هوش مالی و تأثیر آن بر آینده مالی افراد


/

پیشرفت در مسائل مالی و افزایش درآمد، از شایع ترین خواسته های افراد است، برخی گمان می‌‎کنند با تلاش و کار بسیار به این خواسته می‌رسند، برخی دیگر، سن و شغل خود را مانعی برای…

پیشرفت در مسائل مالی و افزایش درآمد، از شایع ترین خواسته های افراد است، برخی گمان می‌‎کنند با تلاش و کار بسیار به این خواسته می‌رسند، برخی دیگر، سن و شغل خود را مانعی برای رسیدن به این خواسته می‎‌‌‌دانند و عده ای هم در آرزوی پولدار شدن، فقط حسرتی بزرگ را با خود حمل می‏‌کنند. نقطه مشترک تمامی این افراد این است که، از وجود عامل مهمی به نام هوش مالی در خود بی‌خبرند.

 

هوش مالی یا اقتصادی چیست؟

برای شناخت هوش مالی، ابتدا باید ارزش پول را شناخت، هرچند اهمیت و ضرورت وجود پول در زندگی آن چنان واضح است که نیازی به هیچ گونه توضیح اضافه ندارد. به طور کلی هوش مالی یا Financial Intelligence به این امر اشاره می‎‌کند که فرد چگونه و تا چه حد، قابلیت مدیریت هوشمندانه بر مسائل مالی و پول خود را دارد.

همچنین، یک اصل کلی راجع به هوش اقتصادی، می‎‌گوید: این نوع هوش، اکتسابی است. یعنی هیچ فردی، از این لحاظ هوشمند به دنیا نمی‎‌آید، بلکه او این هوش را در طول زندگی، طی تجربیات، آموزش ها و مطالعاتش، کسب می‎کند.

 

هوش مالی و رابرت کیوساکی

هوش مالی آن چیزی است که در ادامه راجع به آن خواهیم گفت و از زبان آقای رابرت کیوساکی نویسنده کتاب‌های “پدر پولدار پدر بی‌پول” و “روش پدر پولدار” راهکارهایی برای تقویت آن ارائه می‎کنیم. پیش از پرداختن به موضوع مقاله، بهتر است بدانید که آقای کیوساکی، در 47 سالگی به موضوع سرمایه گذاری و خلأ میان افراد دارا و ندار، علاقمند شد و آموزش هایی تحت عنوان، شناخت پول و کار با آن را، آغاز کرد.

در نگاه کیوساکی، کودکان فقط در مدرسه خواندن و نوشتن می‌‎آموزند، اما در در مورد چیزی ارزشمند به نام پول، هیچ چیز یاد نمی‌گیرند. در نتیجه، همان کودکان در بزرگسالی، برای پول کار می‎کنند و نمی‌دانند که، این پول است که باید برای آن ها کار کند. او معتقد است که: باید مسئولیت امور مالی خودتان را بعهده بگیرید و این شما هستید که انتخاب می‎کنید برده پول باشید یا ارباب پول!

هوش مالی چیست

 

افراد دارای هوش مالی پایین چه کارهایی انجام می‎‌‍‌‌‌‌‌دهند؟

در تمام مقالات راجع به هوش مالی، از افراد هوشمند در این بعد مثال های فراوانی به چشم می‌خورد. در حالیکه، دانستن اشتباهاتی که روزانه مرتکب آن ها می‌شویم کمک بیشتری به درک این موضوع می‌کند.

 

هیچ نوع برنامه مالی برای آینده ندارند

هیچ چیز بدتر و ویران کننده تر از نداشتن هدف و برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت نیست. این افراد چون آینده و هدفی برای درآمدهای خود متصور نیستند، نمی‎توانند به سرمایه گذاری و افزایش درآمد بیاندیشند، پس تمام آن چیزی را که دارند خرج می‎‌کنند.

 

بدهی های زیادی دارند و به دیگران مقروض هستند

این افراد بدهی های فراوانی دارند، در حالیکه افرادی که دارای هوش مالی هستند، فقط در صورت نیاز اقدام به قرض گرفتن می‌کنند و از طرفی، بدهی خود را از محل سود سرمایه گذاری شان تسویه می‎کنند.

 

پس انداز کردن را نیاموخته اند

پس انداز کردن، به منظور سرمایه گذاری و رسیدن به سودی بلند مدت نیازمند، داشتن هوش مالی است که متأسفانه برخی افراد، توجهی به این مسأله پولساز ندارند.

 

حتما بخوانید: چگونه سبک زندگی خود را تغییر دهیم؟

 

در انتظار شانس، عمر خود را به آخر می‎رسانند

در مقابل این افراد، افرادی هستند که فرصت ها را خلق می‎کنند، از فرصت های زندگی به خوبی بهره برده و اهل ریسک کردن های هوشمندانه نیز هستند.

 

افزایش هوش مالی با راهکارهای رابرت کیوساکی

آقای کیوساکی در کتاب خود بیان می‌‎کند که: ثروتمند شدن یک فرد، فقط مربوط به سختکوشی او نبوده و شما باید بتوانید بر احساسات خود پیروز شوید، اینگونه می‎توانید از لذت های کوچک چشم پوشی کرده و برای کسب درآمد، برنامه های خود را عملی کنید. حال به این چند راهکار ساده اما اثرگذار برای مدیریت بر درآمد توجه کنید.

 

بودجه بندی برای پول

او می‌گوید با دیدن نحوه خرج کردن پول و گذراندن زمان، می‎توان آینده مالی افراد را پیش بینی کرد، به همین دلیل افرادی که به دنبال افزایش درآمد هستند و مقدار ثابتی از پول خود را قبل از انجام دیگر کارها، پس انداز می‎کنند، نسبت به افرادی که فقط مخارج خود را کمتر می‎کنند، موفق تر و ثروتمند خواهند بود. پول و عمر، دو سرمایه با ارزش زندگی هر انسانی هستند و برای تقویت هوش مالی، باید برنامه و مدیریت بر استفاده از هر دوی آن ها را داشت.

 

نگه داری و حفظ پول

حفظ پول به معنای کم کردن مخارج نیست، بلکه راه هایی خلاقانه است برای کاهش هزینه های کسب و کار، کاهش میزان مالیات پرداختی، مدیریت بر هزینه های رفت و آمد به محل کار و امثال آن.

نگه داری و حفظ پول

گزارش مالی

تعبیری به نام یکپارچگی مالی وجود دارد که بیانگر وضعیت فردی است که تصمیمات درست و مناسبی برای درآمد خود می‎گیرد، دخلی بیشتر از خرج دارد، بدهی های کم و هوشمندانه ای دارد و در نهایت، فعالیت های اقتصادی خود را تحلیل کرده و دائما در حال بررسی گزارشات مالی خود است.

بدست آوردن پول بیشتر

رابرت کیوساکی معتقد است هرچقدر که یک شخص پول بیشتری بدست آورد به همان میزان راه‌های بیشتری هم برای کسب درآمد خواهد یافت. در واقع چون این افراد از هوش مالی بالایی برخوردار هستند می‌توانند از پول بدست آمده، کسب درآمد بیشتری داشته باشند.

از سوی دیگر کیوساکی می‌گوید: “علت اینکه اغلب مردم نمی‎توانند ثروت خوبی بدست آورند این است که آن ها می‎خواهند بدون کار کردن پول بدست آورند!” او معتقد است آموختن مهارت سرمایه گذاری منجر به کسب ثروت بیشتر خواهد شد و اکثر افراد به دلیل عدم یادگیری این مهارت، دچار این ذهنیت می‎شوند که پول بدون کار کردن بدست می‎‌‌آید.

در ادامه این موضوع او بیان می‎کند که اگر درآمد سالانه شما بیشتر از یک شخص دیگر باشد، شما دارای هوش مالی بالا هستید و در صورتیکه درآمدتان با درآمد شخصی دیگر یکسان باشد، از میان شما دونفر، فردی که دارای قدرت حفظ پول است و یا مالیات کمتری پرداخت می‌کند؛ آن شخص هوش مالی بهتری دارد.

ریچارد برانسون، کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی که رئیس و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین است در این زمینه و در ارتباط با این راهکار کیوساکی جمله درخور تأملی دارد. او می‎گوید: “هیچ گاه به اندوختن ثروت فکر نکنید و بر آن تمرکز نداشته باشید بلکه به ایجاد تغییرات پایدار و مثبت توسط هوش مالی فکر کنید.”

 

اهرم کردن پول

اهرم مالی، روشی است برای افزایش سود و خلق ثروت. هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که بیشترین استفاده از راهکارهای اهرم مالی، در حوزه املاک و مستغلات اتفاق می‌افتد اما بهتر است بدانید که علاوه بر خرید خانه، گرفتن وام و تنظیم قراردهای آتی همچون ودیعه، 7 نوع اهرم مؤثر دیگر در افزایش ثروت وجود دارد. این 7 اهرم عبارتند از:

  1. پول دیگران
  2. کار دیگران
  3. تجربه دیگران
  4. ایده های دیگران
  5. تولید و توزیع رو به صعود
  6. بازار هدف صعود پذیر
  7. زمان دیگران

در کشورهایی مانند ایران که با رکورد اقتصادی درگیر هستند، اهرم کردن پول به شما این امکان را می‎دهد که بتوانید با پول کمتر، سرمایه گذاری های بیشتری انجام دهید. به عنوان مثال اگر 50 میلیون تومان پول نقد در دست دارید، می‎توانید با استفاده از اهرم مالی وام و یا قرض گرفتن، 150 میلیون تومان دیگر به پول قبلی خود اضافه نموده و حالا یک سرمایه گذاری بزرگتر به مبلغ 200 میلیون تومان انجام دهید.

البته این گونه سرمایه گذاری در صورتیکه نتوانید بر آن مدیریت و کنترل صحیحی داشته باشید ممکن است تبعات خطرناکی برایتان داشته باشد. اما بیاد داشته باشید اگر در شرایط رکود اقتصادی فقط به سپرده گذاری در بانک اکتفا کنید، بمرور با کاهش ارزش پول خود مواجه خواهید شد. بنابراین نحوه سرمایه گذاری شما بسیار مهم است از این رو، در ادامه این مطلب، موضوع سرمایه گذاری و انواع آن را حتما مطالعه کنید.

 

ارتقاء آگاهی مالی

به خاطر داشته باشید که هزینه برای آموزش، نوعی سرمایه گذاری است و باید قبل از هر نوع سرمایه گذاری، ابتدا بر افزایش دانش و آگاهی خودتان سرمایه گذاری کنید. ارتقاء آگاهی مالی تا آنجا اهمیت دارد که اگر یک شخص ثروتمند از آن بی بهره باشد، از روش های مصرف صحیح پول و همینطور راهکارهای افزایش سرمایه نیز اطلاعی ندارد، در نتیجه روز به روز پول بیشتری را از دست می‎دهد.

به این ترتیب، نه تنها افراد دارای درآمدهای پایین نیازمند یادگیری مباحث مالی و افزایش سطح دانش خود در رابطه با هوش مالی هستند، بلکه افراد ثروتمند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای حفظ و افزایش ثروت خود ملزم به ارتقاء سطح آگاهی مالی خود می‌باشند.

 مدیریت مالی

انواع مدل های سرمایه گذاری

سرمایه گذاری مستقیم

در این نوع سرمایه گذاری، این شما هستید که بر سرمایه خود مدیریت می‌‎کنید و نه یک شخص دیگر. اغلب افرادی که اهل ریسک نیستند، از سرمایه گذاری مستقیم اجتناب می‌کنند تا خود را در زیان های احتمالی آینده مقصر ندانند!

 

سرمایه گذاری غیر مستقیم

در این مورد، سرمایه خود را در اختیار فردی قرار می‌دهید که ایده‌ای برای پول شما دارد. بنابراین، ممکن است طبق قرارداد در سود و زیان شریک باشید و یا صرفا بخواهید مبلغ مشخصی سود دریافت کنید.

 

سرمایه گذاری کوتاه مدت

اگر به سرمایه گذاری با دیدی کوتاه مدت نگاه می‌کنید و انتظار دارید که در مدت زمان کوتاهی پس از سرمایه گذاری، سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید؛ شما علاقمند به سرمایه گذاری کوتاه مدت هستید که اغلب، مدت آن یک سال است. یعنی پس از گذشت یک سال اصل پول و سود حاصل از سرمایه گذاری را دریافت خواهید کرد.

 

سرمایه گذاری بلند مدت

برخلاف سرمایه گذاری کوتاه مدت، در این روش بازگشت سرمایه بیش از یک سال طول می‌کشد و معمولا سود بیشتری نسبت به سرمایه گذاری کوتاه مدت بدست می‌‎آورید. سرمایه گذاری بلند مدت در بانک و سرمایه گذاری در بخش املاک و مستقلات، 2 نمونه از سرمایه گذاری‌های بلند مدت هستند.

 

جمع بندی نهایی

در بررسی هوش مالی، تعریفی کوتاه اما دقیق از این نوع هوش ارائه کرده و گفتیم که افراد دارای هوش مالی پایین، مرتکب اشتباهاتی نظیر اتلاف عمر، در انتظار رسیدن به شانس می‌شوند. سپس به قسمتی از سخنان رابرت کیوساکی نویسنده معروف کتاب پدر پولدار پدر بی پول، در بیان نحوه مدیریت درآمد و افزایش هوش مالی، اشاره کردیم.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

Empowerment Package for Managers

تمام آنچه که یک مدیر موفق باید بداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin