آیا می‌دانید تفاوت اصلی کسب و کار اینترنتی با سنتی چیست؟


این روزها دنیا با یک دهه پیش از خود، بسیار متفاوت شده است و هر روز در حال حرکت به سوی پیشرفت است. استفاده از دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تاثیرات زیادی برای روی زندگی…

این روزها دنیا با یک دهه پیش از خود، بسیار متفاوت شده است و هر روز در حال حرکت به سوی پیشرفت است. استفاده از دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تاثیرات زیادی برای روی زندگی انسان‌ها گذاشته است. یکی از جنبه‌های زندگی انسان‌ها که امروزه دستخوش تغییرات قرار گرفته، کسب و کارها و شیوه خرید است. استفاده از تکنولوژی و دنیای مجازی، مشاغل مختلف را تحت تاثیر قرار داده است. حتی مشاغل سنتی بسیاری وجود دارند که به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته‌اند. در این مطلب قصد داریم تفاوت کسب و کار اینترنتی با سنتی را بررسی کنیم.

کسب و کار سنتی را بشناسید

از نظر افراد مختلف، کلمه تجارت می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. به طور کلی کسب و کارهایی که به مبادله کالا یا خدمات به صورت حضوری، می‌پردازند، تجارت گفته می‌شود. به بیانی دیگر در تجارت‌های سنتی، صاحب کار و مشتری به صورت رودررو معامله را انجام می‌دهند. این روش یکی از متداول‌ترین انواع کسب و کار است که همه ما بارها اقدام به خرید از این دسته فروشگاه‌ها کرده‌ایم. قدم زدن در یک فروشگاه، انتخاب کالای موردنظر و پرداخت مبلغ آن از جمله اقداماتی است که مشتریان در هنگام خرید از کسب و کارهای سنتی آن را انجام می‌دهند.

کسب و کار اینترنتی را بشناسید

کسب و کار های اینترنتی یا تجارت آنلاین (Online Business)، عملکردی شبیه به کسب و کار های سنتی دارند و با یک هدف تشکیل می‌شوند با این تفاوت که کسب و کار های آنلاین، در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند. درواقع در این نوع مشاغل، تعامل با مشتری کمتر صورت می‌گیرد. در کسب و کارهای دیجیتالی تمامی کارها به سادگی اشاره انگشت انجام می‌شود! علاوه بر آنچه که ذکر شد، در ادامه موارد دیگری از تفاوت کسب و کار اینترنتی با سنتی را نیز ذکر خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید: راهنمای جامع راه اندازی کسب و کار اینترنتی از نقطه صفر

 

تفاوت کسب و کار اینترنتی با سنتی در چیست؟

کسب و کارهای اینترنتی و سنتی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. همین تفاوت‌ها سبب به وجود آمدن برتری‌ها و مزایایی در کسب و کارهای اینترنتی و پرطرفدارتر شدن این دسته از مشاغل شده است. در ادامه این مطلب چند مورد از مه‌مترین تفاوت کسب و کار اینترنتی با سنتی را بررسی خواهیم کرد.

محدودیت زمانی و مکانی

مشتری‌های کسب و کارهای سنتی، افرادی هستند که در یک محدوده مشخص زندگی می‌کنند. درواقع این افراد محدود به یک محله یا یک شهر هستند و تا زمانی که در آن منطقه حضور داشته باشند، می‌توانند از آن کسب و کار استفاده کنند. درصورتی که برای استفاده از محصولات یا خدمات یک کسب و کار آنلاین، می‌توانید از هرجای دنیا که هستید، اقدام کنید. همچنین مراجعه به این نوع کسب و کارها نیازی به مشخص کردن ساعت کاری ندارد و در هر ساعتی از شبانه روز می‌توان خرید خود را انجام داد.

محدودیت زمانی و مکانی

اطلاع رسانی

در کسب و کارهای سنتی برای این که بتوانید به مخاطبین خود اطلاع رسانی کنید، مشکلات زیادی بر سر راهتان وجود دارد که مستلزم هزینه‌های گزاف خواهند بود. درصورتی که در کسب و کارهای آنلاین، اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مخاطبین به راحتی و در زمان کوتاهی انجام پذیر است. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید به وسیله انواع شبکه‌های اجتماعی به اهداف خود برسید.

 

حتما بخوانید: مهم ترین مزایای راه اندازی کسب و کار و شغل اینترنتی

ارتباط با مشتری

یکی دیگر از تفاوت کسب و کار اینترنتی با سنتی، شیوه ارتباط با مشتری است. از آنجایی که کسب و کارهای آنلاین کاملا در حالت دیجیتال قرار دارد، ارتباط و تعامل فروشنده و مشتری به صورت اینترنتی است. از طرفی دیگر کسب و کارهای آفلاین و سنتی از طریق چهره به چهره با مخاطبین خود در ارتباط هستند.

نحوه پرداخت مشتری

در کسب و کارهای سنتی، پرداخت باید به صورت نقدی انجام بگیرد در حالی که در مشاغل آنلاین، پرداخت هزینه را می‌توان به چندین روش انجام داد که عبارتند از:

  • پرداخت از کارت بانکی
  • کیف پول دیجیتال
  • وجه نقد در هنگام تحویل کالا

نحوه پرداخت مشتری

هزینه‌ها

بدون شک هزینه‌های جانبی مربوط به کسب و کارهای سنتی بسیار بالا است. این هزینه‌ها مربوط به اجاره محل کار، عوارض مختلف، هزینه قبوض و… است. برای مشاغل دیجیتال این گونه هزینه‌ها وجود ندارد و به راحتی و با کم‌ترین سرمایه می‌توانید شغل موردنظرتان را راه اندازی کنید.

نیاز به حضور فیزیکی

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌هایی که کسب و کارهای سنتی و آنلاین با یکدیگر دارند، نیاز به حضور کارمندان در مشاغل سنتی است. به بیانی دیگر زمانی که کارمند یک کسب و کار سنتی دچار بیماری یا مشکل شود و نتواند در مغازه حضور داشته باشد، ممکن است بخشی از مشتریانش را از دست بدهد. اما در دنیای دیجیتال می‌توان در سفر، بستر بیماری و یا هرجای دیگر شغل خود را مدیریت کرد. علاوه بر آنچه که ذکر شد، از دیگر تفاوت‌های این دو دسته مشاغل به اختصار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش اجناس و خدمات
  • پشتیبانی مشتریان و…

تحویل کالا

از دیگر تفاوت‌های کسب و کار اینترنتی با سنتی می‎توان به تفاوت در تحویل کالا به مشتریان اشاره کرد. به طور کلی، در کسب و کارهای سنتی، تحویل کالا فوری است و مشتری پس از پرداخت تمام یا بخشی از هزینه (خرید اقساط) محصول را تحویل می‌گیرد.

ما در مجموعه مقالات کسب و کارهای اینترنتی رشدانا، به این موضوع اشاره کردیم که ترافیک های سنگین، خیابان های شلوغ، ماندن در صف‌های طولانی تسویه حساب، مشغله‌های بسیار زندگی شهری از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند مشتریان، خرید اینترنتی را ترجیح دهند. هرچند از سوی دیگر، از مهم ترین دلایلی که هر روزه بر تعداد مشتریان فروشگاه‌های آنلاین می‌افزاید فرایند تحویل کالا است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

در خریدهای اینترنتی، امکانات فراوانی برای کاربران درنظر گرفته شده است مثلا امکان انتخاب زمان ارسال کالا، تعیین نحوه ارسال، امکان پیگیری مرسوله از مبدأ تا رسیدن آن به دست مشتری و حتی امکان مطلع شدن از مرحله‌ای که سفارش کاربر در آن قرار دارد. بنابراین، همچون گذشته برای خرید یک کالای خاص که تنها در یک محدوده جغرافیایی یافت می‌شود؛ نیاز به پیمودن راهی طولانی و حتی پرداخت هزینه سفر برای خرید محصول، نیست.

از سوی دیگر، ارسال 24 ساعته (یک روزه) ترفند دیگری است که فروشگاه‌های اینترنتی برای جذب بیشتر مشتری، بکار می‌برند و طبیعی است کاربری که در مشهد زندگی می‌کند هنگام سفارش یک محصول از شهر تبریز با دیدن چنین گزینه ای به سرعت نسبت به خرید کالا ترغیب شده و اقدام به سفارش آن می‌کند.

قیمت محصول

همه ما تجربه خرید از مشاغل سنتی سطح شهر خودمان و حتی شهرهای دیگر را داریم و بارها با این جمله فروشندگان مواجه شده ایم که قیمت‌ها مقطوع است! هرچند در برخی از ایام سال کسب و کارهای سنتی همچون فروشندگان لباس تخفیفاتی را بر روی کلیه اجناس خود اعمال می‌کنند اما این مورد همیشگی نیست.

در حالی که، در کسب و کارهای اینترنتی، شاهد ارائه تخفیفات فراوان و قیمت‌های کمتر هستیم. زیرا فروشگاه‌های اینترنتی هزینه هایی همچون اجاره مغازه، خرید تجهیزات و وسایل مورد نیاز مغازه و امثال آن را ندارند.

جمع بندی

این روزها یکی از مسائلی که در زندگی انسان‌ها دگرگون شده و تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته است، شیوه خرید و نوع کسب و کارها است. کسب و کارهای آنلاین و سنتی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در این مطلب این تفاوت‌ها را بررسی کردیم. با توجه به توضیح این تفاوت‌ها، می‌توان به این نتیجه رسید که مشاغل آنلاین برتری‌های زیادی بر کسب و کارهای سنتی دارند؛ به همین دلیل امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

Online Business Starter Guide

کسب درآمد اینترنتی و دیجیتالی با رویکرد بازار ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin