طراحی سایت را چطور و از کجا شروع کنم؟


“می‎خوام طراحی سایت یاد بگیرم، باید شغل پردرآمد و آینده داری باشه اما خب نمی‌دونم از کجا و چطوری این کار رو شروع کنم؟ حتما باید مدرک دانشگاهی داشته باشم؟چه دوره آموزشی شرکت کنم؟ اصلا…

“می‎خوام طراحی سایت یاد بگیرم، باید شغل پردرآمد و آینده داری باشه اما خب نمی‌دونم از کجا و چطوری این کار رو شروع کنم؟ حتما باید مدرک دانشگاهی داشته باشم؟چه دوره آموزشی شرکت کنم؟ اصلا من توی این مسیر موفق می‌شم چون به این کار خیلی علاقه دارم؟”

سؤالات بالا بخشی از دغدغه این روزهای افراد زیادی است که به کار در دنیای وب و اینترنت علاقمند هستند و احتمالا توانمندی‌هایی هم در این زمینه دارند. ممکن است شما هم جزء این دسته از افراد باشید و با مشاهده رونق کسب و کارهای اینترنتی که اتفاقا نیاز فراوانی نیز به داشتن سایت برای ارائه محصولات و ارتباط با مخاطبین شان دارند؛ به یادگیری و قدم گذاشتن در مسیر طراحی سایت علاقمند شده باشید.

طراحی سایت را از کجا شروع کنم

ما در این مقاله از رشدانا و در مجموعه مقالات طراحی سایت، قصد داریم تا مهم ترین نکات و گام هایی که برای شروع کار در مسیر طراحی سایت نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

 

گام ها و پیش نیازهای شروع طراحی سایت

بهتر است بدانید که برای شروع طراحی سایت درست مثل شروع هر کار دیگری، نیازمند گذراندن برخی از پیش نیازها هستید. مثلا باید بتوانید تا حد ممکن به خوبی تایپ کنید، کار با نرم افزارهای مختلف را یاد داشته باشید، توانایی سرچ و کار کردن با اینترنت و از آن مهم تر، کار با کامپیوتر را داشته باشید.

مورد مهم دیگر، آشنایی با زبان انگلیسی است. برای یک طراح سایت، بسیار ضروری است که بر زبان انگلیسی تسلط داشته باشد زیرا او با نرم افزارها، کدها، منابع مطالعاتی و فعالیت هایی مثل کدنویسی سروکار دارد که پیش نیاز همه آن ها، آشنایی با زبان انگلیسی است. البته اگر سطح زبان‌تان پایین است، به این معنی نیست که هیچ وقت نمی‌توانید این مسیر را شروع کنید. اما توصیه ما این است که از همین امروز نسبت به یادگیری زبان انگلیسی اقدام کنید و مطالبی که در ادامه توضیح داده ایم را به خوبی مطالعه کنید.

 

تفاوت میان طراح سایت و توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت را بشناسید

 پیش از پرداختن به این موضوع که چطور و از کجا باید شروع به یادگیری طراحی سایت بکنید، بهتر است بدانید که اغلب افراد درگیر یک اشتباه رایج در این زمینه کاری می‎‌شوند و آن هم مشابه دانستن طراح سایت و توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت است. در واقع، این ها مشاغلی هستند که برای حرفه‌ای شدن در هر کدام شان نیاز به یادگیری موضوعات و دانش خاصی دارید.

 

طراح وب سایت کیست و کار او چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد یک طراح سایت باید بدانید این است که او تلاش می‌‎کند تا با استفاده از طرح‌های گرافیکی و تصویری، سایت مورد نظر را از لحاظ ظاهری و بصری ارتقاء دهد. او برای انجام کارش لزوما از کدنویسی استفاده نمی‎‌کند و قسمت عمده کار او مربوط به عوامل زیباسازی سایت همچون رنگ، گرافیک، تایپوگرافی، ارتباط میان اجزاء و تجربه خوشایند کاربران، می‌شود.

طراحی و‌توسعه سایت

توسعه دهند وب کیست و کار او چیست؟

هرچند فعالیت‌ها و کارهایی که یک توسعه دهنده وب انجام می‌‎دهد تا حد زیادی شبیه به فعالیت‌های یک طراح سایت است اما توسعه دهنده وب برخلاف طراح سایت، بیشتر بر روی کدنویسی صحیح متمرکز است و تلاش چندانی بر زیبا سازی ظاهری سایت نمی‌کند.

با توجه به آنچه گفتیم، در صورتی که یک شخص، هر دو فعالیت مربوط به طراحی سایت و توسعه وب را انجام دهد، طراحی سایت بسیار اصولی و استاندارد انجام می‎‌شود و ما شاهد راه اندازی سایتی هستیم که از لحاظ زیبایی و کدنویسی، بسیار ممتاز است و این امر خواسته همه مشتریانی است که شما پس از ورود به بازار کار، طراحی سایت شان را انجام خواهید داد.

 

حتما بخوانید: چگونه یک طراح سایت حرفه ای شویم؟

 

تخصص و دانش خود را در حوزه های زیر افزایش دهید

در ادامه به توضیح مهم‌ترین مواردی که برای شروع کار در طراحی وب سایت نیاز دارید، می‌پردازیم.

آشنایی با دانش اولیه CSS و HTML

از مهم ترین مواردی موجود در لیست مهارت‌های یک طراح وب، آشنایی با CSS و HTML  است. بایستی با این دو و البته حداقل یک زبان برنامه نویسی آشنا باشید. اغلب افراد با زبان‌هایی مثل جاوا اسکریپت یا PHP کار خود را آغاز می‌کنند.

یادگیری و در مرحله بعد تسلط بر HTML و CSS یکی از مهم ترین مهارت‌هایی است که در این مسیر باید کسب کنید. دلیل تأکید بر آشنایی با اچ تی ام ال این است که شما با یادگیری اصول اولیه آن، ساخت، راه اندازی و حتی ویرایش سایت را به خوبی و به صورت پایه‌ای، می‌آموزید. درمورد CSS هم قضیه به همان صورت است که درمورد HTML بیان کردیم، منتها زبان CSS باعث می‌شود شما ظاهر سایت را به خوبی طراحی کرده و عناصر بصری همچون رنگ، اندازه، فونت و… را بر روی اجزاء سایت اعمال کنید.

البته در اینجا با دو اصطلاح برنامه نویس سمت کاربر (Client Side) و برنامه نویس سمت سرور (Server Side) و ارتباط کاری آن ها با طراح سایت نیز باید آشنا شوید که برای مطالعه بیشتر در مورد آن ها، می‌توانید به مقالات موجود در بلاگ رشدانا مراجعه کنید.

 

حتما بخوانید: با چه زبان هایی سایت طراحی کنیم؟

 

طراحی سایت ریسپانسیو

منظور از سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا، سایتی است که قابلیت موبایلی بودن داشته باشد یعنی طراح سایت، سایت خود را به گونه ای طراحی کند که تمام عناصر و اجزاء ظاهری سایت در همه دستگاه‌هایی که کاربران توسط آن از سایت دیدن می‌کنند همچون موبایل، تبلت، لپتاپ و… مناسب و بهینه باشد.

هر طراح سایت باید با فریم ورک‌های ریسپانسیو کردن سایت آشنایی لازم را داشته باشد تا بتواند به درستی، طراحی سایت واکنشگرا را انجام دهد. طراحی ریسپانسیو باعث می‌شود کاربران رضایت بیشتری از کار با سایت داشته باشند و از سوی دیگر، گوگل نیز سایت را به دلیل رعایت الگوریتم ها و قوانینش، جریمه نکند.

یادگیری مهارت طراحی سایت

طراحی گرافیک

از دیگر مواردی که طراحان سایت باید در آن مهارت کافی کسب کنند، کار با فتوشاپ و سایر برنامه‌های گرافیکی می‎‌باشد. هرچند به ندرت شاهد این هستیم که یک طراح سایت، طراح گرافیک نیز باشد و بر تمام جزئیات طراحی گرافیک مسلط باشد اما بهتر است برای موفقیت در حرفه طراحی سایت، با انواع برنامه های گرافیکی بویژه فتوشاپ نیز آشنا باشید.

 

 و اما جمع بندی

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، شروع به طراحی وب سایت، نیازمند یادگیری مهارت ها و تخصص های بسیار زیادی است و همین امر، این شغل را به یک میدان پر چالش تبدیل کرده است. در این میان، ما در این مقاله گام ها و نکات مهمی که برای شروع این حرفه نیاز دارید را توضیح دادیم.

همچنین در دوره مسیر رشد طراحی سایت رشدانا نیز، بستر حرفه ای شدن شما را در طراحی سایت فراهم کرده ایم. در انتها از شما دوست عزیز می‎خواهیم نظرات و تجربیات خود را در این زمینه شغلی با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش طراحی سایت صفر تا صد + پروژه محور

Web Design Course

طراحی وب را صفر تا صد آموزش ببینید و پروژه های طراحی سایت بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin