تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک در چیست؟


بدون شک برای شما هم پیش آمده است که در مورد موضوعی جستجو و مطالعه کرده و بعد از مطالعات در منابع مختلف، دچار سردرگمی شده باشید. احتمالا افرادی که به مطالعه در زمینه گرافیک…

بدون شک برای شما هم پیش آمده است که در مورد موضوعی جستجو و مطالعه کرده و بعد از مطالعات در منابع مختلف، دچار سردرگمی شده باشید. احتمالا افرادی که به مطالعه در زمینه گرافیک پرداخته‌اند نیز، با این مشکل روبرو شده باشند. یکی از موضوعاتی که مبتدیان را دچار سردرگمی می‌کند و حتی ممکن است باعث اشتباه آن‌ها شود، تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک است. با رشدانا همراه باشید تا شما را به طور کامل با این دو موضوع در زمینه گرافیک آشنا کنیم.

 

موشن گرافیک چیست؟

عبارت موشن گرافیک از دو بخش موشن به معنی حرکت و گرافیک ساخته شده است. در واقع منظور از موشن گرافیک، حرکت دادن به طراحی‌های گرافیکی است. هنرمندان و متخصصان این زمینه با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند به آیکون‌ها، رنگ‌ها، تصاویر گرافیکی و احجام هندسی حرکت می‌دهند و با هدف تبلیغات، اطلاع رسانی و… در این زمینه فعالیت می‌کنند.

موشن گرافیک چیست

پیشنهاد ویژه: آموزش موشن گرافیک

اینفوگرافیک چیست؟

یکی از مباحث مهم گرافیک، طراحی اینفوگرافیک یا Infographic Design است. در دنیای امروز که با سرعت زیادی رو به جلو حرکت می‌کند، روزانه آمار و اطلاعات زیادی در مورد موضوعات مختلف، به وجود می‌آید. از طرف دیگر مشغله خوانندگان و کاربران به قدری زیاد است که فرصت مطالعه دقیق این آمار را ندارند؛ به همین دلیل طراحان گرافیک با استفاده از تخصص و خلاقیت خود توانسته‌اند تا با طراحی اینفوگرافیک، این اطلاعات و آمار را به شیوه‌ای زیبا و جذاب به نمایش درآورند. بسیاری از افراد و سخنوران از اینفوگرافیک، در کنفرانس‌ها، ارائه‌های علمی، تبلیغات شرکت‌ها و… استفاده می‌کنند.

چه زمانی از اینفوگرافیک استفاده می‌شود؟

برای درک اطلاعات پیچیده و دشوار بهتر است ار اینفوگرافیک استفاده شود. مواردی که در آن بهتر است از اینفوگرفیک استفاده شود عبارتند از:

  • زمانی که سعی دارید یک موضوع را به طور کلی شرح دهید.
  • برای خلاصه کردن یک پست و یا گزارش طولانی
  • مقایسه کردن چندین گزینه با یکدیگر
  • توضیح یک روند پیچیده و دشوار
  • صحبت در مورد یک مساله و دلایل آن
  • نمایش نتیحه تحقیقات و یا داده‌های بدست آمده
  • در زمان‌هایی که توضیح در مورد یک موضوع، طولانی و حوصله سر بر است.

این موارد نشان می‌دهند که استفاده از اینفوگرافیک تقریبا در همه جا مفید است.

اینفوگرافیک چیست

آیا می‌دانید تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک چیست؟

رشته گرافیک بسیار گسترده است و هر کسی در زمینه گرافیک می‌تواند شغل اختصاصی خود را داشته باشد. به عنوان مثال یک نفر فقط در زمینه طراحی رابط کاربری فعالیت می‌کند، نفر دیگری در زمینه تبلیغات و یا ساخت تیزر فعالیت دارد. کارفرمایان با اهداف مختلف به سراغ طراحان گرافیک می‌روند، اما به طور دقیق نمی‌دانند از کدام روش گرافیکی‌ استفاده کنند، تا به هدف خود برسند. در ادامه دو مورد از زیرشاخه‌های گرافیک را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و به بیان تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: ۶ مورد از محبوب ترین انواع موشن گرافیک

 

تفاوت در هدف

به طور معمول موشن گرافیک با اهداف آموزشی، تبلیغاتی، خبری و… ساخته می‌شود. معمولا زمانی که کارفرما قصد داشته باشد تا به بهترین نحو و جذاب‌ترین شکل ممکن، پیام خود را به مخاطب برساند، موشن گرافیک را انتخاب می‌کند.

تفاوت در هدف، موشن گرافیک

 

در مقابل، هدف از تولید اینفوگرافیک، انتقال هرچه سریع‌تر و گویاتر اطلاعات است. اینفوگرافیک به طراحان کمک می‌کند مطلبی که لازم است در 1500 کلمه توضیح داده شود را در یک صفحه با طراحی گرافیکی زیبا ارائه دهند.

تفاوت در ابزار ساخت

برای ساخت موشن گرافیک باید از نرم افزارهایی مانند Cinema 4D ،After Effects و… استفاده شود. این نرم افزار ها دارای Time Line هستند و این امکان را برای هنرمندان این عرصه فراهم می‌کنند تا بتوانند به راحتی، حرکت و زمان را برای پروژه‌های خود تعریف کنند. برای ساخت اینفوگرافیک‌ها فقط کافی است تا به یکی از نرم افزارها و یا وبسایت‌های طراحی گرافیک مانند فتوشاپ، ایلاستریتور، Canva و… تسلط داشته باشید.

 

تفاوت در ساختار

به طور کلی ساختار موشن گرافیک از مفاهیم انتزاعی، تصاویر گرافیکی، رنگ و حجم تشکیل شده است. موشن گرافیک به وسیله ترکیب گرافیک و حرکات، پیام خود را به صورت جذاب به مخاطب انتقال می‌دهد. در مقابل، اینفوگرافیک تشکیل شده از تصاویر گرافیکی و درصد کمی از متن است که به کمک آن با سرعت بیشتر، محتوا را به مخاطب نمایش می‌دهد.

تفاوت در هدف، اینفوگرافیک | رشدانا

موشن اینفوگرافیک چیست؟

برای درک بهتر محتوا، طراحان به دنبال راه حل بوده‌اند و در نهایت با طراحی اینفوگرافیک توانستند تا حدودی در این زمینه موفق شوند، اما در بعضی موضوعات بازهم اینفوگرافیک‌ها کارایی کافی را نداشتند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتند تا اینفوگرافیک و موشن گرافیک را با یکدیگر درآمیزند و این گونه بود که استفاده از روش موشن اینفوگرافیک‌ها روی کار آمد. موشن اینفوگرافیک‌ها در واقع همان اینفوگرافیک‌هایی هستند که با استفاده از روش‌ها و نرم افزارهای مربوطه، متحرک سازی و صداگذاری می‌شوند و با روشی سریع‌تر و جذاب‌تر پیام را منتقل می‌کنند.

یک موشن اینفوگرافیک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که استانداردهایی برای تعریف یک موشن گرافیک و یا اینفوگرافیک خوب وجود دارد، موشن اینفوگرافیک‌ها نیز برای بهتر دیده شدن، نیازمند طراحی استاندارد هستند. این دسته محتواها باید ساده، مختصر و قابل درک باشند. اگر مهارت تولید چنین موشن اینفوگرافیکی را داشته باشیم، قادر هستیم اطلاعات را به درستی و با سرعت بیشتری به مخاطب منتقل کنیم.

مزایای موشن گرافیک

اولین موردی که می‌توان به آن اشاره نمود، این است که از نظر هزینه و زمان نسبت به ساخت انیمیشن به صرفه‌تر است. موشن گرافیک روشی مناسب برای برند سازی می‌باشد. اگر بینندگان، تصاویر، ایده‌ها و آمارهایی که درک آن‌ها پیچیده است به وسیله یک ابزار ساده و جذاب مشاهده کنند، به راحتی مفاهیم را درک می‌کنند.

طبق تحقیقات انجام شده انسان‌ها هنگام مشاهده یک فیلم 95 درصد پیام آن و در هنگام مطالعه یک متن 10 درصد پیام آن را دریافت می‌کنند. به طور مثال فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک مشاهده می‌کنید حدود 8 میلیارد بازدید روزانه دارند. این موضوع افراد را به سمت اظهارنظر در مورد محتوا می‌کشاند و از طریق این نظرات ایده‌هایی را برای بهبود محتوا دریافت و کشف نمایید.

 

حتما بخوانید: مراحل ساخت موشن گرافیک Motion Graphic و اجزاء آن

 

دیده شدن به وسیله موشن گرافیک

استفاده از موشن در یک صفحه سایت به بالا آمدن آن در گوگل بسیار کمک می‌کند و اگر یک سایت دارای موشن گرافیک باشد احتمال قرار گیری آن در صفحه اول گوگل 53 برابر افرایش پیدا می‌کند. این قابلیت به شما در دیده شدن در میان رقبا کمک بسیاری می‌کند زیرا افراد بیشتر وقت خود را صرف دیدن صفحاتی می‌کنند که محتوای ویدئویی دارند.

موشن گرافیک

ابزارهای قابل اجرا برای اینفوگرافیک و موشن گرافیک

برای اجرای اینفوگرافیک بیشتر در قالب JPG، PNG و PDF وجود دارد با این وجود در فرمت‌های فرمت های AI ، PSD ، ESP به منظور ویرایش در نرم افزارهای ادوبی نیز قابل دسترسی می‌باشد. در صورتی که برای اجرای موشن گرافیک از فرمت های Mp4, MOV, GIF, CSS استفاده می‌شود در نتیجه اینفوگرافیک وسیله‌ای است برای ارتباط با تصاویر و موشن گرافیک وسیله ارتباطی است به وسیله فیلم است.

سخن پایانی

تخصص گرافیک بسیار گسترده است و برای فعالیت در این زمینه بهتر است یک موضوع خاص را دنبال کرده و در آن زمینه حرفه‌ای شوید. در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا شما را با تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک آشنا کنیم. همچنین بیان کردیم که برای کارآیی بهتر اینفوگرافیک‌ها، متخصصان آن‌ها را با موشن گرافیک ترکیب کردند و متوجه تاثیر گذاری چند برابر آن شدند. این گونه بود که امروزه شاهد پخش موشن اینفوگرافیک‌ها با موضوعات مختلف، از تمامی رسانه‌ها هستیم. شما دریافت اطلاعات از طریق کدام یک را ترجیح می دهید؟ موشن گرافیک یا اینفوگرافیک؟ نظرات خوبتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش موشن گرافیک پیشرفته

 

 

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش موشن گرافیک مقدماتی

Basic Motion Graphic Design

لذت شیرین موشن گرافیک را تجربه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin