با وظایف مشاور منابع انسانی آشنا شوید


امروزه یکی از اصلی‌ترین عوامل تولید و مهم‌ترین سرمایه یک سازمان، منابع انسانی است. حقیقت این است که در چند سال اخیر کارشناسان حوزه مدیریت کسب و کارها به این نتیجه رسیده‌اند که منابع انسانی…

امروزه یکی از اصلی‌ترین عوامل تولید و مهم‌ترین سرمایه یک سازمان، منابع انسانی است. حقیقت این است که در چند سال اخیر کارشناسان حوزه مدیریت کسب و کارها به این نتیجه رسیده‌اند که منابع انسانی اساسی‌ترین نقش را در اعتلا و دستیابی به اهداف سازمان‌ها ایفا می‌کند. به همین دلیل حضور یک مشاور منابع انسانی به منظور هدایت و حداکثر بهره‌مندی از نیروی انسانی در سازمان ضروری است. یکی از چالش برانگیزترین مباحث در مدیریت و رهبری سازمان‌ها، نیروی انسانی است. در ادامه این مطلب با رشدانا همراه باشید تا بدانید که یک مشاور در واحد منابع انسانی چگونه می‌تواند در رفع این چالش‌ها به سازمان‌ها کمک کند؟!

مشاور منابع انسانی

منظور از مشاور منابع انسانی چیست؟

هر چند که این روزها سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک اهمیت چندانی برای مشاوره و مدیریت منابع انسانی قائل نیستند، اما باز هم به کارگیری این سمت در سازمان‌های بزرگ رواج پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند نقطه شروعی برای مرسوم شدن استفاده از خدمات مشاور منابع انسانی در تمامی مجموعه‌ها باشد. در واقع هر سازمانی که بیشتر از 2 کارمند دارد، حضور یک متخصص مشاوره در زمینه منابع انسانی الزامی است. اگر بخواهیم از اهمیت این موضوع صحبت کنیم، باید بگوییم که حتی یک سوپر مارکت کوچک هم برای رسیدن به اهدافش نیاز به مشاوره با متخصص منابع انسانی دارد!

واحد مشاوره منابع انسانی در هر سازمانی کمک می‌کند تا مجموعه بتواند با کمترین هزینه، حداکثر کارآیی را از نیروی انسانی خود در راستای دستیابی به اهدافش، داشته باشد. امروزه هرجا سخن از موفقیت یک سازمان به میان می‌آ‌ید، اولین چیزی که در ذهن مخاطبان پدیدار می‌شود، استفاده بهینه مجموعه موفق از منابع انسانی است. به همین دلیل تمامی مدیران سازمان‌های پویا و فعال، در تلاشند تا با ایجاد پیوند کارکنان خود با مشاور منابع انسانی بتوانند انگیزه لازم برای ادامه کار را در آنان ایجاد کنند. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند، سازمانی موفق است که بتواند از مشاوره‌های یک متخصص به درستی استفاده کند.

وظایف یک مشاور منابع انسانی چیست؟

کارشناسان زیادی معتقدند که مهم‌ترین وظیفه مشاور منابع انسانی در یک سازمان، کمک کردن به ایجاد کانال برای برقراری پیوند میان اهداف استراتژیک یک شرکت با اقدامات عملیاتی مدیریت منابع انسانی است. معمولا افرادی که در حوزه مشاوره منابع انسانی شروع به کار می‌کنند، فعالیت‌های گسترده‌ای در شرکت‌های مختلف انجام داده‌اند و از آنجایی که علم آکادمیک مربوط به این حوزه را نیز دارند، افراد بسیار ارزشمندی برای مجموعه تلقی می‌شوند.

یکی از وظایف مهم مشاور این است که بتواند وضع موجود منابع انسانی در شرکت را ارزیابی کرده و در پایان، یک گزارش جامع به مدیران سازمان ارائه دهد. در کل اگر بخواهیم در مورد وظایف واحد مشاوره منابع انسانی صحبت کنیم، باید بگوییم که وظایف آن‌ها بسیار متنوع و پیچیده است! هرچند که افراد زیادی به دلیل حقوق بالای این سمت سعی در استخدام در این جایگاه دارند، اما باید گفت که این شغل نیز دشواری‌های خاص خودش را دارد. چراکه افرادی که در این جایگاه شاغل هستند، پس از 1تا 2 سال تصمیم به استعفا می‌گیرند و تمایل دارند تا در یک جایگاه ثابت مشغول به کار شوند! به طور مختصر در ادامه چند مورد از وظایف مشاور منابع انسانی را معرفی خواهیم کرد:

  • آسیب شناسی وضعیت حاکم در نظام‌های منابع انسانی
  • ارائه پیشنهادات برای بروزرسانی نظام جبران خدمات و مشکلات
  • ارائه پیشنهاداتی که در جهت بروزرسانی شرح مشاغل موثر است
  • ارائه پیشنهادات به منظور تعدیل نیروی کار
  • تهیه گزارش از اقدامات انجام شده در حوزه منابع انسانی و…

مشاور منابع انسانی حرفه ای

نقش مشاوره منابع انسانی در دستیابی به اهداف مدیریت منابع انسانی چیست؟

حضور مشاور در واحد منابع انسانی بسیاری ضروری است. به طوری که نقش‌های فراوانی برای این واحد به منظور دستیابی به اهداف مدیریت منابع انسانی ذکر شده است. در ادامه چند مورد از آن‌ها را به اختصار معرفی می‌کنیم.

  • افزایش بهره‌وری
  • افزایش کیفیت زندگی کاری
  • تقویت جایگاه پیروی از قانون

 

حتما بخوانید: 7 راهکار مهم برای افزایش بهره وری در سازمان

 

جمع بندی

تحقیقات ثابت کرده‌اند، باتوجه به سهم عظیم منابع انسانی در موفقیت سازمان‌ها، وجود یک مشاور می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود روند کارها و افزایش بهره‌وری کارمندان داشته باشد. درواقع منظور از مشاور منابع انسانی، فرد ثالثی است که برای کمک به کسب و کارها، افزایش کارآیی عملیات منابع انسانی، اجرای سیاست‌ها و رویه‌های جدید در بهترین حالت، در سازمان استخدام می‌شود. اغلب این افراد که تخصص لازم در حوزه مشاوره را دارند، توسط شرکت‌ها، به منظور ارائه دیدگاه عینی به عنوان یک شخص خارج از سازمان دعوت به همکاری می‌شوند. در این مطلب با وظایف و نقش این سمت در مجموعه‌ها آشنا شدید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin