مهم ترین مفاهیم طراحی تجربه کاربری UX چیست؟


طراحی تجربه کاربری بیشترین تمرکز را بر روی تجربه و نیاز کاربران دارد. با شناسایی نیاز ها و چگونگی رو به رو شدن با مسئله های مختلف، از تجربه ی کاربر مطلع می شویم. این گونه می توانیم راه حل هایی را برای بهبود بخشیدن تجربه ی کاربران ارائه دهیم.

طراحی تجربه کاربری بیشترین تمرکز را بر روی تجربه و نیاز کاربران دارد. با شناسایی نیاز ها و چگونگی رو به رو شدن با مسئله های مختلف، از تجربه ی کاربر مطلع می شویم. این گونه می توانیم راه حل هایی را برای بهبود بخشیدن تجربه ی کاربران ارائه دهیم. به عنوان نمونه از بزرگ ترین دغدغه های شرکت های یاهو و گوگل دسترسی کاربر به تمامی سرویس های آن ها است. یاهو خواهان راه حلی برای دسترسی کاربران به همه ی سرویس ها در صفحه ی اصلی می باشد. گوگل نیز می خواهد سرویس ها به گونه ای در دسترس کاربران قرار گیرد که موجب سردرگمی آن ها نشود. در این مطلب قرار است به بررسی مهم ترین مفاهیم طراحی تجربه کاربری بپردازیم.

آموزش مفاهیم اولیه طراحی تجربه کاربری

در طراحی تجربه کاربری، راه حل به دست طراح تجربه کاربری ایجاد می شود. اهداف این طرح دسترسی کاربران به سرویس ها و رسیدن این دو شرکت به هدف تجاری خود هستند. در حال حاضر این دو شرکت رویکردی کاملا متفاوت از یکدیگر را برای حل این مشکل پیش گرفته اند. با رشدانا همراه باشید تا با مهم ترین مفاهیم طراحی تجربه کاربری UX آشنا شوید.

 

اصول و مفاهیم طراحی تجربه کاربری UX

تجربه کاربری در واقع یک موضوع مستقل نمی باشد. بلکه متشکل از هماهنگی و ترکیبی از چند زمینه ی مرتبط دیگر می باشد. در ادامه چند نمونه از حوزه های مهم را برایتان شرح می دهیم.

 

حتما بخوانید: اصول طراحی UX به زبان ساده

 

طراحی تعاملی (Interaction Design)

از اصلی ترین المنت های طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی می‌باشد. طراحی تعاملی با تعامل انسان‌ها با وب سایت ارتباط دارد. خشن بودن این ابزار‌های تکنولوژیک سبب سخت شدن برقراری رابطه انسان‌ها و وب سایت‌ها شده است. اعتماد کردن انسان به وب سایت خواهان شرایطی مساعد و رویکردی تعاملی و دو سویه می‌باشد. در اغلب موارد، هنگامی که راجع به طراحی تعاملی صحبت می‌شود، محصولات دیجیتال و خدمات نرم افزاری همچون وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها مدنظر است و بهتر است بدانید که طراحی تعاملی محدود به این موارد نشده و حوزه‌ای بسیار گسترده است.

تعامل میان کاربر و محصول اغلب شامل عناصری همچون عناصر زیبا شناختی، صدا، حرکات و… می‌شود که هر یک از این عناصر نیز دارای المان ها و بخش های تخصصی تری هستند. مثلا طراحی صدا در برخی از محصولات که برای ساخت شان نیازمند استفاده از اصوات برای تعامل با کاربرهستیم.

در واقع، هدف از طراحی تعاملی، این است که یک طراح تجربه کاربری بتواند محصولی طراحی کند که کاربران برای رسیدن به اهداف و رفع نیازهایشان، در بهترین مسیر گام بردارند و با استفاده از روش های مناسب در رسیدن به اهداف شان، هدایت و همینطور راهنمایی شوند.

 

ابعاد پنجگانه طراحی تعاملی

 

۱. واژه ها و اصطلاحات (Words)

بیاد داشته باشید که واژه های مورد استفاده باید در عین ساده بودن دارای معنا نیز باشند. بنابراین، از بکار بردن اصطلاحات پیچیده و ارائه اطلاعات غیر قابل درک برای مخاطب، پرهیز کنید.

 

۲. تصویر (Visual Representation)

از دیگر عناصر گرافیکی که در طراحی تعاملی نقش مهمی برعهده دارند، تصاویرند که همراه با واژه ها، بر کاربران تأثیر می‎گذارند. در واقع این دو بعد، مکمل یکدیگرند.

طراحی تعاملی

۳. فضا و اشیاء فیزیکی (Object/ Space)

از دیگر مسائلی که بر تعامل میان کاربر و محصول اثر گذار است، دو مورد زیر می‌باشد:

  • دقت در محیط فیزیکی که محصول در آن محیط بکار گرفته می‎شود.
  • علاوه بر آن، اشیائی که محصول توسط آن ها استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، مخاطبان یا مشتریان از چه راه های با محصول طراحی شده شما در ارتباط اند؟ از طریق موبایل؟ تبلت؟ لپ تاپ؟ یا …

آن ها در کدام محیط و بستر از محصول شما استفاده می‎کنند؟ اغلب آن ها در دفاتر کاری خود از اپلیکیشن طراحی شده توسط شما بازدید می‌کنند و یا در هنگام رانندگی؟

 

۴. زمان (Time)

در چهارمین بعد از ابعاد پنجگانه Interaction Design آنچه اهمیت دارد، در نظر گرفتن مدت زمان ارتباط کاربران با محصول است.

 

۵. رفتار (Behavior)

یک طراح تجربه کاربری، بایستی در بعد رفتاری طراحی تعاملی، فرایند رفتار کاربران با محصول را در نظر داشته باشد. به عبارت دیگر، واکنش ها و بازخوردهای کاربران در استفاده از محصول، بویژه بازخوردهای عاطفی کاربران بسیار مهم هستند.

رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design)

کاربرد طراحی دیداری یا طراحی گرافیکی در استفاده از عنصر های بصری مانند رنگ، تصویر و سمبل ها برای منتقل کردن پیام ها به کاربر احساس می شود. طراحی دیداری یا UI یک محصول و اجزائش، چیزی فراتر از پوسته گرافیکی و عناصر ظاهری آن می‌‎باشد و به بیان دیگر، رابط کاربری منطق و مکانیسم یک محصول را باید نشان دهد.

در این قسمت، رابط کاربری در کنار تجربه کاربری، منجر به ایجاد کمترین خطا هنگام تعامل کاربر و محصول می‌شوند، کارآیی محصول را افزایش می‌‎دهند، رضایت کاربر را در زمان بکارگیری محصول و حتی پس از آن بالا برده و در نهایت سهولت و سرعت در دسترسی به محصول را، برای کاربران فراهم می‌‎آورند.

 

تست کاربردپذیری سایت (Usability)

برای دستیابی به هدفی مشخص باید امکاناتی را در اختیار مجموعه ای از کاربران بگذاریم. این گونه تاثیر مثبت در استفاده از آن و مطلوب بودن نتیجه ی حاصل در ادامه ی راه به ما کمک می کند. حال با این سوال مواجه می شویم که چه امکاناتی باید در اختیار کدام مجموعه از کاربران قرار گیرد؟ پاسخ این سوالات با استفاده از کاربردپذیری مشخص می شود.

کاربردپذیری از مهم ترین بخش های تجربه کاربری می باشد. هرچند که در کنار آن باید از توانایی خود در به کارگیری وب سایت ها یا نرم افزار هایی به خصوص استفاده کنیم تا نتیجه ای رضایت بخش داشته باشیم.

 

قابلیت دسترسی و نگهداری اطلاعات سایت (Accessibility)

دسترسی آسان به بخش های متفاوت سایت و درک محتوای آن باعث می شود کاربر راحت تر با آن ارتباط برقرار کند. قابلیت دسترسی این امکان را برای ما فراهم می کند تا به کمک ابزار هایی مانند منو کاربر توانایی دسترسی سریع و آسان به موارد موجود را داشته باشد. در تجربه کاربری ثابت شده است که این گونه کاربر به سادگی می تواند به درک جامعی از داده ها برسد.

مفاهیم یو ایکس

تعامل انسان و کامپیوتر (HCI)

اصلی ترین موضوع در تجربه کاربری تعامل میان انسان و کامپیوتر می باشد. به کار بردن تجربه ی کاربر در طراحی ها از اهداف ما است. این که احساس مخاطب خود را درک کنید در برطرف کردن نیاز هایش به شما کمک بزرگی می کند. پس با مطالعه ی رفتار کاربر و بازدیدکنندگان وب سایت خود نیاز آن ها را بشناسید.

 

حتما بخوانید: 5 گام اساسی در مراحل طراحی تجربه کاربری UX

 

پیاده سازی معماری اطلاعات (Information Architecture)

در طراحی تجربه کاربری شما باید سعی کنید ساختمان داده های خود را به گونه ای بسازید که کاربر با پا گذاشتن به دنیایتان احساس آرامش و راحتی کند. معماری اطلاعات همان علم و هنر ساختن ساختمان داده هایتان برای دسترسی بهتر کاربر به آن است.

 

طراح تجربه کاربری (UX Designer) کیست؟

تقریبا می توان تمامی افرادی که دارای یک یا چند مورد از تخصص های ذکر شده هستند را طراح تجربه کاربری نامید. دسته ای از متخصصین تجربه کاربری به همه ی حوزه های بالا مسلط هستند و به عنوان طراحان همه فن حریف از آن ها یاد می شود. دسته ی دیگری نیز در یکی از این حوزه ها تخصص دارند و با همان عنوان حوزه ی تخصصی خود شناخته می شوند.

طراح تجربه کاربری بر روی تجربیات ناب و یا تلخ کاربران از محصول تمرکز می کند. سپس با مطالعه بر روی دلایل آن ها راه حلی برای بهتر کردن تجربه ی کاربر ارائه می دهد.شاید به نظر ساده بیاید که تنها مراقب تجربه ی کاربر باشید. اما در عمل گاهی آنقدر پیچیده خواهد شد که بررسی آن به دست برترین طراح هم مشکل می شود. می پرسید چرا؟

هنگامی که با مجموعه ی عظیمی از انسان ها رو به رو شوید و شاهد پیچیدگی رفتار و اعمال آن ها شوید قطعا تصمیم گیری برایتان سخت خواهد بود.این تجربیات روزانه در حال تغییر است و شما باید برای هر مسئله ی جدید راه حلی جدید پیدا کنید.

 

حتما بخوانید: گام های اساسی در پاسخ به سوال چگونه UX دیزاینر شویم؟ 

 

نتیجه گیری

با آشنایی با مفاهیم طراحی تجربه کاربری UX متوجه شدید که برای راضی نگه داشتن کاربر از محصولتان امری ضروری است. شما می توانید با شرکت در دوره آموزش طراحی تجربه کاربری UX رشدانا با مفاهیم و تکنیک های تجربه کاربری بیشتر آشنا شوید. همچنین بتوانید با تسلط کامل و مانند یک طراح به اطراف خود نگاه کنید. در انتها شما با ابزار های دیجیتالی مخصوص طراحی UX  آشنا می شوید و می توانید تجربه ی کاربر از وب سایت خود را مثبت کنید و این گونه کاربران بیشتری جذب کنید.

طراحان قالب وب سایت و نرم افزار و برنامه نویس ها باید به تجربه کاربری مسلط باشند. این گونه مخاطب بیشتری پیدا می کنند و کسب درآمد برایشان ساده تر می شود.

 

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره طراحی تجربه کاربری UX – آموزش UX

UX Design

با آموزش حرفه ای یو ایکس UX وارد دنیای بزرگ طراحی تجربه کاربری شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin