تحقیق رویا های نوآورانه در کارخانه های نوآوری


/

این روزها برای تولید هر چیزی نیازمند گردش چرخ کارخانه‌ها هستیم. شاید برایتان جالب و یا حتی باور نکردنی باشد که نوآوری نیز دارای کارخانه است! کارخانه نوآوری جایی برای تولد ایده‌های نو و بدیع…

این روزها برای تولید هر چیزی نیازمند گردش چرخ کارخانه‌ها هستیم. شاید برایتان جالب و یا حتی باور نکردنی باشد که نوآوری نیز دارای کارخانه است! کارخانه نوآوری جایی برای تولد ایده‌های نو و بدیع است و ما در این مطلب به طور کامل به شما خواهیم گفت که کارخانه نوآوری چیست و چرا تشکیل شده است؛ پس با ما همراه باشید.

کارخانه نوآوری چیست؟

همانطور که گفتیم کارخانه نوآوری یا Innovation Factory محلی برای متولد شدن ایده‌ها، رشد و به بار نشستن خلاقیت نیروهای متخصص است. در این بستر، تمامی ابزارها و منابعی که برای کارآفرینی و رشد یک ایده نیاز هست، مانند: زیر ساخت‌ها، مربی و مشاورین خبره، سرمایه گذاران ریسک پذیر، خدمات دهندگان به استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و… وجود دارند. در واقع در این گونه کانون‌ها هر چیزی که لازم است تا یک ایده را تبدیل به یک کسب و کار کند، وجود دارد و مشاوران و مربی‌ها از ایده تا اجرا در کنار شما خواهند بود.

لابی کارخانه نوآوری مشهد

 

داستان ایجاد کارخانه نوآوری از کجا شروع شد؟

ایده ایجاد کارخانه نوآوری در واقع از کشور فرانسه گرفته شده است. در این کشور فضای قدیمی ایستگاه راه آهن پاریس، با تغییر کاربری و طراحی معماری مدرن، تبدیل به یک فضای استارتاپی شده است. این مجموعه در بین مردم آن کشور، به نام استیشن اف معروف است.

مراکز استیشن اف در پاریس، محلی برای رشد استارتاپ‌ها است که تا به امروز صدها کارآفرین به این مرکز وارد شده‌اند. استیشن اف در گذشته یک ایستگاه بزرگ قطار بوده است که امروزه پر شده از میز کار، هزاران اتاق کنفرانس و میلیون‌ها نیروی کار جوان و متخصص! جالب است بدانید ساختمان جدید استیشن اف، که زمان زیادی صرف ساخت آن شده، به برج ایفل افقی معروف است و هر کسی را برای دیدن این فضا، به خود جذب می‌کند!

این موضوع جرقه‌ای بود تا در سایر کشورها نیز محیط‌هایی با مساحت زیاد که متروکه شده‌اند، مانند: کارخانه‌هایی که در وسط شهر قرار گرفته‌اند و دیگر قادر به ادامه کار نیستند، تبدیل به کارخانه نوآوری شوند! اکنون نمونه این کارخانه‌ها را می‌توانید در برلین و لیسبون و در کشور خودمان نیز مشاهده نمایید. این فضاها مخصوص مجموعه‌های نوپا پدید آمده‌اند که معمولا وظیفه مربی‌گری و توانمندسازی نیروهای انسانی و سرمایه گذاری را بر عهده دارند.

لازم به ذکر است که این مراکز یا همان کارخانه‌ها، مدل جدیدی از پارک‌های رشد و فناوری هستند و به منظور بازآفرینی فضاهای متروکه شهری ورفع نیازهای جامعه پدید آمده‌اند.

 

حتما بخوانید: با کارخانه نوآوری آزادی تهران آشنا شوید.

 

دلایل به وجود آمدن کارخانه نوآوری

از جمله عواملی که سبب به وجود آمدن کارخانه‌های نوآوری شده است، پیشرفت سریع فناوری و تکنولوژی در دنیای امروز است. به همین دلیل نیازهای جامعه ایجاب می‌کند تا مرکزی برای رشد ایده‌های امروزی پدید آید تا با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و با به کارگیری خلاقیت متخصصان در زمینه‌های مختلف، به رفع مشکل و نیازهای جامعه بپردازد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث تاسیس این گونه مکان‌ها شده است، افزایش تعداد جوانان تحصیلکرده، به خصوص در پنجاه سال اخیر می‌باشد. همین امر سبب شده تا کارشناسان و مسئولین این حوزه با هدف کارآفرینی، این مراکز را تشکیل دهند تا افراد تحصیل‌کرده در رشته‌های مختلف بتوانند درزمینه‌های مربوط به تخصص خود فعالیت داشته باشند و برای سایر افراد نیز کارآفرینی صورت گیرد.

محوطه بیرونی کارخانه نوآوری مشهد

 

هدف از ایجاد این کارخانه‌ها چیست؟

این مراکز با هدف جذب ایده‌های خلاقانه و نوآوری‌ها پدید آمده‌اند و به دنبال عرضه یک محصول یا خدمت جدید در بازار هستند. در کارخانه‌های نوآوری، به صاحبین ایده کمک می‌کنند و با تامین بودجه، ارائه آموزش و سایر خدمات، ایده آن‌ها به مرحله اجرا می‌رسد. در ادامه بیان کرده‌ایم که مهم‌ترین اهداف کارخانه فناوری چیست :

  • ایجاد بستر مناسب برای بروز خلاقیت و رشد ایده‌های نو
  • حمایت از طرح‌های برتر محققان، دانشجویان و دانش آموزان
  • کمک به شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان
  • افزایش تولید داخلی و کنار گذاشتن مونتاژ کاری
  • ایجاد زمینه مناسب برای کارآفرینی، اشتغال و تجاری سازی
  • برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت
  • خروج از فرهنگ تک محوری و تولید در یک زمینه خاص و پرداختن به همه نیازهای جامعه

 

حتما بخوانید: با کارخانه نوآوری قم آشنا شوید.

 

مزایای راه اندازی کارخانه نوآوری

مزایایی که از راه اندازی کارخانه‌های فناوری حاصل گشته، غالبا شامل حال استارتاپ‌ها می‌شود. البته علاوه بر استارتاپ‌ها، مراکز رشد، شتابدهنده‌ها، سرمایه گذاران و ارائه دهندگان خدمات نیز از این مزایا بهره‌مند خواهند شد. مزایایی که این مراکز برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا دارند عبارتند از:

  • ایجاد فضای کاری مناسب
  • زیرساخت‌های فنی
  • راهنمایی مربیان و اساتید مجرب
  • تامین نیروی انسانی مورد نیاز
  • تداوم هم افزایی و یادگیری پس از اتمام دوره‌های آموزشی
  • آشنایی با سرمایه گذاران و صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک پذیر
  • ایجاد فرصت‌های تبلیغاتی و برندینگ
  • ارائه خدمات رفاهی و بیمه

 

حتما بخوانید: کارخانه نوآوری گرگان اولین کارخانه نوآوری استان گلستان

 

آیا امکان راه اندازی کارخانه نوآوری در سراسر کشور وجود دارد؟

اگر تصور می‌کنید که وجود این نوع مراکز محدود به شهر تهران است باید بگوییم که این باور اشتباه است؛ چرا که امکان اجرای این ایده در سایر شهرهای بزرگ و همچنین شهرهای کوچک نیز وجود دارد. به عنوان نمونه می‌توان از کارخانه نوآوری مشهد، کارخانه نوآوری اصفهان، کارخانه نوآوری شیراز و… یاد کرد که در حال حاضر آستانه بهره برداری قرار دارند.  الزامی در کار نیست که حتما اسم این مراکز کارخانه نوآوری باشد و یا در فضای قدیمی یک کارخانه به وجود آید، بلکه هم اکنون نیز بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی، این گونه کانون‌ها را با هدف اجرایی کردن ایده و پر و بال دادن به آن، تشکیل داده‌اند. این محل‌ها ربطی به مراکز تحقیقاتی دولتی ندارند و غالبا به شکل شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند.

مراحل ساخت کارخانه نوآوری مشهد

سخن پایانی

در این مطلب بیان کردیم که کارخانه نوآوری چیست و به طور کامل با تمامی ویژگی‌ها، مزایا و هدف آن‌ها آشنا شده‌اید. در واقع این گونه مراکز به وجود آمده‌اند تا افراد متخصص با ایده‌های خلاقانه را همراهی کنند، بدین صورت این افراد قادر هستند کسب وکارهای خود را راه اندازی کرده و گامی موثر در تامین شغل و کارآفرینی بردارند. متخصصان در این زمینه معتقدند که با ایجاد کارخانه نوآوری می‌توانند تفکر کارآفرینی را در ذهن دانشجویان و فارغ التحصیلان نهادینه کنند و با ایجاد خودباوری و ارتقا مهارت‌های نرم، آن‌ها را به جایی برسانند که دیگر برای پیدا کردن شغل، وابسته به دولت و کارهای دولتی نباشند.

یک دانشجوی کارآفرین می‌تواند با رشد ایده‌های خود، شغل مورد علاقه‌اش را راه اندازی کرده و از طرفی دیگر برای بسیاری از افراد نیز اشتغال‌زایی کند. اساسی‌ترین هدف کارخانه‌های نوآوری نیز در همین راستا شکل گرفته است.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

Online Business Starter Guide

کسب درآمد اینترنتی و دیجیتالی با رویکرد بازار ایران

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. فیاض نژاد

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin