مراحل طراحی UI کدامند و نکات مهم مربوط به آن چیست؟


اگر در حوزه طراحی سایت فعالیت داشته باشید، احتمالا با عباراتی مانند طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری آشنا هستید. رابط کاربری یکی از بخش‌های مهم طراحی سایت است که تاثیر به سزایی در جلب…

اگر در حوزه طراحی سایت فعالیت داشته باشید، احتمالا با عباراتی مانند طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری آشنا هستید. رابط کاربری یکی از بخش‌های مهم طراحی سایت است که تاثیر به سزایی در جلب توجه کاربر خواهد داشت. امروزه بسیاری از افراد در پی یادگیری طراحی UI و ورود به این حوزه کاری هستند، اما اطلاعات کافی درمورد چگونگی انجام آن را ندارند. در این مقاله مراحل طراحی UI و نکات پیرامون آن را ذکر خواهیم کرد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به حوزه طراحی رابط کاربری علاقه مندید، تا انتهای این مقاله همراه رشدانا باشید.

منظور از رابط کاربری (UI) چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی مفهوم رابط کاربری را به صورت مختصر توضیح دهیم، می‌توان به همان ظاهر سایت اشاره کرد. درواقع رابط کاربری یا همان UI، که مخفف User Interface Design است، همان ظاهر گرافیکی سایت می‌باشد که کاربر در نگاه اول آن را می‌بیند. اهمیت طراحی اصولی رابط کاربری زمانی مشخص می‌شود که پای جلب نظر مشتری به میان آید! به عبارتی دیگر صاحبین کسب و کار آنلاین اگر قصد افزایش ترافیک سایت و جلب توجه مشتریان خود را داشته باشند، در گام اول نیاز است تا ظاهر سایت خود را جذاب طراحی کنند.

طراحان رابط کاربری با به کارگیری ابزارهای گرافیکی ویژه این کار و افزودن چاشنی خلاقیت رنگ‌ها، آیکون‌ها، فرم‌ها و… را طراحی می‌کنند. طراحی هرکدام از بخش‌های سایت نیازمند رعایت اصول طراحی است که هر متخصصی باید از آن‌ها آگاه باشد. برای آن که بتوانید یک رابط کاربری حرفه‌ای و جذاب تحویل کارفرما دهید، باید با مراحل کار آشنا باشید. به همین دلیل در ادامه این مقاله درمورد مراحل طراحی UI یا (UI Design Process) صحبت خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید: UI چیست و اصول و مراحل طراحی آن به چه صورت است؟

 

آیا طراحی رابط کاربری همان طراحی گرافیک است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند طراحی رابط کاربری همان طراحی گرافیک است. هرچند که در ظاهر این دو موضوع شبیه هستند و حتی ابزارهای کار یکسانی دارند، اما در اصل با یکدیگر متفاوت اند. منظور از طراحی گرافیک طراحی بنر، تصاویر تبلیغاتی، کارت ویزیت و هر موضوع بصری است، اما منظور از UI جایگذاری و برنامه ریزی تک تک قسمت‌های یک سایت با توجه به اصول خاص است.

یک طراح UI علاوه بر تسلط به اصول طراحی و داشتن مهارت‌ در کار با ابزارهای مربوطه، باید با اصول UX (تجربه کاربری) نیز آشنایی داشته باشد تا بتواند نتیجه کار مطلوبی را عرضه کند. بنابراین حوزه فعالیت UI کمی پیچیده‌تر از طراحی گرافیک می‌باشد.

آیا طراحی رابط کاربری همان طراحی گرافیک است

مراحل طراحی UI کدامند؟

همان طور که گفته شد یکی از مواردی که هر طراحی باید به خوبی درمورد آن اطلاعات داشته باشد، مراحل طراحی UI است. در ادامه شما را با این مراحل آشنا خواهیم کرد.

مرحله اول: نیازسنجی

یک طراح حرفه‌ای قبل از انجام هر کاری، در ابتدا باید پروژه را تمام و کمال بررسی ‌کند. طراح در اولین قدم اهداف اصلی و ویژگی مخاطبین را مشخص می‌کند و به دسته بندی آن‌ها می‌پردازد. هرچه طراح بتواند کاربران سایت را بیشتر بشناسد، در پایان طرح بهتری ارائه خواهد داد.

مرحله دوم: اتود اولیه

پس از اینکه داده‌ها را تحلیل کردید و سرنخ‌ها را به دست آوردید، می‌توانید طراحی کار خود را در قالب طرح‌های اولیه شروع کنید. در این گام نیازی به اجرای جزئیات نیست و تنها ابزار طراح، قلم و کاغذ است.

مرحله سوم: ارائه اولیه

در این مرحله طی جلسه‌ای، حضوری یا مجازی، طرح اولیه به کارفرما ارائه می‌شود. در این بخش طراح، توضیحات کلی پیرامون اجزای هر صفحه، جای دکمه‌ها و… را به کارفرما ارائه می‌دهد. سپس با همفکری کارفرما و طراح، تغییرات لازم در اتود اولیه اعمال می‌شود.

مرحله چهارم: وایرفریم

پس از اعمال تغییرات لازم، طرح اولیه وارد مرحله اجرا می‌شود. در مرحله چهارم دکمه‌ها و اجزای هر بخش با جزئیات و ارتباط بین صفحات تعیین می‌گردد. همچنین در این بخش مشخص می‌شود که با کلیک بر روی هر دکمه چه اتفاقی رخ می‌دهد. بعد از اینکه وایرفریم نیز توسط کارفرما تایید شد، وارد اجرای مرحله نهایی می‌شوید.

مرحله پنجم: اجرای نهایی

پس از اعمال تغییرات لازم، نوبت به انتخاب رنگ بندی‌ها و انجام کارهای گرافیکی می‌رسد. طراح با بهره گیری از اصول گرافیک، باید این مرحله را انجام دهد. البته گاهی اوقات این انتخاب‌ها در مراحل اولیه انجام می‌شوند. هرچند که پیشنهاد اکثر متخصصان این است که در مراحل آغاز طراحی، بهتر است طراح خود را درگیر زیبایی ظاهری نکند. بلکه باید به نکات فنی و استانداردسازی سایت توجه شود. در مرحله اجرای نهایی طراحی با جزئیات کامل انجام می‌شود و جهت دریافت نظرات و پیشنهادات نهایی به کارفرما ارائه می‌گردد.

لازم به ذکر است که رعایت این مراحل بستگی به شیوه کار تیم دارد. درواقع هر مجموعه و یا هر طراحی، شیوه خود را در برنامه ریزی مراحل طراحی UI در پیش می‌گیرد.

مراحل طراحی ui

چند نکته مهم!

یک طراح UI زمانی می‌تواند در کار خود موفق شود که علاوه بر توجه به رعایت اصول فنی، به زیبایی ظاهر سایت نیز توجه داشته باشد. درواقع توجه به نکات زیبایی شناختی باعث می‌شود تا توجه مخاطب جلب شود. برای اینکه بتوانید یک رابط کاربری زیبا و اصولی طراحی کنید، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره طراحی رابط کاربری

 

رعایت فواصل و ابعاد المان‌ها

اگر قصد داشته باشید بر روی دکمه‌های خاص تاکید کنید، می‌توانید با تغییر اندازه و رنگ، آن را از سایر دکمه‌ها متمایز نمایید. همچنین اگر کاربران شما افراد مسنی هستند و بینایی آن‌ها ضعیف است، باید از المان‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. به طورکلی رعایت فواصل، رنگ‌ها، ابعاد و…، علاوه بر بهبود تجربه کاربری، تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری وبسایت خواهد داشت.

رعایت استانداردها

بسیاری از افراد که در حوزه طراحی UI فعالیت می‌کنند، تمایل دارند تا طراحی‌های جدید و خلاقانه انجام دهند. اما به یاد داشته باشید توجه به زیبایی بیش از حد نیز سبب پایین آمدن کیفیت کار و عدم توانایی در رعایت استانداردهای مربوط به تجربه کاربری (UX) می‌شود. بنابراین طراحی‌های زیبا و خلاقانه، باید با رعایت استانداردها همراه شود.

 

حتما بخوانید: اصول طراحی رابط کاربری و نکات مربوط به طراحی UI

 

ساده سازی

برخلاف تصور عده‌ای از طراحان تازه کار، استفاده از رنگ‌های تند و فرم‌های بی نظم، نه تنها سبب زیبایی نمی‌شود، بلکه باعث سردرگمی کاربر نیز می‌گردد. بهترین طراحی، یک طراحی ساده و شیک است. یک طرح ساده به راحتی به ذهن سپرده می‌شود و نظر اکثر کاربران را نیز جلب می‌کند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله، مراحل طراحی UI را مرور کردیم و با چگونگی زیبا سازی سایت نیز آشنا شدید. یکی از بخش‌های مهم طراحی سایت، طراحی UI است. طراحان رابط کاربری با توجه به اصول طراحی و با در نظر گرفتن استانداردهای لازم، بخش مربوط به ظاهر سایت را طراحی می‌کنند. برای به دست آوردن یک نتیجه مطلوب در پایان کار، بهتر است پروژه را طی چندین مرحله انجام داد.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما هدف اصلی از طراحی UI چیست و یک طراح رابط کاربری برای انجام این کار باید چه مهارت هایی داشته باشد؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش طراحی رابط کاربری UI

UI Design

یک طراح رابط کاربری حرفه ای شوید و پروژه های یو آی انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin