی و جنجال‌های جعلی

نوع دیگری از بازاریابی پنهان، جنجال جعلی نام دارد. درواقع شایعاتی که در کشور ما بیداد می‌کند، پایه و اساس این روش بازاریابی هستند. جالب اینجاست که برندها همواره در تلاشند که از طریق گفتگوهای دروغین، گسترش شایعات و برپایی جنجال‌ها، بازاریابی کنند و شهرت برند خود را به مخاطبینشان یادآوری کنند. اصول به کارگیری این روش به این صورت است که:

یک شایعه یا بحث درباره محصول یا موضوع خاصی به راه می‌اندازند و در فضای مجازی پخش می‌کنند. در حالی که تمام رسانه‌ها در حال پرداختن به این موضوع هستند، بازاریابان شرکت عقب نشسته‌اند و از جادوی تبلیغات خود لذت می‌برند!

استفاده از پیام‌های مخفی در تبلیغات و لوگو

ممنوعیت بازاریابی پنهان برای محصولاتی مانند دخانیات سبب شده تا این سبک بازاریابی برای بعضی از برندها اهمیت خاصی داشته باشد. در واقع آن‌ها می‌‎توانند به راحتی پیام خود را مخفیانه به مخاطب منتقل کنند و به دلیل برخی از محدودیت‌ها، با اختلالات و فراموشی روبرو نمی‌شوند. جدای از موضوع ممنوعیت، بازاریابی پنهان سبب جذابیت بیشتر و خاص برندها شده و روایتگر یک داستان و انتقال‌دهنده پیام حسی به مشتری می‌باشد.

 

حتما بخوانید: بازاریابی برونگرا چیست و چه کاربری دارد؟

 

جمع بندی نهایی

در این مقاله علاوه بر اینکه درباره بازاریابی پنهان تعریفی ارائه دادیم، گفتیم که این روش علاوه بر علم، خلاقیت و صبوری بسیار زیادی نیز نیاز دارد. بازاریابان باید علاوه بر داشتن علم برای این نوع بازاریابی تجربه‌های زیادی را نیز کسب کنند تا بتوانند با ترکیب تجربیات و علم خودشان یک اتفاق خوب را برای برند خود رقم بزنند.

این نوع بازاریابی برای تبلیغات هوشمندانه به خلاقیت‌ ها و نوآوری ‌های دقیق و اصولی نیاز دارد تا بتواند با استفاده از این گونه خلاقیت ‌ها افراد گوناگون را ترغیب نماید و در زمینه تبلیغات به موفقیت دست پیدا کند. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما برای اینکه نام و نشان خوبی از خود در ذهن افراد به جا بگذارید از چه استراتژی هایی در این روش بهره می برید؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin